Manege paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:22

xkusjeirene schreef:
@autumnn ook op jou kan ik niet reageren via quote..

...................Ik wil haar al kopen sinds ik 13 ben, en nu dat het steeds dichterbij komt voelt het allemaal wel een beetje onwerkelijk..................Mijn plan is om rond mei, juni, juli de brandende vraag te gaan stellen!



Dan pas -O- ? Ik ben een beetje gewend dat als je een leuk paard ziet dat je er snel bij moet zijn. (twee weken wachten is dan al te lang).

Deze staat natuurlijk niet te koop maar loop je dus wel risico dat de manege dus niet weet dat jij haar graag wilt en dus het risico dat een ander dat haar ook misschien wil en haar zo onder je neus wegkoopt.

Ik zou al een balletje opgooien. Dan kun je het ook gebruiken als argument dat als je haar mag kopen dat je dan niet hoeft te zoeken en zoniet dat je anders de tijd hebt tot de zomer om te zoeken.



Maar je moet het natuurlijk zelf weten, je bent oud en wijs genoeg ......of je wordt het vanzelf wel :D

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:24

Karma schreef:
xkusjeirene schreef:
@autumnn ook op jou kan ik niet reageren via quote..

Ik ga eens kijken wat ik kan doen! Ik loop daar sinds 2011 dus het zou toch niet anders kunnen dan dat ik wel een kleine gun factor heb gewonnen :D. Maar dat is afwachten tot ik de grote vraag ga stellen.

Ik vind het wel spannend om de vraag te gaan stellen hoor. Ik wil haar al kopen sinds ik 13 ben, en nu dat het steeds dichterbij komt voelt het allemaal wel een beetje onwerkelijk. :O Maar dat mag de pret niet drukken! Ik hou jullie op de hoogte. Mijn plan is om rond mei, juni, juli de brandende vraag te gaan stellen!


Jeetje dan pas???? :o

Zo lang kunnen wij niet wachten hoor! :+


Precies mijn gedachte ook!!

xkusjeirene woont denk ik in het caribisch gebied :+ :+

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 13:53

Karma schreef:
xkusjeirene schreef:
@autumnn ook op jou kan ik niet reageren via quote..

Ik ga eens kijken wat ik kan doen! Ik loop daar sinds 2011 dus het zou toch niet anders kunnen dan dat ik wel een kleine gun factor heb gewonnen :D. Maar dat is afwachten tot ik de grote vraag ga stellen.

Ik vind het wel spannend om de vraag te gaan stellen hoor. Ik wil haar al kopen sinds ik 13 ben, en nu dat het steeds dichterbij komt voelt het allemaal wel een beetje onwerkelijk. :O Maar dat mag de pret niet drukken! Ik hou jullie op de hoogte. Mijn plan is om rond mei, juni, juli de brandende vraag te gaan stellen!


Jeetje dan pas???? :o

Zo lang kunnen wij niet wachten hoor! :+


Ik kan zelf ook niet langer meer wachten hoor *D maar dan weet ik zeker dat ik het financieel voor elkaar heb mocht er geen tegenslag komen *fingers crossed*

rockwitch

Berichten: 11737
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:28

Ik had ook ooit een geweldige Tinker op de manege waar ik toen reed. En toen zat ik er ook tijden over te denken om hem te kopen.
Uiteindelijk te lang gewacht, want toen ik wilde vragen wat ze ervoor zouden vragen was hij ineens verkocht. Hij had een geweldige eigenaresse hoor, maar dat was toch wel even een beetje zuur voor mij.
Dus kleine tip, wacht niet te lang. Vraag het gewoon of ze evt te koop is en wat er dan voor gevraagd wordt. Misschien heb je het geld allang bij elkaar gespaard.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:38

Weet ook wel dat zelfs de tijd van het jaar de paarden goedkoper en duurder maakt. Begin van de winter zijn ze goedkoper en lente, begin van de zomer zijn ze duurder.
Paarden zijn makkelijker te verkopen als ze in hun zomervelletje zitten en het land op kunnen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:25

Als ik jou was zou ik idd eerder een balletje opgooien. Dan weet je in elk geval of ze te koop is. Net wat hierboven staat, straks is ze ineens weg.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 20:03

rockwitch schreef:
Ik had ook ooit een geweldige Tinker op de manege waar ik toen reed. En toen zat ik er ook tijden over te denken om hem te kopen.
Uiteindelijk te lang gewacht, want toen ik wilde vragen wat ze ervoor zouden vragen was hij ineens verkocht. Hij had een geweldige eigenaresse hoor, maar dat was toch wel even een beetje zuur voor mij.
Dus kleine tip, wacht niet te lang. Vraag het gewoon of ze evt te koop is en wat er dan voor gevraagd wordt. Misschien heb je het geld allang bij elkaar gespaard.


Ja dat zou inderdaad zuur zijn! Bedankt voor de tip en je verhaal.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 20:05

Storm schreef:
Weet ook wel dat zelfs de tijd van het jaar de paarden goedkoper en duurder maakt. Begin van de winter zijn ze goedkoper en lente, begin van de zomer zijn ze duurder.
Paarden zijn makkelijker te verkopen als ze in hun zomervelletje zitten en het land op kunnen.


OH dat wist ik niet! Wat grappig! En een slimme handelaarstruc, interessant zelfs! Iets om over na te denken!

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:39

xkusjeirene schreef:
Storm schreef:
Weet ook wel dat zelfs de tijd van het jaar de paarden goedkoper en duurder maakt. Begin van de winter zijn ze goedkoper en lente, begin van de zomer zijn ze duurder.
Paarden zijn makkelijker te verkopen als ze in hun zomervelletje zitten en het land op kunnen.


OH dat wist ik niet! Wat grappig! En een slimme handelaarstruc, interessant zelfs! Iets om over na te denken!


Een les...als je niet geintresseerd ben dan lees je m lekker niet! :D :P

Niet te lang na denken....neem een besluit, ga over tot actie!

Stap 1: je hebt een droom
Stap 2: je hebt een plan om je droom te verwezenlijken
Stap 3: je onderneemt acties om je droom uit te laten komen.

Jij blijft hangen in stap 2. Prima bereid je leven dan voor dat je links en rechts ingehaald gaat worden door mensen die wel stap 3 nemen. En zelf teleurgesteld achterblijft met een calimero stemming.


Stap 3 kan in jou geval ook zijn dat je alleen gaat praten, wellicht moet je dan terug naar stap 1 of blijkt dat stap 3 maar een klein stapje is.....


p.s. voordat ik weer kritiek krijg van "waar bemoei ik me mee etc etc..." Ik probeer te helpen, en ik ben zelf iemand die eerst heel lang in zijn hoofd "woont" in stap 1 en moet mijzelf ook wel eens in stap 3 schoppen...... :D :+


Dat is het geen handelaarstruc, gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

- Motorfietsen zijn 2de hands ook goedkoper in de winter dan in het voorjaar.
- Kerstspullen zijn op 27 december ook "opeens" goedkoper
- Als ik iets op MP verkoop waar ik van weet dat ik er maanden mee zit vraag ik een lage prijs. Als ik weet dat ik het artikel toch in een week kwijt ben, vraag ik veel meer...
- etc etc bedenk er nog maar 10.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 22-11-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:46

Helemaal eens met Sideswipe

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:20

xkusjeirene schreef:
Shaggy09 schreef:
TS, ga eerst eens vragen of ze überhaupt te koop is en zo ja wat de richtprijs is.
De prijzen op dit moment zijn namelijk absurd hoog en het zou me niets verbazen als
ze minimaal het dubbele van jou geschatte bedrag vragen.

En daarnaast ben ik nu wel heel benieuwd op welke manege ze staat? :)



Omdat ik erg bang ben dat ze gaan opdringen als ik vraag of ze te koop is en voor wat voor prijs. En ik voor mezelf eerst helemaal duidelijk wil hebben of ik het financieel aan kan heb ik dit nog niet gedaan. Ik wil mezelf kunnen "indekken". Ik kan geen beloftes doen die ik niet kan waar maken. En nu is vragen maar vragen... En ja heb je nee kun je krijgen, maar ik wacht er liever nog wat langer mee, en dat ik het vraag dat ik dan ook de koop kan inzetten. Ik maak mezelf anders heel gauw lekker met iets wat ik nog niet heb.


Dit bedoel ik totaal niet banketstaaf TS maar, je denkt teveel! :D Ga eens in gesprek met die manege, gewoon op een hele casual manier kun je eens vragen: 'goh, .... is al enige tijd te koop en ik vind haar toch wel heel leuk dus ik was benieuwd naar wat jullie er ongeveer voor vragen'

En als die prijs vervolgens niet is wat jij in gedachten had of wat jij je kan veroorloven dan bedank je ze gewoon en ga je lekker verder met rijden toch? Je bent nergens aan verplicht en hun gaan echt geen verwachtingen van jou stellen hoor. Vooral niet als ik hoor hoe lang ze al te koop staat.

Gewoon doen! Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik snap dat je misschien bang bent dat ze boven je budget zitten en dat het dan niet doorgaat. Maar misschien is dat juist een leuk doel om dan naartoe te werken? Ze staat al zo lang te koop, ze zal echt niet zomaar weg zijn denk ik dus dan heb je best enige tijd om nog wat te sparen.

En inderdaad, nu is het wel een goede tijd om te bieden aangezien het winter wordt.

Ik ben ook nog benieuwd naar jou ouders in dit verhaal. Wat vinden zij er van? Staan zij er achter? Kunnen zij eventueel als financieel vangnet dienen mochten de kosten een keer uitschieten?

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:22

Als je nu aangeeft intersse in haar te hebben, betekent dat niet dat je haar gelijk moet kopen. Stel als het kan, kun je toch ook afspreken om dat in de zomer te doen? Dan kun je haar dan laten keuren en als ze goed is kun je haar dan kopen.
Dit zou particulier niet kunnen, maar het gaat nu om een manege bedrijf. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:29

En sowieso, als jij particulier interesse hebt in een paard wordt er ook absoluut niet verwacht dat je die gelijk koopt. Ik was meestal na 1 x kijken wel klaar maar genoeg mensen die rustig 4 x komen kijken en rijden voordat ze een besluit maken.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 21:37

Ik ben het eens met wat jullie zeggen hoor! Ik ben van mezelf een enorme denker. Aanpakker ben ik wel, maar dat is voor mij een hele grote stap! Ik vind het juist wel fijn dat jullie dit zeggen want ik heb soms echt die figuurlijke schop onder mijn kont nodig!

Mijn ouders weten dat ik dit wil. Maar ze vinden dat ik eerst een trailer bewijs en al die andere dingen voor elkaar moet hebben voordat ik overga op aankoop.

Ik ben het hier zelf niet helemaal mee eens. Vervoer zou ik kunnen regelen en ik ben niet van plan om zo snel al op concours te gaan, mocht ze naar de kliniek moeten heb ik misschien nog een hele lieve nicht of eventueel stalgenoten achter de hand die mij zouden willen helpen.

Daarnaast wil ik mijn ouders niet vragen om mij daarin te ondersteunen. Ik weet ook dat ze dit niet zomaar kunnen ophoesten. Ik ben volgens de wet volwassen en ik vind dit mijn verantwoordelijkheid!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:45

Dat is erg volwassen van je. Goed dat je daar over nadenkt.
Ik snap dat je je ouders hier niet teveel in wilt meetrekken, maar het is wel fijn om je ouders achter je te hebben. En een buffer heb je gewoon nodig, dus als je ouders je daar niet in kunnen helpen zul je even moeten kijken in hoeverre je dat zelf kan sparen. Vooral DA kosten kunnen enorm hoog oplopen, dat zijn taaie en vaak onverwachtse bedragen.

En verder, zaken zoals een trailer zijn inderdaad overbodig wanneer je niet van plan bent om op concours te gaan. Tuurlijk is het fijn en handig, maar zonder trailer overleef je het prima. Ik heb ook nooit een trailer gehad en toch met super veel plezier gereden.

Ik ben benieuwd! Ik ben zelf ook altijd een beetje afwachtend in dit soort dingen maar dit is juist een perfect moment om het aan te snijden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 22:18

Shaggy09 schreef:
Dat is erg volwassen van je. Goed dat je daar over nadenkt.
Ik snap dat je je ouders hier niet teveel in wilt meetrekken, maar het is wel fijn om je ouders achter je te hebben. En een buffer heb je gewoon nodig, dus als je ouders je daar niet in kunnen helpen zul je even moeten kijken in hoeverre je dat zelf kan sparen. Vooral DA kosten kunnen enorm hoog oplopen, dat zijn taaie en vaak onverwachtse bedragen.

En verder, zaken zoals een trailer zijn inderdaad overbodig wanneer je niet van plan bent om op concours te gaan. Tuurlijk is het fijn en handig, maar zonder trailer overleef je het prima. Ik heb ook nooit een trailer gehad en toch met super veel plezier gereden.

Ik ben benieuwd! Ik ben zelf ook altijd een beetje afwachtend in dit soort dingen maar dit is juist een perfect moment om het aan te snijden.


Ja precies. En die buffer is echt nodig! Nu is ze in de jaren dat ik haar ken 2x kreupel geweest. Maar goed, dat sluit niets uit!

Er kan altijd iets gebeuren het zijn geen onbreekbare dingen, helaas. (was het maar zo'n feest :p)

Dus ik vind het zeker nodig om minimaal 2000 euro achter de hand te hebben.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:11

Als je nu interesse toont, kan de andere partij er eens over nadenken én als de eigenaar een bedrag noemt kun je daar naartoe werken, dan heb je iets om je op te focussen. Valt het mee? Dan kun je iets verder sparen voor de buffer of je weet dat je nog even door moet voor aankoop.

Weet je de reden van kreupelheid ook? Ik vind zelf een peesblessure namelijk heel “eng”, blijft een zwakke plek en zou voor mij een reden zijn om niet te kopen. Ik heb een geweldig paard er om laten staan toen hij ineens een peesblessure kreeg.
Dat hoeft voor jou geen belemmering te zijn natuurlijk maar zal de prijs ook beïnvloeden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 15:27

Karma schreef:
Als je nu interesse toont, kan de andere partij er eens over nadenken én als de eigenaar een bedrag noemt kun je daar naartoe werken, dan heb je iets om je op te focussen. Valt het mee? Dan kun je iets verder sparen voor de buffer of je weet dat je nog even door moet voor aankoop.

Weet je de reden van kreupelheid ook? Ik vind zelf een peesblessure namelijk heel “eng”, blijft een zwakke plek en zou voor mij een reden zijn om niet te kopen. Ik heb een geweldig paard er om laten staan toen hij ineens een peesblessure kreeg.
Dat hoeft voor jou geen belemmering te zijn natuurlijk maar zal de prijs ook beïnvloeden.


Vaak gevoeligheid van de hoeven door het net bekappen! Ze loopt beter zonder ijzers op harde grond, zoals ik al eerder zei is dit ras echt gefokt op de sterkte van de hoeven, dit hadden die paarden in Tsjechië nodig met de bergen en rotsen.

In de 6 jaar is ze 2 keer dus kreupel geweest. De eerste keer weet ik niet precies de reden maar ik denk ook deze reden.

Ze gaat dan vaak toch niet helemaal lekker lopen, een beetje op haar tenen. Kort en krampachtig.

Ik vind zelf een peesblessure het engste wat er is! Natuurlijk zijn er nog andere dingen wat je ook niet wenst. Mijn nicht is haar paard verloren aan een peesblessure op 13 jarige leeftijd kon hij echt niet meer staan.

Ze hebben het toen hij 11 was geloof ik nog weer even mogen oppakken, maar daarna ging het alleen maar bergafwaarts tot het moment van inslapen kwam omdat hij echt zoveel pijn had dat hij niet meer kon staan en lopen. Verschrikkelijk lijkt mij dat en ik snap daarom heel goed dat je dat risico niet hebt genomen!

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:44

xkusjeirene schreef:
Karma schreef:
Als je nu interesse toont, kan de andere partij er eens over nadenken én als de eigenaar een bedrag noemt kun je daar naartoe werken, dan heb je iets om je op te focussen. Valt het mee? Dan kun je iets verder sparen voor de buffer of je weet dat je nog even door moet voor aankoop.

Weet je de reden van kreupelheid ook? Ik vind zelf een peesblessure namelijk heel “eng”, blijft een zwakke plek en zou voor mij een reden zijn om niet te kopen. Ik heb een geweldig paard er om laten staan toen hij ineens een peesblessure kreeg.
Dat hoeft voor jou geen belemmering te zijn natuurlijk maar zal de prijs ook beïnvloeden.


Vaak gevoeligheid van de hoeven door het net bekappen! Ze loopt beter zonder ijzers op harde grond, zoals ik al eerder zei is dit ras echt gefokt op de sterkte van de hoeven, dit hadden die paarden in Tsjechië nodig met de bergen en rotsen.

In de 6 jaar is ze 2 keer dus kreupel geweest. De eerste keer weet ik niet precies de reden maar ik denk ook deze reden.

Ze gaat dan vaak toch niet helemaal lekker lopen, een beetje op haar tenen. Kort en krampachtig.

Ik vind zelf een peesblessure het engste wat er is! Natuurlijk zijn er nog andere dingen wat je ook niet wenst. Mijn nicht is haar paard verloren aan een peesblessure op 13 jarige leeftijd kon hij echt niet meer staan.

Ze hebben het toen hij 11 was geloof ik nog weer even mogen oppakken, maar daarna ging het alleen maar bergafwaarts tot het moment van inslapen kwam omdat hij echt zoveel pijn had dat hij niet meer kon staan en lopen. Verschrikkelijk lijkt mij dat en ik snap daarom heel goed dat je dat risico niet hebt genomen!

Bij een peesblessure moeten ze in elk geval een half jaar op rust staan. En verder blijft het een zwakke plek.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:50

Was de kreupelheid ook daadwerkelijk langdurig of liep ze gewoon net niet goed voor even vanwege gevoelige voetjes? In dat laatste geval is er volgens mij niet zo veel aan de hand, dit komt wel vaker voor bij paarden dat ze bijvoorbeeld een paar dagen na het bekappen onzuiver lopen, of dat ze net iets te kort bekapt zijn.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 18:55

LaLune schreef:
Was de kreupelheid ook daadwerkelijk langdurig of liep ze gewoon net niet goed voor even vanwege gevoelige voetjes? In dat laatste geval is er volgens mij niet zo veel aan de hand, dit komt wel vaker voor bij paarden dat ze bijvoorbeeld een paar dagen na het bekappen onzuiver lopen, of dat ze net iets te kort bekapt zijn.


Nee vaak duurde het hooguit 2 dagen, ze loopt dus vaak onzuiver door het bekappen en inderdaad het te kort bekapt (en dan in combinatie met de ijzers voor) . Ze heeft dus absoluut geen peesblessure! (dat voorbeeld was van het paard van mijn nicht).

Dit is ook een van de redenen waarom ik haar van de ijzers af wil hebben omdat ik weet dat ze hier gevoelig op is. Ook (na mijn mening) vind ik ijzers eigenlijk niet nodig. Mits er een medische reden is natuurlijk.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 18:59

@anjali ik kan op jou niet quoten..

Dit was een voorbeeld over het overleden (ingeslapen) paard van mijn nicht met een peesblessure. Niet over het desbetreffende paard. Het is dus voor dit desbetreffende paard geen zwakke plek :) gelukkig maar.

Het desbetreffende paard is in 6 jaar 2 keer kreupel geweest door het bekappen, dit heeft ze ook heel vaak niet, maar het komt wel eens voor dat ze te kort is bekapt en daardoor eigenlijk niet lekker loopt.

Zertab

Berichten: 12256
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:01

Waarom vraag je eerst niet eens of ze überhaupt te koop is?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:31

Ja dan help je ons ook uit de spanning :')

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:02

Zertab schreef:
Waarom vraag je eerst niet eens of ze überhaupt te koop is?

Dit volg ik ook niet helemaal. Ik dacht dat ik gemist had of het gevraagd had, omdat het topic blijft lopen. Maar niet dus?