Discussie: Manege pony, zielig??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:07

Haai, ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Manege pony vinden jullie dat ziellig??

Ik ben benieuwd Tong uitsteken

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:13

Nee dat vind ik niet.
Een pony die echt mishandeld wordt, geen eten krijgt enz., die vind ik zielig, maar een manegepony niet. Waarom wel?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:14

Ligt eraan op wat voor manege het dier staat, hoe het gereden word en hoevaak het dier moet werken.
Als het een pony bij ons op de manege was niet nee Knipoog

Sommige manegedieren hebben het beter dan eigenpaarden, ze komen er elke dag uit, worden lekker gepoetst, krijgen voer etc.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:15

-ligt eraan welke manege
- ligt eraan hoe ermee om gesprongen word
- ligt eraan hoe de mensen daar zijn

zeveel eigenlijk. Ik vind lang niet alle manege ponys zielig hoor. De eigen paarden op onze manege zijn zieliger.... die komen er bijna nooit uit Lips are sealed

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:16

whaha melissa Clown Knipoog

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:17

Licht er natuurlijk aan hoe het dier behandeld word!
Maar meestal zijn manegepaardjes vooral om echt te berijden en kinderen en/of volwassenen te leren rijden. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat ze erop rijden en dan weerlaten zitten in een stal ofzo, hoewel dat soms wel gebeurd Boos! Eigenlijk opver het algemeen, ik vind het niet echt ZIELIG. heel soms wel als er geen aandacht aan word besteed behalve rijden, dat vind ik dom! Maar ik denk dat het voor (bijna) ieder paard wel fijner zou zijn, om 1 vast baasje te hebben, die goed voor je zorgt, elke dag veel aandacht aan je besteed en je ook berijd.. En die ook echt heel veel om je geeft en dat er niet steeds weer een ander mensje opzit die soms niet eens goed kan rijden dat helemaal niet lekker rijd, en de hele tijd op dezelfde hoefslag aan een stuk door (bijv. bij beginnerslesjes) de hoefslag volgen en naar het berijder(tje) te luisteren.. Maar dat is mijn mening....
Koesyaahs & een HUG van Mii!

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:17

Ligt idd eraan wat voor manege..
Maar vaak krijgen ze genoeg en goed eten.. genoeg aandacht etc..

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:18

Sweety14 schreef:
Haai, ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Manege pony vinden jullie dat ziellig??

Ik ben benieuwd Tong uitsteken


En wat vind jij? Tong uitsteken

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:21

Ik vind het soms ziellig en soms niet..
Want die beestjes weten niet altijd wat nou wel en wat nou niet mag,
de ene keer als ze (bijten schoppen...)dan worden ze gestraft en de andere keer geaait.
Maar aan de andere kant vind ik het weer niet ziellig, er zijn vaak meiden(jongens) bij de paardjes worden lekker geaaid gepoetst krijgen brokjes. En als de manege dicht is hebben ze voldoende rust Lachen

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:26

Melissa schreef:
Ligt eraan op wat voor manege het dier staat, hoe het gereden word en hoevaak het dier moet werken.
Als het een pony bij ons op de manege was niet nee Knipoog

Sommige manegedieren hebben het beter dan eigenpaarden, ze komen er elke dag uit, worden lekker gepoetst, krijgen voer etc.



Ben het hiet echt helemaal mee eens.. Sommige hebben het echt onzettend goed en naar hun zin.. Ik ken ook zat paarden die werden geleased van de manege en dat bleek totaal niet te werken omdat het paard teveel energie had.. En daarom weer terug in de manege lessen is gegaan, omdat het daar veel beter ging..

Otjuh

Berichten: 2218
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:30

Nee, Vind ik niet zielig ..

Maar bij ons lopen ze allemaal goed ..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:33

Nee.
Ten eerste heb ik door mijn manegetijd heen vooral behoorlijk verzorgde en aardig vrolijke en levenslustige paarden meegemaakt, met een behoorlijke conditie. Uitzonderingen uiteraard maar dit was toch wel de hoofdzaak.

Wat mij verder opvalt is dat het allemaal niet extreem is. De paarden hebben het niet perfect, maar ook niet slecht. Geen superweides, maar ook geen stallen met prikkeldraad (stands verdwijnen gelukkig langzamerhand). Ze worden niet per ongeluk 'vergeten'. Hoeven worden niet glanzend gelakt maar wel normaal onderhouden (dus geen hoeven van een halve meter).
De mensen die ik heb meegemaakt op de maneges zijn niet te flauw met de paarden maar hebben er wel hart voor. Kortom: ze hebben het niet supergoed en niet superslecht meestal.

En idem met het rijden. Ze hebben natuurlijk onstabiele beginners op hun rug, en schoppende ruiters, of 1 die hard met z'n handen is. Maar omdat het elkaar afwisselt is de schade weer minder dan altijd een hotsende, trekkende of schoppende ruiter. Hun werk is lang niet altijd even afwisselend, maar het is ook niet zo dat ze nooit afwisseling krijgen, want er wordt ook gesprongen of buitengereden. Terwijl sommige 1-eigenaar-paarden dat nooit doen omdat de eigenaar dat niet wil/kan/durft.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:36

Ja.. vind ik.
Die pony's lopen elke dag heel lang, of juist helemaal niet en dan ook nog met verschillend rijdende ruiters enzo. En meestal zie je ook dat een pony snel, leuk, fris en jong op een manege komt, na een paar maand is zo'n pony niet meer zo snel fris en jong. Nee dan zijn ze verpest. Ja sorry hoor, zo zie ik het. En ik bedenk dat nu niet, ik heb het zien gebeuren, met verschillende pony's op verschillende maneges.

[edit]Natuurlijk zijn er ook pony's die er hartstikke gelukkig mee zijn op een manege te staan, al die aandacht enzo![/edit]

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:43

Het ligt eraan hoe de paarden behandeld worden. Lachen
Meer kan ik niet zeggen.
Maar dat geld in het algemeen overal wel voor. Lachen

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:46

Ik vind ook dat het er een beetje aanligt hoe de mensen er mee omgaan
en hoe de situatie met de stallen is,, ik ben bijvoorbeeld helemaal NIET voor stands enzo.

Sweety14

Berichten: 249
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:48

Jah ik ben het met Chestnut eens...
Niet helemaal maar als er een LEUK paard komt dan is die na een maad niet zo leuk meer...
En dat zeg ik uit ervaring..
Er komt een paard hopa in de les...
En dan maar afwachten wat de ruiter en of het paard er van maakt...

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:49

Het hangt ervan af op welke manege ze staan. En dan lijkt het me belangrijk dat er op zo'n manege goed gekeken wordt naar:

Het aantal uren dat er gelopen moet worden.
Of ze ook weleens een bosrit maken en niet alleen in de lessen.
Of de manege er iets voor over heeft bij een ziek paard
Of ze goed passend tuigage hebben
Goede voeding.

Verder vind ik de manege waar ik wel eens kom, dat de paarden goed uit hun ogen kijken, gezonde uitstraling en ze glimmen bijna allemaal. Als voor de bovenste punten aandacht is, vind ik het niet zielig voor de paarden. Al zou ik toch mijn eigen paardje niet graag als manegepaard zien. Dat zou ik dan toch weer zielig vinden maar dat komt omdat mijn eigen paard strontverwend is.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:52

@ Chestnut: Ja paarden worden vaak wel wat afgestompt, maar om dat nou gelijk zielig te noemen vind ik overdreven.
Veel lopen vind ik niet zielig (dan zou ik paarden die 23 uur per dag op stal staan eerder zielig vinden). En het valt trouwens ook wel mee. Iig op de manege waar ik rijd, of je moet 2 uur per dag veel vinden?
Natuurlijk zijn er paarden die het beter hebben, maar om manegepaarden dan nou zielig te noemen vind ik wel heel overdreven.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:32

Ik ga met Huisvrouw mee.. Lachen
Het ligt er helemaal aan hoe ermee om word gegaan!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:35

Het ligt er inderdaad aan wat voor manege. Maar ik denk wel dat veel manegepony's rijtechnisch een beetje verpest zijn. Ze krijgen zoveel mensen op hun rug. De 1 rijdt hem netjes aan de teugel. De ander helemaal niet. De ander trekt hem in de krul. De ander kan het helemaal niet en rukt hem in z'n bek.
En als je dan een manege hebt waarbij een pony 5 uur op een dag moet lopen, ook in beginnerslessen, dan vind ik het wel een beetje zielig.
En ik denk dat eigen paarden/pony's vaak veel gelukkiger zijn.
Maar iedereen moet het leren, en dat gaat er moeilijk op een hobbelpaard..

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:36

Het ligt er enorm aan waar.
ik heb op een manege gereden waar de paarden echt niet abnormaal lang gereden werden, goed gevoerd, op de wei kwamen, afwisseling hadden enz. kortom hele gelukkige paarden. Een beetje afgestompt maar daar doe je toch niks tegen. 9zelfs waar manegeruiters die paarden nagevelijk reden en sommige paarden reageerden nog op je zit)

Op een andere manege was er altijd geschreeuw, met 14 paarden in een klein bakje, er werd een touwtje van de singel naar de neusriem gehaald las het paard bokt, doffe vacht, slecht voer, slechte stallen. Slecht les, slechte ruiters. Kortom zielig!

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:07

Manegepaarden zijn inderdaad vaak wel afgestomd. Mijn ervaring is dat veel manegepaarden zich op een manege op de een of andere manier beschermen met bepaald gedrag. Gelukkig doen ze dit, anders zouden ze het wel zuur maken voor zichzelf. Wanneer er iemand op de rug zit die wel verstand heeft van zaken, merkt het paard dit direct. De desbetreffende ruiter kan best door die 'afgestomptheid' heen rijden. Deze paarden zijn echt heel slim en weten bij wijze van spreke al wat voor een uur het gaat worden als je de hoeven uit gaat krabben voor het rijden.
Zelf vind ik niet dat manegepaarden perse minder leuk zijn dan privepaarden. Het enige is dat je even door die afgestomptheid heen moet. That's it. Ik heb een eigen paard maar rijd ook op een manege om zelf niet afgestompt te raken op mijn eigen paard en ik vind het echt hartstikke leuk om op deze paarden, op deze manege te rijden en ik leer er superveel.

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:17

Zielig niet echt maar op sommige manege's zie je paarden lopen (vaka wat ouder) die echt uren moeten lopen.. Terwijl ze dat zelf niet aan kunnen.

Ook zie je vaak als een manegepaard niet genoeg bereden word en dus geen geld verdient, vaak naar de slacht gaat of verkocht word.

Als een manegepaard ziek is ; "mag" er niet teveel geld aan uitgegeven worden..

Als een paard kreupel is moeten ze vaak een les helemaal afmaken.

Verzorging is soms slecht. Tuig niet goed op maat.. En laten we nou niet praten over sommige mensen die paarden helemaal in elkaar rammen als ze een verkeerde stap zetten. Lips are sealed

Mariet

Berichten: 1332
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Noordwijk, Zuid Holland

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:21

Ik vind dat altijd weer verschillend, bij ons op de manege zijn er nu zo'n 4 maanden 2 nieuwe paarden, en die zijn in die 4 maanden van super betrouwbare paarden, met een gouden karakter, veranderd naar chagrijnige paarden waarbij je niet meer in de stal kunt komen. Kijk als het zo moet, dan vind ik het een soort van mishandeling.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: Discussie: Manege pony, zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:43

Deze paarden zijn denk ik niet geschikt voor het manegewerk. Sommige paarden trekken dit simpelweg niet.