Discussie: Manege pony, zielig??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:43

Ligt eraan. Als ze heel veel moeten lopen, en weinig te eten krijgen bijvoorbeeld vind ik het wel zielig!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:15

Het ligt eraan op wat voor manege de pony's/paarden staan. Bij ons hebben ze volgens mij wel een super leven. Hier heeft iedere pony/paard een vaste ruiter, dat is voor de pony fijner en voor de ruiter, want die leert sneller. Ze lopen max. 2 uur per dag, komen (mits het niet vriest) iedere dag buiten en hebben allemaal hun vaste spullen (zadel, hoofdstel, poetsspullen). En ze hebben 2 dagen in de week rust. Ik weet dat het zo niet bij iedere manege gaat, hier in de buurt zijn er maar genoeg waar de paarden veel meer moeten lopen en gezadeld en wel klaarstaan voor de volgende les en nauwelijks buiten komen. Sorry, maar zo kan ik niet werken. Maarja een ieder heeft zijn eigen manier van werken

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:49

op mijn manege worden de paarden goed verzorgd, denk ik. In de week (maandag tot donderdag) worden ze niet gereden en staan ze op rust(meestal in de weide). Vrijdag zaterdag en zondag lopen ze gemiddeld 3 uur lessen. Dit in tegenstelling tot een andere manege waar ik 1 keer op kamp ben geweest. Toen ik daar binnenkwam ben ik enorm geschrokken. De paarden stonden in donkere boxen met bijna geen stro op de vloer. Het paard waar ik moest mee rijden had tientallen druk/schuurplekken van het zadel die soms zelf bloeden.Er werd daar niets aan gedaan. De paarden konden ook nooit op de weide(manege had niet eens weiden).Dat vond ik zielig.

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:34

Huisvrouw schreef:
Manegepaarden zijn inderdaad vaak wel afgestomd. Mijn ervaring is dat veel manegepaarden zich op een manege op de een of andere manier beschermen met bepaald gedrag. Gelukkig doen ze dit, anders zouden ze het wel zuur maken voor zichzelf. Wanneer er iemand op de rug zit die wel verstand heeft van zaken, merkt het paard dit direct. De desbetreffende ruiter kan best door die 'afgestomptheid' heen rijden. Deze paarden zijn echt heel slim en weten bij wijze van spreke al wat voor een uur het gaat worden als je de hoeven uit gaat krabben voor het rijden.
Zelf vind ik niet dat manegepaarden perse minder leuk zijn dan privepaarden. Het enige is dat je even door die afgestomptheid heen moet. That's it. Ik heb een eigen paard maar rijd ook op een manege om zelf niet afgestompt te raken op mijn eigen paard en ik vind het echt hartstikke leuk om op deze paarden, op deze manege te rijden en ik leer er superveel.


_/-o_ Amen _/-o_

En ik vind manegepony's die 4 of 5 uur moeten lopen ook niet zielig. In het wild lopen paarden de hele dag. Het ligt er maar net aan in wat voor conditie de dieren zijn en wát voor soort lessen ze moeten lopen.
Onze pony's stappen de helft van de tijd en draven in een tempo waar je eerder slaperig dan moe van wordt. En dat ene rondje galop snijden ze bij de beginnertjes zo ver af dat je net zo goed niet kunt aanspringen Haha! Clown
De meeste paarden bij ons lopen 3 uur, heel soms 4. Zij lopen in de hogere lessen en daar wordt veel harder gewerkt.
Wijken, veel overgangen (ook bijv stap-galop), slangevoltes hele en halve baan en goed losgewerkt nageeflijk lopen zijn zaken die in mijn les doodnormaal zijn. Dat kost nu eenmaal meer inspanning en daar worden ze echt moe van Lachen

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:36

Er van uitgaande dat de pony's en paarden correct worden behandeld, juiste voeding krijgen, goed les wordt gegeven enz. enz..
denk ik dat je ook moet kijken naar het paardje zelf:

De een is een allemands vriendje, maakt het niet uit wie hem knuffelt en poetst àls ie maar zijn aandacht krijgt... heeft geen moeite met andere paarden in de bak, vindt die kop van de andere pony achter hem ook niet ernstig als ie op zijn kont rust Bloos (of dit nu wel of niet de bedoeling was, want het is niet de bedoeling dat hier over doorgegaan wordt)

De ander is erg éénkennig en wordt alleen maar zenuwachtig als iedere dag een ander "mens" in zijn stal komt om hem er uit te plukken ... vindt borstelen of tutten eigelijk niet zo prettig door vreemden.. en vindt andere paarden te dicht bij hem in de buurt als ie door de bak rijdt al helemaal niets. Ja zo'n diertje is gewoon niet geschikt voor het manege werk en zal dat na verloop van tijd ook laten merken...

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:23

Ligt eraan hoe ze erbij staan en wat ermee gedaan word. Sommige pony's ook, die worden op de manege geboren en zijn niks anders gewend. Andere pony's daarentegen, worden gekocht, zijn anders gewend, hun gezondheid daalt verschrikkelijk, worden mager, omdat ze ineens 4x zo vaak moeten lopen! Misschien dat het dan wel een beetje zielig is Verward
Ik heb zowieso wel een beetje medelijden met manegepaarden die 6/7 dagen in de week 3/4u per dag moeten lopen.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:21

Ik vind ze bijna altijd wel zielig, de meeste paarden moeten elke dag hetzelfde doen.
Meestal moeten ze 2 uur (bij ons soms wel 3 Nagelbijten / Gniffelen ) achter elkaar lopen.
En telkens maar weer andere kindertjes op hun rug.
En dat bijna hun hele leven lang.

Maar er zijn natuurlijk ook mange's waar de pony's en paarden het super goed voor elkaar hebben.
Ik vind dat ze zoieso in een ruime box moeten staan.
1 uurtje hoeven te rijden (2 kan ook nog wel)
Genoeg privacy moeten krijgen (niet dat de kindertjes de hele dag aan het poetsen en knuffelen zijn)
En natuurlijk elke dag een paar in de wei kunnen of los in de bak.

en de manege eigenaar moet zoieso respect voor de paarden hebben ze moeten het kunnen zien als de pony het werk van de manege niet aankan.

gelukkig gebeurt dit op veel manege's wel Vork

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:57

Ik vindt de manege ponys van de meeste maneges die ik ken niet zielig...
De meeste manege ponys komen vaak als groep in de wei, ze komen vaak genoeg uit stal, niet maar 1 uurtje perdag zoals sommige pension paarden, ze krijgen genoeg te eten... geestelijk zijn de meeste wel gelukkig... een pony kan best 3 uurtjes perdag lopen, als het goed verdeelt wordt en an als het dan teminste niet 3 uren zijn met een veel eisende berijder.
(mijn ponys rijd ik zoiezo savonds 2 uur intensief, en verder geef ik sochtends ook wel is een uurtje les op ze, maar moe zijn ze niet te krijgen (slank trouwens ook niet, stelletje vreetzakken) :p )

Alleen er zijn natuurlijk ook wel min puntjes...
Als een manege pony ziek is en de genezing kost (veel) geld.. dan gaat de pony meestal weg. Het bedrijf is er in de meeste gevallen om winst te maken, levert een paard/pony niets op en kost het alleen geld, dan zie ik de kansen voor zown pony somber in.. Maar dit is natuurlijk niet overal zo!
Verder heb je het tuig... de meeste gaan geen perfect passend zadel kopen voor elke pony.. dus veel manege ponys hebben hier en daar drukkingen, al moet ik ook zeggen dat je steeds meer gaat zien dat maneges daar toch meer geld aan uitgeven..

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:01

Het ligt er natuurlijk wat voor manege het is. Maar ik vind het zo zielig als ze in stands moeten staan, lijkt me helemaal niet fijn voor ze.

Wel is het jammer dat bij veel manegepaarden/pony's er meer in hun zit dan manegelesjes lopen, en dat is wel jammer.
Ik denk ook wel dat paarden gewoon bij een eigenaar een rustiger leven hebben.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:39

Ik blijf er nog steeds bij dat ik manege pony's zielig vindt Haha! . Maarja zonder hadden jullie en ik niet kunnen leren rijden. Ik reed eerst op de HJC manege in Tolbert, daar hadden ze een pony van 26, Misty. Misty liep 6 uur per dag achter elkaar in de longe lessen. Het beest leefde op spuitjes, wat er in zit weet ik niet maar zonder die spuitjes kon hij het werk niet aan.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:35

ik rij al een tijd niet meer op de manege en vin gewoon de paardjes zielig
laat jou paard maar eens 3 uur achter elkaar lopen zonder water
ze worden wel lekker gepetst maar zien er niet gelukkig uit
dag en nacht in stal (winter)
zomer maar een paar uur de wei op
gaan er snel oud uit zien (op mijn manege)
mijn verzorg ponny die ik daar had 26 jaar oud kont de ribben van een paar meten nog niet
had stalbenen zag er niet gezond uit
heb er laatst nog gezien(is verkocht aan de lesgefster)geen rib meer te bekennen en straalt vrolijk heid uit der ogen

kortom mijn paarden hebben het beeter dan manege paarden Haha!

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 17:08

Citaat:
_/-o_ Amen _/-o_

En ik vind manegepony's die 4 of 5 uur moeten lopen ook niet zielig. In het wild lopen paarden de hele dag. Het ligt er maar net aan in wat voor conditie de dieren zijn en wát voor soort lessen ze moeten lopen.
Onze pony's stappen de helft van de tijd en draven in een tempo waar je eerder slaperig dan moe van wordt. En dat ene rondje galop snijden ze bij de beginnertjes zo ver af dat je net zo goed niet kunt aanspringen Haha! Clown
De meeste paarden bij ons lopen 3 uur, heel soms 4. Zij lopen in de hogere lessen en daar wordt veel harder gewerkt.
Wijken, veel overgangen (ook bijv stap-galop), slangevoltes hele en halve baan en goed losgewerkt nageeflijk lopen zijn zaken die in mijn les doodnormaal zijn. Dat kost nu eenmaal meer inspanning en daar worden ze echt moe van Lachen



Bij ons op de manege doen we ook van die dingen, ze lopen bij ons 2 a 3 uur, hebben op zondag en maandag rust(maar kan er vrijgereden worden) Dat is wat we leren.. Wijken nagefelijk rijden achterwaarts....

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:41

Sommige manege ponies zijn beter af als pension pony en sommige pension ponies zijn weer beter af als manege pony (imo dan). Ik vind dat het per manege en ook per pony verschilt! Over het algemeen denk ik niet dat manege ponies het echt heel slecht hebben......

Follytje
Berichten: 380
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Huizen

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:18

Ik vind het totaal niet zielig. De meeste manege paarden zijn een stuk beter af als eigen paarden, omdat ze tenminste elke dag de beweging krijgen die ze nodig hebben (dat verschilt van 1 uur tot voor sommige 4 uur) en niet maar een half uurtje mogen rijden en de rest van de dag in hun stal staan of een uur op de poetsplaats staan tot baasje is uitgepraat Boos! .

Het in een stand staan vind ik ook niet zielig, ik ken zelfs paarden die je niet in een box kan zetten omdat ze dan de boel afbreken of zo de box uit galoperen, terwijl ze in een stand rustig kunnen liggen en bewegen en zelfs omrollen.

Ook zie je soms paarden die bij mensen thuis staan en die een stuk slechter verzorgt worden als op een manege. Paarden die bijvoorbeeld niet bekapt zijn of te weinig eten krijgen. Alleen maar omdat er bij een manege word gecontroleerd of je goed voor je dieren zorgt en bij mensen thuis te vaak niet.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:25

De paarden en ponies zijn immers het visite kaartje van een manege, als de dieren er slecht verzorgd uitzien zal dat zeker ten kosten gaan van de lesklanten.

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:09

Over het algemeen vind ik dat manege's niet goed met hun paarden omgaan ja,
Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar waarschijnlijk niet veel..

De meeste manegepaarden staan weinig in de wei, (bijna) alleen maar op stal. Probeer je maar eens de hele dag in de wc te vermaken. Zal moeilijk worden!
Bovendien hebben paarden van nature veel ruimte nodig.
Op een manege waar ik eerst reed (rijd nu niet meer op een manege) stonden de pony's in stands Boos! --> gewoon kleine ruimte waar ze met hoofd aan de muur staan en aan iedere zijkant een tussenschot staat.
Dat is dus niet diervriendelijk.
Ze lopen veel mee en worden vaak nog onrechtvaardig behandelt. Paarden die (licht) kreupel zijn moeten gewoon door blijven lopen en er word niet snel even een ander paard opgezadelt.
Bovendien moeten ze veel werken en als ze niet rijden staan ze alleen maar in hun stalletje.

Nogmaals, er zullen heus wel manege's zijn waar paarden het wel goed hebben. Maar weinig!
Ik kan nog tal van argumenten aanvoeren.
Maar laat het maar even zo Knipoog

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:00

maartjevO schreef:
De meeste manegepaarden staan weinig in de wei, (bijna) alleen maar op stal. Probeer je maar eens de hele dag in de wc te vermaken. Zal moeilijk worden!
Bovendien hebben paarden van nature veel ruimte nodig.
Op een manege waar ik eerst reed (rijd nu niet meer op een manege) stonden de pony's in stands Boos! --> gewoon kleine ruimte waar ze met hoofd aan de muur staan en aan iedere zijkant een tussenschot staat.
Dat is dus niet diervriendelijk.
Ze lopen veel mee en worden vaak nog onrechtvaardig behandelt. Paarden die (licht) kreupel zijn moeten gewoon door blijven lopen en er word niet snel even een ander paard opgezadelt.
Bovendien moeten ze veel werken en als ze niet rijden staan ze alleen maar in hun stalletje.

Maar veel werken is niet zo erg hoor, als het teminste goed verdeeld wordt op de dag en ook opgebouwd wordt.. Als een paard mag kiezen is hij denkik liever 4 uur per dag de stal uit dan een uurtje. Ik ken ook maneges die de manege paarden in stands heeft, maar die hebben allemaal de paaarden snachts in het land, dus ik denk niet dat je die paarden hoort klagen.... En als er echt maneges zijn die echt kreupele paarden mee laat lopen, dan ga ik er ff langs om te vertellen dat een paard zo niet behandelt dient te worden... Ik heb dat nog maar op 1 manege gezien, maar die stond al negatief bekend.

maarja jammer genoeg zijn er dus ook maneges die hun beestjes 'mishandelen' .. zou je niet een soort inspectie kunnen oprichten dat je gaat onderzoeken hoe al die maneges nou eigenlijk met hun paarden omgaan...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:10

Dat manegepaarden vaak veel op stal staan klopt helaas. Hoewel er ook maneges genoeg zijn die wel weidegang bieden hoor. (Zo heb ik meegemaakt dat vlak voor de les de wei werd geopend en ze de stal nog in kwamen rennen)
Maar... heel veel eigen paarden staan nog meer op stal. En zeker in de winter. Zelfs de mensen die graag een plekje willen vinden waar hun paard naar buiten mag, moeten daar heel veel moeite voor doen.
Jammer is dat, maar wel de realiteit. In dat opzicht denk ik niet dat manegepaarden zieliger zijn dan andere paarden.

Daarbij maakt het nog wel iets uit hoe ze op stal staan. Met genoeg hooi en stro en wat levendigheid in de buurt om naar te kijken is het al heel wat dragelijker. (Sterker, ik heb niet heel veel verschil gemerkt in paarden die altijd op stal staan of paarden die altijd op de wei staan, qua hoe gelukkig ze overkomen)
Stands zijn wat dat betreft ondingen.

Martini_1990
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: masterdam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:25

jah, ik vind het voor jonge paarden wel zielig
maar het ligt er ook aan wat voor paard het is, bij ons op stal (m'n lievelingspony) is er een arabisch halfbloedje, en zij is echt nix voor op een manege, en dan hebben we ook nog een heel lief paard, en die zou het ook veel beter doen met 1 baasje, en nog een pony.. Nick, een fjord, hij is nu echt heel braaf, maar kwam er al op jonge leeftijd, en omdat hij zo braaf is word ie vaak in de beginnersles gebruikt, en worden z'n spieren beetje verwaarloost... dat vind ik wel zielig eigenlijk, verder vind ik het niet zo zielig,
ze krijgen veel aandacht, veel beweging en ik vind ze gwoon meestal heel vrolijk en lief.
maar ik vind wel dat ze in een box moeten, en niet in zo'n andere stal zoals op manege de treekhoeve of de hollandsche, waar ze hun kont niet 1s kunnen draaien, dat vind ik wel zielig, ik vind zoiezo een manege in de stad niet kunnen. jah de hollandsche manege is wel zielig voor die pony's, zijn super schaggie, staan de hele dag met hun hoofd naar de muur toe, zijn meestal kopschuw en mag je dus niet zelf opzadelen, en in de bak wel lief, want dan komen ze er tenminste uit... en ze geven er wel goed les trouwens, sommige, niet allemaal hehe
[/img]http://www.manegedejong.nl/fotopagina/fotos/Mvc-024s.jpg

chiquee
Berichten: 367
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:23

Bij ons op de manege zijn ze niet zielig want:
ziek, komt de DA
hoeven worden bekapt of beslagen
altijd schone stal
lekker eten
en verder als je er niet goed op rijd er is bijv ooit een jongen geweest die heel erg trekte aan de teugels en die heeft een waarschuwing gekregen deed het weer en moest toen weg van de manege. ( hij was al vaker gewaarschuwt )
de meeste paarden bij ons op de manege worden tussen de 36 en 40 jaar oud!!!!!!! op het moment is de oudste 36 die loopt nog mee in de lesjes af en toe! ( is nog helemaal fit en gezond )

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:45

neen ik vind ze niet zielig.
Een manegepony komt zoiso vaak genoeg buiten,krijgt voldoende eten en aandacht,en van zoveel verschillende ruiters heeft het dier niet erg veel last. Manegepony's lopen in lessen mee,dus als er geknoeid wordt is er altijd iemand bij die het opmerkt. Een kinderpony waar een meisje van 6 op zit te hobbelen en onverantwoord mee rond de bak crost zonder dat iemand er wat van zegt is in dat geval 'zieliger'.
Als een goed paard op een manege terecht komt is het hooguit jammer,omdat hij misschien meer zou kunnen,maar hoeveel goede paarden komen wel niet bij beginners terecht?

sOfiia
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-03-05

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:35

WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha, Knipoog Knipoog

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 09:46

sOfiia schreef:
WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha, Knipoog Knipoog



Het gaat er niet altijd om hoeveel uurtjes ze rijden per dag...
Want dat maakt eigenlijk nooit uit, tis maar net hoeveel conditie het paard heeft!
Het gaat er meer om, dat die kindertjes hard in de mond zitten, dat het ene kind de slaat als die bijt het andere kind aait hem weer(hopen dat het paard der dan wel aardig vind Tong uitsteken)
De pony weet dan niet wat nou wel mag of wat nou niet.
Ik reed op een manege waar ze in 1m stands stonden aan een touwtje.. Als ze met hun billen ui de stands kwamen kregen ze een schop... Verward
Met 20paarden in een minibakje...
Ze komen nooit buiten.. Gewoon niet goed verzorgt.

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:39

sOfiia schreef:
WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha, Knipoog Knipoog

Okee ten 1e laten we gewoon Nederlands praten !

Ten 2e : Ik weet niet of jij ooit op een manege hebt gereden? Maar op de meeste manege's lopen ze toch echt meer dan 2uur . En dat vind ik toch aardig zielig voor een paard ! Om het een uur een andere ruiter erop, getrek in de mond, keihard schoppen, verkeerde stap meteen een keiharde tik waarvan er na een week nog striemen opstaan!

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:00

licht er aan hoe de paarden er bij staan enzo..
asl ze heel hoog staan in de schimmel..
en er dof en meer dan 3 uren op de dag lopen vind ik dat wel ja maar anders niet hoor Haha!