getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:58

ik kan me zo ontzettend ergeren aan mensen die denken dat ze heel goed rijden. en het dan ook heel raar vinden dat anderen als eerste op de nieuwe paarden mogen.
komt er een nieuw paard op de manege. dat is de eerste paar weken een getouwtrek om wie erop mag.

nou rijdt er dus ook een meisje. klein en stevig, die rijdt als een grove berta.
die gaat bijna janke als ze niet op dat nieuwe paard mag. Bloos!
terwijl ze dus echt nie kan rijde

oke we rijde in een zoiets genoemde gevorderden les.. maar qua niveau is het niet bepaalt hoog.
en zij denken dat ze zo goed rijden

ik vind het best zielig voor die paarden om zo iemand erop te zetten.
ze heeft er totaal geen gevoel voor.
helemaal als ze net nieuw zijn

en dan na de les zit ze zelf zo veel te brullen dat die arme manegepaarden zo snel worden afgemoffelt en er dus van die duffe dozen worden Frusty

ikke blijf maar op mijn lieve oude trouwe lady rijde Pling en geen getouwtrek om de nieuwe paarden voor mij
(ben geen held)

herkend iemand dat?
dat getouwtrek over paarden en/of mensen die geen gevoel voor paardrijden hebben en zelf denken dat ze een natuurtalent zijn?[


voor de rest is ze best wel aardig hoor alleen ze praat altijd zo hard en laat jou nooit wat zeggen..
en zij is niet de enige hoor de hele les wil eigelijk op de nieuwe paarden. maar die rijden toch iets beter en gaan niet bijna janken.

ps. zij basseert haar natuurtalent op een dressuurwedstrijd die ze heeft gewonnen toen ze net begon met rijden Blond en dat nou al te vaak herhaalt Slapen (ze rijdt nu ong. 6 jaar)

oja over dat indelen.. we worden gewoon ingedeelt op paarden maar we mogen onze voorkeuren opgeven als we dat willen. ik rij graag op lady. en niemand anders wil erop dus rij ik standaart elke week op lady Haha!

als ik rij is lady altijd voor mij

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:43

vraagje wat is er stoer aan om op een nieuwe pony te rijden?

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:51

Ik herken het hoor Knipoog Bij ons is het net hetzelfde, nieuwe paarden moeten hun eerste vier weken geregeld 8 uur op een paar dagen rijden dan Verdrietig Als ze er dan ook een nieuwe verzorger voor zoeken is het bijna een rel }>

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:07

chipieke schreef:
Ik herken het hoor Knipoog Bij ons is het net hetzelfde, nieuwe paarden moeten hun eerste vier weken geregeld 8 uur op een paar dagen rijden dan Verdrietig Als ze er dan ook een nieuwe verzorger voor zoeken is het bijna een rel }>


Haha, ja, was bij de manege waar ik altijd reed ook zo... echt verschrikkelijk, soms doen ze het alleen maar voor de 'status', gaat het helemaal niet meer om het paard zelf.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:28

chipieke schreef:
Ik herken het hoor Knipoog Bij ons is het net hetzelfde, nieuwe paarden moeten hun eerste vier weken geregeld 8 uur op een paar dagen rijden dan Verdrietig Als ze er dan ook een nieuwe verzorger voor zoeken is het bijna een rel }>


Acht uur per dag? Wat voor een manege is dat dan?
Bij ons worden nieuwe paarden meestal eerst door iemand van stal gereden, als ie braaf is gaat hij de gewone lessen in.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:33

Er staat 8 uur in een PAAR dagen zoals ik het lees....

tja gebeurt vaak, denk echt dat iedereen ldenkt dat hij/zij laat zien dat hij/zij goed is als ie op een nieuw paard mag... toen ik nog op een manege reed was het daar ook altijd zo Huilen arme paardjes...

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:41

op een heel weekend, zijn dus een paar dagen, beginnende op vrijdag. 8 uur op een weekend is echt overdreven lang! Zeker ons nieuwste dutsje, nog niet zo lang een veulen gehad en niks conditie! Waar zitten ze met hun verstand Boos! Als ze er maar eens op gezeten hebben!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:41

Bij ons op de manege werden ze vaak gelijk in de lessen ingezet, en vaak in onze les. Maar de instructrice deelde de paarden in, daar hadden wij niet heel veel over te zeggen op de dag zelf. Moet ook zeggen dat ik het nooit zo'n pretje vond om op een nieuw paard te gaan.
Heb wel eens op een pony gezeten, heel heet beestje, eerste keer dat hij in een buitenbak liep, eerste keer in een bak met meerdere paarden, eerste keer vreemde ruiter erop, enz. Nou, ik heb het geweten Ziek Lantarenpalen zijn helemaal niet eng, behalve als je er voor de 30ste keer langs moet, dan schrik je ervan en crosst weg Hyper! Daar lag ik op m'n snuit, beestje bokte echt gemeen.
Achja, wel vaker zulke situaties gehad met nieuwe paarden, en op het laatst had ik liever dat er iemand anders eerst op ging Knipoog

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:49

Ja dat is bij ons ook zo erg, niet normaal.
Is er een nieuw paard en iedereen heeft die spontaan als lievelings paard, terwijl ze er vaak niet eens op gereden hebben.. Ze zien het als een soort status als je op een nieuw paard mag ofzo, echt stom :S


Ik heb een soort van 'vast' paard, wil niet zeggen datik er altijd op zit, soms vraag ik wel is om een ander paard, maar ik zit er wel heel veel op Tong uitsteken Ik wordt wellis op nieuwe paarden gezet, omdat mijn instructrice mij ook wel is op een ander paard wil zien, is goed voor mn rijden zegt ze, maar dat vindt ik dan niet echt leuk, dan zit ik de hele les te zeuren dat ik 'mijn' paardje weer terug wilt Tong uitsteken
Al zijn er wel een paar paardjes geweest die er maar even hebben gestaan of nieuw waren, die mij juist heeel erg aansproken.. dan wou ik er natuurlijk wel graag op rijden maar gelukkig is mijn instructrice erg aardig en ik mag er dan ook altijd op rijden Haha!
Ik heb een voorkeur voor de 'oude' manege paarden, zijn een veel grotere uitdaging. Die nieuwe paarden zijn vaak nog niet zo 'afgesleten' dus veel makkelijker te rijden. Terwijl die 'oude' manege paarden hard in de mond en benen zijn, dus zijn veel moeilijker.

Ook bij wedstrijden, al die kinderen willen allemaal op de nieuwe paarden, terwijl ze er vaak niet eens op gereden hebben....

_Roosje_

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-03-05

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:17

Bij ons was dat helemaal niet zo... wat ik me kan herinneren hoor!

Veel mensen hadden bij ons hun/haar liefie en wilde gewoon daarop rijden. En ja, je mocht gewoon kiezen bij ons! Vaak viel het niet eens op dat er een nieuwe was, omdat de paardjes op een plaat stonden, of ergens apart in een wei!

Maar als hij /zij dan gereden werd... dan zei onze instructrice altijd wie erop mocht! En was ik vaak de gelukkige.... ik vond het namelijk wel altijd leuk om nieuwe paardjes te proberen (ook omdat ik niet echt een lieveling had)

astridvh
Berichten: 294
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Delft

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:31

Ik ken dat verschijnsel vooral bij als er een nieuwe manegepony is, alle kinderen willen daar dan op.
Bij de manegepaarden merk je het op een andere manier. er is een nieuw paard, mensen kijken even aan hoe het dier zich gedraagt en vragen eens een keer op ze er ook op kunnen rijden.
Vervolgens vinden ze het een fijn beestje en gaan er vaker op rijden en rijden dat paard totaal de vernieling in als het tegenzit.
Stresspaard moet en zal nageeflijk van de ruiter, gaat een eikel hem erg naar beneden zitten trekken! Achterlijk! Paard aan het einde van de les is zo opgefokt dat de volgende ruiter een half uur nodig heeft alleen al om het beest te kalmeren. Daar gaat je les.

Het nadeel bij onze manege vindt ik dat er heel vaak vrij jonge paarden als manegepaarden worden aangekocht. Vanaf zo'n jaar of 4 tot 6. Die paarden zijn binnen de kortste keren totaal geruineerd omdat iedereen erop wil of ze nou goed kunnen rijden of niet.
Ja, het paard rijd ook zo lekker en is zo makkelijk rond te rijden (= rond trekken na verloop van tijd).
En dan zegt die instructeur dat het paard zo makkelijk nageeflijk te rijden is dus die mensen proberen en hem dus uiteindelijk nageeflijk trekken. En omdat dat zo goed gaat willen ze er voortaan vaker op rijden. het is zo'n fijn paard! Ja, dat wel maar het arme beest wordt totaal de vernieling in gereden!

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:42

dat typen in kleurtjes is best irritant Rolleyes

maarja ik herken het wel hoor, vroeger in de ponylessen was dat ook altijd, als er dan een nieuw/jong/groene pony was dan was het vechten wie dr op mocht..

nu is dat anders, we rijden allemaal paarden, en iedereen heeft zo zijn/haar paarden waar ie graag op rijd, en wat ook echt klikt
en als er af en toe wat jonge paarden zijn, dan vraagt de instructrice gewoon aan iemand of ze die een uurtje wil rijden, word eigenlijk niet om gevochten hoor Knipoog

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:06

Ik denk dat dit op elke manege wel is..Op mijn vorige manege was dit ook altijd zo.. In elke les eigenlijk wel.. Meestal liepen de jonge nieuwe paarden met een vast iemand in de les..En de wat makkelijkere paarden die werden gewoon ingedeeld..
Ik heb wel is gehad dat ik op een redelijk nieuw paard, omdat ik niet op mn lievelingspaardje kon rijden want die was kreupel..En had al een paar keer op dit nieuwe paardje gereden alleen op andere dagen..Nou alle kinderen uit mijn les die zeiden geen woord meer tegen me omdat ik op het nieuwe paardje mocht..Toen had ik ook zoiets van stik er lekker in.. Ik heb niet gevraagd of ik er op mag..Dat hoeft van mij uberhaupt niet eens.. Maar jha zo zijn mensen nou eenmaal

(Nou had ik meestal mazzel dat ik op alle nieuwe paarden al had gereden voordat ze les ingingen..)

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:11

Als paardje lief niet wil lopen schreeuw ik hem ook even toe dat hij nu even door moet lopen Clown (of bedoel je dit niet??)

Maarja, laat ze lekker, nieuwe uitdaging, vinden ze spannend/stoer zou ze lekker laten Lachen

Shezzit

Berichten: 683
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Oirschot

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:33

Bij ons op de manege worden jonge nieuwe paarden ook eerst door instructeurs gereden en dan pas worden ze in de lessen ingezet.
Ik rij wel vaak op nieuwe paarden die dan voor het eerst (iig in onze les, wat er op andere dagen gebeurt weet ik natuurlijk niet) meelopen, gereden door manegklanten. Maar of dat stoer is..... ik heb gewoon een voorliefde voor jonge paarden, maar het maakt me eigenlijk niet zoveel uit of er al andere mensen op gereden hebben hoor.
Nah, moet ik niet helemaal zeggen, ik rijd "thuis" ook onze jonge paarden in en het geeft idd wel een enorme kick als je voor het eerst op een paard gaat zitten waar nog nooit iemand op gezeten heeft, maar of dat dezelfde kick is die andere mensen krijg van "nieuwe manegepaarden rijden" is... ik weet het niet hoor....

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 12:19

bij ons hebben we maar 5 paarden dus het valt direct op als er een nieuwe is. hij moet ook gewoon direct in de lessen meelopen. omdat we opgegeven moment paarden tekort kwamen.

maar dan vind ik nog niet dat de gevoellooste ruiter erop moet worden gezet. alleen maar omdat die heeft gevraagt (lees gezeurt net zolang tot ze er gek van wordt) er op wordt gezet.. Boos!

ps..

ik las ergens.. dat iemand ook wel eens wat tegen zijn paard roept.. nee da bedoel ik nie...

ikke schreeuw(op zachte bose manier behalve op stal als ze wil bijten) ook tege me paardje.. daar reageert ze heel goed op (lees geloof ik lacht ze me uit) Bloos

als je bij ons in de les rijdt moet je je paard leren niet te reageren op mijn stem want bij alles wat ik doe zeg ik t tegen mijn paard.
ik rij half met mijn stem Pling effe of-topic

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:20

Bij ons worden alleen de ruiters die al heel lang op manege paarden rijden op de nieuwen gezet en ze worden in het begin zo weinig mogelijk gebruikt.
tot ze betrouwbaar genoeg lijken om er 1 beginner op te zetten ... en dan willen ze natuurlijk allemaal Tong uitsteken

Mirjammie

Berichten: 864
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Utrecht

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 02:30

Bij de manege waar ik 11 jaar heb gereden was het inderdaad wel zo dat iedereen graag op de nieuwe paarden wilde, maar dat werd toch echt bepaald door de instructrice! Bij ons werden de paarden altijd gewoon ingedeeld. Nieuwe paarden lopen in het begin niet teveel mee, zodat ze rustig kunnen wennen Ja

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:49

Bij ons was het vroeger juist andersom. Niemand wilde op de nieuwe pony, omdat ze hem of haar nog niet kende. Meestal werd er een waaghals opgezet, en viel het achteraf allemaal wel mee.

Iedereen had bij ons op de ponyclub altijd een vast paardje. Je ging standaard iedere week op die ene pony. Je bouwde daar een hele band mee op, ik vond dat eigenlijk wel ideaal.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:55

Sharmila schreef:
Bij ons was het vroeger juist andersom. Niemand wilde op de nieuwe pony, omdat ze hem of haar nog niet kende. Meestal werd er een waaghals opgezet, en viel het achteraf allemaal wel mee.

Iedereen had bij ons op de ponyclub altijd een vast paardje. Je ging standaard iedere week op die ene pony. Je bouwde daar een hele band mee op, ik vond dat eigenlijk wel ideaal.


dat is het ook wel maar helaas kan dat vaak op maneges niet
ik heb gelukig dat probleem niet rijd al bijn 3 maanden op et zelfde paard Haha! vooral leuk als je dan vooruitgang ziet

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:13

Bij ons wil ook graag iedereen op de nieuwe paarden, maar wij hebben een bord waar de lesindeling op hangt, zodat de instructrice van tevoren alvast kan tellen hoeveel uur elk paard loopt, en of elk paard wel loopt. Op die manier is het dus heel goed te controleren dat nieuwe paarden niet teveel meelopen. Bij ons wordt er ook goed op gelet wie ze erop zetten, de wat meer ervaren en rustige ruiters mogen het eerst. Ook wordt er bij ons rustig tegen iemand gezegd dat hij/zij met zijn/haar manier van rijden niet op bepaalde paarden mag.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: getouwtrek om nieuwe paarden door gevoelloze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:46

Flippertje schreef:
Bij ons wil ook graag iedereen op de nieuwe paarden, maar wij hebben een bord waar de lesindeling op hangt, zodat de instructrice van tevoren alvast kan tellen hoeveel uur elk paard loopt, en of elk paard wel loopt. Op die manier is het dus heel goed te controleren dat nieuwe paarden niet teveel meelopen. Bij ons wordt er ook goed op gelet wie ze erop zetten, de wat meer ervaren en rustige ruiters mogen het eerst. Ook wordt er bij ons rustig tegen iemand gezegd dat hij/zij met zijn/haar manier van rijden niet op bepaalde paarden mag.


bij ons is het ook zo