Redelijke bijdrage bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:29

Tja, lastig... Ik heb zelf verschillende bijrijdpaarden gehad en nu kan ik gratis 1x in de week op een Fries rijden in de bak en ik mag incidenteel op een arabiertje buiten rijden (ook gratis!). Ik wil nu zelf een paard aanschaffen en denk er dan over om ook een bijrijdster (gratis) 1 keer in de week te vragen.
Ik vind over het algemeen dat eigenaren veel te hoge eisen stellen aan verzorgers/bijrijders. Als eigenaar heb je er baat bij als een goede bijrijder je paard beweging geeft of verzorgt. Je kunt dan zelf met een gerust hart een keer thuis blijven. Toch vind ik best dat een onkostenvergoeding redelijk is omdat de eigenaar een bijrijder plezier gunt en daarvoor zelf hoge kosten maakt.
Volgens mij zijn er twee opties; of je verhuurt je paard en vraagt dan ?/7 van het stalgeld. De bijrijder moet dan wel de VOLLEDIGE rechten over het paard kunnen hebben op de dagen dat zij betaald. Als je die rechten niet af wilt staan, moet je je paard dus ook niet verhuren!
Tweede optie je behoud als eigenaar alle rechten en vraagt een kleine onkostenvergoeding voor het gebruik van het paard en de spullen. In dit laatste geval zou ik het bedrag flink laten zakken als er ook gemest moet worden (dan verleent de bijrijdster nl. weer een gunst aan de eigenaar die dat anders zelf had moeten doen) en als het paard kreupel is, hoef je ook niet te betalen. Je mag dan al blij zijn als de bijrijdster maandenlang blijft komen om te helpen met de revalidatie. Als je echter de mogelijkheid biedt om wedstrijden te rijden dan mag de bijdrage weer een beetje omhoog. In alle gevallen blijft de eigenaar vind ik eindverantwoordelijk en dus ook verantwoordelijk voor de DA-kosten. Het argument dat een betalende-bijrijdster serieuzer is, vind ik gelul. Je weet dan hoogstens dat een oudere doelgroep reageert omdat die meer te besteden hebben. Ik voel me zelf ALTIJD verantwoordelijk of ik nu betaal of niet. Het belangrijkste is dat beide partijen elkaar vertrouwen en dat je goed op een rij zet welke voordelen en nadelen er voor beide partijen aan kleven. Per maand 125 euro vragen voor 2x rijden en uitmesten vind ik (ook in de Randstad) gewoon uitbuiten van Penny-meisjes!!!! Ik denk dat je dan nooit een betrouwbare bijrijdster kan vinden die jaren blijft!
Tot zover mijn mening!

_SC_

Berichten: 885
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Thuis, stal of werk

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:21

En hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik denk dat dit een goede samenvatting van het geheel is! OK dan!

magicc
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:18

Waarom hebben jullie paarden aangeschaft als jullie klagen over het stalgeld?... als het allemaal zo prijzig is vind ik dan moet je geen paard nemen. En dan verzorgers ook nog laten betalen ook. een verzorger is er ook het paard beweging te geven als wij niet kunnen, die geeft alware vrije tijd, en doen genoeg moeite ook door uit te mesten en de spullen te onderhouden.

Zelf heb ik ook een verzorgpaard gehad, waar mijn ouders en ik zoveel geld ingestoken hebben, en dan blijkt de eigenaar een viezerik te zijn en heeft haar later verkocht samen met al mijn aangeschafte spulle! nou ik geef nooit meer wat uit .. of tenminste betaal niks meer per maand als iemand wil dat ik haar of zijn paard wil verzorgen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:49

Ik vraag me af of de eigenaar er goed aan doet om een bijrijder te nemen voor een paard buiten wat "redelijk onbetrouwbaar" is. De eigenaar is namelijk ten aller tijde verantwoordelijk voor het paard, wat er ook gebeurd. Valt de bijrijder van het paard af, breekt haar nek, komt in een rolstoel en verhaalt alles op de eigenaar, dan heeft de eigenaar een (financieel) probleem.
Dit bovenstaande verhaal is namelijk echt gebeurd!!!

Persoonlijk vind ik het niet nodig om als bijrijder te betalen, tenzij het vrijwillig is Knipoog
De bijrijder neemt werk van de eigenaar uit handen, zorgt er voor dat de eigenaar een paar dagen "vrij" is en neemt waar wanneer de eigenaar op vakantie is.

Ik ben dus zelf bijrijder en hoef ook niets te betalen (ondanks dat ik het heb aangeboden). Ik kan doen wat ik wil, maar wel met mate ivm gezondheidsredenen van de pony's (wat natuurlijk voor zichzelf spreekt!)
De eigenaar heeft minstens een dag in de week vrij, kan op vakantie gaan wanneer ze wilt en kan altijd (bijna altijd nu ivm mijn studie Bloos ) op mij rekenen. Bovendien denk ik altijd met haar mee ten goede van de pony's.
Ik heb de indruk dat ze wel redelijk tevreden over me is Schijnheilig
Ik vind dat ik het wel goed getroffen heb, zowel met de eigenaar, de pony's, de stalhouder en de stalgenootjes (niet allemaal Tong uitsteken )

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:20

25-30 euro in de maand.

mesten hoort er nu eenmaal bij vind ik, je bent goedkoper uit dan wanneer je bij een manege gaat lessen 1 keer in de week.
Het is misschien alleen recreatief rijden, maar misschien leer je daar ook wel van, en misschien wilt de eigenaar 1 keer in de week wel helpen met het rijden. Lachen

yinyanglinda
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:19

Ik vind dat, als mensen niet genoeg tijd en aandacht voor hun paard hebben en een betrouwbaar persoon hebben gevonden die wel die tijd en aandacht kan geven, ze al heel blij mogen zijn. Het neemt hen zelf een hoop werk uit handen. Dat daarbij de stal uitgemest moet worden is niet erg. We moeten eens afstappen van het geld vragen aan bijrijders. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Het kost een bijrijder ook tijd en aandacht om het paard te verzorgen, stal uit te mesten en te berijden. Je zou kunnen vragen of ze de hoefsmit willen betalen en bv. het wassen van de dekens en sjabrakjes! Als je zelf een paard niet kan betalen moet je er geen kopen en een bijrijder is alleen maar makkelijk voor de eigenaar. Knipoog

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:48

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als eigenaar toch eisen stelt aan een bijrijder. Als je zelf wedstrijden rijdt en op een bepaalde manier traint zit je er niet op te wachten dat je bijrijdster wel eens even de wissels aan gaat leren omdat dat zo leuk is om te doen (bij wijze van spreken).
Vaak zijn mensen die bijrijden toch mensen zonder ervaring met eigen paarden die altijd op een manege hebben gereden (niks op tegen hoor, zo ben ik zelf ook begonnen). Zit je er dan op te wachten dat diegene gelijk maar begint jouw paard "aan de teugel" te rijden?
Volgens mij wil je de eerste tijd gewoon dat je paard en bijrijdster ontspannen door de bak kunnen stappen, draven en galopperen (in mijn geval eventueel ook tölten). Gaat dit goed dan kan er met lessen van je eigen instructeur eventueel wat meer gevraagd gaan worden maar alles naar mijn mening in goed overleg.
Toen ik nog een bijrijdster voor Bjarni had betaalde ze voor 3 dagen geloof ik 60 euro per maand, dat geld was ook echt voor Bjarni, toen hij kreupel werd en naar de kliniek moest voor foto's kwam het goed van pas. Toen heb ik haar trouwens laten stoppen met betalen, je betaald niet voor een kreupel paard als je bijrijdster bent.
Het geen buitenritten maken (zeker in het begin) logisch. Was bij Bjarni ook zo, die kon nogal gestoord zijn af en toe en dan ga ik niet week 1 mijn nieuwe bijrijdster met hem naar het bos sturen zonder dat ze ooit een racebui van hem heeft meegemaakt en uitgezeten.

Er is voor mij een duidelijk verschil tussen bijrijden en verzorgen. Een verzorger is voor mij lekker voor het poetsen, wandelen en knuffelen en misschien af en toe een ritje. Een bijrijdster krijgt bij mij ook op die dagen de verantwoordelijkheid voor mijn paard en als het goed gaat mag er dan ook alles mee en ja dan vraag ik een bijdrage.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:41

Bjarni schreef:
Vaak zijn mensen die bijrijden toch mensen zonder ervaring met eigen paarden die altijd op een manege hebben gereden (niks op tegen hoor, zo ben ik zelf ook begonnen). Zit je er dan op te wachten dat diegene gelijk maar begint jouw paard "aan de teugel" te rijden?
Volgens mij wil je de eerste tijd gewoon dat je paard en bijrijdster ontspannen door de bak kunnen stappen, draven en galopperen (in mijn geval eventueel ook tölten). Gaat dit goed dan kan er met lessen van je eigen instructeur eventueel wat meer gevraagd gaan worden maar alles naar mijn mening in goed overleg.

Mag ik me even zwaar beledigd voelen zeg Boos!

Met mijn 15 jaar ervaring aan bijrijden van heel veel paarden en ponies heb ik meer ervaring dan menig eigenaar Boos!

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:41

Ik zelf krijg 5€ per paard dat ik rij van de eigenaar en er staan er 4 op stal, dus dat is per dag aardig verdient...
Alleen spijtig dat ik niet elke dag rij Vingers aflikken Tong uitsteken

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:53

Hmm, ik ben zelf ook bijrijdster en de eigenaren zijn juist blij dat ik hun wat werk uit de handen neem en samen met de paarden iets leer .

Zelf zou ik er niet voor betalen, maar dat is mssn omdat dit nooit nodig was
( verwend Knipoog )

Het is natuurlijk erg dubbel, van de ene kant mag je blij zijn dat iemand je paard verzorgd, van de andere kant mag diegene er vanalles mee doen..

Bjarny: je reactie slaat niet echt ergens op Boos! .
Ik ben ook bijrijdster, maar dat wil niet zeggen dat ik minder rijdt dan een eigenaar. Er lopen bij mij op stal genoeg kindjes rond die concoursklare paardjes krijgen en zich dan super voelen als het beest met 1 pink naar beneden loopt. Tja...dan kan ik ook rijden Gestoord

Wie zegt dat bijrijdsters niet eerst naar de ontspanning toewerken en daarna beginnen met aan de teugel rijden. Beetje belachelijk vooroordeel, want ik heb minstens 3 maanden met mijn bijrijdpaardje de stellingen moeten oefenen voordat ik uberhaupt ging vragen.
Lijkt me nogal logisch trouwens als je paarden rijdt met een behoorlijk niveau Verward

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:30

En ook ik ben een (bij-)rijder.
Het was de bedoeling dat de pony voor de koets ging, maar dat vond hij leuker als de eigenaars. (lees; hij ging te hard Knipoog ) Omdat hij wel heel lief is, wilden ze hem toch houden, en mocht ik hem gaan rijden. Ik ben dus de enige die hem rijdt, en daar heb ik nooit voor hoeven te betalen.
Om de simpele reden dat ze de pony niet zouden kunnen houden, wanneer er niets mee gedaan werd, plus dat ik met de andere pony (die in plaats van Ascot koetspaardje is geworden) ook vaak help. Wel koop ik uit mezelf nieuw tuig, tenslotte ben ik de enige die het gebruikt, en betaal ik de helft van de hoefsmidkosten.
@ Bjarny; ik vindt het afhankelijk van het paard, de ruiter en wat de eigenaar doet, of de bijrijder dingen kan aanleren, persé les moet nemen van dezelfde instructeur, of iets dergelijks. Het koetspaardje ben ik op vraag van de eigenaresse gaan inrijden, omdat ze dan soepeler wordt. Ook een vriendin neemt dressuurles met een bijrijd-paard wat bij de eigenaar alleen voor de koets gaat. Een andere vriendin rijdt een paard omdat de eigenaar beginner is. Geen van ons heeft ooit een eigen paard gehad, en waren manegeklanten toen we begonnen.
Dusss; moet je persé een eigen paard hebben (gehad) om te kunnen rijden?

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Redelijke bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:25

Citaat:
@ Bjarny; ik vindt het afhankelijk van het paard, de ruiter en wat de eigenaar doet, of de bijrijder dingen kan aanleren, persé les moet nemen van dezelfde instructeur, of iets dergelijks.


Hier sluit ik me ook bij aan!
Als je een paard bijrijd dat praktisch van jezelf is, rijdt je toch minder omdat je een bijrijder bent,..uh logica ?? Clown
Natuurlijk heb je verschillende mensen en verschillende paarden, maar om nu elke bijrijder een stempel op te gaan drukken...
Sorry maar kan zo boos worden om die eeuwige vooroordelen Verward