Quir schreef:(Ik dacht huh, hoe dan? Was vergeten dat je op bokt een taartje ziet
)
Denk niet dat we een heel diepgaand onderzoek nodig hebben, maar vooral achter komen of de doelgroep het type bedrijf kent, er vraag naar is en dan iets dieper er op in gaan: wat belangrijk gevonden wordt, prijs die mensen bereid zijn te betalen, welke service verwacht wordt, enz.
Dus denk dat ik met alleen een enquête een heel eind kan komen?
Haha, idd het "kadootje", niets vreemds
Het moeilijke van een enquête is om goede reacties uit je doelgroep te krijgen. De response is vaak laag, en als je geen filter hebt om de doelgroep (b.v. fokkers met meerdere merries) te onderscheiden van de "ruis" (wannabee penny fokkers of Shet fokkers met eigen hengstje oid) dan heb je wel reacties, maar wat zijn die waard?
En hoe corrigeer je de menselijke neiging sociaal acceptabele antwoorden te geven? Als je vraagt "is het goed om een paard te slaan" zul je een hoge response "nee" krijgen (mag ik hopen tenminste). Terwijl er heus mensen zijn die knollie een ram voor ze harses geven als ie bijt. Of voor een beetje knabbelen aan hun jas, of ... Dus heb je controlevragen nodig om je eerste vraag te checken: "stel uw paard bijt, wat doet u? Negeren, wortel geven, tik geven?"
Zo kun je met de vraagstelling ook onbewust de reactie sturen. Gebruik je "slaan", "correctie" of "tik" in je vraag, waarschijnlijk krijg je andere reacties.
Kortom, enquêtes kunnen heel waardevol zijn, maar alleen als ze goed zijn opgesteld en door de juiste mensen beantwoord.