Thuisstudie motivatie topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:20

Ik heb ongeveer 1,5 tot 2 jaar pauze gehouden nadat ik via de NHA mijn mbo 4 diploma gehandicaptenzorg heb gehaald. Inmiddels is het weer gaan kriebelen en ga ik in september beginnen aan hbo social work. Dit keer via Inholland, de flexibele deeltijd. Iets meer structuur en contactmomenten, maar wel heel zelfstandig en op eigen tempo.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:56

Oh ik wil me hier ook melden! Had ik volgens mij nog nooit gedaan.

Bijna een jaar geleden ben ik begonnen met het korte HBO programma HBO Bedrijfsadministratie bij de LOI. Door wat gedoe heb ik niet de tijd gehad om echt goed aan de studie te gaan, maar nu dus wel. Ik heb naast mijn studie een voltijd baan als administrateur, twee paarden en een vent die aandacht wil. Dus dat is soms sowieso al lastig plannen :o ik doe veel in het weekend, of op woensdagavond als mijn bijrijder komt.

Ik heb net mijn eerste examenvoucher aangevraagd en ga het eerste examen nu dus inplannen. Vind het ontzettend spannend, ik heb erge faalangst en ben zoooo bang dat ik dit niet ga halen. Terwijl ik dit echt wel moet kunnen, het is niets nieuws. Ik heb alles van deze module op de havo ook gehad en ik werk al enkele jaren als administrateur. Heb alleen het papier dus niet.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:27

Marije_1997 schreef:
Ik ben bijna klaar met m'n thuisstudie naast m'n werk. Moet de laatste inlever opgave nog. Alleen kan de energie en motivatie niet vinden om het af te maken ahhaha

Het einde is in zicht! Lijkt me een hele goede motivatie opzich :D

Tot nu toe is mijn studie voornamelijk qua voorbereiding veel lezen, het huiswerk wat we krijgen is met een half uurtje wel klaar maar de module opdracht neemt nog wel tijd in beslag.
Ik heb volgens mij maar 2 theorie examens verder alleen module opdrachten als ik het goed begrepen hebt dus ik hoop dat het zo goed te combineren blijft.

Fortitude, als je dit aangeeft valt er misschien wat te regelen met de examinatoren? Ik werk ook op een opleidingscentrum en wij zijn daar heel loyaal in. :j

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:05

Ik schop dit topic ook weer even omhoog :j

Vanuit mijn werk ga ik binnenkort ook starten met een opleiding / cursus richting HBO Marketing.
Nu zijn er tegenwoordig best veel aanbieders en weet je bijna niet waar je moet beginnen met zoeken.
Van een collega hoorde ik dan weer dat de LOI niet zo is, maar hier lees ik eigenlijk weer best goede verhalen?

Via welke organisatie volgen jullie je thuisstudie? Bevalt dat?
Ik heb nu de volgende op mijn lijstje staan:
NHA
LOI
NTI

(NCOI ook gekeken maar behoorlijk duur)

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:55

Ik heb mbo4 via de nha gedaan, maar die is gestopt met mbo en hbo.
Komende week ga ik me inschrijven voor de flexibele deeltijd social work bij Inholland. Eigen tempo, wel contactmomenten en gewoon collegegeld.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:40

Mijn cursus volg ik via het NCOI

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:30

Ik kom hier ook even volgen, wil een erkende deeltijd/thuisstudie gaan doen op hbo niveau (bachelor). Ik heb momenteel geen werk, dus zal een aansluitende combinatie moeten gaan vinden, best nog wel lastig, weet nog niet goed welke kant ik op wil, maar moet wel snel weer een baan vinden ivm financiën. Misschien komt hier nog wat inspiratie voorbij :)

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:11

Wat precies vind je lastig Faelynn? Ik zou iets zoeken in de branche die je leuk vind. En als je nog geen opleiding hebt (in die richting), iets doen wat jou leuk lijkt. Dan gaat het je ook makkelijker af :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:14

Nann__ schreef:
Wat precies vind je lastig Faelynn? Ik zou iets zoeken in de branche die je leuk vind. En als je nog geen opleiding hebt (in die richting), iets doen wat jou leuk lijkt. Dan gaat het je ook makkelijker af :)


Ja lastige is dus dat ik niet goed weet wat ik leuk vind, ik vind zo veel leuk, ben echt een generalist wat dat betreft.
Mijn eerste keus vroeger was infanterie bij defensie, dat heb ik toen ook gedaan, maar uiteindelijk fysiek afgekeurd helaas, toen over gegaan op mijn reserve optie, dat was paraveterinair, verkorte mbo4 voor afgerond en daarna ook 2 jaar in werkzaam geweest, maar begin dit jaar ontslag genomen om meerdere redenen, op zowel financieel vlak als het werk zelf, wil ik ook absoluut niet meer.
Maar nu ben ik dus heel erg zoekende welke kant ik dan wel op wil.

Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat het een beetje goede baankansen heeft en goed salaris, dat klinkt misschien wat suf, maar van paraveterinair kon ik ondanks 50 uur per week werken gewoon amper de boel rond trekken, geen tijd en geld meer voor hobby's, sporten, leuke dingen, zoals reizen en daar hecht ik wel veel waarde aan. Dan liever iets minder leuk werk, maar wel een leven buiten werk om.

verder wil ik graag iets met uitdaging, iets waar ik mijn hersens in kan zetten, daarom ga ik nu ook voor een hbo, mijn mbo4 heb ik in 1,5 jaar afgerond en was vrij snel verveeld op het werk, het was wel hard werken, maar heel simpel werk.
De ervaring heeft mij geleerd dat ik ook liever iets meer achter de schermen werk dan veel met mensen.

Verder weet ik het nog niet zo goed, ben nu bezig met bedrijven etc aanschrijven voor meeloopdagen, binnenkort een dag in het UMC op de radiologie afdeling en nog een dag bij een installatie bedrijf, iets compleet anders, heb tijdje terug mee gelopen bij een verzekeringsmaatschappij op kantoor, verder ben ik nu net aangenomen voor een bijbaantje in de horeca, al doe ik dat vooral voor de financiën, maar ook interessant om eens met die wereld kennis te maken.

Er is gewoon zo veel keus tegenwoordig, wou dat ik van alles een beetje kon doen haha

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:05

Tijd voor een schop!
Hoe gaat het bij iedereen?

Ik heb een 8 gehaald voor mijn eerste examen *\o/*
Op naar nummer 2! Ben fanatiek de stof aan het doorwerken nu :D

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:07

Fortitude schreef:
Tijd voor een schop!
Hoe gaat het bij iedereen?

Ik heb een 8 gehaald voor mijn eerste examen *\o/*
Op naar nummer 2! Ben fanatiek de stof aan het doorwerken nu :D


Gefeliciteerd! Goed bezig.

Hier ligt het even op een laag pitje. Deze week begonnen aan mijn nieuwe baan in een totaal andere richting, dus even wennen. Morgen wil ik mijn boeken erbij pakken en gaan leren... dan ben ik vrij :D

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:46

Blinnii schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik voornemens ben te gaan studeren aan de Open Universiteit en ik via de zoekfunctie hier terecht kwam.

Ik was door mijn topics aan het scrollen en kwam dit topic weer tegen. Aangezien ik wel wat motivatie kan gebruiken, dacht ik 'ik maak 'm weer even wakker'. :)

Ik ben nog niet begonnen met studeren aan de OU, maar heb dit schooljaar gekozen voor twee postHBO-opleidingen: intern begeleider en interne coach. IB volg ik aan de Marnix Academie in Utrecht, IC aan de Haagse Hogeschool. Ik merk dat ik het studeren naast mijn baan en gezin toch wel iets pittiger vind dan ik verwacht had. Ergens wel fijn dat ik daar nu achter kom, dan kan ik daar mooi rekening mee houden op het moment dat ik wel aan de OU door ga. Die droom is namelijk nog steeds heel actueel en stiekem heb ik nu mijn zinnen ook gezet op een master in de communicatie.

Hoe gaat het met iedereen qua studielast? En nu in de Corona tijd? Ik volg onderwijs deels online, maar vooral nu komt het neer op veel zelfstudie. Aan de ene kant vind ik dat heerlijk, maar aan de andere kant merk ik dat er veel op me afkomt en dat ik moeite heb om alles goed gepland te krijgen.

@Fortitude: gefeliciteerd met je mooie cijfer! Wanneer heb je je volgende tentamen?
@Darley: gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat doe je nu? Gelukt om aan de studie te gaan?

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:02

Blinnii schreef:
Blinnii schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik voornemens ben te gaan studeren aan de Open Universiteit en ik via de zoekfunctie hier terecht kwam.

Ik was door mijn topics aan het scrollen en kwam dit topic weer tegen. Aangezien ik wel wat motivatie kan gebruiken, dacht ik 'ik maak 'm weer even wakker'. :)

Ik ben nog niet begonnen met studeren aan de OU, maar heb dit schooljaar gekozen voor twee postHBO-opleidingen: intern begeleider en interne coach. IB volg ik aan de Marnix Academie in Utrecht, IC aan de Haagse Hogeschool. Ik merk dat ik het studeren naast mijn baan en gezin toch wel iets pittiger vind dan ik verwacht had. Ergens wel fijn dat ik daar nu achter kom, dan kan ik daar mooi rekening mee houden op het moment dat ik wel aan de OU door ga. Die droom is namelijk nog steeds heel actueel en stiekem heb ik nu mijn zinnen ook gezet op een master in de communicatie.

Hoe gaat het met iedereen qua studielast? En nu in de Corona tijd? Ik volg onderwijs deels online, maar vooral nu komt het neer op veel zelfstudie. Aan de ene kant vind ik dat heerlijk, maar aan de andere kant merk ik dat er veel op me afkomt en dat ik moeite heb om alles goed gepland te krijgen.

@Fortitude: gefeliciteerd met je mooie cijfer! Wanneer heb je je volgende tentamen?
@Darley: gefeliciteerd met je nieuwe baan! Wat doe je nu? Gelukt om aan de studie te gaan?


Wat een interessante studies. Het is soms inderdaad veel langs je “gewone dagelijkse leven” maar nu je het weet, zeker rekening mee houden! Ik heb gemerkt dat het helpt om het “moeten” los te laten, maar het scheelt natuurlijk als je zelf je tijd in kan plannen. Wanneer het uitkomt leren. Dagje geen zin of tijd? Jammer dan, dan maar morgen. Bevalt goed :Y)

Ik ben eigenlijk afgestudeerd als Bedrijfsleider paardensport. Studeer nu Vastgoed & Makelaardij en werk als Sales supporter :j

Het leren was gelukt , wel op een laag pitje :D

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:19

Dat is inderdaad wel een goede insteek, om het 'moeten' los te laten. Ik vind dat in dit geval nog wel lastig, want voor deze specifieke opleidingen moeten opdrachten soms wel op een bepaald moment ingeleverd worden. Ik schrijf op dit moment aan m'n portfolio voor IC en meesterstuk voor IB. Daar gaan nog wel wat uren inzitten.. B-)

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:32

Ik geef toch nog één keer een schopje omhoog in de hoop dat er wat meer leven in het topic komt. Hoe gaat het met iedereen hier?

Laatst heb ik voor de ene opleiding een toets moeten maken. Dit was een deelnameverplichting waar je geen cijfer voor kreeg. Al met al best een poos aan gezeten en redelijke feedback erop gekregen. Ik vind het altijd lastig als opdrachten heel vaag of voor meerdere wegen interpreteerbaar zijn, maar het zit er weer op! :)

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:12

Blinnii schreef:
Ik geef toch nog één keer een schopje omhoog in de hoop dat er wat meer leven in het topic komt. Hoe gaat het met iedereen hier?

Laatst heb ik voor de ene opleiding een toets moeten maken. Dit was een deelnameverplichting waar je geen cijfer voor kreeg. Al met al best een poos aan gezeten en redelijke feedback erop gekregen. Ik vind het altijd lastig als opdrachten heel vaag of voor meerdere wegen interpreteerbaar zijn, maar het zit er weer op! :)


Ohh hier heb ik ook veel last van ja. En even vragen is nu al snel een hele draad aan mails naar je docent om elkaar te begrijpen, heel frustrerend wel.

Hier gaat het opzich wel, ik zit goed op schema tot nu toe deze periode, maar ik merk dat ik heel veel stress opbouw dat ik niet gemoeg doe, of bang ben dat het aankomende weken ineens veel te veel wordt. Kortom niet goed weten waar je aan toe bent. Hebben jullie hier ook last van?

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:32

Mijn thuis cursus Frans ligt volledig stil aangezien die in mijn kot in Brussel ligt en ik momenteel België niet in mag. In de zomer dus maar weer oppakken.

Verder is mijn gewone opleiding nu ook een thuisstudie geworden vind het wel lastig hoor

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:54

Ik wacht op de eerste schooldag, begin september.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:10

Ik schop dit topic even omhoog. Hoe bevalt de thuisstudie bij iedereen?

Ik ben momenteel aan het overwegen om een cursus via NHBO te gaan volgen, maar ben erg benieuwd hoe werkgevers tegen een bijscholing via thuisstudie aankijken. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zie dat de onderwerpen die behandelt worden wel overeen komen met een klassikale studie bij een andere aanbieder, maar vind het voordeel van een thuisstudie dat ik dit op m’n eigen tempo en in m’n eigen tijd kan doen. :) Ik ben dus eigenlijk benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben. Ik volg momenteel nog een HBO-opleiding, het gaat in mijn geval dus echt om aanvullingen op m’n cv.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:24

Ik wacht nog steeds op de eerste schooldag, die is 3 september, online op locatie ?!? Ik ga uit van een tikfout en dat het gewoon online is.

Werkgevers kijken wisselend tegen thuisstudie aan. Open Universiteit heeft in ieder geval een goede reputatie. Van de NTI, LOI, etc wisselt het per werkgever. Overigens valt het me op dat ik veel negatieve NCOI ervaringen van studenten lees (en ze zijn behoorlijk aan de prijs), maar dat werkgevers daar weer net iets positiever over lijken te zijn. De een ziet zelfstudie als zelfdiscipline en doorzettingsvermogen, een ander denkt dat je een diploma krijgt alsof je zegeltjes bij het tanken spaart.
De vraag is vooral wat je er zelf mee wilt. Is het echt een waardevolle toevoeging op je opleiding? Vaak kun je, zodra je aan het werk bent, ook veel intern bijscholen.

Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 02:27

Hallo, Ik meld me ook aan! :)

Momenteel doe ik de thuisstudie 'Bloemist' bij de NHA. Want ik wil bloemenmeisje worden :') Ik heb nu 3 lessen van de 26 lessen gedaan.

Erg leuk, maar moeilijker dan verwacht! De theorievragen gaan op zich nog wel. Maar de praktijk opdrachten zijn zeer geavanceerd en uitgebreid en scoor ik niet erg hoog op helaas.

Ik denk dat ik nog beter mijn best moet doen. Al ben ik oprecht wel heel gemotiveerd.
Echter kamp ik momenteel met concentratieproblemen wat het lastig maakt.
Heb er nu al 10 dagen niks meer aan gedaan.

Plan is volgende week weer te beginnen :))

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:56

Hoi allemaal, ik schop het topic weer even omhoog. Ik zit erover na te denken om de Associate Degree Financieel Management te volgen bij het NTI. Ik vind het alleen erg moeilijk om de stap te maken aangezien het aardig wat geld kost. Wat voor research hebben jullie op voorhand gedaan? Wanneer hebben jullie besloten de stap te maken? Ik werk 32 uur, is dit een beetje te combineren met een voltijdse thuisstudie?

Oh en nog een vraag; ik zie bij de prijzen vaak ergens in het klein nog iets staan over examenkosten, betaal je die elke maand of alleen in de maanden dat je examens maakt?

pateeke
Berichten: 2214
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:21

Ik kan niet op al je vragen antwoorden, _Sannne, maar een poging om op enkele te antwoorden....
Wat voor research heb ik op voorhand gedaan: waar ik een opleiding kon volgen die ik wou volgen, wat de visie van de opleiding is en of die aansloot bij mijn visie, wat je precies allemaal moest doen bij de opleiding. Ik heb met meerdere opleidingen of docenten kennis gemaakt en de filosofie van de opleidingen. Heb op die manier een heleboel gezien en kunnen zien en ervaren wat ik wel en niet wou. Uiteindelijk ben ik zo uitgekomen bij de opleiding die ik ben gaan volgen. Geen spijt gehad van het feit dat ik die opleiding gekozen heb. Voor de lerarenopleiding die ik vorig jaar gevolgd heb en waarvoor ik mijn thuisstudie stopgezet heb, heb ik gekeken naar een avondprogramma / zoveel mogelijk zelfstudie, vrijstellingen door mijn vooropleiding en hoeveel moeite / inspanning het mij zou kosten.
Wanneer heb ik besloten de stap te maken: ik heb na mijn afstuderen en eerste job even thuis gezeten. Door een operatie moest ik een paar maand revalideren en dan op zoek gaan naar een nieuwe job is niet ideaal zeg maar. Ik heb besloten om die tijd dan te gebruiken voor thuisstudie.
Combinatie thuisstudie en werken: dat is imo van verschillende factoren afhankelijk. Enerzijds is het afhankelijk van persoon tot persoon: de ene zal dat niet rond krijgen terwijl de ander het met twee vingers in de neus doet. en anderzijds kan het ook van moment tot moment afhangen. Het ene moment ging thuisstudie mij beter af dan het andere. Ik heb periodes dat ik zoiets best gemakkelijk gecombineerd krijg, en periodes dat me dat absoluut niet lukt. Misschien kan je eens bekijken hoeveel tijd je naast je werk, huishouden, evt eigen dieren, hobby's, sociale contacten, ... over hebt voor thuisstudie. Bij mij is een deel van thuisstudie dat je een planning opstelt wanneer je aan wat gaat werken en je zelfstandig leert plannen en privé en werk in balans kan brengen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:33

Ik schop dit topic weer even omhoog. Ik heb mij gisteren aangemeld voor de Associate Degree Financieel Management van het NTI. Ik ga rond 1 september beginnen. Ben heel benieuwd.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:39

Ik ga hier ook wat teruglezen, heb deze week een topic geopend over thuisstudies. Ik zit te denken aan medisch secretaresse of doktersassistente. Voor medisch secretaresse vind ik sowieso alleen thuis studies liever doe ik bbl zodat je ook gelijk praktijk ervaring op doet. Bij veel vacatures staat er bij dat ze een gediplomeerd medisch secretaresse zoeken, maar zou er dan nog een voorkeur zijn voor een opleiding?

Met een opleiding doktersassistente kun je wel meer kanten uit en ook medisch secretaresse worden, maar 't schijnt nogal moeilijk te zijn om een leer/werkplek te vinden. Hier in de regio komt er af en toe wel een leer/werk traject voorbij vanuit een zorggroep maar daarbij vragen ze al een vooropleiding in de zorg.