“maar” een manegeruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:22

Iemand die zo respectloos over paarden praat hoeft niet in de buurt van mijn paard te komen, of de pony van onze dochter.

Daarbuiten, mijn dochter is ook manege ruiter, en die heeft nu sinds 2 weken een eigen pony. Daar mag ze lekker op rijden. Ons paard komt ze niet op voorlopig. Ik leg altijd uit dat je leert rijden in een normale auto. En dat je iemand die net zijn rijbewijs heeft ook niet in een Ferrari of een Porsche laat rijden. Een manege paard is echt iets anders als een sensibel sportpaard.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:22

Nikass schreef:
Ik ben een beetje verbaasd de reacties hier te lezen; zijn we niet (bijna) allemaal manege ruiters geweest? Of zijn jullie allemaal geboren met een eigen paard? Eerst manege ruiter, dan een bijrijdpaard en dan een eigen paard, is dat niet vaak de volgorde?

Ik heb ontzettend veel geleerd in mijn manege tijd, voornamelijk van het rijden op heel veel verschillende paarden. En de paarden van de Hollandsche Manege waren onder de toenmalige eigenaar Philip Drost wel van een behoorlijk niveau, werden ook bijgereden door de instructeurs en er werd zorgvuldig gekozen wie op welk paard mocht, waar je aan toe was.
Ook heel veel strandritten gereden bij Van Poelenburgh.
Écht goed rijden, daarvoor heb je in de eerste plaats ruitergevoel nodig, en een goede instructeur is natuurlijk prettig, maar die kost wat.
Die vind je niet altijd op een manege, maar ook de mensen met een eigen paard lessen vaak bij iemand die zelf een beetje kan rijden en er wat lesjes zwart bij geeft.

De ruiters met een eigen paard. De veronderstelling alleen al dat die goed kunnen rijden >;) helaas is het vaak tenenkrommend, merken ze de helft van de tijd niet eens dat het paard kreupel loopt, zijn er allerlei excuses voor het feit dat een paard op een stal staat waar ie nooit buiten komt, en wordt er heel interessant gedaan over allerlei soorten voer en supplementen maar weet men over het algemeen helemaal niet wat men geeft.
Kijk naar alle topics hier op bokt.

ts: je bent niet minder omdat je manege ruiter bent. Geniet gewoon lekker van het rijden en trek je niets aan van mensen die op je neerkijken.
Op mijn paard rijdt alleen iemand die bij mijn ideeën van rijden past, en of die persoon dan op een manege rijdt of tien eigen paarden heeft maakt mij weinig uit.


Nou echt he, ik heb sommige reactie's ook met verbazing gelezen, wat een verbeelding kunnen mensen hebben zeg.

Iedereen kan en mag op mijn paard, maar dan alleen als ik of mijn man erbij zijn. Kindjes uit de buurt rijden er ook wel eens een rondje op, leuk toch?! en paardlief wordt er echt niet minder van hoor!Je moet geen hittepetit hebben natuurlijk, maar ook daar kan een beetje handige manegeruiter op leren rijden. Niet alle manege ruiters zijn handig, maar ook niet alle paardeneigenaren zijn handig. Dus door de regel zeggen een manegeruiter kan niet rijden is te kort door de bocht
Laatst bijgewerkt door Hubbels op 25-08-20 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:23

sorry allemaal, ik heb het aangepast. het was niet leuk van mij. ik ben 12 trouwens :) .

weet iemand wat in mijn regio? zuna tot hellendoorn?

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:28

nogmaals, excuses! ik wil gewoon graag meer leren.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:29

Nirvana_ schreef:
Elke manegeruiter die naar ons toe komt en zegt goh nu zou ik wel eens écht willen leren rijden is bij ons welkom. Goede instelling en bereid zijn om te leren is zó belangrijk!

Maar maak een advertentie met de tekst "ik rij al vijf jaar bij de manege en hou wel van bokkende pony's" en die behoefte is een stuk minder :P


Ik heb toen ik zocht zo'n iemand in de mailbox gehad. Rij al x jaar en heb ervaring met bokkende, stijgerende stoute paarden en pony's.. Hoe krijg je ze zo ver/boos dacht ik gelijk. Wat doe je in vredesnaam?.. En als ik dan vroeg naar ervaring buiten rijden om werd het er ook niet beter op en wist ik genoeg. Jij absoluut niet. :=

Hier had ik overigens niet perse een verzorgster nodig. Wilde gewoon de optie geven aan iemand die wilt leren buiten het rijden om. Dus had ik een advertentie geplaatst. En mijn verzorgster zocht dat. Ondertussen rijdt ze mijn paard ook en ze heeft een eigen paard gekocht.
Dus het kan zeker wel, als manege ruiter iets leuks en fijns vinden. Ik heb ook paarden verzorgd en gereden voor ik mijn eigen paard had.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:32

Als 12 jarige een bijrijd/verzorgpaard/pony is al helemaal moeilijk, je hebt wat dat betreft je leeftijd ook niet mee.

Ik zou proberen op de manege proberen zoveel mogelijk te kunnen helpen zodat je meer ervaring kan opdoen.

Staan er ook paarden/pony's van pensionklanten op de locatie of enkel de 6 manege paarden?

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:32

Ligt er vooral aan aan wat voor manege en of ze les willen nemen van een goed iemand. Komen ze van een manege in deze directe omgeving zeg ik nee.
Mijn haf maakt echt gehakt van ze. :')
Het is een heel gevoelig paard en er zijn dingen die hij echt niet accepteert en ga je vliegen. En ....als ik kijk hoe er op deze manege's les gegeven wordt en zij met paarden omgaan verongelukken ze geheid.

Verder heb ik niks tegen manege ruiters. Ik ben zelf ook op een manege begonnen als 5 jarige. Maar toen ik eenmaal met mijn eigen paarden les kreeg is dat zo'n wereld van verschil. Ben met professionele mensen in contact gekomen en ben zoveel meer gaan leren. Veel manege ruiters snappen ook lichaamstaal niet, die worden geleerd als een paard in verzet komt, hun zweep kapot te slaan bijwijze van spreken. Helaas wordt het zo geleerd en weten ze vaak niet beter. Ik hoop uiteraard dat er ook betere manege's zijn als waar ik mijn ervaringen heb opgedaan ;)

Al moet ik 1 manege een uitzondering geven, waar ik een aantal jaar gereden heb als kind. Paarden werden daar voor de les uit de wei gehaald, en leerde je echt niet met zwepen slaan. paarden waren mooi vol etc.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:34

cobiie schreef:
Als 12 jarige een bijrijd/verzorgpaard/pony is al helemaal moeilijk, je hebt wat dat betreft je leeftijd ook niet mee.

Ik zou proberen op de manege proberen zoveel mogelijk te kunnen helpen zodat je meer ervaring kan opdoen.

Staan er ook paarden/pony's van pensionklanten op de locatie of enkel de 6 manege paarden?

2 eigen ponnys. een haf en nog iets weet niet zeker wat. ik weet niet of ze mij op hun paard zullen laten. ze zijn zelf 15 of zo en kregen hem met 12 denk ik of eerder

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:37

PAARDENLOVE8 schreef:
nogmaals, excuses! ik wil gewoon graag meer leren.


Dat is ook heel goed :j paardrijden is een sport waarbij je nooit bent uitgeleerd. Ik rijd inmiddels 35 jaar en leer nog steeds bij.

Als ik naar mijn dochter kijk, die is nu 10. Die heeft van ons een dood brave pony gekregen. Als zij uit balans zit, of niet duidelijk is welke kant ze op wil dan doet hij het gewoon niet. Daar leert ze wel van rijden. Want zit ze uit balans, dan stopt hij met lopen. Stuurt ze niet duidelijk genoeg dan steken ze slingerend over of bepaalt hij zelf wel welke kant hij op wil. Dus nu leert ze netjes rechtop zitten, en de juiste hulpen geven op het juiste moment. Zo'n pony is goud waard als je net van de manege af komt. Als je daar dan ook nog goed les bij krijgt, leer je netjes rijden. Dat is de basis waarop je later verder kan :j

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:44

ja. helaas heeft mijn famillie niks met paarden.

hebben jullie op een manege gereden of gelijk met eigen paard begonnen?
Laatst bijgewerkt door PAARDENLOVE8 op 25-08-20 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:45

PAARDENLOVE8 schreef:
sorry allemaal, ik heb het aangepast. het was niet leuk van mij. ik ben 12 trouwens :) .

weet iemand wat in mijn regio? zuna tot hellendoorn?

Je hebt je leeftijd ook echt niet mee nog hoor. Zoeken en hopen kan nat altijd, maar de kans dat je iets vindt is niet groot.

Ik zou toch eens op je huidige manege uitvragen hoe je de pony's nou actief krijgt (zonder meppen met de zweep). Als je dat kunt heb je namelijk echt al een heel belangrijk stuk dressuur geleerd; namelijk je paard scherp op het been maken.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:47

kan dat ook elke keer op andere paarden?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:52

PAARDENLOVE8 schreef:
ja. helaas heeft mijn famillie niks met paarden.

hebben jullie op een manege gereden of gelijk met eigen paard begonnen?

Ik ben "opgegroeid" op een manege en heb mijn eerste verzorgpony en later bijrijdpaarden ook daar gevonden en op die manier steeds meer bijgeleerd. Niet dat ik er woonde hoor, maar als ik niet naar school was, zat ik zo'n beetje daar, vanaf m'n 12e.
Ik heb pas 11 jaar een eigen paard nu, een oudje van de manege waar ik mee kon lezen en schrijven, maar toen ik er na een paar jaar een bijrijdster voor zocht kwam zijn trucendoos als manegepony ook weer boven _O-

Het is echt niet onmogelijk hoor, wellicht is een andere, grotere manege waar ook meer pensionpony's en pensionpaarden staan een opstap.
Soms zoeken eigenaren wel iemand voor erbij, of ze gunnen het je om er ook eens op te mogen rijden als ze erbij zijn.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:55

PAARDENLOVE8 schreef:
kan dat ook elke keer op andere paarden?

Ja hoor.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:59

oke. misschien kan ik eens wat proberen bij een andere manege. reggehoeve zie ik hier.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:04

Hoe lang je al op de manege rijd, wil niet perse iets zeggen over het niveau dat je hebt. De 1 pakt de dingen veel sneller op dan een ander, de ene les is veel beter dan de andere, dus van meer dingen afhankelijk. Geld net zo goed voor mensen met een eigen paard hoor, daar zitten zeker niet allemaal toppers tussen! En er zijn ook zeker paarden waar je als manegeruiter mee weg zou kunnen rijden, maar die eigenaren moeten dan maar net een bijrijdster zoeken natuurlijk. Ik zag je reactie ook in het bijrijdtopic en denk dat je het gevoel van 'maar een manegeruiter' verkeerd ziet. Er zit echt een gat tussen rijden op een manegepaard, die de hele week beginners moet accepteren, waarbij de één schopt om het paard vooruit te krijgen, de ander enorm op zijn rug hobbelt, die paarden doen een stapje terug en zijn vaak wat afgestompt hierdoor om zichzelf te beschermen. Dat hulpen die je dan op een manege leert zijn er vaak op gericht om het afgestompte dier vooruit te krijgen en te sturen, maar de fijne hulpen leer je dan nooit geven. Uitzonderingen en de betere maneges zijn er ongetwijfeld, maar helaas zeker in de minderheid. Ik heb mijn dochters ook op de manege rijden nu ze geen eigen pony meer ter beschikking hebben, maar schrik van de wat de ruiters daar normale hulpen vinden. Als die kinderen zo hard schoppen en slaan om het paard vooruit te krijgen, zouden de paarden hier zich doodschrikken en minstens verwachten dat de ruiter dan waarschijnlijk in een rengalop weg wil. Kom je ooit verder op een fijngereden paard die op de meest kleine hulpen reageert die jij dan ook nog kan vinden, dan ga je het verschil pas begrijpen. Mijn oudste is veel blijer op de manege dan een eigen pony achteraf, zij vind de brave dieren die hun rondje wel kennen, heel ontspannend. Helemaal prima, ik kijk zeker niet neer op manegeruiters, wat was ik er vroeger zelf graag één geweest, ik mocht helemaal niet rijden en daarna ben ik ook ergens begonnen. Maar toch niet de standaard manege ruiter voor mijn paarden als ik een bijrijder zou zoeken. Waarom niet, gewoon vanwege dat gat in ervaring en mijn paarden niet afgestompt zijn. Het is een kostbaar bezit, daarom ook niet voor iedereen weggelegd, begrijp ik heel goed dat niet iedereen een eigen paard kan betalen, maar dan ook begrijpelijk dat een eigenaar een bijrijder zoekt die verder is en niet perse dat gat in ervaring op jouw paard op komt doen, met de kans dat het vervelend uitpakt, ruiter die vervelend valt, of een paard die je zelf weer goed moet rijden omdat een onervaren iemand, al goed bedoelt, miscommunicaties heeft gehad, waardoor het paard iets ongewenst aanleert of een vervelende ervaring heeft opgedaan. Ik ben door schade en schande verder gekomen na de manege door een eigen paard te kopen. Zeker was ik niet ver, zocht wel een braaf paard, maar heb flink moeten werken om dat gat van manegeruiter naar eigen paard te overbruggen :D En ben nog zeker geen Anky, idd je raakt nooit uitgeleerd. Maar dat was eigen, dus ook op mijn eigen verantwoordelijkheid, niet op die van een ander. Denk dat het dan ook een prachtige kans is als je die ervaring als bijrijder dan op mag doen, zeker het zoeken waard, voel je niet minder, maar realiseer je wel dat de meeste manegeruiters die ervaring van eigen paarden gewoon nog niet hebben en dat dat wel een punt is voor een eigenaar van een sportpaard. Misschien is een andere manege fijner om vooruit te komen, of is er een particulier in de buurt die lessen op een fijn geredener paard aanbied, soms kom er wel eens een advertentie voorbij van iemand die les aanbied op eigen sportpaarden/pony's. Daar leer je wellicht in privelessen meer van, kijk eens op bokt markt of marktplaats of er zoiets bij jou in de buurt is. Of mocht je de kans krijgen om bij te rijden ergens, wie niet waagt wie niet wint. En anders is de manege ook prima, tuurlijk leer je minder snel met 1 keer per week rijden, dan een eigen dier waar je dagelijks mee op pad kan, maar geniet van wat je wel hebt. Ervaring komt met de jaren!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:09

Ik heb een kleine lesgeefstal en krijg dus veel klanten die van de manege af komen, omdat het daar hun niet meer bevalt en stilstaan.

Ik schrik regelmatig wat ik dan zie, ruiters die al 5 / 6 jaar rijden en niet weten hoe je een paard moet opzadelen.
En soms niet eens een onafhankelijke zit hebben, rijden met een rare twist tijdens het lichtrijden.
Echt de gekste dingen kom je tegen.

Regelmatig zoek ik bijrijders voor mijn lespaarden, helaas krijg je dan ook dat niveau die dan reageren. Die kan ik echt niet zelfstandig en zonder begeleiding los laten bij mijn paarden, want dat gaat echt goed fout aflopen.
Mijn paarden zijn braaf, echter verre van manegepaarden. Zijn netjes aan de hulpen en hebben een eigen mening als je niet de juiste hulpen geeft.

Dus ja als lesklant, maar vaak nee als bijrijder. Dan zoek ik vaak ruiters die eerder bijrijdpaarden, of eigen paard hebben gehad.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 21:12

Opzadelen hebben ze mijn niet echt geleerd. ik heb het geprobeerd en dan loop ik vast. 'oh ik doe het wel '

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 21:13

weet iemand een plek om te proberen te rijden op andere paarden omgeving zuna, hellendoorn, rijssen?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:16

Ik heb niet het topic doorgelezen verder, maargoed:

Er is niks mis met manege ruiters, mijn beste vriendin rijd nog op de manege. Ik merk gewoon dat manege ruiters geen zorgen hebben. Geen zorgen of het tuig past, of de stal schoon is, of het bit een goede maat is, etc.
Als het paard bokt, heb ik geleerd met eigen paarden, dan is er wat aan de hand. Mijn vriendin, die dus op de manege rijdt, noemt dit ''merrie gedrag''omdat het een merrie zou zijn. En bij ruinen noemt ze het koppig heid. En moet er maar een zweep over.
Ik ga hier verder niet op in, omdat ik haar niet iets wil afnemen, maar het is de harde realiteit. En dat ligt bij de manege, bij de lesgevers, zeker niet bij de manege ruiters. En ik snap dat daar niet aan gewerkt kan worden, want eh, 1 uur per week en 10talle andere mensen rijden ermee.

Als je je eigen paard, of verzorg pony etc, hebt dan kun je ergens naartoe werken. Werken aan de dingen die fout gaan. Terwijl op een manege alles geforceert word, want nouja, er zijn meer klanten. Maakt manege ruiters niet minder, maar paardrijden is ZO veel meer dan been hier, zweep daar en teugels om te sturen.
Maar de manege tijd is gewoon zorgeloos, en soms mis ik dat wel eens. Spelletjes doen in de bak, opzadelden zonder gelijk singelnijd en dergelijke te zien.

Maar als jij verder wilt groeien, kun je beter naar een verzorg pony kijken. Ik kreeg op mijn 11e mijn eigen paard, dus ik heb verder geen idee hoe je die kunt vinden met een jonge leeftijd.. Ikzelf zou ook geen manege ruiter op mijn paard laten (ogeacht leeftijd). Het is gewoon een andere manier van rijden, en het heeft zeker niet mijn voorkeur. Speciale manege's daargelaten. Sprekend over mijn eigen ervaring natuurlijk.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:18

PAARDENLOVE8 schreef:
Opzadelen hebben ze mijn niet echt geleerd. ik heb het geprobeerd en dan loop ik vast. 'oh ik doe het wel '


En dat is bij mij 1 van de eerste dingen die je leert. Hoe borstel je een paard, wat daar de functie van is. Hoe je moet opzadelen, de eerste keer doe ik het voor, dan moeten ze het na doen.
Maar dat is het voordeel van een kleine lesgeefstal, daar is tijd voor uitgebreid uitleg geven.

Echter vind ik dat er op manege's meer hierin gedaan moet worden. Verplichte lessen in poetsen en opzadelen en alle andere zaken die paarden betreft.

Zelf probeer ik alle klanten een zo compleet mogelijk pakket aan te bieden.

ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:19

Ik weet niet. Ik denk dat iedereen wel begonnen is als manegeruiter of verzorger van 1 of ander paard of pony. Zelf ben ik begonnen op mijn 5 jaar tot mij 13 jaar altijd op de manege. Niet iedereen heeft de optie om een eigen paard of pony te hebben en ik vind dan ook dat je een manegeruiter niet zo direct een stempel moet geven.
Ik ging vroeger op m’n 5 jaar altijd woensdagmiddag op ponykamp zoölatrie we dat noemde (poetsen van de paarden opzadelen en den les nemen) Ik had het geluk om op mijn 13 jaar mijn haflingertje te krijgen en er 27 jaar gelukkig mee te zijn (ben nu 40) Maar niet iedereen heeft die kans en het geluk. Al doende leert men zoals ze bij ons zeggen. En als je niet wil dat er iemand anders naar je paardje of pony kijkt, dan is dat ok. Ik heb 27 jaar naar m’n eigen pony gekeken en ik vond dat zeker geen last

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:26

myk_en_shant schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
Opzadelen hebben ze mijn niet echt geleerd. ik heb het geprobeerd en dan loop ik vast. 'oh ik doe het wel '


En dat is bij mij 1 van de eerste dingen die je leert. Hoe borstel je een paard, wat daar de functie van is. Hoe je moet opzadelen, de eerste keer doe ik het voor, dan moeten ze het na doen.
Maar dat is het voordeel van een kleine lesgeefstal, daar is tijd voor uitgebreid uitleg geven.

Echter vind ik dat er op manege's meer hierin gedaan moet worden. Verplichte lessen in poetsen en opzadelen en alle andere zaken die paarden betreft.

Zelf probeer ik alle klanten een zo compleet mogelijk pakket aan te bieden.

Bij ons hoorde dat gewoon bij de les waarin je begon. Daarna kon je hulp vragen, maar het was eigenlijk wel de bedoeling dat je het zelf kon.

Tegenwoordig zie ik op veel maneges ook een "opzadel les". Op zich positief dat kinderen het dan leren, maar tegelijkertijd.. Het zou er gewoon standaard bij moeten horen.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:36

PAARDENLOVE8 schreef:
Hallo!
ik weet dat hier al een onderwerp over is geweest maar ik wou er toch nog over doorpraten.
ik merk dat meeste mensen die ik ken met een eigen paard denken dat ze zo veel beter zij dan manegeruiters. ze rijden/ verzorgen misschien wel beter.
zouden jullie een manegeruiter op je paard laten rijden en wat vinden jullie hiervan? :D

op mijn verzorgpaard? nee! er komt echt niet zomaar iemand op, al is het Anky. bij hem ben ik de enige die op hem rijd en dat blijft zo.
ik heb er wel eens andere mensen op gehad maar iedereen stuurde en ging halthouden met de teugels. heb het helaas te vaak gedaan waardoor IK hem weer goed moest rijden, hij is best 1kennig en is al snel verprutst.

ik rijd hem met MIJN hulpen die niet iedereen aan hun paard geeft(geen gebruik van de teugels tenzij ik een zijgang vraag, halthouden ook niet met teugels etc.).
niks tegen manege ruiters op zich maar er komt gewoon niemand meer op hem(behalve eigenaresse maar die heeft geen interesse, we hebben afgesproken dat alleen wij nog rijden).

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 21:37

myk_en_shant schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
Opzadelen hebben ze mijn niet echt geleerd. ik heb het geprobeerd en dan loop ik vast. 'oh ik doe het wel '


En dat is bij mij 1 van de eerste dingen die je leert. Hoe borstel je een paard, wat daar de functie van is. Hoe je moet opzadelen, de eerste keer doe ik het voor, dan moeten ze het na doen.
Maar dat is het voordeel van een kleine lesgeefstal, daar is tijd voor uitgebreid uitleg geven.

Echter vind ik dat er op manege's meer hierin gedaan moet worden. Verplichte lessen in poetsen en opzadelen en alle andere zaken die paarden betreft.

Zelf probeer ik alle klanten een zo compleet mogelijk pakket aan te bieden.


dat is ook heel goed. ik vind dat iedereen dat moet doen. mag ik vragen, wat is je locatie? (regio)