Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimberly1995
Berichten: 2426
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:23

__Maartje schreef:
Ik meld mij ook hier :D

Ikzelf gebruik ook Knab als bank, ideaal! Verzekeringen zit ik ook nog naar te kijken, ik wil graag een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (just in case), maar blijkbaar is wat ik doe te niche voor de meeste verzekeringsmaatschappijen :+


Heb je een beroepsvereniging? Zij bieden dan soms collectief een beroepsaansprakelijkheidsverzekering aan.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:16

Kaaaren schreef:
Waarvoor ga je het plan gebruiken?

Je zou bijvoorbeeld een SWOT analyse kunnen doen, daar kan je online best veel informatie over vinden.
Er is volgens mij nooit één goede manier of uitleg. Dus probeer het logisch te benaderen.
Als je doelgroep weet, kan je die in kaart brengen, concurrenten in beeld brengen.

Hier een mooi overzicht: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... -in-kaart/


Dankjewel, ga die website even doorlezen later vandaag. :D

Het plan is echt voor onszelf om een goed inzicht te krijgen, niet om krediet/financiering of iets te krijgen.

SWOT analyse was ik inderdaad over aan het lezen geweest en ook op aan het schrijven geweest, dat staat ook in mijn boekje haha. Maar vooral als apart onderdeel van het plan?


Rex_Rolfo schreef:
Quir schreef:
Alleen ben ik op zoek naar een goede website of boek of andere info bron hoe je echt goed marktonderzoek doet.

Pfff, marktonderzoek en wat daar bij komt kijken alleen al kun je op afstuderen. En later nog eens promoveren. Ik heb nog een dikke pil liggen van vroegûh van school.

Hoe uitgebreid en hoe gedetailleerd hangt ook heel erg van het doel af. Als je een miljoenenfabriek op moet gaan zetten wil je toch wel wat verder gaan dan wanneer je een paar dekjes in een aparte kleur in kunt kopen. In dat laatste geval vraag je gewoon drie mensen "mooi?" en als er er twee zeggen "ja" dan koop je die aparte kleur gewoon. Anders ben je aan onderzoek meer kwijt dan het resultaat op kan leveren.


ps, gefeliciteerd Y)(^)


Ja daar was ik inderdaad al bang voor. :=

Het plan en marktonderzoek is vooral voor ons zelf, dus het hoeft uiteraard niet perfect te zijn, maar wel graag een goed inzicht geven. We hebben geen financiering of iets dergelijks nodig, maar het gaat wel over grote bedragen investeren.

Niet zo zeer een miljoenen bedrijf, maar tonnen komt wel aardig in de buurt (paarden bedrijf _O- ).
Ene deel van het bedrijf is een hengstenhouderij (daarvoor hebben we niet echt marktonderzoek voor nodig), maar het andere deel is een in NL heel normaal en zeer veel voorkomend type bedrijf, in Zweden (waar ik woon) vrijwel niet. Daarom zouden we eerst graag verder onderzoek willen doen om te zien of ze het type bedrijf gewoon simpelweg niet kennen of dat er wellicht helemaal geen vraag naar is? Wel al wat rond gevraagd en dan waren de reacties heel positief en kennen de meeste het gewoon niet, maar zou wat groter/dieper willen weten. Vooral ook omdat het bereik van onze doelgroep vrij "groot" kan zijn (in principe heel Zweden).

Maar wellicht dat een enquête voldoende zou zijn? Ik heb wel heel duidelijk een doelgroep in beeld, ook binnen de paarden wereld. Denk ook dat ik via stamboek verenigingen en Facebook goed die doelgroep kan bereiken (fokkers namelijk).

Dankjewel trouwens! *\o/*
(Ik dacht huh, hoe dan? Was vergeten dat je op bokt een taartje ziet _O- )

Peerke_ schreef:
Quir schreef:
Hallo :wave:

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Op dit moment ben ik bezig een ondernemingsplan te schrijven, nu heb ik een erg handig boek gekocht en kom ik dus een heel eind! Alleen ben ik op zoek naar een goede website of boek of andere info bron hoe je echt goed marktonderzoek doet. In het boek staat wel wat info over marktonderzoek doen, maar gaat er helaas niet heel erg diep op in.

Verwacht dat er hier wel meer een ondernemingsplan geschreven hebben en ook marktonderzoek gedaan hebben? Dus mijn vraag of jullie nog goede tips weten over marktonderzoek doen, een boek, website of iets anders? :D


Op de site van Qredits vind je veel informatie over het schrijven van een ondernemingsplan en voorbeelden hiervan. :j

Marktonderzoeken zijn heel lastig, aan de ene kant is er heel veel informatie beschikbaar, maar die is vaak lastig te vertalen voor deze specifieke onderneming.
Het hangt er ook heel erg vanaf wat voor onderneming je wilt starten, en wat het doel is van het ondernemingsplan, is het puur voor jezelf, moet je een verhuurder overtuigen, of is het voor het verkrijgen van een krediet?


Dankjewel! Ga de website even terug zoeken en lezen. :D

Bedoel je de resultaten van marktonderzoek lastig te vertalen zijn naar het uiteindelijke bedrijf?

Denk niet dat we een heel diepgaand onderzoek nodig hebben, maar vooral achter komen of de doelgroep het type bedrijf kent, er vraag naar is en dan iets dieper er op in gaan: wat belangrijk gevonden wordt, prijs die mensen bereid zijn te betalen, welke service verwacht wordt, enz.

Dus denk dat ik met alleen een enquête een heel eind kan komen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:34

Quir schreef:
(Ik dacht huh, hoe dan? Was vergeten dat je op bokt een taartje ziet _O- )

Denk niet dat we een heel diepgaand onderzoek nodig hebben, maar vooral achter komen of de doelgroep het type bedrijf kent, er vraag naar is en dan iets dieper er op in gaan: wat belangrijk gevonden wordt, prijs die mensen bereid zijn te betalen, welke service verwacht wordt, enz.

Dus denk dat ik met alleen een enquête een heel eind kan komen?

Haha, idd het "kadootje", niets vreemds :D


Het moeilijke van een enquête is om goede reacties uit je doelgroep te krijgen. De response is vaak laag, en als je geen filter hebt om de doelgroep (b.v. fokkers met meerdere merries) te onderscheiden van de "ruis" (wannabee penny fokkers of Shet fokkers met eigen hengstje oid) dan heb je wel reacties, maar wat zijn die waard?

En hoe corrigeer je de menselijke neiging sociaal acceptabele antwoorden te geven? Als je vraagt "is het goed om een paard te slaan" zul je een hoge response "nee" krijgen (mag ik hopen tenminste). Terwijl er heus mensen zijn die knollie een ram voor ze harses geven als ie bijt. Of voor een beetje knabbelen aan hun jas, of ... Dus heb je controlevragen nodig om je eerste vraag te checken: "stel uw paard bijt, wat doet u? Negeren, wortel geven, tik geven?"
Zo kun je met de vraagstelling ook onbewust de reactie sturen. Gebruik je "slaan", "correctie" of "tik" in je vraag, waarschijnlijk krijg je andere reacties.

Kortom, enquêtes kunnen heel waardevol zijn, maar alleen als ze goed zijn opgesteld en door de juiste mensen beantwoord.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:58

Muze schreef:
En wat doe jij?


Darmflora-analyses en voedingsadviezen om de darmflora te ondersteunen, aangevuld met andere laboratoriumanalyses zoals hooi/weidegras/drinkwater.

Kimberley1995: helaas geen beroepsvereniging nee! Anders was dat inderdaad een goed idee geweest.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:05

Bevalt hier de Rabo zzp rekening? En de Interpolis zeker van je zaak verzekering?
Voor mij als starter wel interessant, omdat ik nog niet goed weet hoeveel klanten ik ga krijgen.. en je dan alleen per transactie betaalt..
( en koppeling met e-bookhouden).

En.. zijn hier wellicht mensen die voor zichzelf begonnen zijn vanuit een wia uitkering?
Ik loop tegen wat dingen aan..

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:24

Ik ben vanuit het 2e spoor begonnen en heb ondertussen een wia uitkering, maar ik heb mijn start uit eigen zak betaald en verder staat mijn wia er ver vandaan. Dus ik weet niet of ik je kan helpen?

Ik heb mollie voor de transacties en koppeling met knab en mijn webshop en boekhouding.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:00

Muze schreef:
Bevalt hier de Rabo zzp rekening? En de Interpolis zeker van je zaak verzekering?
Voor mij als starter wel interessant, omdat ik nog niet goed weet hoeveel klanten ik ga krijgen.. en je dan alleen per transactie betaalt..
( en koppeling met e-bookhouden).

En.. zijn hier wellicht mensen die voor zichzelf begonnen zijn vanuit een wia uitkering?
Ik loop tegen wat dingen aan..


Ik heb ergens gelezen dat de ZZP rekening interessant is tot 30 standaard transacties per maand.

Sowieso vind ik het stom dat je zakelijk overal voor moet betalen bij de banken.

Ooit heb ik een verzekering gehad bij interpolis (gelukkig) nooit aanspraak op hoeven maken, dus kan er weinig zinnigs over zeggen

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:07

Bij Rabo zat ik op 20-25 euro per maand, bij Knab op 6 toen... Ik vond het schrikbarend wat er bij kwam aan kosten bij Rabo, elke keer als je je saldo checkt bijvoorbeeld...

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:09

Dat zie ik nergens staan.
Wel per transactie..

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 23:23

Rex_Rolfo schreef:
Quir schreef:
(Ik dacht huh, hoe dan? Was vergeten dat je op bokt een taartje ziet _O- )

Denk niet dat we een heel diepgaand onderzoek nodig hebben, maar vooral achter komen of de doelgroep het type bedrijf kent, er vraag naar is en dan iets dieper er op in gaan: wat belangrijk gevonden wordt, prijs die mensen bereid zijn te betalen, welke service verwacht wordt, enz.

Dus denk dat ik met alleen een enquête een heel eind kan komen?

Haha, idd het "kadootje", niets vreemds :D


Het moeilijke van een enquête is om goede reacties uit je doelgroep te krijgen. De response is vaak laag, en als je geen filter hebt om de doelgroep (b.v. fokkers met meerdere merries) te onderscheiden van de "ruis" (wannabee penny fokkers of Shet fokkers met eigen hengstje oid) dan heb je wel reacties, maar wat zijn die waard?

En hoe corrigeer je de menselijke neiging sociaal acceptabele antwoorden te geven? Als je vraagt "is het goed om een paard te slaan" zul je een hoge response "nee" krijgen (mag ik hopen tenminste). Terwijl er heus mensen zijn die knollie een ram voor ze harses geven als ie bijt. Of voor een beetje knabbelen aan hun jas, of ... Dus heb je controlevragen nodig om je eerste vraag te checken: "stel uw paard bijt, wat doet u? Negeren, wortel geven, tik geven?"
Zo kun je met de vraagstelling ook onbewust de reactie sturen. Gebruik je "slaan", "correctie" of "tik" in je vraag, waarschijnlijk krijg je andere reacties.

Kortom, enquêtes kunnen heel waardevol zijn, maar alleen als ze goed zijn opgesteld en door de juiste mensen beantwoord.


Bedankt! Dat is waardevolle info. :D
En inderdaad nog niet zo over nagedacht.

Denk dat ik door vragen in het begin wel redelijk mijn doelgroep kan definiëren, maar ook is de doelgroep best groot. In principe elke fokker namelijk (oké penny fokker met mini's is inderdaad niet de doelgroep haha), maar juist de hobby fokker is een belangrijk deel. Via een stamboek vereniging kom ik denk ik ook wel snel bij de goede doelgroep uit.

Maar ik ga eens kijken of ik wat meer info kan vinden over enquêtes! Het heeft me in ieder geval weer anders aan het denken gezet haha. Inderdaad ook de "dit is wat je wil weten/horen" antwoorden.

Ik weet alleen niet hoe ik anders "de vraag naar" in beeld zou kunnen brengen dan met een enquête? Behalve het wat rond vragen, maar dan bereik je een relatief kleine groep denk ik?

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:46

Muze schreef:
Dat zie ik nergens staan.
Wel per transactie..


Ik weet niet of het nog zo is hoor, maar toen betaalde je 0,11 per transactie en 0,08 per inlog. Plus de vaste kosten van 5,95 per maand. Voor mij was Rabo echt onzinnig duur, ook omdat ik vaak relatief kleine bedragen binnenkrikg per overboeking (half uur les = €25,-). Bij Knab zit ik op nu €7,- per maand geloof ik, maar daar vallen alle transacties onder.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:03

WenK schreef:
Muze schreef:
Dat zie ik nergens staan.
Wel per transactie..


Ik weet niet of het nog zo is hoor, maar toen betaalde je 0,11 per transactie en 0,08 per inlog. Plus de vaste kosten van 5,95 per maand. Voor mij was Rabo echt onzinnig duur, ook omdat ik vaak relatief kleine bedragen binnenkrikg per overboeking (half uur les = €25,-). Bij Knab zit ik op nu €7,- per maand geloof ik, maar daar vallen alle transacties onder.

Dit is bij KNAB ook veranderd, tot 500 transacties is gratis, daarboven ga je €0,10 betalen per transactie.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:45

xSCWx schreef:
WenK schreef:

Ik weet niet of het nog zo is hoor, maar toen betaalde je 0,11 per transactie en 0,08 per inlog. Plus de vaste kosten van 5,95 per maand. Voor mij was Rabo echt onzinnig duur, ook omdat ik vaak relatief kleine bedragen binnenkrikg per overboeking (half uur les = €25,-). Bij Knab zit ik op nu €7,- per maand geloof ik, maar daar vallen alle transacties onder.

Dit is bij KNAB ook veranderd, tot 500 transacties is gratis, daarboven ga je €0,10 betalen per transactie.


Klopt,dat was bij 1000 transacties. Maar dat blijft (voor mij) een stuk goedkoper dan Rabo, ook al hebben ze nu die ZZP rekening die goedkoper is dan de gewone zakelijke rekening.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:02

ZZP rekening is “ gratis”, je betaalt alleen per transactie.
En eventueel de koppeling met je boekhoud pakket.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:51

Dat zag ik idd Muze, voor mij nog steeds duurder dan Knab heb ik zojuist berekend. Wel jammer, want privé vind ik Rabo echt een fijne bank!

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:25

Heb een zzp Rabo rekening geopend en net een gratis proefperiode bij e-boekhouden afgesloten.
Vind t allemaal nog spannend haha.
Omdat ik diensten aan particulieren lever hoef ik eigenlijk geen facturen te sturen. Vind dat zo onlogisch. Ga ze wel gewoon verwerken in het boekhoud pakket, anders wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal.
Nu laat ik klanten ook kilometer vergoeding betalen.
Die factureer ik uiteraard als aparte regel, dus als “ los bedrag”.
Ik heb een privé auto die ik met name privé rijd maar ook zakelijk maar ga m gewoon als privé houden en mag dan later dus ook nog 19 cent van de zakelijke kilometers onbelast aan mezelf uitbetalen?
Vind dat nog wel een ingewikkeld stukje.

( m’n pap is gepensioneerd boekhouder dus ik kom er altijd wel weer uit maar wil t zelf ook snappen)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:15

Ik België kan je de jaarrekeningen van bedrijven ophalen en bekijken voor je met hun in zee gaat. Kan je dit voor de kvk bedrijven in Nederland ook?

Zou iemand me hier informatie over kunnen bezorgen?

Dank je wel!

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:19

De Kamer van Koophandel in Nederland is een behoorlijk commerciële onderneming geworden (nog bedankt voor het verkopen van onze gegevens aan de telefoonterreurmaffia -:(- ), jaarcijfers zijn te koop. Gewoon op kvk.nl het bedrijf zoeken waar je meer informatie over wilt hebben en kijken wat je waar voor over hebt.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:09

Ben wel benieuwd naar het volgende: Ik ben nog niet ingeschreven bij het KVK, dit kan op dit moment ook nog niet ivm persoonlijke redenen. Ik heb echter om mijn bedrijf een goede start te geven een nieuwe computer nodig t.w.v. 3500,-. Maar een persoonlijke lening krijg ik niet.
De banken geven ook geen lening zonder cijfers. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:12

Rex_Rolfo schreef:
De Kamer van Koophandel in Nederland is een behoorlijk commerciële onderneming geworden (nog bedankt voor het verkopen van onze gegevens aan de telefoonterreurmaffia -:(- ), jaarcijfers zijn te koop. Gewoon op kvk.nl het bedrijf zoeken waar je meer informatie over wilt hebben en kijken wat je waar voor over hebt.


Zonde! Maar dan kopen we er eentje :D

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:12

Ik zie twee opties
1) wachten tot je wel een KVK kan krijgen
2) even navragen/ nadenken of die pc van 3500€ wel absoluut noodzakelijk is. As in: geen pc = geen werk.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:18

Thanks optiwolk, helaas moet ik wachten met aanvragen tot ik mezelf voldoende heb onderwezen over iets waar ik die computer voor nodig heb. Ik illustreer nu in 2D maar de concurrentie is zo enorm dat ik mijn kont er niet tussen krijg. Ik wil dus 3D service aan gaan bieden, waar die computer voor nodig is, en inderdaad rond die prijs gaat kosten helaas. Maar heb een maand of 3 nodig om uberhaupt te leren hoe de programma's werken. Ivm UWV kan ik nu niet gelijk kvk aanvragen omdat ze er dan gelijk van uit gaan dat ik er geld mee verdien, wat niet het geval is. Het 2e spoor traject komt er aan en dat wil ik mijn huidige werkgever niet aandoen. (en dat geduw en getrek voor mezelf ook niet). En ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan overbruggen, want geld is er niet helaas.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:24

Xyris schreef:
Thanks optiwolk, helaas moet ik wachten met aanvragen tot ik mezelf voldoende heb onderwezen over iets waar ik die computer voor nodig heb. Ik illustreer nu in 2D maar de concurrentie is zo enorm dat ik mijn kont er niet tussen krijg. Ik wil dus 3D service aan gaan bieden, waar die computer voor nodig is, en inderdaad rond die prijs gaat kosten helaas. Maar heb een maand of 3 nodig om uberhaupt te leren hoe de programma's werken. Ivm UWV kan ik nu niet gelijk kvk aanvragen omdat ze er dan gelijk van uit gaan dat ik er geld mee verdien, wat niet het geval is. Het 2e spoor traject komt er aan en dat wil ik mijn huidige werkgever niet aandoen. (en dat geduw en getrek voor mezelf ook niet). En ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan overbruggen, want geld is er niet helaas.


Hmm, ik ben met mijn 2e spoor een eigen webshop begonnen. UWV gaat er niet van uit dat ik geld verdien maar je kan wel een vermoeden opgeven anders moet je in de toekomst gaan terug betalen als blijkt dat je dus wel geld hebt verdient.
Kijk uit voor je eigen glazen als je bepaalde dingen overweegt niet te doen. Geld komt er maar op één manier en dat is door het volgens ''het boekje'' te laten verlopen, dus ook een 2e spoor traject.

Leuk is anders, maar geen inkomen nog veel erger.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:40

Een tip om vervelende telefoontjes te voorkomen; neem een oude telefoon met prepaid simkaart en geef dat nummer door bij kvk. Dat scheelt je enorm veel opdringerige energie leveranciers enz.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:48

xDenies schreef:
Hmm, ik ben met mijn 2e spoor een eigen webshop begonnen. UWV gaat er niet van uit dat ik geld verdien maar je kan wel een vermoeden opgeven anders moet je in de toekomst gaan terug betalen als blijkt dat je dus wel geld hebt verdient.
Kijk uit voor je eigen glazen als je bepaalde dingen overweegt niet te doen. Geld komt er maar op één manier en dat is door het volgens ''het boekje'' te laten verlopen, dus ook een 2e spoor traject.

Leuk is anders, maar geen inkomen nog veel erger.


Dank je wel! Ik doe niks wat niet mag gelukkig, en ben dat ook niet van plan. Maar begrijp ik nu goed dat je ook in het 2e spoor traject een eigen bedrijf kan starten en ondersteund kan worden door het UWV terwijl je start? Ik bedoel, ik weet dat ik sowieso naast de uren die ik wel werk (wat zo'n 65% is) 2 a 3 maanden nodig heb om het programma onder de knie te krijgen en een portfolio op te bouwen. Is dat te overbruggen met het 2e spoortraject? Ik begreep eerder namelijk van ze dat een alternatieve baan gelijk geld op moet leveren. Maar misschien dat dat alleen geldt als je geen eigen bedrijf start?