manegepaard kopen-welke nadelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:42

Mijn paardje was vroeger ook een manegepaard. In het begin was hij behoorlijk afgestompt, ook sociaal. Maar met veel geduld en aandacht is dit allemaal goed gekomen. Het is wel belangrijk dat zo'n paard iedere dag buiten komt en bij andere paarden kan, zodat hij zijn energie kwijt kan. Ik kan me nu geen fijner paard wensen. Hij is haast nooit kruipel en heeft nog steeds, na 8 jaar, een super conditie. Hij is nu 18 en als ik een snelle buitenrit rijd, nog steeds geen druppeltje zweet. Ik zou het paard wel van tevoren laten keuren, om te kijken of hij geen slijtage heeft.
Veel succes en als ik jou was zou ik het zeker doen!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:17

Mijn verzorgpaard is manegepaard geweest. Het heeft veel meer voordelen dan nadelen vind ik zelf. Het paard is hartstikke sociaal, heel rustig, schrikt bijna nergens meervan. Na zijn manegetijd is hij heel erg opgebloeid, en heel vrolijk geworden.
Nadeel vind ik dat hij erg hard is in zijn mond, niet goed ontspant en niet snel op beenhulpen reageert. Maar daar is allemaal wel iets aan te doen Knipoog

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:16

Het is erg afhankelijk van het paard en van je eigen ervaring.
Ik zou niet zo snel een manege paard kopen. De reden is dat ik zowel op een mange heb gereden als jaren bij de ponyclub met prive paarden. En je ziet het verschil duidelijk!

Manege paarden zijn veel harder in de mond en reageren minder op de hulpen. Ze doen veel op de automatische piloot. Een meisje waar ik ooit bij in de les zat heeft ook haar lievelingspony gekocht van de manege. Het was altijd een braaf dier. Maar vanaf het moment dat het verhuisde en prive pony werd had het veel te veel energie. Jij geeft de pony veel minder beweging waardoor hij wilder wordt. De pony moetst weer verkocht worden omdat het meisje alle kanten opvloog.

Mocht je toch een manege pony willen kopen probeer die dan een paar keer uit. En neem mensen mee die er verstand van hebben (ouders of zoek iemand anders in je omgeving!) En betaal er zeker niet te veel voor!! Prijzen van meer dan 2.500 of 3000 euro zijn echt te hoog voor een pony van een manege! Daar kan je een veel beter getrained prive paard voor kopen

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:21

ik denk dat het grootste voordeel is dat je een paard hebt wat veel gewend is, vaak zijn ze super verkeersmak.

maar idd, hij zal wel veel energie over hebben als je ineens overgaat van 3 uur lopen naar 1 uurtje. dus het lijkt mij slimmer om zo'n dier in een vakantie te nemen, zodat je alle tijd hebt om zn conditie wat af te bouwen voor je weer naar school/werk gaat..

xevera
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: nieuw-beijerland

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:34

ik heb ook een manegepaard gekocht en heb er geen problemen mee alleen vind ik wel dat hij heel erg slim is geworden met rijden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:53

boeflover schreef:
ik denk dat het grootste voordeel is dat je een paard hebt wat veel gewend is, vaak zijn ze super verkeersmak.

maar idd, hij zal wel veel energie over hebben als je ineens overgaat van 3 uur lopen naar 1 uurtje. dus het lijkt mij slimmer om zo'n dier in een vakantie te nemen, zodat je alle tijd hebt om zn conditie wat af te bouwen voor je weer naar school/werk gaat..

De mijne was dat destijds juist niet die kwam het erf zelden af. en toen ik hem kreeg was hij al 27 leer hem dan nog maar wat aan.

Joeptje

Berichten: 101
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: België - Limburg

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:43

gouda schreef:
boeflover schreef:
ik denk dat het grootste voordeel is dat je een paard hebt wat veel gewend is, vaak zijn ze super verkeersmak.

maar idd, hij zal wel veel energie over hebben als je ineens overgaat van 3 uur lopen naar 1 uurtje. dus het lijkt mij slimmer om zo'n dier in een vakantie te nemen, zodat je alle tijd hebt om zn conditie wat af te bouwen voor je weer naar school/werk gaat..

De mijne was dat destijds juist niet die kwam het erf zelden af. en toen ik hem kreeg was hij al 27 leer hem dan nog maar wat aan.


Ook ik heb zo'n uitzondering. Ik kocht hem toen hij een jaartje manègepaard geweest was en op die tijd ws hij slechts enkele keren van het terrein geweest: resultaat: praktisch onmogelijk hem alleen buiten te rijden, verder probeert hij ook erg aan de andere paarden te plakken als ik hem in een piste rijdt

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:25

Marita schreef:
Wat in mijn ervaring wel eens een probleem kan zijn, is dat een goed manegepaard meestal een paard is dat veel energie heeft. Als je hem dus minder vaak gaat rijden (en dat is in prive altijd zo, want wie rijdt er nou elke dag een paar uur)

Hier ben ik het wel mee eens! Ja Ik ken iemand die ook een manegepony heeft gekocht, maar zij ging toen ze hem net had, gelijk maar een half uur per dag rijden, terwijl die pony 3 uur per dag liep! Dus hij werd enorm druk.

Op zich zou het geen probleem zijn denk ik. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe lang het paard in de manegelessen heeft meegelopen en wat je ermee van plan bent. Zoals meerdere hier al zeggen, zijn manege paarden wat harder in de mond en reageert wat minder op je benen. Maar dat moet er wel uit komen als je er hard aan werkt!

Succes ermee!!

spike_trudt

Berichten: 285
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: almere

Re: manegepaard kopen-welke nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:58

volgens mij zitten er geeen nadelen aan ..
manegepaarden hebben juist veel beweging en zijn goed verzorgd Knipoog
alleen de meeste manege paarden zijn niet verzekerd want anders moet je miss 25 paarden verzekeren maar jij kan hem dan wel laten verzekeren als je dat wilt dusz geen nadelen hoor Haha!
hoop dat ut wat word