Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:07

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het gefaseerd doen. Kijken of je een dag minder kan werken (als je fulltime werk hebt) en vanuit daar je bedrijf gaan opstarten. Als het goed loopt kan je minder gaan werken of stoppen, als het niet zo lekker van de grond komt heb je nog iets achter de hand.

Verder inderdaad advies inwinnen. Niet alleen bij de KvK en Belastingdienst maar kijk ook bijvoorbeeld of je iemand met een achtergrond in de sector die je voor ogen hebt naar je plan kan laten kijken, die kan misschien duidelijker inzicht bieden in hoe haalbaar het is.

Verder inderdaad gewoon doen. Het is geen permanente keuze en als je het op een gegeven moment toch niet meer wil kan je altijd nog stoppen. Ik studeer nog en heb ook een bijbaan, maar vind freelancen heerlijk. Eigen tijd indelen en eigen baas zijn is echt het einde voor mij. Als ik klaar ben en niet meer afhankelijk ben van mijn bijbaan zou ik het ook heel fijn vinden om fulltime te gaan freelancen.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:09

Idd gewoon doen. Ik heb uiteindelijk wel een jaar getreuzeld omdat ik niet goed durfde en het een heel ding vond. Wilde alles goed geregeld hebben ed. Ben naar seminars geweest van de belastingdienst enzovoort. Achteraf zonde van het geld en had gewoon eerder moeten doorzetten ;)

Starten vanuit een dienstbetrekking is ideaal. Ik zat niet in die situatie en daar heb ik wel last van gehad. Dus het beste zou zijn idd parttime werken en gewoon lekker beginnen

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:11

Ik heb er inderdaad ook lang mee aangemodderd. Niet per se met de knoop tot inschrijving doorhakken, maar ik heb in mijn eerste jaar maar 1 betaalde opdracht gedaan omdat ik het doodeng vond. Nu in het laatste deel van mijn tweede jaar heb ik een aantal vaste opdrachtgevers waar ik voor werk en komt er dus ook echt meer geld dan een sporadisch zakcentje binnen. Ik vond het vooral heel spannend om echt te beginnen, lastig om eventuele klanten te benaderen etc.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:21

Ja, gewoon doen krijg ik vaker te horen. Doodeng. :+

Maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Het idee is heel simpel. Het is het oprichten van een community.

Ik heb geen idee of het een fulltime baan kan worden (of er überhaupt ingekomen gegenereerd kunnen worden) - al denk ik dat als het gaat lopen, de kans erg aanwezig is. Het is een gouden markt.

Maar waar te beginnen.. (ik werk fulltime, parttime zit er niet in want werk op twee afdelingen en heb nog een project voor 1.5 jaar)

KvK, tjah, is dat nu al relevant voor mij? Ook als je langzamerhand wil beginnen met een website bouwen?

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:23

Ik weet niet wat je wilt gaan aanbieden en dat maakt het lastiger om antwoord te geven, maar als je iets wil verkopen (diensten of goederen) zou ik sowieso naar de KvK stappen voordat je klanten gaat aantrekken. Ten eerste staat het professioneler als jij een KvK-nummer kan overhandigen en daarnaast is het gewoon praktischer om dit geregeld te hebben voordat je inkomsten gaat genereren. Met de Belastingdienst kan je altijd nog sparren bij aanmelding, kijken of het wel nodig is om gelijk BTW af te dragen etc.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:33

Als je idee een community is/wordt, dan kan je dat juist toch al super makkelijk gaan opbouwen zonder kvk en zo? Gewoon op het platform van je keuze beginnen met een pagina of zo en mensen erbij gaan betrekken. Een forum/community/enzo begint altijd met de eerste leden. Denk vooral in: Wat is de volgende stap die ik kan maken? En nee, een website maken is geen volgende stap. Als je dat wil, dan is een domeinnaam kiezen en registreren de volgende (2) stap(pen).

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:27

eenitraM schreef:
Daag!

Ik ben er over uit en wil mijn idee werkelijkheid laten worden. Ik wil mijn eigen bedrijf gaan starten.

Alleen heb ik geen idee wat en waar ik moet beginnen.

Ik heb een naam, ik ben begonnen met het bedrijfsplan, ik heb voor ogen wat de doelgroep is en wat ik wil bereiken met mijn website/diensten en... Dat is het :') het enige wat ik krijg te horen is dat ik het gewoon moet doen.

Ik ga in de meeleesstand :)

Welkom!
Daar start alles. Tip, zorg voor iemand in je directe omgeving welke mogelijk ervaring heeft in het ondernemerschap en kritisch mee kan kijken/denken.

Ik ben ondertussen ruim een half jaar zelfstandig ondernemer. Vind het heel zwaar, hard werken, veel investeren maar ook veel vrijheid. Besef nog niet altijd dat ik zelf bepaal en echt voor mijzelf werk :D

MyWishMax

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:30

Ik lees al een hele tijd mee, maar heb nu een vraag. Ik moet de naam van mijn bedrijf veranderen, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Of misschien ideeen hoe ik het aan moet pakken? KvK moet aangepast, nieuwe domeinnaam aangeschaft. De oude houd ik nog aan om door te sturen, maar FB en insta moeten ook veranderd. En hoe zorg je ervoor dat mensen je opnieuw kunnen vinden?

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:07

Kvk bij de kvk regelen.
Insta en Facebook zakelijke pagina aanmaken of de naam van je huidige pagina veranderen.

A

MyWishMax

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:03

Ja, KvK wist ik. Zowel FV als insta heb ik al een zakelijke pagina en die moet ik dus aanpassen. Vroeg me alleen af of ik wat over het hoofd zag. ;) Ik had nooit verwacht de naam te moeten veranderen en vind de nieuwe naam nog niet zo prettig, maar kan niet anders. Ik zou natuurlijk gewoon nieuwe pagina's kunnen maken, maar dan ben ik de volgers kwijt, dus zal naam wijzigen worden.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:10

Je kan bij beide gewoon je naam aanpassen zonder problemen. Je zou je oude naam er nog een tijdje achter kunnen laten staan om mensen te laten zien om welk bedrijf het gaat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:06

11AFotograaf schreef:
Je zou je oude naam er nog een tijdje achter kunnen laten staan om mensen te laten zien om welk bedrijf het gaat.

soort van TAFKAP, maar dan "the company formerly known as ...." :D

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:00

Rex_Rolfo schreef:
11AFotograaf schreef:
Je zou je oude naam er nog een tijdje achter kunnen laten staan om mensen te laten zien om welk bedrijf het gaat.

soort van TAFKAP, maar dan "the company formerly known as ...." :D

Ik heb gewoon Nieuwe Naam - Oude Naam gedaan ;-)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:02

Vraagje, in welk jaar boek je vooruitbetaalde kosten?

Ik heb kosten voor een cursusdag in 2019, die ik nu uiteraard vooruit heb betaald. Zet ik deze kosten in 2018 of 2019 bij de belastingaangifte?

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:47

Ik boek betalingen altijd in op de dag dat ik ze heb gedaan, dus deze zou bij mij nog 2018 zijn.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:01

Boekhoudkundig gezien zijn het kosten voor 2019, dus mag je ze pas in 2019 aftrekken. Dan parkeer je ze eerst op de balans. Ligt ook een beetje aan het bedrag..

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:21

xSCWx schreef:
Ik boek betalingen altijd in op de dag dat ik ze heb gedaan, dus deze zou bij mij nog 2018 zijn.

Qua inboeken wel, maar ik mail mijn accountant jaarlijks een overzicht van betalingen die zijn gedaan en betrekking hebben op het jaar ervoor en vv. Hij zet dat op de balans en verwerkt dat in de aangifte geloof ik.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:28

Op de financiële administratie van het bedrijf waar ik werkte hadden we er een grootboek nummer voor. Net zoals bedragen die je in het volgende jaar nog betaalt over het afgelopen jaar.

Maar ik ben maar zeer kleine zelfstandige, het gaat om nog geen 100 euro. En ik ben wel nauwkeurig maar ook een tikje lui aangelegd.
Dus de neiging om deze kosten lekker in 2018 te houden is er wel O:)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:39

Nog geen 100 euro ....
Niet over nadenken, gewoon op factuurdatum inboeken

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:12

Precies. Gewoon doen.

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:42

Weet iemand hier toevallig hoe lang een boekhouder administratie moet bewaren?
En of dit ook geldt na beëindiging samenwerking?

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:53

De administratie moet 7 jaar bewaard worden. Dat hoeft de boekhouder niet te doen. Kan je ook zelf doen.

De verantwoording voor de administratie ligt bij de ondernemer.

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:03

Dankjewel voor je antwoord, daar was ik al een beetje bang voor

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 07:24

Hoezo “bang”? Wil je boekhouder je administratie niet terug geven?

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:18

Dat klopt rien10