Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:52

Ik lees de discussie even mee. Ik zie dat de fotografen hier hun prijzen verschillend hebben opgebouwd. Ik vraag 48 euro voor een fotoshoot voor 1 persoon, per extra persoon komt er 5 euro bij. Dus 2 personen is dan 53 euro.

De shoot is inclusief 1 afdruk op 20 x 30 formaat, de rest mogen ze zelf beslissen en bestellen. Ik vind bestedingstegoeden niet fijn werken. Als de klant de foto's niet mooi vind of maar 1 foto wil, moet je alweer andere afspraken maken. En inderdaad, ze bestellen meestal toch meer dan ze van tevoren in gedachten hebben.

Ik fotografeer ook weleens in winkels waar complete sets voor 129 euro over de toonbank gaan bij mensen die niet eens de intentie hadden om een foto te kopen. Zien is toch vaak kopen...

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:18

Hilda79 schreef:
En daar zeg je het al Zooist "dat is hier echt een reguliere prijs".
Ondanks dat NL een klein land is zie je echt grote tarief verschillen in dit soort producten. Overigens durf ik te wedden dat als je gaat rondkijken je ook bij jou in de regio duurdere en goedkopere zult kunnen vinden.

Maar Mariska wat nou dan als je die 20 niet haalt?

Dan weet je wat je moet gaan doen: Marketing!
Dan moet je gaan kijken waarom dat je die 20 bruiloften niet gehaald hebt...

JolandaS schreef:
Helemaal mee eens! Zo werkt het wél, om uit te rekenen of het sowieso haalbaar is.
Je kunt ook niet zo maar bedenken dat je 50.000 euro wil verdienen met 20 bruiloften en ineens 2500 euro per bruiloft gaan vragen. Dan kom je in een ander marktsegment en moet je ook iets heel anders/exclusievers kunnen bieden dan een reportage waar je nu 1000 euro voor vraagt. En dan kan het verkoop argument nooit zijn dat je hoge kosten hebt (dure apparatuur en een hoge huur/hypotheek) maar de reportage moet iets heel bijzonders/unieks zijn wat ze nergens anders krijgen.

Klopt! Maar als je dus maar 15 bruiloften per jaar wilt schieten, dan moet je dus die prijs ervoor krijgen en dan weet je dat je doel sowieso lastiger te behalen is en dat je je marketing moet aanpassen naar je doelgroep.

@Yucca, als een klant er toch voor betaald? Ik heb ook fotografen gezien die het dubbelen van mij vragen, maar waar ik nog geen cent aan uit zou geven. Je prijs moet bij je doelgroep/klanten passen, niet perse bij je werk, want dat is smaakgevoelig. En trouwens, een reportage van € 3000,- waar je direct ook 2 fotografen bij krijgt, valt dan opeens nog wel mee... Maar dat wordt vaak niet gezien...

@Kgambler, ik heb geen idee, maar misschien weet je canvas leverancier dit, die zullen er vaker mee te maken hebben. Mijn canvasleverancier vraagt pas bij 100x100 verzendkosten, dus die zullen dit soort problemen vaker tegenkomen... Misschien GLS? Die bezorgt mijn canvassen...

@Eefje, waarom die extra prijs voor extra personen? Ben je dan ook langer bezig?

Ik ben zelf ook niet van de nabestellingstegoeden. Een klant krijgt nu bij een fotoreportage 5 digitale foto's (dat is toch wat ze willen), waardoor dat ik aan bijna 90 euro aan extra bied, maar wel gewoon een goed bedrag verdien!

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:27

kgambler schreef:
Ik had trouwens ook nog een vraag. Bij PostNL kan je pakketen met een maximaal formaat voor zending van 10-30 kg: 175 x 78 x 58 cm. Nu heb ik een pakket wat geen 78 maar net iets meer dan 80 cm breed is. Voor het desbetreffende pakket heb ik het opgelost door het zelf te bezorgen, maar weet iemand waar het voor een redelijk tarief verzonden kan worden? (ter info, het pakket is een canvas van 120 x 80 x 5)

PostNL neemt het niet aan, DHL ook niet en voor zover ik het kon vinden rekent UPS meer dan 50 euro voor een verzending.


GLS is al genoemd. parcel International misschien? Of doen die alleen buitenland? DHL? DPD? Selektvracht? En anders even googlen.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:46

eefje_rudmer schreef:
De shoot is inclusief 1 afdruk op 20 x 30 formaat, de rest mogen ze zelf beslissen en bestellen. Ik vind bestedingstegoeden niet fijn werken. Als de klant de foto's niet mooi vind of maar 1 foto wil, moet je alweer andere afspraken maken.

11AFotograaf schreef:
Ik ben zelf ook niet van de nabestellingstegoeden. Een klant krijgt nu bij een fotoreportage 5 digitale foto's (dat is toch wat ze willen), waardoor dat ik aan bijna 90 euro aan extra bied, maar wel gewoon een goed bedrag verdien!

Ik had eerst een afdrukkenpakket maar ik ben juist met een besteltegoed gaan werken omdat iedereen iets anders wil. Sommigen willen veel foto's afgedrukt op 10x15 of webformaat digitaal, anderen willen een groot canvas voor aan de muur. Het is heel wisselend.
Digitale bestanden op HR verkoop ik niet, alleen LR en MR. Bij een reportage zitten 5 digi bestanden op webformaat inbegrepen.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:51

Eefje en nu wil een klant geen 20x30 afdruk want ja die foto is niet zo mooi en die wil hij/zij niet aan de muur hangen zo groot?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:04

Even terugkomen op Lindy: ik vind je webshop er heel chique uit zien. Wel mis ik een hoop formaten, bijvoorbeeld bij de vazen en de beelden. Dat zou mij ervan weerhouden om een vaas te bestellen, stel je voor dat je denkt dat hij 30 cm hoog is, en hij blijkt in werkelijkheid 15 cm hoog te zijn :')

Verder staat er bij je info een doorverwijzing naar bloemstukken speciaal, maar ik kan nergens vinden hoe ik daar zou moeten komen.

Fotografie prijzen, tja, persoonlijk zou ik voor een speciale shoot wel wat over hebben. Onze trouwreportage hebben wij toendertijd ook door een professionele fotograaf laten maken en daar hebben we veel geld voor betaald maar het was elke cent waard.

Mocht ik beslissen om onze kinderen of dieren te laten portretteren dan zou ik zelf gaan voor de allerbeste fotograaf die ik kon vinden, hoe duur ook. Dan maar even door sparen maar foto's zijn voor altijd. Maar goed, die instelling zoek ik ook bij mijn eigen klanten, zowel vwb de salon als de tuigmakerij en de tekenopdrachten. Bv met de trimsalon ben ik behoorlijk aan de prijs voor deze regio, maar ik durf te beweren dat ik daar ook wel veel meer kwaliteit en service voor biedt. Dat blijkt wel, want er zit momenteel best wel wat gretige concurrentie (die zelfs proberen mijn vaste klanten voor de helft van de prijs weg te kapen), maar toch blijven de trouwe klanten en komen er nog steeds nieuwe bij, zelfs met mijn momenteel lange wachttijd voor nieuwe klanten.

Mijn mening is dus dat er voor kwaliteit altijd een markt is, en als je naam eenmaal bekend is en gelinkt aan kwaliteit gaat de trein vanzelf lopen. Echter, dat kan wel even duren en is een keuze die je maakt, ook afhankelijk van hoe zeer je het inkomen nodig hebt.

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:10

Wijze woorden Remy.
Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat tante Truus met haar spiegelreflex prima kan wat wij trouwfotografen ook kunnen. Als dan nadien blijkt dat tante Truus buiten wel leuke kiekjes heeft kunnen maken maar in de trouwzaal alles onscherp is geworden dan gaan ze niet nog eens trouwen voor de foto's. Daarbij zijn er ook mensen die dat helemaal niet zien.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:24

Ben ik het ook helemaal mee eens Hilda79, als ik zelf een aanvraag voor trouw reportages krijg verwijs ik ook altijd door. Ik heb niet de juiste apparatuur voor binnen dus ik gun de opdracht liever aan iemand anders :)

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:30

trouwreportages vind ik juist gaaf.. 2 weken terug had ik er 2 in een week .. was wel wat zwaar hihi en mijn winkel, gezin , zwanger, paardjes en 2 trouwreportages hihi

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:32


Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:46

Heeey, een nieuw topic :D

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:59

Lindy, fototechnisch kan ik geen advies geven, maar ik zie wel 2 foutjes in de tekst van je laatste link: ze trouwde -> trouwden , en de paarden werkte -> werkten ..

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:00

hihi jahhh dat is een slechte kant van mij.. Mijn site tekst laat ik vaak nalezen maar blog nooit :D

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 02:58

Ik zie ook enorme prijsverschillen in de fotografie. Maar ik denk ook dat wat Yucca zegt op de vorige pagina waar is: Stellen die een goedkope shoot willen zitten niet in haar klanten-soort, omdat zij dat niet kan veroorloven omdat er ook nog BTW en inkomstenbelasting over moet en dus ook nog iets moet overhouden om van rond te komen. Ik merk zelf ook veel concurrentie van mensen die het 'erbij' doen en geen BTW of inkomstenbelasting hoeven te betalen als het gaat om illustratieve opdrachten. Maar uiteindelijk kan je je die concurrentie-strijd niet altijd veroorloven als je er je geld mee wil verdienen. Je moet de afweging maken of je kan rondkomen met de lagere prijzen en zo ja, kan je daarvoor kiezen, of je kan ervoor kiezen om prijzen te verhogen en aan je marketing te werken om te proberen meer geïnteresseerde klanten binnen te halen. :)

Hilda79, toevallig was er een neef (die fotograaf is) die voor een vriendenprijs onze trouwreportage heeft gedaan, maar anders hadden wij ook geen professionele fotograaf uitgenodigd, puur vanwege het geld. Als we een hoger budget hadden gehad had ik dat natuurlijk wel gewild, als die neef er niet was, maar anders jammer maar helaas, het was niet de hoogste prioriteit voor mij. Ik vind wél dat het het geld waard is, maar niet iedereen hééft het geld om daaraan uit te geven. :) Maar ik ben het er wel mee eens dat mensen de prijzen onderschatten, voor een professionele shoot krijg je wel veel terug, maar het probleem is denk ik dat het 'speciale' van een fotoshoot een beetje is weggehaald doordat veel mensen tegenwoordig een spiegelreflex hebben en ook met de digitale fotografie, waar bijna iedereen wel een vorm van camera heeft. Mensen vergeten alle investering in geld en tijd die de fotograaf doet en alles wat erbij komt kijken in dit tijdperk van massaproductie.

Ik zie het ook in tekenwereld wel hoor. Als ik bijvoorbeeld kijk wat de gemiddelde persoon die voor de leuk naast studie/school/werk tekent voor een portret vraagt. Maar het is net wat je wil. Ik moet ook BTW, inkomstenbelasting afdragen, heb een opleiding in deze richting gevolgd. Ik kan niet voor 25 euro een naambordje of uitnodiging/kaart-ontwerp voor iemand maken, ondanks dat er anderen zijn die dat wél doen. Aan de andere kant wil ik ook niet dat mensen mij inhuren omdat ze nog wat euro's hadden liggen en ik lekker goedkoop was, maar omdat ze me goed vinden en het het geld waard is. :)

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:03

Waar ik mij dan over verbaas bij de mensen die zeggen geen budget te hebben is dan de dingen er omheen. Dure jurk, locatie en feest. Dan is het niet.het budget wat er niet is maar de verdeling er van.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:09

Jullie zouden blij zijn geweest met mij als klant. Mijn reportage heeft destijds 1500 euro gekost als ik me niet vergis, met een zeer mooi professioneel album erbij. En moest het er ooit nog van komen, komt er weer een professionele fotograaf. Bij ons gaf het album de doorslag trouwens, dat was echte kunst! Digitaal bewerkt (zo is er een foto waar ik 2 keer opsta), spelen met zwart wit, foto' s die versneden worden en dan weer in elkaar gevlochten...
http://www.posi-tief.com/

Voor ons was het moeilijk kiezen trouwens, elke fotograaf heeft wel leuke ideeën en als je zelfstandig wordt, dan kan je wel technisch goede foto' s maken, dus hoe moet je in godsnaam kiezen? Dan maakte voor ons de extra' s het verschil.

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:28

Jullie vraagstelling met betrekking tot prijzen geldt in iedere markt wel denk ik. Het is nu eenmaal zo dat je lagere prijzen kunt vragen als het iets is voor erbij, dan wanneer het je (fulltime) baan is inclusief alle bijbehorende verplichtingen op het gebied van belastingen.

Daarbij is het denk ik ook goed om gewoon je eigen waarde / prijs vast te houden om de markt niet helemaal kapot te concurreren. Als je eenmaal mee gaat doen (collectief dan) in die enorme prijsdalingen is over een paar jaar de 'fotografie markt' (of welke markt dan ook) helemaal niets meer waard.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:44

Hilda79 schreef:
Eefje en nu wil een klant geen 20x30 afdruk want ja die foto is niet zo mooi en die wil hij/zij niet aan de muur hangen zo groot?

Dan doe je toch iets verkeerd als er uit een hele reportage geen foto komt die je op 20x30 cm af wil laten drukken :o

@Roskur/Hilda: Ik ben het wel eens dat er vaak gezegd wordt dat er geen budget is, maar dat het budget anders ingedeeld wordt. Mijn benadering is zo dat ik de foto's van de bruiloft 1 van de belangrijkste dingen vindt, want, geef eens antwoord op de vraag "Wat hou je over na je bruiloft behalve je herinneringen die vervagen?" ... ;)

@Foxy, om eerlijk te zijn is dat bedrag een redelijk standaard bedrag voor een complete dag reportage met een mooi bruidsalbum. Maar ik snap dat het moeilijk kiezen is. Voor mij is altijd het belangrijkste dat ze mijn foto's mooi vinden en dat er een klik is, want anders kan ik mijn kwaliteit niet leveren.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:13

Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:27

foxy80 schreef:
Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.


-O- Jee, dat vind ik behoorlijk onbeleefd...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:30

Hilda79 schreef:
Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat tante Truus met haar spiegelreflex prima kan wat wij trouwfotografen ook kunnen.

Dat denken er honderden en weet je...daar heb jij verder schijt aan! Een complete groep mensen waar jij totaal geen rekening mee hoeft te houden.
Willen ze huis tuin en keuken kiekjes? Prima, maar dan kun jij ze niet helpen!

Remy schreef:
Mocht ik beslissen om onze kinderen of dieren te laten portretteren dan zou ik zelf gaan voor de allerbeste fotograaf die ik kon vinden, hoe duur ook. Dan maar even door sparen maar foto's zijn voor altijd. Maar goed, die instelling zoek ik ook bij mijn eigen klanten, zowel vwb de salon als de tuigmakerij en de tekenopdrachten. Bv met de trimsalon ben ik behoorlijk aan de prijs voor deze regio, maar ik durf te beweren dat ik daar ook wel veel meer kwaliteit en service voor biedt. Dat blijkt wel, want er zit momenteel best wel wat gretige concurrentie (die zelfs proberen mijn vaste klanten voor de helft van de prijs weg te kapen), maar toch blijven de trouwe klanten en komen er nog steeds nieuwe bij, zelfs met mijn momenteel lange wachttijd voor nieuwe klanten.

Mijn mening is dus dat er voor kwaliteit altijd een markt is, en als je naam eenmaal bekend is en gelinkt aan kwaliteit gaat de trein vanzelf lopen. Echter, dat kan wel even duren en is een keuze die je maakt, ook afhankelijk van hoe zeer je het inkomen nodig hebt.

Precies mijn mening. Ik wil mooie foto's, dus allereerst kijk ik naar het portfolio van de fotograaf en als dat goed zit kijk ik pas naar de prijs.
Tuurlijk is het leuk als je gooedkoop bent, maar ook als je wat duurder zou zijn zou ik er voor betalen, je maakt immers de foto's zoals ik ze wil!

Verder bemoei ik me er niet mee hoor, daar heb ik geen verstand van.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:38

Yucca schreef:
foxy80 schreef:
Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.


-O- Jee, dat vind ik behoorlijk onbeleefd...

Ik vroeg me ook al af hoe ik hier op moest reageren inderdaad...
@foxy: Dus eigenlijk bedoel je met deze opmerking te zeggen: Laat iemand van de familie met je meegaan naar de reportage en alle foto's over je schouder meeschieten, zodat de familie goedkoop kan bijbestellen?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:17

11AFotograaf schreef:
@Roskur/Hilda: Ik ben het wel eens dat er vaak gezegd wordt dat er geen budget is, maar dat het budget anders ingedeeld wordt. Mijn benadering is zo dat ik de foto's van de bruiloft 1 van de belangrijkste dingen vindt, want, geef eens antwoord op de vraag "Wat hou je over na je bruiloft behalve je herinneringen die vervagen?" ... ;)

Dat vind ik ook, maar er zijn toch echt een heleboel mensen die daar anders over denken.
Sommige mensen vinden foto's geweldig én willen daarvoor betalen. Anderen vinden foto's hartstikke leuk maar hebben er niet altijd geld voor, en er is een groep mensen die geen bal om foto's geeft (tenzij ze ze gratis krijgen).

Ik heb de afgelopen veel evenementen gefotografeerd. Daar zie je steeds meer hobbyfotografen die ook een dagje komen fotograferen en hun foto's heel goedkoop verkopen (of weggeven). Er zijn nog steeds mensen die bij mij afdrukken blijven bestellen, maar je ziet ook dat veel mensen een klein fotootje van Facebook, met logo erdoorheen, genoeg vinden.
Er is zo'n overvloed aan beeld, dat de waarde ervan enorm gekelderd is.
11AFotograaf schreef:
Ik vroeg me ook al af hoe ik hier op moest reageren inderdaad...
@foxy: Dus eigenlijk bedoel je met deze opmerking te zeggen: Laat iemand van de familie met je meegaan naar de reportage en alle foto's over je schouder meeschieten, zodat de familie goedkoop kan bijbestellen?

Dat gebeurt bij evenementen ook. Familieleden van deelnemers gaan gewoon pal vóór mij staan om een foto te maken. Vaak met een compact of met verkeerde instellingen zodat de foto's mislukken en dan komen de deelnemers bij mij klagen dat ik hun sprong niet op de foto heb......

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:29

Daar kan ik niets meer aan toevoegen, Jolanda... Klopt helemaal.
Om eerlijk te zijn vraag ik wel altijd 1 familielid mee met de bruidsreportage voor de jurk en dergelijke, maar vraag wel of deze persoon een camera thuis wil laten, want het bruidspaar krijgt de foto's toch, dus dan kunnen ze die gebruiken en is het makkelijker voor het bruidspaar.
Oh, en een goed punt opnemen in het bruidscontract over familieleden die fotograferen tijdens de dag helpt ook ;)

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:47

11AFotograaf schreef:
foxy80 schreef:
Ja, maar hoeveel koppels er ons wel niet vertelden dat hun fotograaf toch niet zo duur was... Sloegen wij toch wel van achterover hoeveel keren Pietje of Jantje de verantwoordelijkheid voor de foto' s kregen. Wel was mijn neef op mijn trouwdag zo leuk om bij de fotoshoot in onze tuin stiekem achter de fotograaf dezelfde shots te nemen, dus bijbestellen van die foto' s was heel goedkoop voor de familie zo bleek achteraf. Misschien een tip om in het oog te houden als je een reportage doet.


Ik vroeg me ook al af hoe ik hier op moest reageren inderdaad...
@foxy: Dus eigenlijk bedoel je met deze opmerking te zeggen: Laat iemand van de familie met je meegaan naar de reportage en alle foto's over je schouder meeschieten, zodat de familie goedkoop kan bijbestellen?


Nee, ik bedoelde het omgekeerd, naar de fotografen: als er zo' n zwaan-kleef-aan achter je aan huppelt, dan kan je misschien zeggen dat je liefst zonder bodyguard je werk doet. Wij hadden er ook niet om gevraagd, zag de foto' s pas later, en ik vroeg hem nog zo lomp: hé die lijken zo op die van de fotograaf soms, en toen zij hij doodleuk: "Ja, ben telkens achter de fotograaf gaan staan, makkelijk!" Vond het wel durven van hem! (en ik was zo op van de stress, dat ik dat niet eens gezien heb, 2 fotografen, maar ja hij had zo' n mini digi ding)
En hij heeft dus alleen foto' s in onze tuin, de echte shoot op locatie was hij natuurlijk niet bij, en met de receptie zijn ze ook hun eigen gang gegaan.

Ergens waren we ook nog op onze tenen getrapt, we doen dan de moeite en kosten om een deftige fotograaf in te huren en doet een familielid ongevraagd even mee. Maar ja, het album was zo'n pronkstuk, daar kon niemand naast kijken! Daarnaast had ik tegen mijn vader, die dus een goede fotograaf is (schiet voor speciale bladen), gezegd dat hij echt zijn toestel thuis moest laten, want dat we heus geen nitwit van het internet hadden gehaald...
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 18-10-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt