Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind jij leuker qua manegepaard?

Moeilijker paard
101 (84%)
Makkelijker paard
18 (15%)

Totaal aantal stemmen: 119


_Wieke_
Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-11-04

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:01

Ik vind jonge paarden die half ingereden zijn leuk. Die hebben we op onze manege veel Haha! Ik hou gewoon van paarden die wild zijn en bokken.

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:10

Ik koos meestal voor de wat moeilijkere paarden/pony's, omdat niemand daar dan toch op ging en ik lekker elke week dezelfde had.. Haha!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 00:05

Liesjuh schreef:
Ik koos meestal voor de wat moeilijkere paarden/pony's, omdat niemand daar dan toch op ging en ik lekker elke week dezelfde had.. Haha!


Dat is inderdaad waar, en heeel erg fijn!! Haha!

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:37

Citaat:
Geef mij maar een superbraaf paard, die gewoon netjes doet wat er van hem gevraagd wordt. Ik heb mijn handen nog véééls te vol met het fatsoenlijk rijden en zitten om al mijn aandacht bij een moeilijk paard te moeten hebben.


Aan een bokkend en wild paard heb je ook niet veel je leert alleen hoe je kunt blijven zitten, geef mij maar een simpel paard daar kan ik beter dressuur mee rijden als met zon bokkend ding die je steeds in de gaten moet houden! Rijd zelf ook op zo'n simpel ding haha, maar inmiddels kan ik netjes traverse, verzamelen, nageeflijk rijden, schouderbinnenwaarts, schoudervoor enzzz met hem, met een bokkend paard had ik dat niet gekunnen..

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:33

Ik houd meer van moeilijkere paarden, dan heb ik iets te doen Tong uitsteken..Het was toen ik 7 was al, dat ik altijd op de moeilijkere paarden moest, omdat ik eigenlijk van geen een paard bang was, ik ging overal wel op(nu eigenlijk nog wel)..ik had altijd zoiets van jaa boeiend als ik eraf val..Vaak viel ik ook gewoon 2, 3 keer in een les eraf, en ik bleef opstappen totdat die pony normaal deed haha..Ik ben n keer toen ik 9 was op een hondenhok terecht gekomen, en bovenop een hindernis Haha!..
Ik moet zeggen dat ik er wel van heb geleerd, ik let nu wel wat meer op enzo...En ik ben nogsteeds niet bang..

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:01

Liefst een makkelijk paard, in de zin dat het paard gewoon mee werkt en niet steeds probeert me van z'n rug te gooien en bij alles wat je vraagt begint te protesteren.
Maar ik denk dat het per persoon heel verschillend is wat moeilijk is en wat makkelijk is.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:11

Wij hebben geen moeilijke paarden op de manege.
Nouja, eentje dan. Tjeu. Maar die wordt niet zoveel ingezet. (is ook een beetje een kromme bok)

Dus ik rijd lekker altijd op makkelijke paarden, maar ik moet ze vaak wel wat meer aan het werk zetten van mijn instructrice dan dat de rest van de groep moet.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:35

Consort schreef:
Heeft iemand er al aan gedacht dat "moeilijk" ook kan betekenen dat je een hartstikke sloom paard ook goed aan het been kan laten lopen? Ik krijg een beetje het gevoel dat het hier gaat om: "ik wil op een druk paard (of ik doe net alsof ik dat wil), want dat is stoer...". Een moeilijk paard is naar mijn mening niet perse een druk paard. Ik heb altijd meer bewondering voor de ruiters die een paard, dat bekend staat als een beetje suf, de sterren van de hemel kunnen laten lopen, dan voor mensen die heel stoer op een druk paard gaan zitten, maar vervolgens een uur bezig zijn met blijven zitten....

Paardrijden is altijd moeilijk als je probeert er uit te halen wat er in zit. dat geldt voor manegepaarden en eigen paarden!



Ben het helemaal met je eens!! Haha! Ik heb ook nog niet zo'n behoefte aan een druk paard, omdat ik nog druk genoeg met mezelf ben (rij nu bijna een jaar). Maar mijn favo paardje is wel een supereigenwijs ding! Snel verveelt en heeft dan geen zin meer om te lopen of naar je been te luisteren. Dat vind ik ook een uitdaging!! Om hem lekker te laten lopen, dan ben je er ook wel druk mee, maar toch heel anders. Ik hoef iig geen moeite te doen om in het zadel te blijven zitten ofzo. Het is zeker niet erg als er wat pit inzit, zolang het paard maar niet als een gek door de bak heen scheurt omdat ze helemaal wild wordt van hindernissen. Zo één loopt er dus ook rond. Dat trekt me dus helemaal niet. Dan is de uitdaging voor mij meer, dat ik er netjes op blijf zitten!

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:52

ik hou best wel van eigewijze pony's.
Ik rij nu Meestal op Ukkie een hele eigenwijze shet.
(bokken, in de hoeken, stilstaan in galop enz..)
1 keer reed ik op Kim die is nu weer verkocht, die vond ik echt eigenwijs! als je aan draafde ging ze er als een gek vandoor en helemaal bokken en gek doen, en als je aan haar mond ging zitten ging ze nog gekker doen, een Eigenwijze moeilijke pony vind ik super, maar als ik op zo'n pony egt geen controle heb dan voel je je ook niet zo veilig.

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:19

nouw ligt er egt aan wat mij bui is..
maar meestal op een wat moeilijker paarden..
bij ons in de les durven ze niet allenmaal dus dan moet je dan ook wel..

maar dat is niet er ik heb het naar mij zin hahah Tong uitsteken

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:48

Doe mij maar een moeilijk paard, daar leer je tenslotte ook echt van rijden Cool Maar ik vind een makkelijker paard ook niet erg voor afentoe, dat vind ik wel ff lekker ontspannen... Clown

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:06

Citaat:
Doe mij maar een moeilijk paard, daar leer je tenslotte ook echt van rijden Maar ik vind een makkelijker paard ook niet erg voor afentoe, dat vind ik wel ff lekker ontspannen...


Wat bedoel jij met moeilijk? Als je een bokkend en steigerend 'wild' paard bedoelt, daar leer je echt niks van ( mischien je angst overwinnen maar daar heb je het dan ook mee gehad ) ik snap dat veel mensen dat stoer vinden maar het is alleen gevaarlijk.
Bij mij word een simpel paard moeilijk, Om een simpel paard voorwaarts en nageeflijk te laten lopen, moeilijke oefeningen met een simpel paard dat is pas een uitdaging, en dan krijg je vanzelf een moeilijk paard, de mijne word nog steeds heel heet als ik hem veel laat werken, maar het steigeren heb ik er al uit gekregen! Met een beginner erop is het maar een dooie banketstaaf.
ben altijd doodop als de les af is maar dan heb ik ook veel bereikt, in ieder geval heel wat meer als op zo'n eigenwijze knol.

Chiquee

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:44

chiquee schreef:
Citaat:
Doe mij maar een moeilijk paard, daar leer je tenslotte ook echt van rijden Maar ik vind een makkelijker paard ook niet erg voor afentoe, dat vind ik wel ff lekker ontspannen...


Wat bedoel jij met moeilijk? Als je een bokkend en steigerend 'wild' paard bedoelt, daar leer je echt niks van ( mischien je angst overwinnen maar daar heb je het dan ook mee gehad ) ik snap dat veel mensen dat stoer vinden maar het is alleen gevaarlijk.
Bij mij word een simpel paard moeilijk, Om een simpel paard voorwaarts en nageeflijk te laten lopen, moeilijke oefeningen met een simpel paard dat is pas een uitdaging, en dan krijg je vanzelf een moeilijk paard, de mijne word nog steeds heel heet als ik hem veel laat werken, maar het steigeren heb ik er al uit gekregen! Met een beginner erop is het maar een dooie banketstaaf.
ben altijd doodop als de les af is maar dan heb ik ook veel bereikt, in ieder geval heel wat meer als op zo'n eigenwijze knol.

Chiquee

Ik zie een makkelijk paard in mijn ogen dat dat een paard is waar je niet zoveel voor hoeft te doen om hem te verzamelen, netjes te laten lopen en die alles zelf wel doet/weet, het tegenovergestelde bij een moeilijker paard. Een moeilijk paard zie IK niet als een bokkend/steigerend paard, maar als een paard die tegen veel dingen in gaat en nog heeeeeel veel moet leren, dus waar je hard aan moet werken Knipoog

EngeltjeS

Berichten: 16639
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:30

een makkelijk paard in mijn ogen, is een paard die meteen goed op jou tempo loopt, die ontspannen loopt, en waar beginners erg veel van kunnen leren.
(beginners paardje dus)

een moeilijk paard vind ik, een paard die je naar jou tempo moet laten (leren) lopen, en als het nog ff kan Tong uitsteken nagevelijk heid. die je soms ook wel uitprobeerd. (zie obartja Tong uitsteken ) het hoeft niet te bokken/steigeren maar er mag wel wat eigenwijsheid in zitten

Het leukste van een "moeilijk paard" vind ik, een goede band krijgen, (kan je ook wel met een Beginners paard krijgen, maar van een "moeilijk paard" kan zo wel jij als het paard van leren) (lexia en obartja zijn 2 goede voorbeelden vind ik!)

xxiezz

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:30

tja wat is moeilijk?ik hou zelf niet zo van paarden die er vandoor gaan en bokken,dat noem ik niet stoer.......
stoer vind ik eerder een veel te sloom paard goed aan het been krijgen of een paard wat stijf is goed losrijden.

ik vind het altijd jammer dat er mensen zijn die pittige paarden leuk vinden,alleen omdat ze het dan stoer vinden om erop te rijden,in plaats van het echt als een uitdaging te zien om zo'n paard goed te laten lopen

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:33

Mij maakt het niet zo veel uit op welk paard ik rij, zolang hij/zij maar niet bokshows gaat geven (een bokje mag af en toe) of de hele bak door crosst en er vandoor gaat.

Ik vind het meestal prettiger op een wat drukker paardje te rijden. Ik vind het een uitdaging die netjes en ontspannen te laten lopen. Meestal lukt dat me wel. Ik kan nl erg goed overweg met drukke en zenuwachtige paarden. Die zijn bij mij meestal superrustig.

Maar een wat slomer paardje dat je echt moet drijven en aan het werk moet zetten om hem goed te laten lopen vind ik ook een uitdaging.

Ik heb zelf trouwens een fjordje, en die is bij iedereen weer anders. Als hij je vertrouwd gaat hij voor je door het vuur, maar als hij je niet vertrouwd heeft hij er geen enkel probleem mee je eraf te gooien. Mij vertrouwd ie, en bij mij is ie altijd heel lief. Dat wil echter niet zeggen dat ik niets hoef te doen: Ik heb er mijn handen vol aan om hem aan de teugel en in de goede stelling te krijgen, maar dat vind ik juist een uitdaging.

Nienke

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:20

Oke dan rijd ik dus op een moeilijk paard als je het zo zegt...
Maarja het is maar net hoe je moeilijk en makkelijk ziet Knipoog

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:43

Als ik op een makkelijk paard/pony rijd vind ik er niks aan.
Geen mij maar een moeilijker paard met een eigen zin! Een bokje maakt mij niks uit. Het voordeel van een bokkend paard is dat je wel goed leert zitten Lachen
Het is juist leuk als een paard ervan door gaat, heb je wat in de les te doen Tong uitsteken
Ik rijd ook liever op jonge paarden, maar dat ligt er ook aan waar ik rij. Een jong paard (rond de 5 ) hoeft niet vervelender te zijn dan een wat ouder paard (rond de 13)

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:20

ik heb voor makkelijk gekozen Ja
mijn paardje is trouwens ook een manege paardje geweest Lachen

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:10

Ik ga voor de moeilijkere, ik rijd dan ook wel vaak op jonge 3-5 jarige paarden. die kan je namelijk nog naar je hand zetten en ze leren nog veel.
de makkelijke, meestal wat oudere paarden zijn of absoluut niet aan de teugel te rijden of ze gaan zo makkelijk dat je alleen een beetje mee lift. dat vind ik persoonlijk iets te saai.
mijn verzorg pony is ook wel een beetje een bokkertje, als haar iets niet zint bokt ze. dat kan op den duur wel vervelend worden. vooral als ze bijv na elke sprong haar kop naar beneden duikt zodat je er bijna over haar nek af ligt, dan word ik er soms wel gek van en zou ze wel iets makkelijker mogen, maar ja, toch vind ik moeilijkere paarden een leukere uitdaging.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:51

Van mij hoeft een paard echt niet superbraaf te zijn. Maar ik wil wel aan het eind van de les het gevoel hebben dat het beter ging dan aan het begin. En bokken/wegrennen liever niet, daar ben ik toch wel een beetje bang van.
Nu rijd ik meestal een fijn paard. Voorwaarts, maar wel terug te nemen. Ik kan nu rustig aan stelling/buiging werken. Een tijdje geleden reed ik vaak op een paard dat vrij traag was. Ikwas alleen bezig met proberen voorwaarts te rijden. Dat is echt vervelend, zeker als je in een les rijd waar iets meer dan dat wordt gevraagd.

manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:37

ik rijd altijd de vervelioos bij na de lessen. vanmiddag nog een hafje door de bak heen laten racen

marischa
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:30

ik heb liever een moeilijk manegepaard, want daar leer je gewoon heel erg veel van, en het is een leuke uitdaging om zijn of haar trucjes te doorzien en er dan wat aan te doen.. maar soms is het ook wel prettig als je op een goed luisterend paard zit... maar dan op een paard wat ALLEEN luisterd als je precies de goede hulpen geeft
-xxxx-

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:14

ik heb op moeilijk gestemd, omda tik het leuker vind om op de manege ook een soort van uitdaging te hebben zeg maar. Anders is het zo saai Tong uitsteken Ik vind het wel leuk als een paard een beetje snel is Haha! of beetje ondeugend weetjewel.. want die slomerds word ik soms echt gek van hahaha Tong uitsteken geef mij maar een pittige Knipoog

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Voorkeur Makkelijk/Moeilijk manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:46

Ik vind het een uitdaging, een moeilijker paard. Slome vind ik zo lief Haha!!