Discussie: Manege pony, zielig??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:53

Bovendien ook nog de manier waarop ze moebehandelt worden.
Paardje (van een jaar of 25) is bang voor het zadel en spring daarom achteruit, trap in de buik kan ze krijgen...
Paard ga op het midden staan , erachter aan jagen met de zweep..

Ze rijden soms wel 4 uur achter mekaar, vinden ze het gek dat ze chagerijnig worden. 4 uur lang rondjes op de hoefslag sloffen.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:40

Imo vind ik sommige eigen ponies en ook paarden nog veel zieliger, baasje heeft geen tijd dus blijft het dier gewoon op stal staan, het is slecht weer en baasje houdt niet van regen, paardje staat op stal en als ze dan wel zin hebben om te rijden in 'de krul trekken' en het gek vinden dat het beessie het niet 'doet'...

Van een paar uur lopen wordt een pony/paard, volgens mij niet minder, mits dit op de goede manier gebeurt.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:17

Follytje schreef:
Ik vind het totaal niet zielig. De meeste manege paarden zijn een stuk beter af als eigen paarden, omdat ze tenminste elke dag de beweging krijgen die ze nodig hebben (dat verschilt van 1 uur tot voor sommige 4 uur) en niet maar een half uurtje mogen rijden en de rest van de dag in hun stal staan of een uur op de poetsplaats staan tot baasje is uitgepraat Boos! .

Het in een stand staan vind ik ook niet zielig, ik ken zelfs paarden die je niet in een box kan zetten omdat ze dan de boel afbreken of zo de box uit galoperen, terwijl ze in een stand rustig kunnen liggen en bewegen en zelfs omrollen.

Ook zie je soms paarden die bij mensen thuis staan en die een stuk slechter verzorgt worden als op een manege. Paarden die bijvoorbeeld niet bekapt zijn of te weinig eten krijgen. Alleen maar omdat er bij een manege word gecontroleerd of je goed voor je dieren zorgt en bij mensen thuis te vaak niet.


De meeste eigen paarden staan elke dag op de wei, ik rijd mijn verzorgpony niet elke dag omdat dat mij niet lukt, maar ze staat elke dag lekker op de wei en krijgt goed voer en is ontzettend verwend.
Manegepaarden krijgen natuurlijk wel veel aandacht enzo, maar het lijkt me echt niet fijn als manegepaard om elke keer weer een ander op je rug te hebben.

Er zijn natuurlijk hele goede maneges waar de paarden lekker op de wei kunnen enz.
Maar er zijn genoeg maneges die niet goed aan hun paarden denken en veel misbruik van de paarden maken.
Zoals op een manege waar ik ooit heb gereden, liepen pony's met wondjes enz.
Dit hoeft niet bij elke manege, maar er zijn er genoeg en dan zijn eigen paarden toch zeker veel beter af.

Als je een eigen paard hebt, denk ik dat je toch wel goed voor je paard zorgt, ook omdat hij/zij van jou is en dus veel voor je betekend.
Ik ken niemand die zijn eigen paard verwaarloosd of zelfs niet verzorgd.

Dit is niet als een aanval bedoeld, maar ik wilde het gewoon ff zeggen!

Toots
Berichten: 19
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:26

Bij ons niet>
Alle manege pony's komen elke dag op een hele grote wei, ze gaan om de 6/8 weken naar de smid, worden op tijd ontwormt, als ze ook maar n paar meter onregelmatig lopen worden ze op rust gezet, de zadels en hoofdstellen passen goed. Als ze ziek zijn komt de dieren arts en ze hebben allemaal een stal met een dikke laag stro waar ze in kunnen draaien en liggen. Ze krijgen voordroog kuil en brokken. Schoft of singel wondje? Dan worden ze ook meteen op rust gezet. Haha! goed hè.
Oh ja ze lopen nooit langer dan twee lessen achter elkaar en maximaal 4 uur per dag, bijvoorbeeld smorgens twee uurtjes en dan twee uurtjes eruit en dan daarna nog een uurtje.
Volgens mij zijn ze wel gelukkig, alle kindjes komen ze lekker poetsen en knuffelen dus volgens mij zijn ze bij ons tevreden Lachen

Maar er zijn natuurlijk helaas nog steeds maneges waar er slecht voor de dieren gezorgd wordt Boos!.
Gelukkig komen er steeds meer regels voor.

Sommige manege paarden zijn inderdaad beter af dan eigen paarden. Maar er zijn ook manege paarden die slechter af zijn dan eigen.
Dat hou je altijd!

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:34

Citaat:
Bovendien ook nog de manier waarop ze moebehandelt worden.
Paardje (van een jaar of 25) is bang voor het zadel en spring daarom achteruit, trap in de buik kan ze krijgen...
Paard ga op het midden staan , erachter aan jagen met de zweep..

Ze rijden soms wel 4 uur achter mekaar, vinden ze het gek dat ze chagerijnig worden. 4 uur lang rondjes op de hoefslag sloffen.


Ik rijd toevallig ook op een manege, pony waar ik op rijd gaat echt niet op de hoefslag sloffen die word lekker aan het werk gezet! Hij heeft namelijk wedstrijd gelopen en kan nogal wat..
verder mogen ze maar 1uur per dag lopen en de rest staan ze op de wei. Als er een wondje is bij de singel, schoft of op zn hoofd waar dan net het hoofdstel overheen moet dan staan ze gewoon een tijd op rust ook zo bij onregelmatig lopen!

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:40

Citaat:
Ik rijd toevallig ook op een manege, pony waar ik op rijd gaat echt niet op de hoefslag sloffen die word lekker aan het werk gezet! Hij heeft namelijk wedstrijd gelopen en kan nogal wat..
verder mogen ze maar 1uur per dag lopen en de rest staan ze op de wei. Als er een wondje is bij de singel, schoft of op zn hoofd waar dan net het hoofdstel overheen moet dan staan ze gewoon een tijd op rust ook zo bij onregelmatig lopen!


Bij ons is dit ook zo!
Of ze krijgen een singel bontje

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:50

Toots schreef:
Bij ons niet>
Alle manege pony's komen elke dag op een hele grote wei, ze gaan om de 6/8 weken naar de smid, worden op tijd ontwormt, als ze ook maar n paar meter onregelmatig lopen worden ze op rust gezet, de zadels en hoofdstellen passen goed. Als ze ziek zijn komt de dieren arts en ze hebben allemaal een stal met een dikke laag stro waar ze in kunnen draaien en liggen. Ze krijgen voordroog kuil en brokken. Schoft of singel wondje? Dan worden ze ook meteen op rust gezet. Haha! goed hè.
Oh ja ze lopen nooit langer dan twee lessen achter elkaar en maximaal 4 uur per dag, bijvoorbeeld smorgens twee uurtjes en dan twee uurtjes eruit en dan daarna nog een uurtje.
Volgens mij zijn ze wel gelukkig, alle kindjes komen ze lekker poetsen en knuffelen dus volgens mij zijn ze bij ons tevreden Lachen

Maar er zijn natuurlijk helaas nog steeds maneges waar er slecht voor de dieren gezorgd wordt Boos!.
Gelukkig komen er steeds meer regels voor.

Sommige manege paarden zijn inderdaad beter af dan eigen paarden. Maar er zijn ook manege paarden die slechter af zijn dan eigen.
Dat hou je altijd!


Kijk als het zo bij elke manege gaat als bij die van jou, is het niet zielig voor manegepaarden.
Het enige wat altijd blijft, de meeste manegepaarden kunnen zoveel meer dat in de lessen lopen en dat is wel heel jammer vind ik.
Maar ik heb tegen goede maneges, maar er zijn nog steeds zoveel maneges waar paarden niet goed verzorgd worden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:00

De manege pony's en paarden waar ik met mijn paarden sta. Vind ik alles behalve zielig.

Ze hebben allemaal hun eigen stal. Ze kunnen er languit in liggen. Hebben in de winter een deken op (dat ze geen dikke vacht krijgen).

Ze krijgen 2x per dag biks en luzerne 2 tot 3x hooi en of kuil. En s'middags krijgen ze nog oud brood appels en wortels.

S'morgens worden ze meestal in de bak gezet. Kunnen ze lekker rollen en spelen. Ondertussen worden de stallen gedaan.

Bij ons lopen ze ook max 3 uurtjes meestal 1 of 2 uurtjes. Er word ook veel afwisseling gedaan. Springen, buitenritten dressuur enz.

Het leuke vind ik er word echt wat geleerd. Je krijgt eerst de basis en dan echt dingen als wijken achterwaarts schouder binnen en buiten waarts enz.

De paarden kunnen ook heel veel. Er lopen ook 2 Z paarden mee in de lessen.

Ik vind dat deze paarden pony's bij ons op de manege echt heel goed hebben.

In de eerste les leren de kinderen ook poetsen en opzadelen. Je moet dus zelf je paard klaar maken voor de les. En na de les ook zelf afzadelen.

Martini_1990
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: masterdam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:12

sOfiia schreef:
WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha, Knipoog Knipoog


dat is niet overal zo, bij ons rijden ze op woensdag soms wel 5 uur, en verder meestal 3 uurtjes...en op maandag krijgen ze vrij:) moge ze lekker met zn alle buiten staan, worden 1x per dag losgegooit. het is wel k, maar het is dus niet zo dat ze maar 2 uur rije, niet overal

Lisjah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Genk(belgie)

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:15

Nou hangt er van af.Als idei n een mini stalletje staat die niet word uitgemest en ondervoed is en 6 lessen per dag moet lopen is het wel zielig,maar niet als die 2 uur per dag loopt en een leuke stal heeft Pling

Nienkeee_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Venlo

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:51

Meng ik me ook ff in de conversatie Tong uitsteken

Manegepaarden/pony's vind ik niet zielig, alleen als ze aan pensioen toe zijn of om bepaalde redenen het niet goed meer aankunnen.
Met de goede verzorging en behandeling krijgen ze heus wel wat nodig is.

Helaas is dat niet bij alle maneges..

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:06

Ik ben het niet eens met de meethoden van de meeste manege's; de zoveel uren hard werken en de weinige luxe en lol die ze ervoor krijgen.
Tja, maarja niet elke manege doet dat en heel vreselijk zullen de meeste manege's niet zijn, niet als voorbeeld die bij ons in heesch is vreselijk
maargoed

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:40

[quote]Ik rijd toevallig ook op een manege, pony waar ik op rijd gaat echt niet op de hoefslag sloffen die word lekker aan het werk gezet! Hij heeft namelijk wedstrijd gelopen en kan nogal wat..
verder mogen ze maar 1uur per dag lopen en de rest staan ze op de wei. Als er een wondje is bij de singel, schoft of op zn hoofd waar dan net het hoofdstel overheen moet dan staan ze gewoon een tijd op rust ook zo bij onregelmatig lopen!

Maar dat is een pony, je zegt niks over de rest van de manege pony's ?
Natuurlijk zijn er gevorderden lessen, maar die zijn vaak weer minder enthausiast met verzorgen...
En wat is aan het werk gezet...en klein sprontje is bij veel al werken.
En niet iedere ruiter trekt zijn paard in de krul, en als er er bij zijn die dat doen wil dat niet zeggen dat die paarden beter afzijn op de manege.

daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:29

hallo iedereen Haha!

ik werk toevallig op een manege en de pony's daar worden super behandeld!! OK dan!
elke ochtend om half 9 worden alle boxen helemaal geleegd en met schoon stro weer gevuld!
ze mogen onder het uitmesten allemaal even naar buiten in de wei paddock of in de buitenbak!
ze krijgen altijd goede kuil niet droog of beschimmeld of vies! Knipoog
ze lopen maximaal 2 uur op een dag!!
hebben elke zondag vrij of gaan mee op een buitenritje!!
het zand in de bak is niet te zwaar of te hard!
ze hebben luikjes in hun boxen om naar buiten te kijken en luikjes om op het stalpad te kijken hele open boxen dus!! Bloos
de boxen zijn groot genoeg voor ze om te liggen en te rollen!
deze pony's worden super behandeld Cool


maar op een andere manege waar ik vroeger altijd reed vond ik de pony's wel zielig!! Huilen Huilen
ze stonden in stands amper de ruimte om zich om te draaien
vrij donkere stallen geen raampjes in hun boxen dus ze konden niet op het super smalle gangpad kijken of naar buiten kijken! Boos!
en vaak pasten de zadels niet helemaal goed!
het uitmesten gebeurde volgens mij ook niet elke dag en over het voer weet ik niks!!

kortom er zijn wel zielige manege pony's maar lang niet allemaal!!!

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:07

Ik vindt het niet echt zierlig. Maar het ligt er inderdaad wel aan welke manege. En als een pony gewoon niet 4 uur op een dag hoeft te lopen vindt ik het goed en als die geen 5 verschillende verzorgsters per week heeft.. Sommige paarden vindt ik echt van die manege paarden en andere weer meer pensionpaarden Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:58

Als ik nou zeg dat over het algemeen manegeponys het beter hebben dan ponies van particulieren ??????????? Mits ze natuurlijk op een normale manege staan

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:29

gijsenkim schreef:
Als ik nou zeg dat over het algemeen manegeponys het beter hebben dan ponies van particulieren ??????????? Mits ze natuurlijk op een normale manege staan


dat denk ik eerlijk gezegt wel, en wat iedereen ook telkens zegt, als een paard een luxe stal heeft voelt ie zich beter... jaajaa, jij denkt dat een paard zich beter voelt in een vergulde stal.. denk niet dat ie daarnaar kijkt...
Als een paard veel sociale contacten heeft (lekker ravotten in de wei), en lekker veel eruit mag (als je het goed opbouwt en het werk wel verdeelt kan een gezond paard makkelijk 4 uur per dag lopen hoor, denk ook dat een paard dat ook erg leuk vindt, als ie het aankan teminste. Beter dan nutteloos opstal staan...)

Maar ik snapte deze discussie opzich niet.. Ik denk dat het percentage manege paaden/ponys die niet gelukkig zijn, waarschijnlijk gelijk ligt dan het percentage van eigepaarden dat niet gelukkig is....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:37

Er is op dit moment een vooraanstaande dierenarts die beweert dat een paard pas optimaal functioneert als deze 4 uur per dag werkt Haha! Haha! Haha!

Veel werken is voor een paard niet erg............. mits er goed voer en een schone bedding, met een goede medische controle tegen over staat Haha! Haha! Haha!

En het intreseert een paard geen reet of hij nou in een donker hok staat of in een stal met gouden spijlen

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:54

gijsenkim schreef:
Er is op dit moment een vooraanstaande dierenarts die beweert dat een paard pas optimaal functioneert als deze 4 uur per dag werkt Haha! Haha! Haha!

Veel werken is voor een paard niet erg............. mits er goed voer en een schone bedding, met een goede medische controle tegen over staat Haha! Haha! Haha!

En het intreseert een paard geen reet of hij nou in een donker hok staat of in een stal met gouden spijlen



Natuurlijk geeft een paard er niet om hoe zijn stal eruit ziet.
Er zijn nog gewoon teveel slechte maneges om te kunnen of manegepony's goed of slecht af zijn.
Ik zeg niet dat alle eigen paarden het supergoed hebben en ook niet dat alle manegepaarden het slecht hebben.
Maar ik zou toch echt niet willen dat mijn pony als manegepony verder moest...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:44

gijsenkim schreef:
Er is op dit moment een vooraanstaande dierenarts die beweert dat een paard pas optimaal functioneert als deze 4 uur per dag werkt Haha! Haha! Haha!

Veel werken is voor een paard niet erg............. mits er goed voer en een schone bedding, met een goede medische controle tegen over staat Haha! Haha! Haha!

En het intreseert een paard geen reet of hij nou in een donker hok staat of in een stal met gouden spijlen

zeg ik toch net:P

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:49

was ook een reactie op jouw post Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:23

Toydoll: De discussie op zich is vrij logisch. Maneges hebben onder paardeneigenaren toch niet altijd een even goed imago. De keren dat ik op een echt eigen paard mocht rijden kreeg ik steevast te horen: "let op, dit is wel even wat anders dan zo'n suffe manegepony". En 'ja, nu leer je wat echt rijden is'. Maar ik merkte eigenlijk geen verschil. Verward

Kijk, ik rijd niet voor hoge wedstrijden, dus ook het rijden op eigen paarden is natuurlijk van datzelfde niveau. Maar ik vond de paarden niet noemenswaardig beter aan de hulpen, niet vreselijk veel soepeler, het enige wat ik kon zeggen dat manegepaarden in de eerste minuten vaak wat bewuster gaan uitproberen, en dat ze wat meer balans hebben.

Ook natuurlijk word ik niet zomaar op elk paard gelaten wat toevallig in de buurt is, maar alleen op de verantwoorde types. Maar die zijn er toch wel genoeg blijkbaar?

Als je manegepaarden gaat vergelijken met het ideale paard dan valt er nog wel het een en ander te verbeteren. Maar dat geldt voor het grootste deel van de eigen paarden net zo goed of misschien wel meer. Er wordt niet alles uitgehaald, ze kunnen meer, is helemaal waar. Maar voor hoeveel eigen paarden geldt dat? Die lopen toch ook niet allemaal op de top van hun kunnen.

En dat je je pony liever niet in de manege ziet snap ik best. Maar zou je hem wel zomaar bij een particulier willen? Bijna iedereen vindt toch dat ze zelf het beste kunnen zorgen voor hun eigen dieren en kinderen, lijkt me logisch.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:11

ik vind het niet heel erg zielig

tenminste hierzo bij de manege worden ze goed verzorgd ..
en zien er goed uit.

maar vind het wel een beetje zielig dat ze altijd in de bak moeten sjokken en soms ruiters erop zitten die aan de teugels enz trekken

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:11

ik vind het opzich niet zielig maar als ik later een eigen paard heb en ik moet hem verkopen wil ik het het liefst niet aan een manege doen, omdat ze daar niet aan 1 persoon zich kunnen binden en ze zullen denk ik ook niet hoog raken omdat er ook heel veel mensen op rijden en als je nou echt een goed dressuurpaard heb zou ik dat niet door iedereen laten rijden!! maar dit is mijn mening he!! dus je moet je niet aangevallen voelen door een of andere reden

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:37

Ik denk dat er een hele hoop manegepaarden en pony's zijn die het stukken beter hebben dat paarden en pony's van particulieren.

Okay, een manegepaard heeft soms ook veel te verduren wat betreft beginners die niet kunnen lichtrijden en steeds tegen de beweging inkomen en alles, maar aan de andere kant....
De paarden bij ons op de manege komen er elke dag uit, krijgen genoeg en goed voer, krijgen genoeg aandacht, worden lekker gepoetst, gaan 's zomers lekker het bos in, noem maar op. Dus als je het zo bekijkt hebben die paarden het zo slecht nog niet!