Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:22

Ik ben nog niet helemaal thuis in facturering, maar je hebt gelijk, het moet wel haalbaar blijven. De focus van mijn producten ligt tussen de 20 en 40 euro maar er zijn ook een soort budget artikelen die inderdaad voor dat soort prijzen eruit gaan (onderdelen van de grote pakketten).

Maar inderdaad, inboeken in januari, mits mogelijk. Weet niet of het technisch gezien acceptabel/handiger is om het mee te boeken in januari en het hele stukje december eruit te laten.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:35

Je bestaat officieel niet in december, dus kan je niets factureren in december.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:38

oke thanks, duidelijk!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:53

Even over de nieuwe KOR, want ik kom er niet helemaal uit.

Stel: ik heb een jaar omzet van 10.000 ex btw. Incl btw is dat 12.100.
Ik heb voor 5000 kosten gemaakt ex (in 6050)

Ik ben voor de btw ondernemer, voor de inkomstenbelasting niet, dus geef ik in dit maart op bij mijn belastingaangifte als overige werkzaamheden.
In de huidige KOR zou ik 5000 opgeven (inkomsten ex btw - uitgaven ex btw).

In de nieuwe situatie zou ik dan, als ik mijn zelfde tarieven hanteer, 6050 op moeten geven? Dan moet ik dus meer belasting betalen over dat bedrag (en zorgverzekerings premie), en ga ik er dus eigenlijk op achteruit?

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:26

Het is waar je voor kiest. Als je nu E 121,-- voor een dienst berekent, is dat E 100,-- voor jou en E 21,-- voor de fiscus.
Je kunt je tarieven vanaf 1 januari aanpassen. Dus E 100,-- voor bovengenoemde dienst vragen. Of je vraagt E 121,-- voor diezelfde dienst.
In het laatste geval heb je dus meer omzet. En met dezelfde kosten, zoals je aangeeft, heb je inderdaad meer winst.

Ik denk dat er heel weinig ondernemers zijn die hun tarieven 21% of 9% naar beneden gaan aanpassen.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:13

Zijn er dan mensen die op hun factuur de btw niet apart weergeven? Ik zou het bij mijn opdrachtgevers er echt niet doorheen krijgen om hetzelfde bedrag te rekenen als ik geen btw meer zou afdragen en dat dus ook niet apart op de factuur erbij zou zetten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:18

Mijn klanten krijgen nooit facturen (kan wel, maar willen ze niet)

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:29

Nado schreef:
Zijn er dan mensen die op hun factuur de btw niet apart weergeven? Ik zou het bij mijn opdrachtgevers er echt niet doorheen krijgen om hetzelfde bedrag te rekenen als ik geen btw meer zou afdragen en dat dus ook niet apart op de factuur erbij zou zetten.


Hoe kunnen zij weten of jij wel of niet meedoet met de kor? Staat dat op je voorhoofd ofzo ;)

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:36

Nee, maar ik neem aan dat het niet correct is om op een factuur btw te rekenen en het vervolgens niet af te dragen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:37

rien10 schreef:
Het is waar je voor kiest. Als je nu E 121,-- voor een dienst berekent, is dat E 100,-- voor jou en E 21,-- voor de fiscus.
Je kunt je tarieven vanaf 1 januari aanpassen. Dus E 100,-- voor bovengenoemde dienst vragen. Of je vraagt E 121,-- voor diezelfde dienst.
In het laatste geval heb je dus meer omzet. En met dezelfde kosten, zoals je aangeeft, heb je inderdaad meer winst.

Ik denk dat er heel weinig ondernemers zijn die hun tarieven 21% of 9% naar beneden gaan aanpassen.

Ik zat hier nog even over na te denken... ik hou de btw nu ook zelf, want die hoef ik niet terug te betalen (wordt weg geschreven onder de huidige KOR)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:38

Nado schreef:
Nee, maar ik neem aan dat het niet correct is om op een factuur btw te rekenen en het vervolgens niet af te dragen...

Als ik me opgeef voor de nieuwe KOR, mag ik geen btw meer op de factuur zetten/rekenen.
Voor mijn klanten blijft het eind bedrag hetzelfde, en voor mij uiteindelijk ook (of ik moet het afgelopen jaren verkeerd gedaan hebben, maar zo is het me toen uitgelegd)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:00

Verbazend hoe verschillend dat is tussen België en Nederland zeg! Hier (bij ons dus) lijkt het allemaal een stuk simpeler.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:05

Nado schreef:
Zijn er dan mensen die op hun factuur de btw niet apart weergeven? Ik zou het bij mijn opdrachtgevers er echt niet doorheen krijgen om hetzelfde bedrag te rekenen als ik geen btw meer zou afdragen en dat dus ook niet apart op de factuur erbij zou zetten.


Jij hebt waarschijnlijk producten of diensten business to business. Het is anders als je aan particulieren levert.

Houd er ook rekening met het volgende: Ik ga er van uit dat je een vermelding op je uitgaande facturen moet schrijven, zoiets als bij BTW verlegd.
Als mijn vermoeden juist is, weet dus iedere klant van jou, dat je minder dan 20.000 Euro omzet per jaar. De vraag is, of je wilt dat klanten dat weten.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:09

LadyMadonna schreef:
Even over de nieuwe KOR, want ik kom er niet helemaal uit.

Stel: ik heb een jaar omzet van 10.000 ex btw. Incl btw is dat 12.100.
Ik heb voor 5000 kosten gemaakt ex (in 6050)

Ik ben voor de btw ondernemer, voor de inkomstenbelasting niet, dus geef ik in dit maart op bij mijn belastingaangifte als overige werkzaamheden.
In de huidige KOR zou ik 5000 opgeven (inkomsten ex btw - uitgaven ex btw).

In de nieuwe situatie zou ik dan, als ik mijn zelfde tarieven hanteer, 6050 op moeten geven? Dan moet ik dus meer belasting betalen over dat bedrag (en zorgverzekerings premie), en ga ik er dus eigenlijk op achteruit?

Dit is echt precies waar ik ook mee zit. Ik heb het 2 weken geleden al gemaild naar mijn boekhouder maar ik krijg geen reactie , het is denk ik nog allemaal te nieuw. Maar zoals ik het nu begrijp (van iemand anders) mag je inderdaad wel je uitgaven aftrekken van je omzet voor de inkomstenbelasting. Het is dan dus inderdaad even uitrekenen of je er onder de streep wijzer van wordt.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 21:30

Precies. BTW heeft (in dit geval) niets met je IB te maken.
Degene die je jaarcijfers maakt zal de winst opgeven voor de IB. BTW wordt nooit meegenomen in de IB. (Ok. Een uitzondering. Het voordeel van de oude KOR wordt meegenomen als inkomsten. Maar dat vervalt oer 2020).

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:34

rien10 schreef:
Nado schreef:
Zijn er dan mensen die op hun factuur de btw niet apart weergeven? Ik zou het bij mijn opdrachtgevers er echt niet doorheen krijgen om hetzelfde bedrag te rekenen als ik geen btw meer zou afdragen en dat dus ook niet apart op de factuur erbij zou zetten.


Jij hebt waarschijnlijk producten of diensten business to business. Het is anders als je aan particulieren levert.

Houd er ook rekening met het volgende: Ik ga er van uit dat je een vermelding op je uitgaande facturen moet schrijven, zoiets als bij BTW verlegd.
Als mijn vermoeden juist is, weet dus iedere klant van jou, dat je minder dan 20.000 Euro omzet per jaar. De vraag is, of je wilt dat klanten dat weten.


Klopt Rien. Ik lever diensten aan organisaties. Ik had me niet gerealiseerd dat het anders werkt als je aan particulieren levert, dat zet je wellicht nu al geen btw expliciet op de factuur omdat een particulier niets kan met btw en het voor hen ook niet relevant is.

Bij mij is het nog iets ingewikkelder. Ik lever een deel van mijn diensten btw-belast en een deel van mijn diensten btw-vrijgesteld. Dit is afhankelijk van het soort dienst en het soort klant. De afgelopen jaren waren mijn vrijgestelde diensten ongeveer 75-85% van mijn jaaromzet. Dit hield weliswaar in dat ik mijn btw-uitgaven maar heel gedeeltelijk kon aftrekken, maar ook dat ik via de KOR een deel van het bedrag dat ik voor de btw ontving en betaalde aan het einde van het jaar weer terug kreeg omdat ik onder het KOR bedrag bleef. Met de nieuwe regeling verdwijnt voor mij dit voordeel. Ik kan niet vooruit kijken naar de komende drie jaar en met zekerheid zeggen wat voor diensten en wat voor klanten ik zal hebben en hoeveel ik dus btw-belast en btw-vrijgesteld ik zal gaan verkopen. Dat vind ik ook logisch, want je bent ondernemer en kunt niet met zekerheid voorspellen wat er op je pad gaat komen. Ik blijf niet onder de €20,000 omzet per jaar. Voor mij verdwijnt de KOR dus en daar baal ik best wel van.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:45

Nado, ja je BTW is inderdaad afhankelijk van het soort dienst wat je levert. Echter nooit van de soort klant. De BTW plicht ligt bij jou en is nooit afhankelijk van de klant.
Ik heb klanten die ik adviseer niet deel te nemen aan de nieuwe KOR, ook al hebben ze een omzet <20K. Het is geen verplichting, het is een vrije keuze.

Ik ben wel nieuwsgierig aan welke klanten je geen BTW berekent en op grond waarvan.
Van de diensten die 0% belast zijn kan ik me wel een voorstelling maken. Van de klanten niet.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:05

Ik werk onder andere als docentopleider en heb een CRKBO registratie voor docent. Als ik cursussen/workshops etc. geef aan docenten voor een onderwijsinstituut (bv. uni) dat dit soort diensten zelf ook levert, dan werk ik btw-vrijgesteld (0% is iets anders). Als ik dezelfde soort cursus geeft op een onderwijsinstituut (bv. basisschool) dat alleen maar onderwijs verzorgt voor leerlingen, dan werk ik btw-belast. Mocht ik dat laatste ook btw-vrijgesteld willen doen, dan moet ik bij de CRKBO een registratie als opleidingsinstituut aanvragen en dat is qua kosten en eisen als zelfstandige niet haalbaar. Mijn onderwijskundig advieswerk is altijd btw-belast, onafhankelijk van het soort klant.

Best ingewikkeld dus daarom zeer goed uitgezocht hoe en wat bij de belastingdienst, al blijft het soms wel krom allemaal.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:31

Duidelijk. En idd, BTW vrijgesteld is niet hetzelfde als 0% belast.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:48

rien10 schreef:
Ik heb klanten die ik adviseer niet deel te nemen aan de nieuwe KOR, ook al hebben ze een omzet <20K. Het is geen verplichting, het is een vrije keuze.


Oh? Kun je dit eens toelichten? Wanneer is dit volgens jou wel handig en wanneer niet? Ik ben me nog aan het inlezen hoe of wat. Ben er ondanks mijn lage omzet nog niet helemaal uit wat handig is.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:02

Bijvoorbeeld voor kappers hoeft het niet voordelig te zijn. 9% BTW in de verkoop, 21% BTW in de inkoop.
Of als je in de aankomende 3 jaar een grote investering gaat doen.
Of als je weet dat je omzet in twee jaar al boven de grens uit gaat komen.
Of als je niet wilt bekend maken aan de buitenwereld dat je omzet onder de 20K blijft.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sregeling/

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:18

Rien: het gaat toch om 20k per jaar, voor de komende 3 jaar?

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:20

Ja

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:40

Nee ok, ik raakte even in de war ;)

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:43

De belastingdienst heeft goede uitleg op hun site staan. Je kan daar veel lezen over het onderwerp.