PhD's?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:41

Het type proefschrift hangt ook enorm af van de discipline. In de biologie zien ze je aankomen met een boek...

Ik kreeg destijds ook wat vragen als 'hoe zou je dat aanpakken?' en vanwege de aard van het project ook over samenwerking. Verder zat er vooral een hoop volk aan tafel (4 man) voor een eerste gesprek.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:48

Mijn gesprek voor mijn PhD is misschien niet een voorbeeld gesprek.... Ik heb het vooral over de jeugd-natuur vereniging gehad. Maar dat kwam denk ik voort uit de vraag hoe je interesse voor het onderwerp is ontstaan.
De enige concrete tip die ik je kan geven is: wees op tijd! Ik was er ruim op tijd, maar door allerlei verbouwingen in het gebouw zelf kon ik de plek niet vinden en was ik als nog net te laat...
Bij mij kwam ook de vraag "hoe sta je er tegen over om naar België te verhuizen"
En inderdaad ook, "dit is het onderzoek, want zijn je eerste ideeën om dit aan te pakken". En ook hier op een project dus vragen over samenwerking.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:03

Zijn er hier ook mensen die een PhD in de biomedische richting volgen? :)

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:55

Hoe is het gegaan Saleisha?
Hopelijk krijg je snel antwoord :)

Ik zit in een bio(medische) richting. Onderzoek naar adulte stamcellen en Wnt signalling, als dat je wat zegt toevallig.
Als het goed is zijn de experimenten klaar (al geloof ik ondertussen niets meer van dat ik ooit klaar kan zijn >;) ). Nu rest "slechts" het analyse/figuren/schrijfwerk. Naast een andere baan. Ooit komt het allemaal goed, toch? :')

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:54

Ik meld me hier ook! Ik ben nu bezig in mijn tweede jaar van mijn PhD. Ik ben scheikundige en werk momenteel aan magnetische materialen.

Mijn sollicitatie ging over het project, wat ik zocht in een begeleider, vragen over dingen die ik aan zou pakken. Ik heb met drie verschillende mensen gesprekken gehad, en ze stelden allemaal heel andere vragen. Bij eentje dacht ik echt dat ik het verpestte, hij stelde echt lastige, inhoudelijke vragen. Toch aangenomen dus en nu heb ik ontzettend veel aan hem als begeleider.
Tijdens mijn sollicitatie moest ik trouwens ook een presentatie geven over eerder werk dat ik gedaan had. Daar was een aantal groepsleden bij. Al met al duurde de sollicitatie ruim 4 uur :p

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:34

Nou ik geloof dat het goed ging! :D Lastig in te schatten maar ik hoor het eind deze week.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:45

LinSa schreef:
Zijn er hier ook mensen die een PhD in de biomedische richting volgen? :)



Ja! Ik ben afgelopen week begonnen, ik zit in de endocrinologie, maar dan gericht op het brein. Vooral gericht op obesitas en diabetes type II en de rol van het brein (in de ontwikkeling ervan).

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:56

Fingers crossed Saleisha, spannend!

Leuk onderwerp Margoooo, succes!

Zelf een neuroscience PhD (binnen medische faculteit) gedaan en eigenlijk niet echt een sollicitatie gehad. Kwam terug van een stage uit de VS en ging even bijkletsen met NL begeleider. Aangegeven dat ik graag verder wilde in de wetenschap en toen ging het balletje rollen mbt financieën VS en NL (heb eerste jaar PhD in de VS gedaan, daarna nog 2 jaar in NL).

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:02

Dankje! Ik heb niet echt gesolliciteerd ook, via mijn eerste master stage een stage in de VS gevonden, toen gevraagd om met mijn lab een beurs aan te vragen, deze gekregen dus nu een PhD. Alleen dus een gesprek gehad voor de beurs. Was echt mega zenuwachtig, ben toen over gevlogen vanuit de VS. Als het goed is ga ik ongeveer 1 jaar van de 4 weer naar de VS, ze hebben daar gewoon meer geld dus toch wel meer mogelijkheden.

Ben idd erg blij met mijn onderwerp! En doordat ik mijn eigen geld heb, heb ik veel vrijheid mbt de invulling. Wat voor onderwerp had jij Macavity?

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:39

Helaas de functie niet gekregen, de andere kandidaat had meer ervaring met kwalitatief onderzoek (terwijl ik juist meer kwantitatief georiënteerd ben). Vind het erg jammer maar kan me er ook wel in vinden, het ‘nadeel’ aan dit project vond ik dan ook het kwalitatieve onderzoek.
Even balen en weer door..

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:46

Jammer Saleisha. Hopelijk vind je snel een andere plek.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:48

Hey! Ik zal weer even leven in dit topic blazen.

Ik heb een phd aangeboden gekregen in Schotland en t onderwerp spreekt me aan. Maar toch twijfel ik. Dus ik zou graag wat van jullie ervaringen horen.

Hou oud waren jullie toen je aan je phd begon?
Was het t waard, zou je t weer doen, of wat zou je anders doen de volgende keer?

Dankjulliewel !

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:04

Gefeliciteerd met het aanbod!

Ik was 22 toen ik begon. Denk dat je vooral goed moet kijken naar de vakgroep, of de mogelijkheden voor je onderzoek er zijn die jij zou willen hebben (hangt af van je onderwerp natuurlijk: zijn bijv. bepaalde technische zaken mogelijk), en hoe de begeleiding in elkaar steekt. Dat zijn factoren die volgens mij voor een groot deel gaan bepalen of het gaat bevallen of niet :j

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:35

Wat een tof aanbod, gefeliciteerd!

Ik was 27 toen ik begon met promoveren, eerst 2 masters gedaan en een paar jaar in een ander vakgebied gewerkt. Ik zou het zeker weer doen! Merk in mijn werk nu (klinisch onderzoek met medici) wel profijt van mijn titel.

Inderdaad, voornamelijk je klik met je begeleiders (plus werkomstandigheden daar) en affiniteit met het onderwerp bepalen of het haalbaar is of niet. De meeste die ik om mij heen heb zien stranden liepen vast omdat de begeleiding niet adequaat was of klikte.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:14

Ik was 24. Ik zou het zo weer doen, maar zou veel strenger/kritischer zijn over begeleiding (of de consequenties van het gebrek daaraan). Dat moet je ook leren, dus dat is een wijze les geweest.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:35

Bedankt voor jullie antwoorden :)
Ik ben zelf 25 nu en ongeveer een jaar geleden afgestudeerd. Ik vraag me af of ik niet eerst nog een jaar wil werken voordat ik me 4 jaar lang aan een project bind.

Het interview was slechts 30 minuten via skype met 3 verschillende mensen, dus heb niet een heel goed beeld van mijn supervisors gekregen denk ik. Ik had niet verwacht dat ik het zou krijgen, dus had me niet onwijs goed voorbereid. Over het onderwerp zelf kon ik prima praten, maar over wat het doen van een phd ansich inhoudt ben ik nog een beetje een onwetend.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:52

Hee wat leuk, een PhD topic!

Ik ben inmiddels bezig in mijn tweede jaar. Ik ben nu 23, dus was (en ben haha) nog jong. Maar ik ga mee met mijn voorgangers; je supervisors zijn echt heel belangrijk! Ik ben gelukkig gezegend met fijne begeleiding, maar ik spreek ook regelmatig mensen die dit niet hebben. Een PhD traject kan echt wel zwaar zijn, en als je dan niet de juist begeleiding krijgt kan dat heel erg tegenwerken. Dus onthoud tijdens een gesprek vooral dat zij ook eigenlijk een beetje bij jou “solliciteren”. Datzelfde geldt voor het onderwerp trouwens; het moet je wel liggen. 4 jaar focussen op een onderwerp wat je net niet echt leuk/interessant vindt is best lang. Maar als je het project nog veel naar je eigen hand kunt zetten scheelt dat natuurlijk.

Ik had ook 4 mensen tegenover me trouwens, best intens. Maar, in vergelijking met andere sollicitaties (met minder mensen), was dit zoveel relaxter. Een beetje een klik met die mensen helpt dus echt :).

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:50

Ik ben met mijn PhD begonnen toen ik 24 was, gelijk na mijn Master. Misschien was een jaar tussendoor wat anders wel beter, maar ik denk wel dat dan de switch terug naar de uni wel moeilijker was geweest. Ik denk zelf dat als je nu de kans krijgt om een PhD te doen en het onderwerp ligt je, dan zou ik die kans wel pakken. Mits je het doen van een PhD ziet zitten en je niet liever iets anders doet.

Je begeleiders zijn inderdaad erg belangrijk, maar ik denk dat je daar pas echt goed achter komt als je eenmaal er werkt. Of je zou eens kunnen kijken of je met PhD's kunt kletsen die die begeleiders ook hebben gehad. Maar of ze dan gelijk met heel eerlijke antwoorden komen (zeker als ze je niet kennen) is nog maar de vraag.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:41

Ik was 23 toen ik met mijn PhD begon, ben nu net aan mijn derde jaar begonnen.

Supervisie is essentieel. Je moet de vrijheid krijgen je eigen project te kunnen maken, maar tegelijkertijd ook mensen die je motiveren, die zorgen dat je niet te veel afwijkt, die kennis van zaken hebben en je projectmatig, maar ook in alle randzaken (schrijven, presenteren, e.d.) kunnen begeleiden.
Bij mij ging er recent wat mis in de supervisie, omdat mijn twee supervisors nauwelijks communiceerden. Dat was wel even lastig, ik kwam echt nauwelijks vooruit. Ik had gelukkig op een gegeven moment toch de ballen om aan de bel te trekken en we hebben een constructief gesprek gehad over hoe verder. Supervisie is echt essentieel, maar onthoud ook: het is voor een groot deel jóúw project, en daarbij zou je zelf je begeleiding moeten kunnen invullen.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:42

Gefeliciteerd!

Ik ben op mijn 24e begonnen, en ben nu nog aan het afronden (terwijl ik ondertussen een full-time baan heb, die combi raad ik niet aan :+ ).
Qua ervaring; ondanks dat ik het zwaar heb gevonden (vind >;) ), en op dit moment even nul motivatie heb om het af te schrijven, had ik de ervaring niet willen missen. Ik heb enorm veel over mezelf geleerd, veel leuke dingen gedaan, leren doorzetten, fantastische collega's leren kennen (samen uren op het lab doorbrengen schept een bijzondere band) en het heeft me flink gevormd tot wie ik nu ben. Al met al een avontuur, ondanks dat ik periodes heb gehad dat ik er helemaal doorheen zat en geleerd heb niet verder te willen in het onderzoek. Een goede supervisor is ook bij onmisbaar; anders was ik allang weggelopen :') . Het is denk ik een beetje in de categorie "je weet pas hoe het is als je het zelf doet".

Dus ook ik zou aanraden om, als je het wilt, er voor te gaan. Je bindt je inderdaad 4 jaar aan één project, maar in het dagelijks leven voelt dat niet anders dan een jaar iedere dag werken hoor ;)

Als je nog wat twijfelt, mag je dat gerust uitspreken naar je toekomstige supervisor. Dat is denk ik al een goede test; hoe reageert die daarop? Vraag bijvoorbeeld of je kennis mag komen maken door langs te gaan, of stel nog wat extra vragen die na het gesprek bij je opgekomen zijn.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:19

Ik ben ook op mijn 24e begonnen. En afgelopen woensdag, zo'n 5 jaar later, heb ik mijn proefschrift ingediend!
Het was zwaar, voor mij niet de begeleiding, die was perfect, mijn meer het vechten met mezelf.
Begeleiding is inderdaad belangrijk, maar wat mij betreft geldt dat ook voor het goed kunnen vinden met je collega's. Wanneer je begeleiding minder is, kan je dan in elk geval bij hen terecht. Bij ons is er vrij veel activiteit vanuit de PhD studenten en de postdocs gekomen, om elkaar te helpen en te motiveren. We hebben eens in de zoveel tijd een schrijf week. Niet alleen gezellig, maar ook super efficiënt. We hebben Coding Clubs, elke keer (eens in de 1-2 maand) geeft iemand anders uitleg over een onderwerp en hebben we een soort hoor- en werkcollege erover. (Tidy-data, ordinaties, grafieken maken op verschillende manieren...). De journal clubs komen niet zo hard van de grond, maar elke keer als er een paper verschijnt doen we wel aan traktaties (taart of een rondje geven op cafe). Lang verhaal kort, als je het goed kan vinden met je collega's, dan heb je niet het gevoel dat je helemaal alleen aan het werk bent.

Daarbij nog iets... Weet je nu al of je verder wilt in het onderzoek? Het klinkt misschien cru, maar als je besluit/besloten hebt niet verder te willen, dan is het afronden van een PhD een stuk moeilijker, omdat een deel van de drive weg valt. Het is niet dat een PhD waardeloos is wanneer je niet in het onderzoek blijft, het is echt een enorme leercurve. Je leert plannen, kritisch zijn, projectjes opzetten, samenwerken, vanalles... En misschien het belangrijkste, je leert jezelf kennen.

En de laatste, je kan altijd stoppen met je PhD! Om wat voor reden dan ook. En stoppen betekent absoluut niet dat je gefaald hebt of wat dan ook, het betekent dat je een duidelijke keuze voor jezelf hebt kunnen maken en daar mag je dan ook trots op zijn.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:53

Ik zou het zeker weer doen!

Had een vreselijke promotor (promotor selectie verdiend idd wat aandacht :o ) maar de chef erna (andere afdeling maar wel weer onderzoek) was erg tof. Ik zit nu min of meer op zijn plek en ben nu zelfs op congres in beijing. Ben aan het wachten op collegas om een biertje te gaan drinken in de ‘hutongs’ op dit moment :D

Dus zeker geen spijt!

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:45

Wat leuk om de toch wel overwegend positieve verhalen te horen. Ik ben eind november begonnen met mijn PhD en vooralsnog ook erg tevreden :D

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:07

Ik zou het ook zo weer doen hoor! Of voor nog eens 5 jaar door gaan! Gegarandeerd dat ik dan nog steeds niet op tijd klaar zou zijn, haha.
Vandaag kwam er een student langs (wordt door iemand anders begeleid), en daar wordt ik zo enthousiast van. Spontaan weer nieuwe ideeën voor vervolg onderzoek!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:15

Even een schop in het topic; mocht iemand een enthousiaste student weten voor een PhD project op het grensvlak van MRI en pathologie bij neurologische ziekten, heb ik een vacature open :)

Graag wel met een goede motivatiebrief, want tot dusver is het om te huilen }:0

(vacature link per PB)