Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:56

Rex_Rolfo schreef:
Het is inderdaad wel handig als zakelijk en privé gescheiden blijven. Ik kan je de KNAB aanraden. Werkt fijn en is niet duur.


Klopt idd, zou het wel gescheiden houden. Maar vriendlief had een privé rekening die niet meer gebruikt werd, dus die gebruikt hij nu zakelijk.

Kan iemand mij verder vertellen wat het verschil zou zijn tussen een zakelijke en privé rekening openen bij de Bank? Behalve het tarief... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:02

Naath86 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Het is inderdaad wel handig als zakelijk en privé gescheiden blijven. Ik kan je de KNAB aanraden. Werkt fijn en is niet duur.


Klopt idd, zou het wel gescheiden houden. Maar vriendlief had een privé rekening die niet meer gebruikt werd, dus die gebruikt hij nu zakelijk.

Kan iemand mij verder vertellen wat het verschil zou zijn tussen een zakelijke en privé rekening openen bij de Bank? Behalve het tarief... :+


Het tarief en koppelen met boekhoudpakket kan alleen met zakelijke rekening. Ik had ook eerst een aparte persoonlijke rekening. Vind zakelijk toch handiger ivm de koppeling.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:07

Relaxed schreef:
Naath86 schreef:

Klopt idd, zou het wel gescheiden houden. Maar vriendlief had een privé rekening die niet meer gebruikt werd, dus die gebruikt hij nu zakelijk.

Kan iemand mij verder vertellen wat het verschil zou zijn tussen een zakelijke en privé rekening openen bij de Bank? Behalve het tarief... :+


Het tarief en koppelen met boekhoudpakket kan alleen met zakelijke rekening. Ik had ook eerst een aparte persoonlijke rekening. Vind zakelijk toch handiger ivm de koppeling.


Ja precies. Maar heeft het bijvoorbeeld verder nog fiscale gevolgen om geen zakelijke rekening te hebben, maar privé rekening? Hij is gewoon zzp'er, rekening staat op zijn naam. Wordt gewoon in Box 1 opgegeven, of is het stiekem toch box 3? Er gebeuren echt alleen maar zakelijke transacties op gedaan.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:09

Volgens mij niet, omdat je kunt aantonen dat het zakelijk is.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:37

Fiscaal maakt het niet uit, een zakelijke rekening is niet verplicht bij een eenmanszaak, je mag ook alles vanaf je privé rekening betalen.
Om het gescheiden te houden is een zakelijke rekening wel handig.

Bij zakelijke rekeningen kun je vaak heel veel extra diensten afnemen; incasso overeenkomst, sealbag afstorten, huren van PIN apparaten, online kassa's, en nog veel meer.
Zakelijke dienstverleners 'eisen' nog wel eens een zakelijke rekening, dan moet de tenaamstelling namelijk overeenkomen met de bij de KvK geregistreerde handelsnaam.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:23

Voor mijn tankpas was een zakelijke rekening trouwens wel verplicht :j

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:30

Voor Mollie ook, waar ik graag gebruik van maak :D

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:58

Wat kost ebookhouden na die 15 maand of kijk ik daar nou gewoon langs?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:52

Muze schreef:
Wat kost ebookhouden na die 15 maand of kijk ik daar nou gewoon langs?


Dat weet ik niet.
Zelf gebruikte ik Jortt, dat kost 21 euro per maand en is ontzettend simpel. Ebookhouden gebruikt mijn boekhouding maar daar begrijp ik zelf geen snars van :') Dus dat is een kwestie van vertrouwen vrees ik.

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:08


Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:52

Ik hoef geen al te duur al te uitgebreid pakket vandaar

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:01

Muze schreef:
Ik wil wel een zakelijke rekening openen want ik denk dat dat wel makkelijker is… toch?

Ja, plus dat het bij de meeste banken ook niet toegestaan is om een privérekening voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Voor de fiscus maakt het verder niet uit. Als je maar inzichtelijk maakt welke kosten prive en welke zakelijk zijn. Ik betaal ook wel eens iets vanaf mijn zakelijke rekening wat voor privé is en vv, bijvoorbeeld een deel van een online bestelling.

Ik gebruik Visma eAccounting, maar ik heb verder geen vergelijkend onderzoek gedaan. Mijn accountant werkt met Visma en dan is dit wel zo makkelijk. Hij kan realtime meekijken. En ik vind het ideaal dat ik bonnetjes en papieren facturen via de app kan inscannen en dat deze zelf de gegevens (datum/bedrag) analyseert.

Overigens kan je ook prima (voorlopig) in Excel je boekhouding doen, mits je daar een beetje handigheid in hebt. Als je niet veel mutaties hebt, zal het je ook niet veel tijd kosten en dan is het wel de goedkoopste oplossing.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:00

Mijn pap is boekhouder geweest ( nu met pensioen), dus die kan me helpen. Maar ik ben echt een kneus met excel en zou t ergens wel handig vinden om facturen ook met 1 knop te kunnen versturen eigenlijk

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:51

Is er hier iemand die handig is met BTW berekeningen wanneer het om 9% & 21% gaat met korting? Ik houd mijn eigen boekhouding nog even bij ondanks een boekhouder maar dit is het enige waar ik zelf niet uit kom en hij splitst niet goed af.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:22

Ik heb vaak met btw te maken dus stuur gerust een pb als je wilt

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:02

Hallo :wave:

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Op dit moment ben ik bezig een ondernemingsplan te schrijven, nu heb ik een erg handig boek gekocht en kom ik dus een heel eind! Alleen ben ik op zoek naar een goede website of boek of andere info bron hoe je echt goed marktonderzoek doet. In het boek staat wel wat info over marktonderzoek doen, maar gaat er helaas niet heel erg diep op in.

Verwacht dat er hier wel meer een ondernemingsplan geschreven hebben en ook marktonderzoek gedaan hebben? Dus mijn vraag of jullie nog goede tips weten over marktonderzoek doen, een boek, website of iets anders? :D

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:13

Waarvoor ga je het plan gebruiken?

Je zou bijvoorbeeld een SWOT analyse kunnen doen, daar kan je online best veel informatie over vinden.
Er is volgens mij nooit één goede manier of uitleg. Dus probeer het logisch te benaderen.
Als je doelgroep weet, kan je die in kaart brengen, concurrenten in beeld brengen.

Hier een mooi overzicht: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... -in-kaart/

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:49

Quir schreef:
Alleen ben ik op zoek naar een goede website of boek of andere info bron hoe je echt goed marktonderzoek doet.

Pfff, marktonderzoek en wat daar bij komt kijken alleen al kun je op afstuderen. En later nog eens promoveren. Ik heb nog een dikke pil liggen van vroegûh van school.

Hoe uitgebreid en hoe gedetailleerd hangt ook heel erg van het doel af. Als je een miljoenenfabriek op moet gaan zetten wil je toch wel wat verder gaan dan wanneer je een paar dekjes in een aparte kleur in kunt kopen. In dat laatste geval vraag je gewoon drie mensen "mooi?" en als er er twee zeggen "ja" dan koop je die aparte kleur gewoon. Anders ben je aan onderzoek meer kwijt dan het resultaat op kan leveren.


ps, gefeliciteerd Y)(^)

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:19

Quir schreef:
Hallo :wave:

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Op dit moment ben ik bezig een ondernemingsplan te schrijven, nu heb ik een erg handig boek gekocht en kom ik dus een heel eind! Alleen ben ik op zoek naar een goede website of boek of andere info bron hoe je echt goed marktonderzoek doet. In het boek staat wel wat info over marktonderzoek doen, maar gaat er helaas niet heel erg diep op in.

Verwacht dat er hier wel meer een ondernemingsplan geschreven hebben en ook marktonderzoek gedaan hebben? Dus mijn vraag of jullie nog goede tips weten over marktonderzoek doen, een boek, website of iets anders? :D


Op de site van Qredits vind je veel informatie over het schrijven van een ondernemingsplan en voorbeelden hiervan. :j

Marktonderzoeken zijn heel lastig, aan de ene kant is er heel veel informatie beschikbaar, maar die is vaak lastig te vertalen voor deze specifieke onderneming.
Het hangt er ook heel erg vanaf wat voor onderneming je wilt starten, en wat het doel is van het ondernemingsplan, is het puur voor jezelf, moet je een verhuurder overtuigen, of is het voor het verkrijgen van een krediet?

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:31

Hier mensen tips voor fijne verzekering en bank?
Gaat in mijn geval om massages die ik aanbied ( op meerdere gebieden.)
Dacht zelf qua bank aan knab.
En hoe regelen jullie je algemene voorwaarden? Laat je die echt Opstellen door een jurist of neem je ze over?

Mijn KVK nummer is binnen dus dit zijn de volgende regelzaken..

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:33

Ik heb ook Knab en verder is alles verzekerd bij Achmea, ook mijn auto en dergelijke :) Heel tevreden over hun meedenkendheid etc.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:34

Ik zit verder bij Univé maar als ik online kijk krijg ik een melding dat ze mijn tak van sport niet verzekeren..
Kan ze vanmiddag even bellen want snap niet goed waarom.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:37

Ik heb de verzekeringen lopen via een lokale adviseur.

Hun houden alles in de gaten, vergelijken premies en voorwaarden van alle verzekeringen, bezoeken zo nu en dan eens onze filialen en geven ook een seintje als verzekeringen veranderen, en het soms verstandig is om over te stappen, verzekeringen op te zeggen of juist extra's te verzekeren.
Ze denken vaak aan dingen waar ik nooit over na zou denken.

Ik dacht altijd dat het duurder zou zijn met iemand er tussen, maar uiteindelijk bleek dat ik een heel stuk goedkoper uit was, hun vergelijken veel beter dan ik zelf zou doen. Ik heb ook niet alles bij dezelfde verzekeringsmaatschappijen, ik betaal aan onze adviseur, en hun regelen verder alles.

En bij schade.. komen ze zelfs langs om je te helpen de papieren in te vullen :j

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:16

Ik meld mij ook hier :D

Ikzelf gebruik ook Knab als bank, ideaal! Verzekeringen zit ik ook nog naar te kijken, ik wil graag een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (just in case), maar blijkbaar is wat ik doe te niche voor de meeste verzekeringsmaatschappijen :+

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:16

En wat doe jij?