Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:49

8nnemiek schreef:
Een tip om vervelende telefoontjes te voorkomen; neem een oude telefoon met prepaid simkaart en geef dat nummer door bij kvk. Dat scheelt je enorm veel opdringerige energie leveranciers enz.


Hehe goeie idd, ik heb precies dat gedaan. Ik ben nog niet ingeschreven, maar had hier idd wel over nagedacht. Bij Simyo heb je voor 5 euro een nieuw telefoonnummer + prepaid kaart. Telefoontje staat lekker uit te staan.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:55

Xyris schreef:
Dank je wel! Ik doe niks wat niet mag gelukkig, en ben dat ook niet van plan. Maar begrijp ik nu goed dat je ook in het 2e spoor traject een eigen bedrijf kan starten en ondersteund kan worden door het UWV terwijl je start? Ik bedoel, ik weet dat ik sowieso naast de uren die ik wel werk (wat zo'n 65% is) 2 a 3 maanden nodig heb om het programma onder de knie te krijgen en een portfolio op te bouwen. Is dat te overbruggen met het 2e spoortraject? Ik begreep eerder namelijk van ze dat een alternatieve baan gelijk geld op moet leveren. Maar misschien dat dat alleen geldt als je geen eigen bedrijf start?


Ik liep mijn 2e spoor deels bij mijn werkgever waar ik ziek werd en opstart eigen bedrijf. Daar ging mijn re-integratie ook doelgericht op. Toen mijn werkgever het bedrijf verkocht werd ik gedwongen overgenomen door het nieuwe bedrijf en was mijn webshop al in de lucht. Ik heb geen ondersteuning van het UWV gevraagd, die was toen ook nog niet volledig in de picture. Sollicitatie plicht bleef echter wel. Uiteindelijk liep het 2 jaar ziek zijn af en toen kwamen de UWV gesprekken en de WIA.

Bedoeling is echter wel dat je dusdanig kan opbouwen dat uiteindelijk de boel wel geld in het laatje gaat brengen. Of dit nu een eigen bedrijf is of een loondienst baan. Maar je moet het zeker niet niet uitvoeren omdat het nog geen geld op levert.

Ik zou daar eens goed voor rond de tafel gaan zitten en adviezen in winnen. Je hoort straks een re-integratie bedrijf te krijgen die jou verder gaat helpen. Of nouja, uiteindelijk wat er uit je tussentijdse rapportages van het UWV natuurlijk naar voren komt.

Denk dat geen situatie te vergelijken is, maar zou je niet laten tegenhouden voor iets.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:10

Thanks! Oke ja, het huidige bedrijf wil mij hoe dan ook aanhouden voor de 3 dagen die ik er nog werk, en hetgeen dat ik nu wil starten is iets wat ik sinds 2017 doe en inmiddels best goed in ben. Het enige probleem is dus dat 2D werk nogal veel concurrentie heeft en ik dus die tijd en het geld nodig heb om 3D te starten, iets wat best wel niche is en goed geld oplevert.

Weet jij toevallig of de sollicitatieplicht er ook is als het bedrijf je aan wilt houden en je bouwt aan je eigen bedrijf?
Ik hoef verder geen extra ondersteuning ofzo, het enige dat ik wil is zo snel mogelijk starten -> een lening aanvragen voor een nieuwe computer -> en aanvullend ondersteund worden tot mijn bedrijf genoeg in het laatje brengt om het UWV los te kunnen laten. Maar ik begrijp dus dat dat gewoon mogelijk is?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:15

Je sollicitatieplicht blijft volgens mij net zo lang tot je minimaal 65% van je originele salaris binnen brengt :) Het kan zijn dat als je met een goed ondernemingsplan en dergelijke komt en alles je ontslagen kan worden van je plicht, maar dan moet je maar net de juiste pipo voor je neus hebben en ik vond dat teveel moeite voor die minimaal 4x per maand plicht. Afgelopen maand 12 sollicitaties gedaan dus ik kom daar ruim aan.
Toen ik dus gewoon werk had met opbouwmogelijkheden (stond mijn uitkering ook op nihiel) hoefde ik niet te solliciteren.

Maar laat je adviseren, men is er om je te helpen.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:22

Oke dank je wel, ik zal het wel bespreekbaar maken inderdaad, ik zit sowieso al aan die 65% dus ik ben wat dat betreft denk ik ook een geval apart. Ook omdat de eigenaar me graag wil aanhouden voor de 3 dagen per week. Ik ga het even bekijken, dank je wel!

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:29

Xyris schreef:
Oke dank je wel, ik zal het wel bespreekbaar maken inderdaad, ik zit sowieso al aan die 65% dus ik ben wat dat betreft denk ik ook een geval apart. Ook omdat de eigenaar me graag wil aanhouden voor de 3 dagen per week. Ik ga het even bekijken, dank je wel!


Maar waarom ben je dan in 'conclaaf' met het UWV als je dat eigenlijk dan niet nodig hebt? Als je zelf 65% van je eerdere salaris kan realiseren door loondienst lijkt het me sterk dat UWV iets voor je te bieden heeft?

Maar goed. Dat is wellicht een ander verhaal. Misschien in PB verder dan in dit topic :P

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:12

Even een vraag, want ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.

Ik werk met opdrachten, gemiddelde looptijd is 2-4 weken en ik plan altijd vooruit. Nu twijfel ik over wie ik eerder moet inplannen: de klant die als eerste contact opneemt, of de klant die als eerste akkoord geeft op de samenwerking? Dit dilemma heb ik vaker en mijn huidige 'oplossing' is allebei tegelijk, maar ik kom steeds in de knel met mijn deadlines. :+ Wat zouden jullie doen, of als klant verwachten?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:17

Ik zou "aanvang" pas vastzetten bij het contract, puur om jezelf te beschermen. Als je dit meegeeft in de contacten die je daarvoor hebt, weten ze ook dat ze je geen dagen/weken moeten laten wachten als ze iets willen ....

Maar misschien hangt dat ook af van hetgeen je aanbiedt. Ik vind het als klant alvast normaal dat als ik 4 weken wil nadenken, dat degene die wel een beslissing nemen voorrang op mij krijgen in die periode.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:56

Dani schreef:
Even een vraag, want ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.

Ik werk met opdrachten, gemiddelde looptijd is 2-4 weken en ik plan altijd vooruit. Nu twijfel ik over wie ik eerder moet inplannen: de klant die als eerste contact opneemt, of de klant die als eerste akkoord geeft op de samenwerking? Dit dilemma heb ik vaker en mijn huidige 'oplossing' is allebei tegelijk, maar ik kom steeds in de knel met mijn deadlines. :+ Wat zouden jullie doen, of als klant verwachten?



Nou werk ik niet op die manier, maar ik zou zeggen plannen volgens akkoord tenzij specifieke afspraken die doorslaggevend zijn voor de beslissing (een bruidstaart die pas 2 maanden na de bruiloft ingepland kan worden is een beetje knullig).

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:33

Hier ook hoor, plannen bij akkoord. In mijn geval is akkoord op het moment dat de vooruitbetaling door is.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:00

Bedankt! Dan hou ik dat gewoon aan. Zo deed ik het ook, maar ik ging twijfelen nadat een potentiële klant daar heel boos over werd. :=

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:43

Dani schreef:
... nadat een potentiële klant daar heel boos over werd

Zoals een ervaren collega ooit vertelde: sommige klanten kun je het beste aan de concurrentie gunnen.



Duidelijke communicatie voorkomt veel misverstanden en daarmee boze (potentiële) klanten. Er zijn echter ook mensen die staan standaard op standje onredelijk (qua temperament, eisen, aanleveren hun deel van het verhaal en/of betalen enz). Ik probeer dan altijd redelijk te blijven, maar ik vertik het om veel tijd in zulke lui te stoppen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:42

Aangezien ik mijn "winst" steeds investeer in mijn zaak en dit zich vaak uit in stock/ pasmodellen:
Hoe houden jullie zo'n dingen bij?

Ik ben aan het rondkijken naar een aantal CRM/ ERP toepassingen waar alles in gecentraliseerd wordt, maar om dat een beetje budgetvriendelijke te houden is nog een uitdaging.
Ik hield nu alles bij in een excel, maar ik ben daar alles behalve een wonder mee, dus dat wordt al gauw messy.
Heel vroegah zou ik Acces gebruikt hebben maar naar't schijnt bestaat dat niet meer?

Ik zoek dus iets dat stock en verkoop bijhoudt. Graag ook offertes opmaken en facturatie (gelinkt aan producten).
Idealiter kan ik zelfs bestellingen bij leveranciers ingeven, dat ik erna kan 'afvinken' wat geleverd is en wat niet.
Eentje is nogal vaak van de back-order en ik zit nu met een discussie over een levering uit december ...

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:40

Paar vraagjes:

Met welke app beheren jullie je social media? Ik las dat Buisiness Suite goed was. Maar daar blijft een rood 1-tje staan, en geen idee waarom. Ook krijg ik niet altijd updates van berichten.

Messenger van mijn zakelijke pagina. Ik krijg het niet voor elkaar om het te zien ;-) . Ik zit via mijn persoonlijke mail op Facebook en insta, maar ik heb geen idee hoe ik dan via de zakelijke pagina op messenger kom.

Hoe scheiden jullie privé en zakelijk op whatsapp? Gewoon toch maar voor 2 nummers gaan uiteindelijk?

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:56

Ik heb NapoleonCat voor het inplannen van social media posts en het antwoorden van berichten daar (via Instagram, Facebook en Twitter)

WhatsApp Business wil ik nemen maar heb ik inderdaad een apart telefoonnummer voor nodig!

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:04

eilleen333 schreef:
Paar vraagjes:

Met welke app beheren jullie je social media? Ik las dat Buisiness Suite goed was. Maar daar blijft een rood 1-tje staan, en geen idee waarom. Ook krijg ik niet altijd updates van berichten.

Messenger van mijn zakelijke pagina. Ik krijg het niet voor elkaar om het te zien ;-) . Ik zit via mijn persoonlijke mail op Facebook en insta, maar ik heb geen idee hoe ik dan via de zakelijke pagina op messenger kom.

Hoe scheiden jullie privé en zakelijk op whatsapp? Gewoon toch maar voor 2 nummers gaan uiteindelijk?


Ik gebruikte eerder altijd business suite, maar die werkte echt ontzettend slecht bij mij, inderdaad vaak meldingen die bleven staan en maar geen berichten en reacties kunnen lezen. Ik had laatst een update van de normale Facebook app, nu kan ik daar in ieder geval makkelijk berichten mee plaatsen. In de business suite app staat er bij mij rechts naast het plusje een tekstballon, daar kan je naar je berichten gaan. Werkte bij mij dus alleen niet al te mooi :')

Als je wil voorkomen dat je een extra simkaart moet gaan gebruiken voor zakelijke telefonie en whatsapp, kan je eens naar Dubline kijken!

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:12

Nirvana_ schreef:
Ik heb NapoleonCat voor het inplannen van social media posts en het antwoorden van berichten daar (via Instagram, Facebook en Twitter)

Nou, die heeft er bij mij totaal geen zin in!

Afbeelding
Kom niet verder dan dit :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:52

Optiwolk schreef:
Ik ben aan het rondkijken naar een aantal CRM/ ERP toepassingen waar alles in gecentraliseerd wordt, maar om dat een beetje budgetvriendelijke te houden is nog een uitdaging.

Kijk eens naar Brincr. Mijn collega is er mee bezig geweest, was in onze situatie niet ideaal maar had er ook hele goede dingen over te zeggen. In combinatie met een bar code scanner voor in- en uitboeken.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:33

Poeh, dat is qua pricing best stevig. Dat haal ik er (nog) niet uit.

Ik ga nu even kijken naar factuursturen.be.

Oh ik ben blij dat ik niet de enige ben met problemen met Messenger voor een business pagina.
Soms krijg ik meldingen niet weg, soms komen berichten maar 2 dagen later toe.

naranja1
Berichten: 689
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:58

Xyris schreef:
Thanks! Oke ja, het huidige bedrijf wil mij hoe dan ook aanhouden voor de 3 dagen die ik er nog werk, en hetgeen dat ik nu wil starten is iets wat ik sinds 2017 doe en inmiddels best goed in ben. Het enige probleem is dus dat 2D werk nogal veel concurrentie heeft en ik dus die tijd en het geld nodig heb om 3D te starten, iets wat best wel niche is en goed geld oplevert.

Weet jij toevallig of de sollicitatieplicht er ook is als het bedrijf je aan wilt houden en je bouwt aan je eigen bedrijf?
Ik hoef verder geen extra ondersteuning ofzo, het enige dat ik wil is zo snel mogelijk starten -> een lening aanvragen voor een nieuwe computer -> en aanvullend ondersteund worden tot mijn bedrijf genoeg in het laatje brengt om het UWV los te kunnen laten. Maar ik begrijp dus dat dat gewoon mogelijk is?


Toen ik begon met mijn bedrijf ben ik er snel weer mee opgehouden. Moest van het uwv mijn zaak stopzetten en gaan solliciteren, terwijl mijn zaak de enige inkomsten bron was

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:00

Dat is wel bijzonder, gelukkig heb ik die kul niet gekregen van het uwv :)

Mijn webshop is echter niet voldoende voot een salaris en ik ben eindelijk ergens aangenomen dus ik ga vanaf maandag weer aan de slag :D Echter via de loondienst geen pensioen. Mag ik eens vragen hoe men dat hier heeft geregeld?

Via een organisatie of echt zelf iets opstarten?

naranja1
Berichten: 689
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:06

Ik meld mij trouwens even nieuw hier!

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:34

Hier heeft het UWV me juist flink op weg geholpen met mijn eigen bedrijf. Ik zat toen in de WW, en heb via hun een cursus kunnen volgen, heb een bedrijfsplan opgesteld en met de contactpersoon doorgenomen enz, en ik hoefde in die periode niet eens te solliciteren.

Voor pensioen ben ik zelf aan het sparen, maar vooral mijn vriend is volop bezig met sparen en beleggen om eerder te kunnen stoppen met werken.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:11

8nnemiek schreef:
Hier heeft het UWV me juist flink op weg geholpen met mijn eigen bedrijf. Ik zat toen in de WW, en heb via hun een cursus kunnen volgen, heb een bedrijfsplan opgesteld en met de contactpersoon doorgenomen enz, en ik hoefde in die periode niet eens te solliciteren.

Voor pensioen ben ik zelf aan het sparen, maar vooral mijn vriend is volop bezig met sparen en beleggen om eerder te kunnen stoppen met werken.


Ik moest wel solliciteren omdat mijn webshop niet direct een hoofdinkomen was of snel zou worden. Maar het UWV kan je inderdaad op weg helpen. Ik had mijn bedrijfsplan wel kunnen pitchen om van de sollicitatieplicht af te komen maar vond dat teveel gedoe en het is maar net wie er voor je neus zit.

Doen jullie dat gewoon sparen op een spaarrekening dan? Ik heb daar nooit kaas van gegeten. Wel een normale spaarrekening maar ik weet niet wat verder 'mag'.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:38

Volgensmij kun je bij het UWV een aanvraag doen om 6 maanden te stoppen met solliciteren en een bedrijf op te richten. Maar ik kan me voorstellen dat het dan wel een bedrijf moet zijn waar je een volledig inkomen uit kunt halen.

Je hebt ook pensioenfondsen voor ZZPers, daar zou je jezelf voor kunnen aanmelden.
Sparen op een spaarrekening is ook een optie.

Ik heb een deel vermogen in mijn persoonlijke holding zitten, ik hoop daar uiteindelijk genoeg geld in te hebben zitten dat ik na mijn pensioen gewoon salaris te kunnen blijven betalen.