[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:04

Kairos schreef:
Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)


Niet :). Gewoon heengegaan en gekeken hoe het liep!

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:09

Kairos schreef:
Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)


Ook niet. Gewoon instappen en gaan met die banaan.

Nayomie
Berichten: 32783
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:10

Ik heb wat filmpjes van eerste rijlessen gekeken op YouTube _O-

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:11

Bubblewrap schreef:
Kairos schreef:
Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)

Ik belde, en kon direct de volgende dag. *slik*

Maar afijn, je instructeur of instructrice sleept je er wel doorheen ;) Want wat zou je kunnen voorbereiden? Je moet het autorijden nog leren :D

Misschien kan theorie zoals voorrangsregels wel fijn zijn om ietwat te weten. Maar til er inderdaad niet te zwaar aan, je hoeft niet direct goed te kunnen rijden. Het is niets voor niets rijLES :D

Dat is waar. Ik was bewust later gepland ivm gezondheidsverklaring :)
Denk dat ik de voorrangsregels maar even wat beter ga leren. Met mijn ruiterbewijs dacht ik 1 dag van tevoren laat maar :') Misschien nog wat filmpjes kijken, maar meer niet echt dus, thanks!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:35

Je eerste les hoef je je niet meer regels bezig te houden, belangrijk is dat je eerst je voertuig onder controle leert houden en richt je daar ook op, je instructeur let wel op het andere verkeer

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:16

Polly schreef:
Je eerste les hoef je je niet meer regels bezig te houden, belangrijk is dat je eerst je voertuig onder controle leert houden en richt je daar ook op, je instructeur let wel op het andere verkeer


Dit inderdaad. Je hoeft echt niet al regeltjes in je hoofd te stampen, daar let je rijinstructeur wel op, en aantallen lessen daarna ook. Je bent veel te druk bezig met andere dingen dat je amper tijd hebt om überhaupt op het verkeer om je heen letten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:33

succes! vooral plezier maken. en bedenken wat jij belangrijk vind in een rijschool/instructeur!! alle vragen stellen die voor jou van toepassing zijn, planning, pakketten ect. let ook op je gevoel, of je de manier van lesgeven en het persoon prettig vind.

hier gaat het trouwens echt heel erg goed! zit eindelijk niet meer zo gestresst achter het stuur. voor de derde keer overstappen was het dus waard :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:29

Ik heb vandaag m'n praktijk bijscholing weer gehaald, geef sinds de zomer na bijna 13jr niet meer actief les maar wilde mijn papieren nog wel een keer verlengen, dat is dus gelukt.

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:21

Kairos schreef:
Hoe hebben jullie je eerste les voorbereid? Heb begin december mijn eerste les en maak het volgens mij echt stukken groter dan het is x)


Ik was de eerste keer ook heel zenuwachtig. Nu had ik het schakelen stiekem al eens geoefend bij iemand in de auto op een zandweg. Eerste stuk hoefde ik alleen te sturen en gas te geven volgens mij. De instructeur deed het schakelen en remmen. Daarna op een industrie achtig weg het begin van schakelen oppakken. Viel mij reuze mee ik maakte het ook erger dan wat het was.

Nayomie
Berichten: 32783
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:43

Volgende week mijn ttt. Ondanks dat het een “oefentoets” is, vind ik het wel enorm spannend. Gisteren nog wat dingen geoefend. Speciale verrichtingen gaan wel goed denk ik. Ik hoop alleen niet dat de spanning de overhand gaat nemen. :=

ikke

Berichten: 37583
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:56

Whale schreef:
Polly schreef:
Je eerste les hoef je je niet meer regels bezig te houden, belangrijk is dat je eerst je voertuig onder controle leert houden en richt je daar ook op, je instructeur let wel op het andere verkeer


Dit inderdaad. Je hoeft echt niet al regeltjes in je hoofd te stampen, daar let je rijinstructeur wel op, en aantallen lessen daarna ook. Je bent veel te druk bezig met andere dingen dat je amper tijd hebt om überhaupt op het verkeer om je heen letten :=

Precies. Ik had er laatst eentje voor me die ook net begonnen was. Moest het nog in de voet krijgen om een constant tempo te rijden. Kostte wat moeite maar een km verder ging het al een stuk beter :j :D

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:50

Aan het begin zijn dat soort dingen ook gewoon ontzettend moeilijk. Ik had toen ik net begon met rijden altijd heel erg het gevoel dat de auto mij bestuurde ipv andersom. Dat ik een beetje afhankelijk was van de grillen van zo'n apparaat ofzo. Je moet op zo veel tegelijk letten, een constant tempo is dan soms best moeilijk.

Ik heb nu twee jaar mn rijbewijs en voel me eigenlijk pas sinds een half jaar ofzo echt 100% comfortabel in de auto, waar ik ook naartoe ga.

Nayomie
Berichten: 32783
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:38

Yes, tussentijdse toets gehaald! Wat een prettige ervaring zeg. Fijn om te weten hoe rijden gevraagd wordt, waar op gelet wordt etc. Wel een stuuringreep, terecht, niet per se gevaarlijk gelukkig maar reed te hard op een inrit in waardoor stuur te veel beweging maakte. Verder goed commentaar gekregen, vooral nuttig kijken was mijn verbeterpunt. Ik kijk, maar niet altijd functioneel kijken.

Maar jeej, last van mijn schouders. :D

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:39

Heel fijn! Gefelicitaart :D

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:44

Gefeliciteerd!

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:42

Ik wil in de mei vakantie mijn rijbewijs halen. Heeft iemand hier ervaring met de versnelde opleidingen van de ANWB, dus die van 10 dagen?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:49

Ropa schreef:
Ik wil in de mei vakantie mijn rijbewijs halen. Heeft iemand hier ervaring met de versnelde opleidingen van de ANWB, dus die van 10 dagen?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn instructrice zei wel dat dat heel heftig is! Ze heeft 1x een leerling gehad die in 10 dagen zijn rijbewijs wilde halen maar dat was echt heel heftig, hij heeft lessen gehad dat hij 7 uur aan 1 stuk door had met wat korte pauzes tussendoor :=
Hij heeft het wel gehaald, maar het was dus wel echt heel pittig en mijn instructrice zou het niet aanraden

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 16:51

E_J schreef:
Ropa schreef:
Ik wil in de mei vakantie mijn rijbewijs halen. Heeft iemand hier ervaring met de versnelde opleidingen van de ANWB, dus die van 10 dagen?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn instructrice zei wel dat dat heel heftig is! Ze heeft 1x een leerling gehad die in 10 dagen zijn rijbewijs wilde halen maar dat was echt heel heftig, hij heeft lessen gehad dat hij 7 uur aan 1 stuk door had met wat korte pauzes tussendoor :=
Hij heeft het wel gehaald, maar het was dus wel echt heel pittig en mijn instructrice zou het niet aanraden


Oke! Bedankt :)

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:10

You’re welcome! :)

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:49

Ik heb er zelf ook over getwijfeld om dat zo te doen. Maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb! Ik kan soms mijn 'fouten' niet snel genoeg verwerken, waardoor de rest van mn les in een negatieve spiraal bleef zitten en gewoon niets wilde lukken. Gelukkig duurt zo'n les dan maar 1 uur en kan je daarna weer lekker naar huis en alles rustig verwerken. De volgende keer dat je dan weer les hebt heb je gewoon een schone lei en begin je weer op nieuw. Maar als je dus dan zo'n lesdag van 7u hebt en je bent daar hetzelfde in als ik. Dan blijf je je dus de rest van die dag frustreren en ik denk dat je dan oprecht niks meer leert die dag. Denk daar eens over na hoe je denkt dat je daar zelf mee om gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:33

Je kan denk beter, indien het past in je planning, 4x per week 2 uur lessen denk ik. Dan zit je met 4 weken aan 32 uur en is examen best haalbaar lijkt mij? Gezien je er die periode heel veel mee bezig bent. Maar niet uitputtend zoveel uren en dagen achter elkaar als in een 10 daagse cursus.

Ik ben ook aan het sparen. Maar wacht nog tot het weer voorjaar is. Ik kan voor mn gevoel heel slecht snelheid en afstand inschatten in het donker. Dus durf nu niet te beginnen met les in de avond :')

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:17

7 uur achter elkaar les lijkt mij niks en zal ook niks zijn voor mij. Ik heb ook net zoals Anouk_H dat ik m'n 'fouten' niet zo snel verwerk en dat een hele les gewoon flut kan zijn. Dan is het fijn om gewoon de auto uit te stappen, te zeggen tegen jezelf 'Volgende keer beter' en dan gaat het inderdaad ook de volgende keer een stuk beter.

In het donker rijden vind ik ook lastig, en soms denk ik ook: "Was ik maar in het voorjaar begonnen", maar goed. Moet je ook leren.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:17

Ik ben juist blij dat ik nu ook les heb in het donker en in slecht weer! Ik weet van mezelf dat ik dat ook lastig en spannend vind, maar ik ben dus blij dat ik dat nu tijdens mijn les heb en dalijk niet ineens met mijn rijbewijs dat allemaal in mijn uppie voor het eerst moet doen. Als je donker en slecht weer tijdens je rijles hebt heb je in ieder geval nog een instructeur naast je om je te helpen :j

Anoniem

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:40

Nooit in het donker les gehad , laatst voor het eerst alleen in het donker weggeweest en dat went snel . Vind het zelf zalig , je ziet tegenliggers sneller (koplampen zie je van verre aankomen ) . Heb les gehad in de sneeuw , ook fijn.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:36

Ik heb vandaag ein-de-lijk gebeld om mijn tussentijdsetoets en praktijkexamen in te plannen *\o/*
31 december is mijn tussentijdsetoets en 3 februari is mijn praktijkexamen. Dus als alles goed gaat heb ik vlak voor mijn verjaardag mijn rijbewijs :):)