Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equi_Che
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-07-20

Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 13:51

Na lang aarzelen, twijfelen en uitstellen heb ik dan toch besloten om te leren paardrijden. Dit met name omdat ik naast mijn studie een leuke, sportieve activiteit wil gaan doen.

Nu loop ik in mijn zoektocht naar een manege nogal tegen mijn ogen aan. Ik ben al mijn hele leven visueel beperkt. Mijn gezichtsveld en ruimtelijke inzicht functioneren nog wel goed, alleen details (gezichtsuitdrukkingen, (verkeerd)borden, tekst...enz) zie ik wazig.

I.v.m bovenstaande ben ik daarom op zoek naar een wat kleinschaligere manege, of in ieder geval ergens waar ze wat kleinere groepslessen geven. Dit omdat ik eigenlijk nu al weet dat ik het in een groep van 10-12 man niet lang uithoudt, en omdat ik in de regel wat meer tijd en aandacht nodig heb om dingen uitgelegd en onder de knie te krijgen ten opzichten van een ‘normaal’ iemand. Daarnaast kan ik het mij, als aankomend student, moeilijk financieel veroorloven om alleen maar privélessen te

Ik ben momenteel op zoek in de regio IJmond Haarlem-Amsterdam (westerzijde). Wellicht hebben jullie nog ideeën of aanbevelingen?

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Re: Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:31

Ik denk dan meteen aan ponyclub Ollie op boerderij De Ettingen, maar ik weet niet of dat alleen voor kinderen is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:45

Leuk!
Sowieso: schroom niet en stap lekker overal op af om eens te ervaren hoe het is. Het klinkt alsof het in het rijden niet veel problemen op moet leveren, alleen de bakletters moet je even uit je hoofd leren wellicht. Hoe het werkt met veel mensen is echt een kwestie van ervaren, maar beginnerslessen zijn over het algemeen vrij overzichtelijk, omdat men vooral achter elkaar rijdt en eenvoudige figuren doet, niet door elkaar rijdt.

Voor studenten vind ik in elk geval 2 opties:
https://www.asrhors.nl/ - de studentenrijvereniging in Amsterdam. Die starten regelmatig met beginnerscursussen waarbij andere studentenruiters dan helpen: een leuke manier om wat mensen te leren kennen. Hoe de lessen er daarna uitzien weet ik niet, maar da's een beetje samen kijken wat wel en niet gaat.

http://manegederuif.nl/manege/studentenrijden/ heeft 1 studentenles, en lijkt in het geheel kleinschaliger te zijn.

Een andere optie is om bij de FPG (Federatie Paardrijden Gehandicapten) kijken. Dat heeft als voordeel dat je zeker in het begin gewoon echt wel de tijd hebt om de dingen op jouw tempo te doen terwijl het niet zo duur is als priveles. Heb je dan de basis op orde dan kun je aanzienlijk makkelijker doorstromen naar andere lessen - eventueel op dezelfde maneges als ze goed bevallen, je kent de omgeving en de paarden en de gang van zaken dan al, maar ook naar andere.
Die rijden op 2 maneges, lees ik, https://www.kennemergaarde.nl/ in Santpoort-Noord en https://www.stalhouderij-vosse.nl/manege/ in Haarlem

Die zou ik vooral allemaal eens bekijken en evt uitproberen, veel succes!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:47

De pwa manege bij Amsterdam, is op ruiters met beperking ingesteld en wat ik ook een leuke vind, maar niet weet of je daar als oudere terecht kan is de zonneruiters in haarlem

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:40

Is Santpoort Noord te doen voor je? Daar hebben ze idd "gehandicapte" lessen. Even tussen haakjes. Daar nemen ze meer de tijd en houden rekening met iedere beperking.

Stal Vosse zou ik niet doen. Dat is een heel ouderwetse manege bij het station van Haarlem met alleen een binnenbak. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar ik vind persoonlijk het paarden welzijn daar wat minder.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:47

Ben je in de gelegenheid om overdag te lessen, en dan niet op woensdagmiddag en vrijdagmiddag? Volgens mij kunnen die lessen wat minder druk zijn.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:52

fohadie schreef:
Is Santpoort Noord te doen voor je? Daar hebben ze idd "gehandicapte" lessen. Even tussen haakjes. Daar nemen ze meer de tijd en houden rekening met iedere beperking.

Stal Vosse zou ik niet doen. Dat is een heel ouderwetse manege bij het station van Haarlem met alleen een binnenbak. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar ik vind persoonlijk het paarden welzijn daar wat minder.


De stal die jij bedoelt in Santpoort, manege Kennemergaarde, heeft precies dezelfde inslag als Stal Vosse, hoor...

Spoiler:
(In de volksmond wordt het P.I. Kennemergaarde genoemd)


TS, wellicht volledig uit de route, maar een manege waar ze welzijn hoog in het vaandel hebben staan, is manege De Paardenhof in Kwadijk.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:03

Nielojram schreef:
fohadie schreef:
Is Santpoort Noord te doen voor je? Daar hebben ze idd "gehandicapte" lessen. Even tussen haakjes. Daar nemen ze meer de tijd en houden rekening met iedere beperking.

Stal Vosse zou ik niet doen. Dat is een heel ouderwetse manege bij het station van Haarlem met alleen een binnenbak. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar ik vind persoonlijk het paarden welzijn daar wat minder.


De stal die jij bedoelt in Santpoort, manege Kennemergaarde, heeft precies dezelfde inslag als Stal Vosse, hoor...

Spoiler:
(In de volksmond wordt het P.I. Kennemergaarde genoemd)


TS, wellicht volledig uit de route, maar een manege waar ze welzijn hoog in het vaandel hebben staan, is manege De Paardenhof in Kwadijk.



Op kennermergaarde komen de paarden iig meer buiten dan bij stal Vosse. Bij stal Vosse komen de paarden alleen buiten voor de koets. Bij Kennermergaarde komen ze niet lang buiten, dat klopt maar beter iets dan niets denk ik dan. Ook zijn er op Kennermergaarde meer open boxen dan bij Vosse en kan je zowel in een binnen als buitenvak rijden en buitenritten maken. Al heef dat weinig met paardenwelzijn te maken.Dus ik ben het niet met je eens dat ze dezelfde inslag hebben. Weet niet hoelang geleden dit is?

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:54

knollentuin schreef:
De pwa manege bij Amsterdam, is op ruiters met beperking ingesteld en wat ik ook een leuke vind, maar niet weet of je daar als oudere terecht kan is de zonneruiters in haarlem


Ik dacht ook meteen aan de Zonneruiters. https://www.dezonneruiters.nl/ of aan van stal in Amstelveen.
https://www.vanstal.nl/

Kennemergaarde zou ik zeker niet doen en Vosse ken ik niet.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Kleinschalige manage omg. Haarlem-Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:44

Misschien is western rijden dan ook wel iets. Zijn ze net wat minder gericht om op de letters te rijden. Double R heb ik jaren terug gereden weet alleen niet hoe het er nu is.