Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beccy

Berichten: 738
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: oostburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:32

Bedankt voor je antwoorden in ieder geval! Ik ga het maar over mij heen laten komen en kijken wat ze donderdag te zeggen hebben.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:57

Ik ben vorige week aangenomen op de opleiding VO Engels. Vandaag de introductiedag gehad en ik heb er zin in! :D

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:01

Ik ben vorige week begonnen met mijn stage op een basisschool bij groep 3/4. Het is mijn eerste stage binnen de opleiding, maar wist wel een beetje wat ik kon verwachten. Ondanks dat vond ik het wel wat spannend :D Maar het was erg leuk! Tussendoor ook gelijk al schriften nagekeken. En in de middag leerlingen individueel begeleid met lezen. Morgen mag ik weer :)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:33

Ik ga per oktober beginnen met mijn 4 maanden durende stage binnen een MBO :) Ben erg benieuwd!

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:48

Leuk Paardennamen

Ooit hier wel eens wat gepost, als student. Nu ben ik juf van groep 8. Ik doe nu tot de kerst invalwerk, maar heb een jaar contract bij een uitzendbureau voor 24 uur.

Ik werk nu maar twee dagen, maar pfff heftig/pittige klas en ben echt kapot na twee dagen. Ik hoop dat dit wel minder wordt!
Gelukkig heb ik een super fijn team, die mij ook steunt en meedenkt.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:50

Hoe gaat het met iedereen? Iedereen weer zijn ritme gevonden? Leuke groepen enzo?
Isabel-k, hoe bevalt je opleiding? Goede keuze geweest?
En je stage paardennamen?
Lovelys, is je klas wat gesettled?

Ik ben echt helemaal blij dat ik weer terug in het onderwijs ben. Ik haal zoveel energie uit mijn klassen, ik vind het zo leuk dat ik weer lekker met die pubers aan de slag mag. Ze zijn niet allemaal even makkelijk, maar wat een leuke klassen heb ik! Klas 1 t/m 4 heb ik (examenklas mavo). Superleuk team ook.
Even wennen wel weer qua energie, was erg moe de eerste weken en was vorige week meteen snotverkouden, keelpijn, last van stem enzo.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:39

Goof; klas blijft pittig. Eerste gesprekken met ouders deze week ivm gedrag in de klas. Hopelijk zorgt dit voor een iets meer ontspannen sfeer in de klas. Samen met mijn duo collega maken we ons zorgen over of het veilig genoeg is emotioneel gezien voor leerlingen. Ook zijn ze zo nog niet genoeg voorbereid om naar het vo te gaan.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:52

Ik begin weer mijn draai te vinden, loop wel weer tegen een pittige klas aan, krijg wel veel hulp en begeleiding aangeboden vanuit de collega's. Soms denk ik wel eens dat ik niet geschikt ben voor het onderwijs en dat maakt alles alleen maar moeilijker.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:55

Amanda pff pittig! Ik voel mij ook niet altijd even geschikt voor het onderwijs, maar ik hoorde dat heel veel mensen dit in het begin hadden. Blijkt heel normaal te zijn. Door ervaring leert men!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:39

Mijn opleiding bevalt heel goed. Leuk dat je het vraagt. :j Zeker de psychologie achter het lesgeven vind ik machtig interessant. Leerstijlen en zo. :)) Helaas mag ik pas aan het einde van het jaar een dagje op stage.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:54

Isabel je kan altijd een school bellen/ mailen en vragen of je een dag mag meekijken. Dit heb ik ook gedaan, zeer leuk een leerzaam!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:59

Isabel_k schreef:
Mijn opleiding bevalt heel goed. Leuk dat je het vraagt. :j Zeker de psychologie achter het lesgeven vind ik machtig interessant. Leerstijlen en zo. :))


Dat doet me weer denken aan Paul Kirschner. Die leerstijlen zijn allang achterhaald volgens hem, maar binnen de lerarenopleiding zijn ze nog steeds heilig. :=

Het gevoel ongeschikt te zijn voor het onderwijs herken ik. Het blijft een ervaringsvak,dus geef de moed niet op! Ik ben ook weer doorgegaan met de opleiding...misschien kunnen we elkaar mentaal wel wat ondersteunen. :')

En Goof, je wilt niet weten hoe opgelucht ik ben om te lezen dat jij ook last had van verkoudheid en je stem. Want ik heb daar ook vaker last van en dat is voor mij dus 1 van de redenen om te twijfelen aan mijn geschiktheid.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:05

Hm, interessant. Dat ga ik eens lezen. :))

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:44

Leuk, leven in het topic!

Fijn dat het goed bevalt Goof om weer terug te zijn in het onderwijs!
Op wat voor school werk je nu?

@westernfreak
Waarom zou je twijfelen aan je geschiktheid als docent als je last van je keel krijgt?
Je weerstand moet gewoon even wennen aan de hoeveelheid bacteriën (van je omgeving) en je bent in de periode overgang zomer naar herfst waarschijnlijk wat vatbaarder hiervoor, zoals zoveel mensen.
Ik zie de relatie met bekwaamheid hier totaal niet in. Ik hoop dat je dit soort dingen los kunt laten en vertrouwen in jezelf kunt hebben dat je bekwaam bent om les te geven! :)

Hier gaat alles zijn gangetje, ik ben minder gaan werken zodat ik mij kan richten op de studie.
Ik had heel veel zware taken binnen de school en heb deze momenteel neergelegd om tijd te spenderen in studeren. Bevalt tot nu toe fantastisch, maar ik merk dat ik de druk mis en moeilijker op gang kom om daadwerkelijk bezig te gaan met studeren. Het gaat hopelijk wel los lopen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:45

SdaphneS schreef:
@westernfreak
Waarom zou je twijfelen aan je geschiktheid als docent als je last van je keel krijgt?
Je weerstand moet gewoon even wennen aan de hoeveelheid bacteriën (van je omgeving) en je bent in de periode overgang zomer naar herfst waarschijnlijk wat vatbaarder hiervoor, zoals zoveel mensen.
Ik zie de relatie met bekwaamheid hier totaal niet in. Ik hoop dat je dit soort dingen los kunt laten en vertrouwen in jezelf kunt hebben dat je bekwaam bent om les te geven! :)


Ah thanks! :)
Die onzekerheid komt heel sterk door een letterlijk geuitte twijfel van een stagebegeleider in de eerste stage. Die zag dat ik moe was en regelmatig last van mijn keel had. Daardoor zei hij te twijfelen aan mijn geschiktheid. Wel zag hij dat ik er veel plezier in had om les te geven. Als een soort pleister op de wond. :') Zulk commentaar neem je wel mee...

Overigens ben ik een jaar later gediagnosticeerd met PTSS. De reden dat ik nog altijd niet klaar ben met mijn studie. Mijn grootste twijfel zit dan ook bij een terugslag zoals ik vorig jaar gehad heb. Maar ik heb hoop en geef het een kans. Dáárvoor heb ik wel een 2e stage gewoon zonder problemen doorlopen, dus het zit er ergens wel in en ik vind het ook gewoon erg leuk!

Studeren...je moet het misschien gaan inplannen? Mij heeft dat wel geholpen om thuis ook werkelijk achter de laptop te kruipen voor die verslagen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:49

In mijn eerste jaar was ik echt constant ziek. Koorts, keelpijn, stem kwijt... Echt heel normaal. Wel irritant.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:09

Ja het hoort er echt een beetje bij. Bij mij is het tot nu toe elk jaar bal, terwijl ik vroeger bijna nooit ziek was. Het schijnt te stabiliseren als je een aantal jaar op dezelfde school werkt, dus ik ben benieuwd!

Ik zweef nog steeds op een wolkje rond. Wat een fantastische school en een geweldige sectie. <3 Ik duim zo zo ontzettend dat ik híer mag blijven, ik ben alleen maar aan het genieten nog.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:37

Aleeneh schreef:
Ik zweef nog steeds op een wolkje rond. Wat een fantastische school en een geweldige sectie. <3 Ik duim zo zo ontzettend dat ik híer mag blijven, ik ben alleen maar aan het genieten nog.


Wat een enthousiasme, superleuk! Welke klassen heb je?


Westernfreak schreef:
[

Die onzekerheid komt heel sterk door een letterlijk geuitte twijfel van een stagebegeleider in de eerste stage. Die zag dat ik moe was en regelmatig last van mijn keel had. Daardoor zei hij te twijfelen aan mijn geschiktheid. Wel zag hij dat ik er veel plezier in had om les te geven. Als een soort pleister op de wond. :') Zulk commentaar neem je wel mee...

Overigens ben ik een jaar later gediagnosticeerd met PTSS. De reden dat ik nog altijd niet klaar ben met mijn studie. Mijn grootste twijfel zit dan ook bij een terugslag zoals ik vorig jaar gehad heb. Maar ik heb hoop en geef het een kans. Dáárvoor heb ik wel een 2e stage gewoon zonder problemen doorlopen, dus het zit er ergens wel in en ik vind het ook gewoon erg leuk!


Gebruik je je stem wel goed dan als je regelmatig last hebt?
Voor wat betreft vermoeidheid; hoeveel dagen werk je? Ik ben ook niet zo fit, daarom werk ik (al mijn hele leven) bewust 4 dagen. Trek daar je eigen grens in en bewaak die goed.
Als je het wel echt leuk vindt, zou ik me niet laten tegenhouden door zo'n opmerking, maar juist gaan uitzoeken wat de balans is voor jou tussen werk en ontspanning.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:42

SdaphneS schreef:
Leuk, leven in het topic!

Fijn dat het goed bevalt Goof om weer terug te zijn in het onderwijs!
Op wat voor school werk je nu?


Ik werk nu op een kleine school die vorig jaar gestart is met gepersonaliseerd leren. Hele omslag; alles digitaal, iedere leerling zijn eigen werktempo en -pad, niet meer toetsen op de reguliere wijze, maar formatief dus zonder cijfers en puur op feedback en voortgang. Ik vind het nog best lastig om het oude los te laten en het compleet anders aan te pakken, maar ik zocht een uitdaging en iets om me verder in te ontwikkelen en dat heb ik gevonden :D
We hebben mavo/havo/vwo, waarvan mavo klas 1 t/m 4 en havo en vwo klas 1 t/m 3. Die bovenbouw van die laatste twee is op een andere locatie.
Ik heb zelf mavo 1 t/m 4 en havo/vwo 1 en 2.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:23


dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:05

Goof schreef:
SdaphneS schreef:
Leuk, leven in het topic!

Fijn dat het goed bevalt Goof om weer terug te zijn in het onderwijs!
Op wat voor school werk je nu?


Ik werk nu op een kleine school die vorig jaar gestart is met gepersonaliseerd leren. Hele omslag; alles digitaal, iedere leerling zijn eigen werktempo en -pad, niet meer toetsen op de reguliere wijze, maar formatief dus zonder cijfers en puur op feedback en voortgang. Ik vind het nog best lastig om het oude los te laten en het compleet anders aan te pakken, maar ik zocht een uitdaging en iets om me verder in te ontwikkelen en dat heb ik gevonden :D
We hebben mavo/havo/vwo, waarvan mavo klas 1 t/m 4 en havo en vwo klas 1 t/m 3. Die bovenbouw van die laatste twee is op een andere locatie.
Ik heb zelf mavo 1 t/m 4 en havo/vwo 1 en 2.

Oh Lord... Klinkt ook een beetje als Agora? Ik zou het lastig vinden hoor... Formatief toetsen is prima, maar er moet ook wel summatief iets gebeuren. Uiteindelijk wacht er toch een eindexamen op ze. Wel interessant wat jullie school vervolgens merkt aan leerlingmotivatie, of dat dan verandert... Of ze zelfstandiger worden?

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:21

[/quote]
Oh Lord... Klinkt ook een beetje als Agora? Ik zou het lastig vinden hoor... Formatief toetsen is prima, maar er moet ook wel summatief iets gebeuren. Uiteindelijk wacht er toch een eindexamen op ze. Wel interessant wat jullie school vervolgens merkt aan leerlingmotivatie, of dat dan verandert... Of ze zelfstandiger worden?[/quote]

Dat is wat ik zo mooi vind aan dat filmpje. Laten we denken vanuit positiviteit en niet vanuit angst.
Lukt mij ook niet hoor! Teveel gevangen in allerlei regels en denkbeelden.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:08

@Goof, ik geef les aan eerste en tweede klas T/H en vwo, en aan examenklassen havo en vwo. De twee uitersten van deze school dus.

Klinkt als een mega toffe school en een leuke uitdaging! Bij ons zijn ze ook bezig met een transitie, maar wel iets minder ingrijpend dan "helemaal geen cijfers meer" :) Ik vind dat soort aanpakken wel gruwelijk interessant, ben zo benieuwd hoe dat uitpakt en wat je er uiteindelijk van vindt!

Pff wel lastig, vorig jaar was ik niet op mijn plek op mn oude school, en daar waren ze soms best negatief naar me. Als iets niet was gelukt, maar ik het wel echt had geprobeerd, kreeg ik van mijn naaste collega's alsnog behoorlijk op mijn flikker dat ik het allemaal slecht deed enzo. Ik merk dat dat best wel wat met mijn zelfvertrouwen heeft gedaan, en dat ik mezelf regelmatig onbewust beschouw als "minder" dan mijn collega's, als iemand die niet zo veel in huis heeft en die het toch allemaal niet zo goed kan, die hen potentieel tot last is. Ik mag nu solliciteren voor een hogere loonschaal, maar ik hoorde dat een sectielid dat ook doet, en mijn eerste gedachte was meteen: oh laat maar dan, dan ben ik dus meteen al kansloos.
Ik weet niet zo goed hoe ik met mezelf om moet gaan nu :') en hoe ik mezelf moet ontworstelen aan dat negatieve beeld, want ik zit mezelf er best wel dwars mee. Het levert me alleen maar een hoop stress op.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:13

Aleeneh schreef:
@Goof, ik geef les aan eerste en tweede klas T/H en vwo, en aan examenklassen havo en vwo. De twee uitersten van deze school dus.

Klinkt als een mega toffe school en een leuke uitdaging! Bij ons zijn ze ook bezig met een transitie, maar wel iets minder ingrijpend dan "helemaal geen cijfers meer" :) Ik vind dat soort aanpakken wel gruwelijk interessant, ben zo benieuwd hoe dat uitpakt en wat je er uiteindelijk van vindt!

Pff wel lastig, vorig jaar was ik niet op mijn plek op mn oude school, en daar waren ze soms best negatief naar me. Als iets niet was gelukt, maar ik het wel echt had geprobeerd, kreeg ik van mijn naaste collega's alsnog behoorlijk op mijn flikker dat ik het allemaal slecht deed enzo. Ik merk dat dat best wel wat met mijn zelfvertrouwen heeft gedaan, en dat ik mezelf regelmatig onbewust beschouw als "minder" dan mijn collega's, als iemand die niet zo veel in huis heeft en die het toch allemaal niet zo goed kan, die hen potentieel tot last is. Ik mag nu solliciteren voor een hogere loonschaal, maar ik hoorde dat een sectielid dat ook doet, en mijn eerste gedachte was meteen: oh laat maar dan, dan ben ik dus meteen al kansloos.
Ik weet niet zo goed hoe ik met mezelf om moet gaan nu :') en hoe ik mezelf moet ontworstelen aan dat negatieve beeld, want ik zit mezelf er best wel dwars mee. Het levert me alleen maar een hoop stress op.


Is er geen coach op je huidige school die je daarbij kan helpen? Wat ontzettend naar voor je, helaas hier in hetzelfde schuitje.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:15

Ja, ik heb een coach. Die is ook meteen onderdeel van de commissie die bij mijn sollicitatie aanwezig gaat zijn, alleen, dus vind het lastig om daar volledig open kaart naartoe te spelen nog, if you get my point :') Dat is net een beetje ongelukkig zo. Dus ik hou het nog maar een maandje voor me, denk ik.

Wat vervelend dat jij daar ook mee worstelt.