les pony's met hulpteugels

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:18

Waar ik heb leren rijden worden nu zo ongeveer alle pony's met hulpteugels gereden omdat de eigenaar dat mooi vind... Beide pony's hebben het niet echt nodig, de ene heeft een martingaal (stond er mooi bij een pony die het wel nodig had, dus moest deze pony het ook maar) en geloof ik soms ook een thiedeman

de andere draagt een slof, ook bij beginners die dan oeps aan de verkeerde teugel trekken.

sporen ed mag je daar ook gebruiken.

Wat vinden jullie van hulpteugels als ze niet nodig zijn? Ik hoor vaak dat als ze toch al goed lopen, de hulpteugel overbodig is omdat hij toch niet inwerkt, is dit zo?

Anoniem

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:45

Als een martingaal bij een lespony nodig is dan vindt ik het kunnen, maar omdat het mooi staat dat vindt ik niet normaal maar een slof en een thiedeman?? dat vindt ik dus echt niet kunnen zeker niet bij de beginners.

Het klopt wel dat als een hulpteugel niet nodig is omdat de pony goed loopt hij niet in werkt

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:40

jij rijd opeen slechte manege, dat is alles wat ik kwijt wil erover

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:37

LaFunkyJazz schreef:
jij rijd opeen slechte manege, dat is alles wat ik kwijt wil erover


Als het er echt zo aan toe gaat omdat het 'mooi'staat dan vind ik het inderdaad een hele slechte manege! Erg fijn voor die pony's, NOT.
En wie vind hulpteugels nou mooi staan Verward

glodis
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-03-05

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:49

Het is onzettend slecht om dat te doen, want als ze verkeerd gebruikt worden, heeft dit veel effect op het paard, spieren, gangen e.d.

En tja het is maar waar je van houdt, maar ik rijd liever zonder, vindt ik een stuk mooier

Sammiej
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-06-04

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:29

Bij de manege waar ik nu rij...
Leren ze je paard niet aan de teugel rijden
Je rijdt dus ook niet met hulpteugels.
Sommige paarden vinden 't bit niet fijn dus lopen zonder bit mee.

Ze hebben meer in de paarden wereld gedacht dan alleen naar geld en show etc.


En al die hulpteugels om je paard heen is mooi?

Veel plezier nog bij je op de manege...
Ik kom er niet langs.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:16

Bij ons wordt ook met martingaal of thiedeman gereden niet iedereen alleen wie het nodig hebben en als ik ook een klein kind met een thiedeman moet rijden kan toch niet kwaad alles beter dan dat ie er vandoor gaat. en bij ons worden dan gewoon de thiedeman op het loste gezet.

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:05

een martingaal is absoluut niet zielig en een theidemann teugel ook niet, mits het op de juiste manier word bevestigd.
maar om nou dat allemaal te bevestigen zoals slof enzo omdat de manege houder dat mooi vind staan? klinkt niet echt geloofwaardig, anders moet de beste man nodig naar de psychiater! Clown

Britt

Berichten: 18894
Geregistreerd: 18-04-04

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:11

bij ons op de manege worden ook vele paarden met martingaal gereden gewoon omdat ze daar vaak rustiger van zijn..
ik rijd mijn manegepaardje zonder iest maar heb hetm vandaag met een stiek gereden, wel eerst gevraagd en mijn instructeur vond dat ik dat wel eens mocht proberen als ik dat wilde, blij dat ik het gedaan heb!
hij liep lekker ontspannen over zijn rug enz, maar ben niet van plan om het vaker te doen..

Sanet

Berichten: 7983
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 01:08

Er was slechts 1 paardje op mijn oude manege die met martingaal gereden werd. Was een beginnerspony, en met martingaal gewoon een top beest, en zonder echt een heks, neus omhoog en scheuren..
Verder... denk ik niet dat er aan dit topic veel woorden vuil gemaakt moeten worden.

lailapri

Berichten: 22139
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 09:48

oke het is gelukkig geen manege er zijn maar 2 les pony's ik heb er leren rijden toen er nog geen hulpteugels waren. Op een end kwam de martingaal, waarom beestje bokt alleenmaar en deed dat echt niet minder hoor met martingaal.
Nu kom ik er inmiddels niet meer maar rijd er vaak langs, en ga af en toe aan, me vriendin kwam er nog wel en een meisje van stal, ze kwamen beide met het zelfde verhaal op een end dus ik daar langs rijden op me fjord zonder zadel met halster (hoofdstel eronder hoor) en idd ze lopen daar met hulpteugels. Vind het echt raar, maarja jullie dus ook. Jammer dat ik er niets aan kan doen. Ben daar ook gestopt omdat ik verzorgpony kreeg waar ik les op had en die ik nu heb gekocht.

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:40

Op de manege waar ik heb leren rijden was idd ook 1 pony met een martingaal maar daar was t ook wel nodig bij... voor de rest werden ze allemaal zonder hulpteugels gereden...
vind het ook niet echt normaal om les pony's met beginners en slof te laten rijden en trouwens k vind het veel mooier staan zonder

LiekeLieke

Berichten: 90
Geregistreerd: 01-12-04
Woonplaats: Nederweert

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:23

een martingaal is niet zielig maar ik vind het verre van mooi. een slofteugel bij beginners vind ik belachelijk dat is voor beginners veel te ingewikkeld en is voor het paard ook niet goed dan..
het is toch veel mooier om te zien dat iemand zijn paard goed in de hand kan hebben heeft zonder hulpteugels dan met..? ( als hij het paard het tenminste et niet nodig heeft)

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:07

onze manegepaarden lopen allemaal zonder hulpteugels.
alleen bij een ervan is het soms handig (vooral in de winter) om een halsverlenger te gebruiken, dit omdat ze nogal "hoofdschud", en dat het soms gevaarlij kwordt voor je neus, en omdat het gewoon niet prettig te rijden is, maar dit paard kan ook perfect zonder stiek lopen, het ligt aan de ruiter of hij een gebruikt of niet.

de rest loopt zonder en heeft dat ook niet nodig

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:11

Whisperke schreef:
Bij ons wordt ook met martingaal of thiedeman gereden niet iedereen alleen wie het nodig hebben en als ik ook een klein kind met een thiedeman moet rijden kan toch niet kwaad alles beter dan dat ie er vandoor gaat. en bij ons worden dan gewoon de thiedeman op het loste gezet.



je bedoeld toch niet de nachtegaal?? daar heb ik eens gezien hoe je een martingaal NIET moet gebruiken, sorry dat ik het zeg naar dAt is een slechte manege!!!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:22

Citaat:
Whisperke schreef:
Bij ons wordt ook met martingaal of thiedeman gereden niet iedereen alleen wie het nodig hebben en als ik ook een klein kind met een thiedeman moet rijden kan toch niet kwaad alles beter dan dat ie er vandoor gaat. en bij ons worden dan gewoon de thiedeman op het loste gezet.


Kinderen met hulpteugels??? Das echt ziek! Dan donderen ze er maar een keer af, leren ze tenminste rijden en niet met allerlei teugels die pony's lopen te verzieken. Ik zeg niet dat dat gebeurt, maar ik denk niet dat kinderen de werking enzo van deze teugels snappen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:16

Whisperke schreef:
Bij ons wordt ook met martingaal of thiedeman gereden niet iedereen alleen wie het nodig hebben en als ik ook een klein kind met een thiedeman moet rijden kan toch niet kwaad alles beter dan dat ie er vandoor gaat.


Een klein kind met een thiedeman? Belachelijk. Het geeft alleen maar aan dat dat paard dan niet geschikt is voor een klein kind omdat hij niet te houden is, en dan het paard maar pesten door verkeerd gebruik.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:22

Hallo dit is een topic om iemand antwoord te geven op zijn vraag en niet om een manege af te katten ik denk dat je niet kunt oordelen over een manege waar je zelf niet rijdt. En daarbij zelfs een oude manege pony kan baat hebben met een martingaal waarom niet het is uit veiligheid en daarbij dan zouden die nationale ruiters die bij ons les geven en komen jureren er echt wel iets van gezegt hebben!!!
Wat zou je zelf doen je kunt dan nog zo goed rijden en je pony naait er iedere keer tussen uit en je hebt baat met een thiedeman of martengaal wat zou je dan doen. als een paard/pony zijn hoofd omhoog doet en je kan er niets meer mee nou dat is fijn bedoel je met een martengaal of thiedeman heb je er tenminste iets over te zeggen. en nee niet de hele beginnelingen rijden met een martengaal en daarbij met een martengaal hoef je echt niet te leren rijden.

gekkesies

Berichten: 6183
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:28

hoihoi!! ik wil egt niet vervelend zijn maar ik weet toevallig over welke manege het gaat, ik zal verder geen namen gaan noemen Bloos maar daar wordt ten eerste al niet met slof gereden, en een martingaal of thiedemann is een aantal paarden gewoon nodig omdat ze anders voor de kleineren niet in de hand te houden zijn. en MET thiedemann zijn het gewoon hele leuke pony's om op te rijden, ook voor de kleineren! en daar gaat het tog om? de pony's EN de kinderen hebben het naar hun zin, wat wil je nog meer? Schijnheilig het klinkt nu net alsof de paarden daar het slecht hebben maar dat is helemaal niet zo en de manegehouder geeft egt wel heeel veel om ze hoor! *LOL* en ik vind die manege gewoon OK dan! maar ja, ieder zijn eigen mening en niet dat je je nu persoonlijk aangevallen voelt, ik geef alleen maar mijn mening Bloos

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:35

Citaat:
Wat zou je zelf doen je kunt dan nog zo goed rijden en je pony naait er iedere keer tussen uit en je hebt baat met een thiedeman of martengaal wat zou je dan doen.


De manege waar ik heb gereden gebruiken ze helemaal geen hulpteugels en dat is ook niet nodig. De pony's zijn gewoon rustig en gemakkelijk en dat moet ook om er kinderen op te laten rijden! En als je volgens jou goed kunt rijden heb je geen thiedemann nodig om je pony in de hand te houden.

Britt

Berichten: 18894
Geregistreerd: 18-04-04

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:00

manonnetjoe schreef:
Citaat:
Wat zou je zelf doen je kunt dan nog zo goed rijden en je pony naait er iedere keer tussen uit en je hebt baat met een thiedeman of martengaal wat zou je dan doen.


De manege waar ik heb gereden gebruiken ze helemaal geen hulpteugels en dat is ook niet nodig. De pony's zijn gewoon rustig en gemakkelijk en dat moet ook om er kinderen op te laten rijden! En als je volgens jou goed kunt rijden heb je geen thiedemann nodig om je pony in de hand te houden.


maar niet elke pony's zijn gewoon rustig en gemakkelijk! dusjah.. moet je ook rekening mee houden he, ik vind het ook fout, al die hulpteugels.. maar jah als er anders niets met die pony's te beginnen is dan moet er wat aan gedaan worden, niet via hulpteugels en al helemaal niet hulpteugels combinatie kleine kinderen maarjah.. je kan er verder weinig aan doen

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:08

Ik heb niks tegen hulpteugels, als ze tenminste goed gebruikt worden. En dat kunnen kinderen die net paardrijden niet! Ik gebruik ze nooit, ook nooit gedaan ook en weet dus amper hoe je ze gebruikt Clown
Maar goed, ik ken deze manege ook en ben er al eens geweest omdat ik een stal zocht voor mijn pony(ik moest weg uit mijn wei en zocht tijdelijk iets) en ik was bij dat er zich een andere optie voor deed. Maar goed, ik vind dit gewoon niet normaal, als de pony's niet te houden zijn, zijn ze niet geschikt voor de kinderen daar!

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:26

komaan zeg, wat kun je nu mis doen met een hulpteugel die al vooraf is ingesteld!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:30

Je hebt ze misschien goed afgesteld, maar kunnen die kinderen ermee omgaan? Weten ze het effect van slofteugel/martingaal/thiedemann etc? Dat wilde ik duidelijk maken; ik heb niks tegen een hulpteugel, maar vind het toch belachelijk dat kinderen daarmee moeten rijden.

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Re: les pony's met hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:36

slof horen niet in de handen van beginners, dat geef ik gerust toe
een martingaal zit volgens mij vast, dus als er iemand het tuig controleerd bij het aansingelen,zodat het goed vast zit kan er ook niet veel misgaan,dan heeft de pony als het goed is er geen last van
een thiedemann waat ik niet hoe het werkt, maar volgens mij is het net als bij de martingaal zo, dat als die gewoon netjes bevestigd is, de pony er in principe gen last van heeft.
een halsverlenger vind ik dan erger, omdat die (vooral bij grotere paarden) bijna constant druk geeft.