Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:54

Gefeliciteerd allemaal! Fijne berichten! :D

Hier nog een weekje en dan vakantie. Deze week op kamp geweest, kamperen met de tweede klassen. Was echt zo leuk! Hele dag op het water, zeilen, kanoën, suppen etc. In de avonden kampvuur en foute disco. Nu nog aan het bijkomen van het gebrek aan slaap, maar het was het waard. :D

Flying_Angel

Berichten: 15716
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:16

Jullie al vakantie? Morgen laatste dag. Vaksectievergadering en daarna borrel en buffet!

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:10

Helaas, pas volgende week vakantie. Het jaar duurde echt lang. Wel afgelopen week gezellige high tea met de sectie gehad en volgende week mee met het uitje van de school waar ik na de zomer ga werken.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:14

Ik heb de eerste week vakantie er alweer bijna op zitten, gaat snel!

Succes met de laatste loodjes!

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:41

Hier begint vandaag de vakantie. Eindelijk! Ik was er zo aan toe dit jaar. Nu lekker genieten. :)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:13

Wij moeten nog een weekje doorbikkelen. Volgende week alleen nog wat rapportvergaderingen en ons personeelsuitje.

Imaginaerum
Berichten: 3711
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:08

Voor mij is de vakantie begonnen! Ik was er wel aan toe, de combinatie van dubbele studie, baan, kind en paard viel me wel zwaar. Gelukkig ben ik net afgestudeerd en aankomend jaar ga ik wat dichter bij huis werken, nu gelukkig reguliere uren dus er zit in deze baan wel toekomst. Ik ga 0,6-0,7 fte werken en naast biologie en scheikunde ook een vakoverstijgend vak geven waarin ik mijn brede natuurwetenschappelijke passie kwijt kan. :) Maar eerst een welverdiende vakantie!

Froukje_J

Berichten: 2194
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:55

Hier nu ook vakantie!
Studie gaat opzich erg goed,maar het is wel enorm pittig...4 dagen werken 1 dag school gezin,huishouden en een revalidatie traject.
Ik heb Engels nu afgesloten met een 8 en de praktijk examens zijn ook aangevraagd..na de vakantie mag ik bij groep 6 mijn examens gaan doen..maar nu eerst heerlijk tot rust komen en quality time voor mn dochter

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:55

Ik heb ook nog een gewone week. En na de vakantie weer groep 3.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:58

Hier dus ook al een week vrij. Na de vakantie begin ik op een nieuwe school waar ik ook allerlei nieuwe klassen krijg. En over het hele spectrum: van VMBO-T/havo 1 tot VWO 6. :') Ben heel benieuwd wat het me gaat brengen, krijg 3 VMBO/havo klassen (eerste en tweede klas), maar heb nog nooit VMBO gehad. :') Tips? :D

Ik heb er wel echt zin in verder! Klinkt echt als een school voor mij.


Goed bezig Froukje! Mooi cijfer!
Imaginaerum, klinkt echt heel leuk! Veel succes :D

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:37

Ik moet ook nog een weekje en daarna neem ik afscheid van mijn school. Ik heb ontslag genomen met de intentie om te gaan reizen en eventueel te gaan werken in het buitenland. Voorkeur gaat daarbij wel uit naar het onderwijs. Via stichting NOB wil ik proberen om op verschillende scholen te gaan werken de komende jaren.

Toevallig iemand die dit ook heeft gedaan of iemand kent?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:52

Nwktje schreef:
Ik moet ook nog een weekje en daarna neem ik afscheid van mijn school. Ik heb ontslag genomen met de intentie om te gaan reizen en eventueel te gaan werken in het buitenland. Voorkeur gaat daarbij wel uit naar het onderwijs. Via stichting NOB wil ik proberen om op verschillende scholen te gaan werken de komende jaren.

Toevallig iemand die dit ook heeft gedaan of iemand kent?


Heel gaaf, wat een ervaring zal je zo opdoen zeg! Naar welke landen wil je gaan?


Aleeneh schreef:
Hier dus ook al een week vrij. Na de vakantie begin ik op een nieuwe school waar ik ook allerlei nieuwe klassen krijg. En over het hele spectrum: van VMBO-T/havo 1 tot VWO 6. :') Ben heel benieuwd wat het me gaat brengen, krijg 3 VMBO/havo klassen (eerste en tweede klas), maar heb nog nooit VMBO gehad. :') Tips? :D


Tof, ik houd van VMBO! Het grote verschil is wel echt dat bij VMBO de relatie met de leerlingen het allerbelangrijkst is, ontbreekt die dan zullen ze nooit voor je gaan werken. Dus ga vooral die relatie aan met ze. En accepteer dat ze lekker direct en simpel zijn tegen je.


Imaginaerum schreef:
Ik ga 0,6-0,7 fte werken en naast biologie en scheikunde ook een vakoverstijgend vak geven waarin ik mijn brede natuurwetenschappelijke passie kwijt kan. :) Maar eerst een welverdiende vakantie!


Wow, en ga je die 3 vakken dan ook nog in verschillende leerjaren en niveaus geven? Ik vind dat echt superintensief zeg!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:16

Ga je nask geven of iets anders? Ik vermoed iets anders want ik heb docenten nog nooit op passie voor nask kunnen betrappen, haha _O-

Drie vakken geven is idd best intensief maar ook wel weer heel afwisselend.

Imaginaerum
Berichten: 3711
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:53

Haha, ja, naast dat vakoverstijgende science zit er ook NaSk bij geloof ik, en eventueel mag ik ook nog natuurkunde geven als ik me verveel qua hoeveelheid vakken die ik geef. :P Ik sta nu in klas 1 t/m 3, TL t/m gymnasium.

Gaaf plan Nwktje, helaas heb ik die mogelijkheden niet meer, maar het zou mij wel echt leuk lijken om een jaar in het buitenland les te geven, Nieuw-Zeeland ofzo. Houd je ons op de hoogte?

Leuk, Aleeneh!

Froukje_J, pittig hè, met een opleiding ernaast. Laat je dochter een goede motivatie zijn om je diploma te halen, dat was bij mij wel de grootste drijfveer. :)

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 00:30

Goof ik heb nog niet echt concrete plannen. Ik heb nu een aanbod liggen om in Mallorca te gaan werken of wellicht in Porto. Jammer genoeg zijn dit helaas maar een aantal uren en zou ik er dus iets bij moeten zoeken.

De landen die ik zelf graag wil zien zijn: Australië, Filipijnen, Nieuw Zeeland, Brazilië, Tanzania/Zanzibar en Kaapverdië.
Daarnaast zou ik graag het onderwijs in Scandinavië en Amerika, Curaçao en Suriname willen zien. Een hele lijst dus.


Zodra het zover is zal ik het proberen. Ik ben helaas niet zo goed in bijlezen en reageren

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:57

Hoi allemaal!

Mijn excuses voor mijn inbraak, maar bokt is natuurlijk wel dé plek om al je vragen te laten beantwoorden. :D In 2018 ben ik afgestudeerd als redactiemedewerker. Ontzettend leuk alleen vind ik het een beroep dat heel erg eenzijdig is op een bepaalde manier. Vorig jaar twijfelde ik al of ik misschien het onderwijs in moest gaan. Ik heb mij altijd aangetrokken gevoeld door het onderwijs en zeker de leerlingen lijken mij fantastisch.

Ik doe ook een opleiding waarmee in NH-instructrice wordt en het lesgeven, het overbrengen van mijn kennis en informatie vind ik het leukste van alles. <3 Zeker kids vind ik fantastisch. Basisscholen vind ik niets, maar de pubers van al mijn oppasbaantjes vind ik fan-tas-tisch. De jongens uit de klas van mijn broertje (15) vind ik ook ontzettend leuk. De hele manier waarop hun hersenen op dat moment werken, denken en fuctioneren vind ik leuk en interessant.

Mocht ik gaan voor de lerarenopleiding zou ik gaan voor docent Engels. Een taal die mij ontzettend goed ligt, die ik al goed spreek en waarvan ik de literatuur en cultuur interessant is. Daarnaast is het ook de toekomst in mijn ogen. Alle reden om die taal over te gaan brengen op leerlingen, maar in mijn omgeving heb ik niemand die docent is op het VO. Daarom de vraag aan iedereen die lesgeeft op het VO:

- Wat doe je naast het lesgeven van leerlingen aan administratie
- Wat is de verhouding lesgeven tot administratie
- Wat vind je het leukst en minst leuk?

Ik ben ontzettend benieuwd! :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:27

Leuk dat je dat overweegt! Ik denk dat het antwoord op jouw vragen per persoon, vak en school erg verschillend is, maar hier is hoe ik het ervaar:

Wat doe je naast het lesgeven van leerlingen aan administratie?
Natuurlijk ben je een heel groot deel van je tijd kwijt aan lessen voorbereiden, toetsen ontwerpen en toetsen nakijken, maar dat had je vast al wel bedacht. Verder ben ik tijd kwijt met gesprekken voeren (ouders, leerlingen, collega's, coördinatoren), cijferadministratie bijhouden, vergaderingen (rapportvergaderingen, jaarlaagvergaderingen etc etc), extra avonden (eindfeesten, ouderavonden, mentorouderavonden, muziekavonden) en natuurlijk de uitjes (excursies, mentoruitjes, klassenuitjes, field trips). Volgens mij is dat wel het belangrijkste bij mij.

Wat is de verhouding lesgeven tot administratie?
Als je het voorbereiden van de lessen rekent onder 'lesgeven' is het ongeveer tweederde lesgeven en eenderde extra taken. Reken je het voorbereiden wel mee, dan kom je veel hoger uit natuurlijk. Maar ik vind het moeilijk om dit te zeggen, je hebt veel te maken met piekdrukte. Er zijn weken waarin je ongeveer dagelijks op school bent, ook op je eventuele vrije dagen/middagen en de hele dag en het weekend bezig bent met extra dingen en nakijken, terwijl er andere weken zijn dat je naast het voorbereiden van je lessen en het nakijken van een paar toetsjes haast niets hoeft te doen.

Wat vind je het leukst?
Ik vind het heel fijn dat ik in mijn werk echt iets bijdraag aan de maatschappij en belangrijk kan zijn voor de kinderen. Ik vind de omgang met ze ook leuk, je komt heel vaak voor verrassingen te staan en geen dag is hetzelfde. Ik leer ook veel van ze. Collega's zijn ook leuk op mijn school.
Ook vind ik het fijn dat je veel vrijheid hebt in het indelen van je lessen, je kan ze dus enthousiast maken op jouw eigen manier.

Wat vind je het minst leuk?
Er staat constant veel druk op je, je kunt niet even een dagje rustig aan doen. Er wordt erg veel van je gevraagd qua tijd en inzet. Voor heel veel dingen die je doet word je niet betaald. Ook moeten bij bv onze eigen agenda's aanschaffen. En eigenlijk krijg je er nooit een vriendelijk woord of een bedankje voor terug. Daar moet je wel tegen kunnen. Je krijgt meestal wel alle klachten te horen (ook van ouders) maar niet wat er goed gaat. Je moet dus vrij sterk in je schoenen staan.
Ook de grote opoffering van de eigen tijd vind ik vaak niet prettig, net als de enorme piekdrukte.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 16-07-19 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:37

Bedankt voor je super duidelijke en eerlijke antwoorden. :D Ik had inderdaad al ‘voorzien’ dat het een beroepsgroep zou zijn met een hoop druk op de leraren naast het geven van lessen.

Interessant om je visie hierop te lezen. Ik begrijp inderdaad dat het per vak en school verschilt. Ook per klas kan ik mij zo voorstellen. Als je een prettige klas hebt, valt de druk wellicht ook mee ten opzichte van een klas met meer problemen. Het spreekt mij ook heel erg aan dat je echt iets bij kan dragen aan de maatschappij. Dat mis ik ook mijn huidige beroepsgroep. :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:40

Per klas is het vooral psychisch tijdens de les zwaarder of minder zwaar. Maar je hebt veel klassen, het middelt zich vaak redelijk uit.

Ook is de verantwoordelijkheid erg groot. Dit is zowel een voor- als een nadeel. Maar het maakt wel dat ik op sommige dagen nog tot diep in de nacht met werk bezig ben.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:55

Aan administratie vooral de vergaderingen, rapportvergaderingen, teamvergaderingen, gesprekken met ouders en leerlingen, lessen voorbereiden, toetsen maken en nakijken, extra materiaal maken, extra dagen/avonden, denk aan open dagen, ouderavonden, de uitjes en activiteitenweken.

Jouw tweede vraag sla ik over, ik werk nog niet zolang in het onderwijs om daar iets zinnigs over te zeggen.

Contact met de leerlingen, het begeleiden van leerlingen, kennis overdragen en contact met collega's en derden vind ik het leukst.

Het minst leuk vind ik de verwachtingen en de werkdruk. Je hebt piekmomenten waarbij je elke avond tot laat bezig bent en weken dat het meevalt. Maar met name de verwachtingen heb ik wel eens moeite mee, zeker voor beginnende docenten. En per klas scheelt het idd maar het is mentaal soms best zwaar.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:37

Wat bedoel je precies met de verwachtingen, Amanda? Dat ze ervan uitgaan dat je meteen alles kan? Of dat je heel veel doet, waardoor je over je grenzen heen gaat?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:20

Sheran schreef:
Wat bedoel je precies met de verwachtingen, Amanda? Dat ze ervan uitgaan dat je meteen alles kan? Of dat je heel veel doet, waardoor je over je grenzen heen gaat?


Beide eigenlijk. Heeft ook een stuk met jezelf te maken maar ik heb zoiets van, laat een nieuwe, beginnend docent eerst werken aan klassenmanagement zonder te vereachten dat ze meteen kunnen differentieren, of flashy vernieuwende lessen kunnen maken etc.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:18

Ik begin vandaag bij mijn nieuwe school. Gelukkig beginnen we met een intro dag voor de docenten :')

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:53

Veel succes! Ik heb nog twee weekjes vakantie. :j

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:06

Veel succes, hier ook nog even vakantie.

Ik heb 30 augustus de introductiedag voor nieuwe docenten op mijn nieuwe school. Ik vind het ook wel spannend.