[ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:14

Hier ook beperkingen, zelf heb ik op de werkvloer geen problemen gehad erdoor en het maakt mij droevig als ik zo lees dat dit voor anderen niet zo is.

Ts, ik weet niet of deze vraag gepast is want ik wil je onderzoek ook niet beïnvloeden, als je het er liever niet over wil hebben laat het dan maar weten. Hoe groot is dit probleem eigenlijk in Nederland, weet je dat? Dat mensen discrimineren is imo nu eenmaal een feit, en dat er rotte appels tussen collega's en tussen werkgevers zitten daar ga ik ook wel van uit. Maar is zoiets zeldzaam, of komt het met enige regelmaat voor. Hoe erg is het probleem eigenlijk ongeveer, is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld mensen met een buitenlandse naam die vanwege hun naam al niet worden uitgenodigd voor een gesprek?

Ik heb gelukkig altijd leuke, lieve, normale werkgevers en collega's gehad. Werkplekken zijn met liefde voor mij aangepast, roosters aangepast, ik kon mijn eigen uren indelen en de vrijheid die ik bij sommige werkgevers kreeg was ook groot.

Tazzey
Berichten: 9512
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:47

DP, lees je eigen bericht nog eens terug en dan die van mij ipv verwijten te gaan strooien en jezelf verdrietig te vinden.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 10:41

Telpeva, ik heb je een PB gestuurd met wat achtergrondinformatie!

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:45

Nou Tazzey, heel eerlijk... Ik ben het niet vaak met DP eens maar hierin snap ik haar wel. Het is heel prettig voor jou dat jij zo door kan buffelen, maar je verwoordingen en (geschreven) intonatie hadden een stuk sympathieker gekund.

Er zijn er een aantal, maar bijvoorbeeld zo'n stukje als "Overigens heb ik ook ADHD maar dat meld ik verder nooit, dat is zo goed zelf te controleren dat ik dat niet als excuus ga gebruiken." is bijvoorbeeld al heel makkelijk op te vatten als 'adhd wordt als excuus gebruikt'. En daar ga ík dan weer van steigeren.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:46

Interessant topic, want ik ga binnenkort op zoek naar een stage en ik ben héél erg bezig met de vraag of ik mijn autisme en adhd ga benoemen. Cambionn, ik vond je bijdrage een interessante invalshoek, mag ik jou hier een PB'tje over sturen?

Cambionn

Berichten: 775
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:57

VuurVleugels schreef:
Cambionn, ik vond je bijdrage een interessante invalshoek, mag ik jou hier een PB'tje over sturen?
Tuurlijk, doe je ding ;) .

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:01

VuurVleugels schreef:
Interessant topic, want ik ga binnenkort op zoek naar een stage en ik ben héél erg bezig met de vraag of ik mijn autisme en adhd ga benoemen. Cambionn, ik vond je bijdrage een interessante invalshoek, mag ik jou hier een PB'tje over sturen?

Als jij denkt je de functie niet uit kan voeren zoals een ander door je autisme en adhd dan zal ik het melden.

Maar als dat niet aan de orde is dan niet.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:05

Nou ja het ligt dus redelijk complex omdat ik een deel van mijn studie inricht op het verspreiden van kennis over neurodiversiteit. Dat zou ik op die stage niet gaan doen. Maar als ze bijvoorbeeld vragen naar werkervaring op het gebied van tolkende communicatie ligt dat vooral in die hoek. En echt liegen over dat ik dat doe vanuit een neurotypische positie (ipv een neurodiverse) voelt niet goed, ik kan prima iets een beetje anders inkleuren of ergens omheen draaien maar echt in iemands gezicht liegen kan ik héél slecht :=

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:10

VuurVleugels schreef:
Nou ja het ligt dus redelijk complex omdat ik een deel van mijn studie inricht op het verspreiden van kennis over neurodiversiteit. Dat zou ik op die stage niet gaan doen. Maar als ze bijvoorbeeld vragen naar werkervaring op het gebied van tolkende communicatie ligt dat vooral in die hoek. En echt liegen over dat ik dat doe vanuit een neurotypische positie (ipv een neurodiverse) voelt niet goed, ik kan prima iets een beetje anders inkleuren of ergens omheen draaien maar echt in iemands gezicht liegen kan ik héél slecht :=

Liegen is als je zegt je dat niet hebt..

Maar dat je het niet meteen in het eerste gesprek vallen laat is geen liegen.

Maar als jij in je dagelijkse werkzaamheden het prettig vind als mensen anders met jou omgaan of rekening ermee houden zou ik het direct noemen.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:12

Sowieso wel als een positief iets dan. "Door mijn adhd kan ik vliegensvlug verbanden leggen en schakelen in een functie als deze" ipv "Wat nog wel even belangrijk is om te weten...". Anders maak ik er zelf een heel ding van.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:13

Wauw, pittige wending in dit topic. TS, ik hoop dat je genoeg ingevulde enquetes retour krijgt, ik weet hoe lastig het is om aan voldoende respondenten te komen.
Ik heb hem ingevuld, veel succes met afstuderen! Ik ben in september aan de beurt met afstuderen, zelfde opleiding als jij aan dezelfde uni :j

Tazzey
Berichten: 9512
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:30

VuurVleugels schreef:
Nou Tazzey, heel eerlijk... Ik ben het niet vaak met DP eens maar hierin snap ik haar wel. Het is heel prettig voor jou dat jij zo door kan buffelen, maar je verwoordingen en (geschreven) intonatie hadden een stuk sympathieker gekund.

Er zijn er een aantal, maar bijvoorbeeld zo'n stukje als "Overigens heb ik ook ADHD maar dat meld ik verder nooit, dat is zo goed zelf te controleren dat ik dat niet als excuus ga gebruiken." is bijvoorbeeld al heel makkelijk op te vatten als 'adhd wordt als excuus gebruikt'. En daar ga ík dan weer van steigeren.


Of je neemt het zoals ik het neergezet heb. Ik gebruik het niet als excuus. Ik als in mijn persoon. Als ik had bedoeld dat het door anderen als excuus wordt gebruikt dan zou ik dat wel geschreven hebben denk je niet?
Ik, als in Tazzey, de persoon achter dit account, word er een beetje moe van dat je tegenwoordig alle woorden zeer zorgvuldig moet uitkiezen want er is altijd wel iemand die zich aangevallen kan voelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41612
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:31

Ik heb de enquete voor je ingevuld, TS. Hopelijk krijg je genoeg respons +:)+.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:40

Tazzey schreef:
VuurVleugels schreef:
Nou Tazzey, heel eerlijk... Ik ben het niet vaak met DP eens maar hierin snap ik haar wel. Het is heel prettig voor jou dat jij zo door kan buffelen, maar je verwoordingen en (geschreven) intonatie hadden een stuk sympathieker gekund.

Er zijn er een aantal, maar bijvoorbeeld zo'n stukje als "Overigens heb ik ook ADHD maar dat meld ik verder nooit, dat is zo goed zelf te controleren dat ik dat niet als excuus ga gebruiken." is bijvoorbeeld al heel makkelijk op te vatten als 'adhd wordt als excuus gebruikt'. En daar ga ík dan weer van steigeren.


Of je neemt het zoals ik het neergezet heb. Ik gebruik het niet als excuus. Ik als in mijn persoon. Als ik had bedoeld dat het door anderen als excuus wordt gebruikt dan zou ik dat wel geschreven hebben denk je niet?
Ik, als in Tazzey, de persoon achter dit account, word er een beetje moe van dat je tegenwoordig alle woorden zeer zorgvuldig moet uitkiezen want er is altijd wel iemand die zich aangevallen kan voelen.


Tja, in een diverse groep mensen heb je nou eenmaal diverse invalshoeken en zienswijzen waarmee communicatie geïnterpreteerd wordt. Implicaties zijn net zo sterk als letterlijke woorden, zeker op subjectieve gebieden die veel onterecht gezeur (op z'n minst) met zich mee kunnen brengen zoals een aanname over een diagnose. Een beetje kritische zelfreflectie mag ook, hè.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 16:39

Renee1991 schreef:
Wauw, pittige wending in dit topic. TS, ik hoop dat je genoeg ingevulde enquetes retour krijgt, ik weet hoe lastig het is om aan voldoende respondenten te komen.
Ik heb hem ingevuld, veel succes met afstuderen! Ik ben in september aan de beurt met afstuderen, zelfde opleiding als jij aan dezelfde uni :j


Wat leuk! Ik zal kijken of ik jouw topic dan ook tegen kom, ben benieuwd naar jouw onderwerp! Je mag me eventueel ook een PB'tje tegen die tijd sturen, dan vul ik sowieso jouw vragenlijst in (indien ik natuurlijk voldoe aan de eisen).
Ben dan ook benieuwd wat jij te horen krijgt qua gebruik van meetinstrumenten/vragenlijsten!

Voor de anderen die de vragenlijst hebben ingevuld of dat op zijn minst hebben geprobeerd, heel erg bedankt voor de moeite *\o/*
Ik moet nog een flink aantal, dus alle hulp is heel erg meegenomen!

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:52

Heb hem ingevuld, zelf een ander soort beperking en ja ik merk wel degelijk dat het moeilijker is voor mij om aangenomen te worden bij een nieuwe baan.
Heb echt veel gesolliciteerd en weet heus wel hoe ik mezelf goed moet neerzetten inmiddels. Ik bereid mij altijd heel goed voor op alle gesprekken. Toch heel vaak afgewezen met vage redenen.

Maargoed altijd is het wel gelukt om een baan te vinden, maar heel motiverend is het natuurlijk niet als het zo lastig gaat.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 15:15

Ineke, wat naar om te lezen. Begrijpelijk dat je op een gegeven moment de motivatie kwijtraakt! Ik zal nog een aanvullend PBtje toesturen met nog een vraag waar ook het onderzoek over gaat.

Ik moet nog 60 respondenten zien te vinden! Dus als iemand nog tijd en zin heeft... Ik zal je erg dankbaar zijn!

fohadie
Berichten: 4302
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:21

Net ingevuld. Wel met de persoon waar het in dit verhaal over gaat in mijn gedachten. De beperking is dus bekend en dan zijn sommige vragen wat beter te beantwoorden. Maar mochten je vragen over beperkingen in het algemeen gaan, dan slaan mijn antwoorden nergens op. Als voorbeeld: vind ik het een probleem als een doof iemand een machine bediend? En wat als die persoon een iq van 70 heeft? Of als degene blind is? Of dyslexie heeft? In een rolstoel zit? NAH heeft? Dan krijg je heel andere antwoorden. Daarnaast vraag ik me af waar de titel op slaat, want dit zie ik niet terugkomen in je enquette.

Het tweede gedeelte van de enquette heeft meer weg van een psygologische test en heeft mijn ziens niets met het onderwerp te maken. Hoezo kan je aan mijn kleding zien dat ik een vriendelijk persoon ben? En op de vraag hoeveel uur ik iemand met een beperking zie heb ik een fout antwoord gegeven. Ik zie degene nl niet elke week maar die optie staat er niet. Ik moest minimaal 1u invullen. Tot slot stond mijn beroep er niet bij. Ook niet iets wat in de buurt mwam of er een beetje oplijkt. Ik miste best veel beroepsgroepen kans is groot dat je daar veel 'ik weet niet' antwoorden op krijgt. Maar of je daar veel aan hebt..

Succes iig verder en ben benieuwd of je wat aan de antwoorden van deze enquette/test hebt.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:23

Ik begreep voornamelijk de verbinding niet tussen de casus en de vragen.
Als de vragen direct met het verhaaltje te doen hadden dan zou ik het wellicht logisch gevonden hebben.
Verder kun je uiteraard nooit beantwoorden of iemand met de beschreven cv in staat gaat zijn het werk goed te doen. Dat staat volledig los van wel/geen beperking.

Ik heb in feite ook een „beperking“, namelijk dat ik graag max. 33 uur wil werken. Dat is bijna overal behoorlijk kansloos gebleken tenzij ik onder mijn opleidings en ervaringsniveau wil werken.
Dan zou je dus op basis van de cv zeggen: ja, past.
Maar dan komen het aantal uur ter sprake en dan ben je toch ongeschikt.

Ik ga er in principe vanuit dat mensen geschikt zijn voor de baan waarop ze moeite voor doen om op te solliciteren. De bijkomende randvoorwaarden bepalen of het wel of niet passend is.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:36

Lieser schreef:
Ik ben gestopt. De soort beperking heeft veel invloed op de manier waarop ik de vragen zou beantwoorden.


Dito hier

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:58

@Sizzle; wat bijzonder dat je daarop afgewezen word. Als je solliciteerde op een fulltime baan snap ik het wel. Want dan zouden andere collega's deze uten.moeten opvullen.

Maar er zijn toch ook voldoende banen voor 32u per week..

Eleeke

Berichten: 2033
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:29

Ingevuld. Geen problemen met de vraagstelling.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:39

Mama3 schreef:
@Sizzle; wat bijzonder dat je daarop afgewezen word. Als je solliciteerde op een fulltime baan snap ik het wel. Want dan zouden andere collega's deze uten.moeten opvullen.

Maar er zijn toch ook voldoende banen voor 32u per week..


Vanaf een bepaald niveau en werkervaring bijna niet, dan is bijna alles full-time++ (en je ziel er gratis bij)

Meestal is het onzinnig trouwens, maar dat is een soort dogma waar je maar moeilijk verandering in brengt.
(Dezelfde cultuur waarin je verteld wordt dat je carriere over is als je zwanger wordt)

Maar dat is off-topic.

Wij hebben trouwens een hele competente medewerker met narcoleptie die ooit voor een burobaan bij een vereniging voor narcolepsie solliciteerde….en…… daar afgewezen werd vanwege…… ja echt..haar beperking -O- 8)7

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:29

Wow! Daar valt mijn mond van open. Dat klinkt wel heel bizar.

De combinatie van zwanger/carrière vind ik trouwens ook een hele interessante richting voor onderzoek!

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 12:55

Ik heb er nog 20 nodig voordat ik weer verder kan!
Dus hierbij doe ik nog een roep om de kracht van bokt met de vriendelijke vraag om de vragenlijst (alsnog) in te vullen, ondanks de lastige vragen waarbij beperking eigenlijk te breed geformuleerd is.
Uiteraard zal ik dat puntje benoemen in mijn scriptie.

Mijn dank zal erg groot zijn!