“maar” een manegeruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:51

Naast dat het afhankelijk is van het paard, ook afhankelijk van de manege.
Op een manege waar ik heb gereden reed je niet achter elkaar, apart en individueel uitleg. Niet te grote groepen. Daar mochten ruiters ook op wedstrijd en kampioenschappen.
Andere manege is enkel achter elkaar, algemene uitleg en veel te grote groepen.
Die laatste is leuk als je beginner bent, maar langer dan een jaar moet je er echt niet zitten. FNRS wedstrijdjes om van te lachen. Iemand van die manege zou ik nooit op mijn pony zetten (als ik een rijpony zou hebben)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:52

PAARDENLOVE8 schreef:
tja.. ik heb een lieveling die ik leuk vind om te rijden en verzorgen. ikprobeer verder te komen en andere paarden te rijden maar hoe?

Overleg eens met je manege.
Zeg ik wil meer leren, dus ik wil les op paarden die gevoeliger zijn, vraag of die er zijn?
Dat je ook les wilt krijgen in kleine hulpen leren. Leren rijden op zit.
Misschien is er op de manege wel mogelijkheid tot leasen van een paard? Of staan daar mensen op pension waarvan de manege eigenaar weet dat jij er wel bij past?

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:53

Op de shetlander die ik een tijdje heb gehad, liet ik wel manegeruiters rijden. De pony was braaf, en stapte en draafde haar rondjes wel. (Galop had ze wat moeite mee onder het zadel)

Op mijn 2 paarden (21 jarige draver en 20 jarige gelderse) komen geen manegeruiters. De draver heeft vroeger gekoerst, waardoor hij af en toe vergeet dat hij ook rustig kan lopen, en is zeer heet. De gelderse is sterk en is een duidelijke ruiter nodig (niveau ja=ja en nee=nee).
En die duidelijkheid is toch wel wat ik het meeste mis bij manegeruiters mis.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:54

Door je nederig op te stellen als je serieus een bijrijd/ verzorgpaard wilt.
Zeggen dat je graag wilt leren IPV te zeggen dat je al X aantal op de manege rijdt.

Het schrikt gewoon veel eigenaren af.
Ik heb ook iemand gehad en ik was meer bezig met dingen afleren dan dat zij en ik aan het genieten waren.

De paardenwereld is niet zwart/ wit, maar juist enorm grijs. En dat is lastig uit te leggen want er zijn veel grijstinten en elke eigenaar doet het anders.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:56

Elke manegeruiter die naar ons toe komt en zegt goh nu zou ik wel eens écht willen leren rijden is bij ons welkom. Goede instelling en bereid zijn om te leren is zó belangrijk!

Maar maak een advertentie met de tekst "ik rij al vijf jaar bij de manege en hou wel van bokkende pony's" en die behoefte is een stuk minder :P

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:58

Het enige waar ik vind waarin een manegeruiter in achter loopt is de normale omgang met het paard.
Ondanks dat ik brave paarden heb vergeten manegeruiters wel eens de veiligheid rondom een paard.
Het touw loslaten bij het uit de wei halen van een paard.
Een paard vastbinden aan iets wat niet vast staat (bv een container op wielen).
Niet duidelijk de leiding nemen bij het lopen met een paard (als mijn Fries door heeft dat ze kan gaan staan grazen moet je heel stevig in je schoenen staan om haar weer mee te krijgen).
En het goed opzadelen is soms ook een probleem.. dus paardlief zijn halster af doen zonder een hand om de neus (of halster om de hals) waardoor paardlief los over het erf banjert :+

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:01

Nirvana_ schreef:
Elke manegeruiter die naar ons toe komt en zegt goh nu zou ik wel eens écht willen leren rijden is bij ons welkom. Goede instelling en bereid zijn om te leren is zó belangrijk!

Maar maak een advertentie met de tekst "ik rij al vijf jaar bij de manege en hou wel van bokkende pony's" en die behoefte is een stuk minder :P

Of.. ik rijd in de vergevorderde les altijd op de moeilijkste paarden en zoek een paardje om mee te springen, buiten te rijden en vrijheidsdressuur mee te doen (oa leren steigeren).
Ik ben niet bang aangelegd, dus een stoute pony mag ook want ik vind het juist leuk als ze bokken.
}:0

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:04

Inderdaad, dat soort teksten dus niet :+ geef aan dat je graag wil leren en dat je hier ook in wil investeren (bijvoorbeeld door lessen te nemen). Dan nog zullen de paarden niet voor het oprapen liggen, maar op die manier heb je echt al wel een streepje voor.

Wat ik ook een hele afknapper vond toen ik iemand zocht: mensen die zich mijn paard al aan het toe eigenen waren.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:05

Op mijn huidige paard niet meer, maar daar laat ik eigenlijk zeer zelden een ander op rijden.
Mijn instructrice heel af en toe eens en een paar vriendinnen hebben er ook wel eens op gezeten.

Maar ben er na 5 jaar nog steeds niet aan toe om hem structureel met een bijrijder te delen. Ongeacht of dit een manegeruiter zou zijn of iemand die een eigen paard (gehad) heeft.

Mijn vorige paard stond op een manege gestald en toen was een bijrijder uitzoeken juist makkelijk.
Ging gewoon in de lessen kijken naar handige ruiters en vroeg die dan eens een keer op m'n paard.

Zo ben ik zelf destijds ook begonnen.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:05

nee, zo ben ik helemaal niet. dat met de bokkende ponys zit ook wel wat stoer doen bij hoor. ik wil graag meer leren. ik heb zelfs liever een pony boven de 10 of 7 om meer mee te leren.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:06

Ik ben een beetje verbaasd de reacties hier te lezen; zijn we niet (bijna) allemaal manege ruiters geweest? Of zijn jullie allemaal geboren met een eigen paard? Eerst manege ruiter, dan een bijrijdpaard en dan een eigen paard, is dat niet vaak de volgorde?

Ik heb ontzettend veel geleerd in mijn manege tijd, voornamelijk van het rijden op heel veel verschillende paarden. En de paarden van de Hollandsche Manege waren onder de toenmalige eigenaar Philip Drost wel van een behoorlijk niveau, werden ook bijgereden door de instructeurs en er werd zorgvuldig gekozen wie op welk paard mocht, waar je aan toe was.
Ook heel veel strandritten gereden bij Van Poelenburgh.
Écht goed rijden, daarvoor heb je in de eerste plaats ruitergevoel nodig, en een goede instructeur is natuurlijk prettig, maar die kost wat.
Die vind je niet altijd op een manege, maar ook de mensen met een eigen paard lessen vaak bij iemand die zelf een beetje kan rijden en er wat lesjes zwart bij geeft.

De ruiters met een eigen paard. De veronderstelling alleen al dat die goed kunnen rijden >;) helaas is het vaak tenenkrommend, merken ze de helft van de tijd niet eens dat het paard kreupel loopt, zijn er allerlei excuses voor het feit dat een paard op een stal staat waar ie nooit buiten komt, en wordt er heel interessant gedaan over allerlei soorten voer en supplementen maar weet men over het algemeen helemaal niet wat men geeft.
Kijk naar alle topics hier op bokt.

ts: je bent niet minder omdat je manege ruiter bent. Geniet gewoon lekker van het rijden en trek je niets aan van mensen die op je neerkijken.
Op mijn paard rijdt alleen iemand die bij mijn ideeën van rijden past, en of die persoon dan op een manege rijdt of tien eigen paarden heeft maakt mij weinig uit.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-08-20 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:07

Je kan zeker een advertentie maken dat je een plekje zoekt om meer te leren over het verzorgen/houden/rijden van paarden.
Zo krijg je meer ervaring in hoe om te gaan met paarden en leer je veel meer dan op een manege.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:08

_Penotti schreef:
PAARDENLOVE8 schreef:
tja.. ik heb een lieveling die ik leuk vind om te rijden en verzorgen. ikprobeer verder te komen en andere paarden te rijden maar hoe?

Overleg eens met je manege.
Zeg ik wil meer leren, dus ik wil les op paarden die gevoeliger zijn, vraag of die er zijn?
Dat je ook les wilt krijgen in kleine hulpen leren. Leren rijden op zit.
Misschien is er op de manege wel mogelijkheid tot leasen van een paard? Of staan daar mensen op pension waarvan de manege eigenaar weet dat jij er wel bij past?


ik rij op een kleine manege. 6 paarden waar ik allemaal op heb gereden

1. begginners. niet stuurbaar en langzaam.
2. snel en niet makkelijk stuurbaar. wel leuk
3.luistert niet altijd naar wat je zegt. lievelingspony maar ja dat is het aanpakken en ook alles naast het rijden
4. langzaam en doet geen stap verkeerd. wel leuk! vooral zonder beugels
5. middel snelheid en luisterd goed. heel leuk
6. stopt vaak maar verder leuk

dit zijn de paarden.
Laatst bijgewerkt door PAARDENLOVE8 op 25-08-20 20:26, in het totaal 4 keer bewerkt

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:09

Om verder te komen, probeer een bijrijdpaard te vinden waarmee je wekelijks mag privelessen. Of zoek een manege waar het niveau wat hoger ligt (en laat iemand van bokt je daarbij dan even helpen). Maneges en instructeurs verschillen onderling ook best wel veel. In welke regio zit je?

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:10

ik heb op alle facebookpaginas zowat gezet. niks
ik mag een pony van de manege verzorgen. rijden niet maar wel poetsen(eigenlijk bijna alleen poetsen. het is in ieder geval iets. miss mag ik een keer zonder zadel stappen of over balkjes aan de hand.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:10

Er zijn manege ruiters die beter kunnen rijden dan mensen met eigen paarden. Ik heb er geen echte mening over eigenlijk. :) Ben geen paarden eigenaar meer sinds dit jaar helaas.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:11

Ik ben wel manege ruiter geweest, daarna op een manege komen te werken. Veel buitenritten, uren per dag op een paard, veel verschillende paarden per dag, ook beleren, daarna een VZ paard er naast gevonden, bij die eigenaar ook weer eentje bekeerd, wedstrijden gaan rijden, toen weer voor een ander gaan rijden. Na 15 jaar rijden kocht ik mijn eerste eigen paard. Nu al weer 7 jaar eigen paarden.
Alleen op mijn verzorgpaarden had ik anderen durven laten rijden. De 2 die ik nu heb is er eentje van net beleerd en de ander veel te gestresst

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:12

regio: alles tussen zuna en hellendoorn. ik heb maar een fietsje. ik vind het alleen jammer om van de huidige manege weg te gaan vanwege lievelingspony... echt wel een band. misschien bij een andere manege eens privelessen per maand of zo doen. misschien vaker maar van huidige manege af is niet echt eenn optie. ik zou wel op een andere manege ook kunnen rijden dus 2 maneges.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:14

PAARDENLOVE8 schreef:
_Penotti schreef:
Overleg eens met je manege.
Zeg ik wil meer leren, dus ik wil les op paarden die gevoeliger zijn, vraag of die er zijn?
Dat je ook les wilt krijgen in kleine hulpen leren. Leren rijden op zit.
Misschien is er op de manege wel mogelijkheid tot leasen van een paard? Of staan daar mensen op pension waarvan de manege eigenaar weet dat jij er wel bij past?


ik rij op een kleine manege. 6 paarden waar ik allemaal op heb gereden

1. lomp en begginners. niet stuurbaar en zoooo sloom. niet leuk
2. snel en niet stuurbaar. ook lomp. mwah
3.luistert niet naar wat je zegt. lievelingspony maar ja dat is het aanpakken en ook alles naast het rijden
4. langzaam en doet geen stap verkeerd. wel oke
5. middel snelheid en luisterd goed. leuk
6. stopt elkue minuut om te (plassen)

dit zijn de paarden.


Als je zo denigrerend over de paarden denkt ben je er nog niet aan toe.
Bij 1: als hij niet stuurbaar is die je als ruiter iets niet goed. Dat geld ook voor 2.
3 als hij niet luistert geef je de verkeerde hulp.
4. Vraag hoe je dat paard actiever kan rijden
5. A
6. Paard neemt de leiding en jij als ruiter dus niet.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:16

PAARDENLOVE8 schreef:
_Penotti schreef:
Overleg eens met je manege.
Zeg ik wil meer leren, dus ik wil les op paarden die gevoeliger zijn, vraag of die er zijn?
Dat je ook les wilt krijgen in kleine hulpen leren. Leren rijden op zit.
Misschien is er op de manege wel mogelijkheid tot leasen van een paard? Of staan daar mensen op pension waarvan de manege eigenaar weet dat jij er wel bij past?


ik rij op een kleine manege. 6 paarden waar ik allemaal op heb gereden

1. lomp en begginners. niet stuurbaar en zoooo sloom. niet leuk
2. snel en niet stuurbaar. ook lomp. mwah
3.luistert niet naar wat je zegt. lievelingspony maar ja dat is het aanpakken en ook alles naast het rijden
4. langzaam en doet geen stap verkeerd. wel oke
5. middel snelheid en luisterd goed. leuk
6. stopt elkue minuut om te (plassen)

dit zijn de paarden.

Maar hier maak je dus imo al een fout. Ook deze paarden kun je netjes laten lopen. Vraag eens concreet aan de instructeur hoe je dat moet doen.

Dat paard waar ik een bijrijder voor heb kan ook als volwaardig sloom manegepaard door de bak sloffen. Bij mij is hij toch echt voorwaarts en scherp.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:18

ik snap dit. ik laat ze meestal ook wel meer doorrijden maar ja..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:18

Ts, zoals jij over die 6 paarden praat, zo praatte de manegeruiter die ik wel de kans gaf ook over mijn paard.
Die zag niet in dat door haar gedrag het paard bepaald gedrag vertoonde, dit vertoonde het paard ook bij andere ruiters niet.

Nee, volgens die ruiter lag alles aan het paard en dressuurlessen werden meer afgezegd dan gevolgd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:20

LiselotZorro schreef:
Maar hier maak je dus imo al een fout. Ook deze paarden kun je netjes laten lopen. Vraag eens concreet aan de instructeur hoe je dat moet doen.

Dat paard waar ik een bijrijder voor heb kan ook als volwaardig sloom manegepaard door de bak sloffen. Bij mij is hij toch echt voorwaarts en scherp.

Precies. :j

Ik gaf aan dat ik op een van mijn paarden er geen probleem in zou zien.
Maar als je rijd zoals je in dat lijstje aangeeft gedraagt hij zich ook zo.
Die gaat echt niet fanatiek op de hulpen zijn en hoe meer jij drijft, hoe meer hij het wel prima vind en minder doet..
Hoe meer je in zijn mond zit, hoe meer hij zijn dikke nek voorruit steekt en stug aan voelt.

Terwijl hij echt op alleen een kleine kuitdruk aan kan draven.
Terwijl hij met bijna boogjes in de teugel nageeflijk loopt, maar dan moet wel eerst zijn achterhand geactiveerd worden.

Dus ga eens vragen aan je instructie hoe je dat op de huidige pony's kunt leren.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:21

ik bedoel het niet slecht.. vooral zeg ik het omdat meerdere maneges meer dan 20 paarden hebben waaronder jonge paarden. ik wil graag meer leren. ik hou ook veel van de paarden. daarom wil ik blijven.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:21

Ik heb altijd manegekinderen op mijn paarden en ponies laten rijden en ik heb zelf ook altijd op paarden van anderen gereden.
Het hangt allemaal af van welke verwachtingen je hebt en hoeveel verantwoording je bij iemand legt en hoe verantwoordleljk die is en hoe goed de rijstijl/inzicht bij je paard past.
Soms is het meer een kwestie van "het kan geen kwaad" en het iemand gunnen.

Ik heb ook altijd gewoon slome paardne aan mijn lichte hulpen kunnen zetten.
Het is nooit de fout van het paard als dingen niet zo gaan zoals je wilt, je bent zelf niet in staat om het paard te laten doen wat je wilt. Het hele leren paardrijden gaat om de taal tussen ruiter en paard te perfectioneren zodat het paard voor je wil werken.