Manege paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:49

Ik volg je topic al een tijdje, maar reageer nu toch even. Ik studeer geen verpleegkunde, maar ben wel student en heb net een eigen paard gekocht :) je mag een Pb sturen als je wil hoor!

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:56

Ik ben dan inderdaad ook geen verpleegkunde student maar wel student, en regel ook alles zelf, pb mag altijd natuurlijk!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:49

Hier ook student, geen groot paard maar 2 eigen shetlanders waarvoor ik alles zelf regel en betaal. Waaronder ook Prascend. Je mag me altijd een pb sturen als je daar nood aan hebt

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 01:08

Hier vroeger ook ouders die net zo dachten als de jouwe en het helemaal niet zagen zitten.
Uiteindelijk toch verzorgpaard zelf gezocht en betaald en dan het paard overgenomen incl. Alle kosten.
Ze waren het er eerst niet mee eens, maar dat hoefde ook niet. Aangezien ik zelf alles bekostigde incl. 5000 euro reservespaarpot was het eerder een mededeling. Ik studeerde ook nog, maar wel betaald (doctoraat).

Maar als je erg krap zit en/of voor noodgevallen wel financieel afhankelijk bent van je ouders zou ik wel opletten. Dan denk ik dat ik zou gaan voor dat 100 euro leasepaard (is imo niet zo heel veel eigelijk) totdat ik financieel echt zelfstandig was.

Anyhow, ik hoop dat het je lukt! Veel succes met het navolgen van je dromen!

Ik heb maar 1 tip: reken qua kosten niet alles aan bodemprijzen. Die fout heb ik gemaakt om toch maar overtuigd over te komen tijdens mijn 'mededeling'. ik had achteraf veel geluk dat ik een goede reserve had want ging ruimschoots over die kostenraming heen dankzij mr. Onhandig. Zaten best wel wat dierenarts kosten bij voor hele stomme dingen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:05

Heb je je ouders nodig voor financiele steun? Zo ja, dan zou ik er wel voor zorgen dat ze erachter staan. Zo niet, dan ben je volwassen en kan het vooral een mededeling zijn.

Ik kocht mijn paard een jaar nadat ik afgestudeerd was. Ik woonde toen samen met mn vriend, had een vaste contract en een stabiel (voldoende ruim) inkomen. Mijn ouders raadde het toen nog steeds af. Maar toen ook rustig besproken dat ik hun advies waardeerde maar er voldoende over na had gedacht en de keuze vast stond.

Vooral de eerste jaren waren duur bij ons. Ik nam meer lessen omdat paard en ik nog een combinatie moesten vormen, ik was gevoelig voor het kopen van paardenspul (van therapiedekens tot anatomische hoofdstellen) en de osteopaat kwam vaker om paard uit de knoop te halen omdat hij voor mij niet behandeld was geweest.

Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Dat was hier vooral zo :')

Ik zou wel oppassen met het kopen van een paard dat je 'pittig' genoeg vindt en onder het zadel bokt. Ik ken weinig paarden die van vreugde regelmatig onder het zadel een bok geven. Ik zie het vooral als protest door o.a. Pijn, ongemak, onduidelijkheid of tegenstrijdige ruiterhulpen, slecht passend tuig etc. Dus ik zou vooral aanraden om daarmee wel op te passen!

Heel veel plezier met je zoektocht. Dat is toch een heel spannend onderdeel!

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 12:50

Ik ben in principe niet financieel afhankelijk van mijn ouders, ik betaal alles zelf. En ik wil dat ook op die manier. Maar het woordje paard ligt bij hun toch wel heel gevoelig :p

Ik weet inderdaad dat de meeste lease paarden rond de 100 euro uit komen. Ik vind dat alleen zonde, want die honderd euro kan ik ook aan mijn spaarpotje toevoegen :) lastig... Hier zijn ook eigenlijk geen paarden te vinden, je moet echt geluk hebben als er een aangeboden wordt.

Het feit over het pittige paard, dat bokt onder het zadel. Ik vind stakend bokken en een bok geven na het springen toch wat anders. Als een paard blijft bokken zonder reden, ja dan gaan bij mij ook de alarmbellen rinkelen.

Een plezier bokje vind ik daarom niet erg en hier kan ik ook om lachen. Maar het moet inderdaad niet zijn vanuit pijn.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:56

Ja jeetje, die redenatie van je ouders zuigt wel al het plezier uit je leven weg als je dat overal op gaat toepassen zeg :P

Als je niet financieel van hen afhankelijk bent, dan is het eigen keuze.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze, als je nog thuis woont? er wel wat van vinden dat er een flink deel van je inkomen naar een paard zal gaan in plaats van naar een spaarpotje om op jezelf te gaan ;)

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:03

Het is natuurlijk aan de betaler om te bepalen of het het risico waard is. Een paard kan inderdaad altijd iets overkomen en als je dat financieel risico liever niet wilt dragen, dan is het dus ook beter van geen paard aan te schaffen. In dat opzicht snap ik de ouders van TS wel indien zij de kosten van het paard zouden gaan dragen.

TS, je zegt in principe ben ik financieel onafhankelijk van mijn ouders. Wat wilt dat zeggen? Kan je als student het paard volledig zelf betalen ongeacht wat, of moet je bij wijze van spreken van zodra het stalgeld en de ontwormingen betaald zijn, aankloppen bij je ouders?

Waarom zoek je geen verzorgpaard? Ik ben als tiener gestart als stalhulpje bij een hobbyfokker. Wat ik daar geleerd heb over jonge paarden, opvoeding, training etc. had geen enkele manege, maar ook geen enkel eigen paard me kunnen leren. Er is meer dan ofwel manege ofwel een eigen paard. Je kunt je kennis op zoveel manieren verbreden. :)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 13:21

Nee, ik hoef niet aan te kloppen bij mijn ouders, ik betaal mijn rekeningen zelf, dat zou het zelfde zijn voor het paard. Ik woon inderdaad nog wel thuis.

Over het verzorgpaard; ik heb het een aantal keer gezegd, het is hier bijna onmogelijk om iets te vinden. Ik zou het heel graag willen. Maar als je een paard wilt die je ook mag rijden zit je al zo 10 km verder. Dat is bijna niet te doen.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:23

Het is wel heel fijn om je ouders achter je te hebben staan. Ik had op mijn 15de mijn eerste eigen paard die ik voor het grootste deel zelf betaalde, maar heb het altijd heel fijn gevonden (ook op latere leeftijd) dat ik ouders had met genoeg op te spaarrekening om in te kunnen springen als er echt wat was.

Nu moet je niet leven met angst voor risico's, maar als het komt dan komt het altijd ongelegen en altijd kost het meer dan dat je had gedacht. Het is wel heel fijn als je die financiële zorg niet hebt of kan terug vallen op iemand.

Zelf zou ik in jouw situatie een verzorg paard nemen. Ook om de overgang van manege ruiter naar eigenaar nog even met een tussenstapje te nemen. Kijk of je het na een jaartje nog net zo leuk lijkt als je wat meer werk, tijd en kosten kwijt bent aan een paard.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:47

xkusjeirene schreef:
Nee, ik hoef niet aan te kloppen bij mijn ouders, ik betaal mijn rekeningen zelf, dat zou het zelfde zijn voor het paard. Ik woon inderdaad nog wel thuis.


Dat is dan al een positief punt, ja, dat je het financieel volledig zelf op kan hoesten. Ik denk dat je ouders ook gewoon bezorgd zijn. Je staat nog aan het begin van je leven en dan is een paard meteen al een grote kostenpost. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik al heel wat dingen in mijn leven heb moeten laten omdat ik financieel verantwoordelijk was voor een paard. Ik kan me voorstellen dat je ouders daar "bang" voor zijn en je willen behoeden voor onnodige risico's. :)

xkusjeirene schreef:
Over het verzorgpaard; ik heb het een aantal keer gezegd, het is hier bijna onmogelijk om iets te vinden. Ik zou het heel graag willen. Maar als je een paard wilt die je ook mag rijden zit je al zo 10 km verder. Dat is bijna niet te doen.


Niks is onmogelijk. Weet je hoeveel mensen een paard hebben? :D Rijden zou ik niet prioritair maken, dat doe je op de manege al. Bijleren over paarden is des te belangrijker. Hoe ga je met niet-manegepaarden om, hoe train je een paard om de trailer op te gaan, hoe leer je het paard aan een halster lopen wanneer het dier nog nooit een halster in zijn leven gezien heeft, hoe lees je de lichaamstaal van een paard. Dát zijn de dingen die je moet leren. Rijden kan iedereen, dat is gewoon met je kont op de rug gaan zitten. :+

Op die manier rol je ook in de paardenwereld. Als je goed werk levert en openstaat om dingen bij te leren, dan ga je zien hoe snel deuren voor je opengaan en hoeveel kansen je krijgt. Je moet alleen durven verder kijken dan: ik wil rijden, ik wil een eigen paard.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:55

Welke regio zit je?
Even voor de meelezers/meekijkers.

Voor mensen dus die eventueel een leuk paard te koop weten te staan, of desnoods een leuke bijrijder/leaser zoeken.



Qua ouders, ik snap hun punt ergens ook wel, formeel zijn zij natuurlijk financieel verantwoordelijk, tot je 21e. (Jup, is echt zo)
Maar zuur is het wél.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:30

Femke_Tweety schreef:
Qua ouders, ik snap hun punt ergens ook wel, formeel zijn zij natuurlijk financieel verantwoordelijk, tot je 21e. (Jup, is echt zo)



... :+ iedere recalcitrante <21 jarige denkt nu " Oh, gewoon een GP paard kopen. Pa en Moe draaien er wel voor op...." }>

ikke

Berichten: 37602
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:08

Sideswipe schreef:
Femke_Tweety schreef:
Qua ouders, ik snap hun punt ergens ook wel, formeel zijn zij natuurlijk financieel verantwoordelijk, tot je 21e. (Jup, is echt zo)



... :+ iedere recalcitrante <21 jarige denkt nu " Oh, gewoon een GP paard kopen. Pa en Moe draaien er wel voor op...." }>

D'r staat een leuke FEI ZZ springmerrie op Marktplaats..... }:) }:)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:23

even om weer op jullie allemaal tegelijk te reageren...

Toevallig groom ik bij iemand, dus het is niet zo dat ik niets doe buiten het manege plaatje, ik heb dit wellicht nooit gezegd :p. Trailerladen gaat prima, doe het zelfstandig, omgang met het paard ook. Ik rol via daar het paardenwereldje ook wel in. De omgang is dan ook geen probleem voor mij.

Tuurlijk moet je heel veel laten als je een eigen paard zou hebben. Maar eigenlijk doe ik niets anders dan school, werk en stage, het wordt allemaal zo standaard, dus ik hoef er zeker niet veel voor in te leveren, alleen krijgt je leven een hele andere wending. Mijn ouders zijn ook zeker bezorgd. Die zien waarschijnlijk liever dat je spaart voor "later". Maarja, als je altijd blijft sparen voor later dan kun je ook nooit je dromen waar maken toch.

Ja, ze zijn ook nog financieel verantwoordelijk tot mijn 21e. En dat is ook het vervelende, want ik kan me vanuit hun oogpunt heel goed voorstellen dat ze dit totaal niet zien zitten, als hun dan voor de kostten op moeten draaien. Ik zit in regio Twente.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:25

xkusjeirene schreef:
Over het verzorgpaard; ik heb het een aantal keer gezegd, het is hier bijna onmogelijk om iets te vinden. Ik zou het heel graag willen. Maar als je een paard wilt die je ook mag rijden zit je al zo 10 km verder. Dat is bijna niet te doen.


Heb je geen fiets dan?
Ik hem drie jaar lang een vast verzorgpaard gehad die 10 km verderop stond. Gewoon ik de fiets. Weer of geen weer. Als je iets wilt dan moet je er wat voor overhebben. Wil je vast even uit de droom helpen, een eigen paard is verre van romantisch. Het is afzien doordat je bij weer of geen weer altijd dat paard moet verzorgen. Je kunt vaker niet rijden dan wel door het weer. Te warm, vrieskou, te nat... allemaal dingen waar je op een manege nooit over hoeft na te denken. Het kost een hele hoop geld (veeel meer dan die 100,- die jij noemt). Mijn huidige pensionstal is ook 10 km verderop en dichterbij is er niet echt iets te vinden dus voor mijn gevoel zie je het wel een beetje rooskleurig in allemaal.... daarbij, zodra je een paard koopt beginnen ook de zorgen.. veel zorgen...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:30

pluisje88 schreef:
xkusjeirene schreef:
Over het verzorgpaard; ik heb het een aantal keer gezegd, het is hier bijna onmogelijk om iets te vinden. Ik zou het heel graag willen. Maar als je een paard wilt die je ook mag rijden zit je al zo 10 km verder. Dat is bijna niet te doen.


Heb je geen fiets dan?
Ik hem drie jaar lang een vast verzorgpaard gehad die 10 km verderop stond. Gewoon ik de fiets. Weer of geen weer. Als je iets wilt dan moet je er wat voor overhebben. Wil je vast even uit de droom helpen, een eigen paard is verre van romantisch. Het is afzien doordat je bij weer of geen weer altijd dat paard moet verzorgen. Je kunt vaker niet rijden dan wel door het weer. Te warm, vrieskou, te nat... allemaal dingen waar je op een manege nooit over hoeft na te denken. Het kost een hele hoop geld (veeel meer dan die 100,- die jij noemt). Mijn huidige pensionstal is ook 10 km verderop en dichterbij is er niet echt iets te vinden dus voor mijn gevoel zie je het wel een beetje rooskleurig in allemaal.... daarbij, zodra je een paard koopt beginnen ook de zorgen.. veel zorgen...


Zeker heb ik wel een fiets, maar ik maak dagen van 6 tot 17. Om dan nog weer tien km te fietsen (wat een uur heen en terug is) en de volgende dag weer om 6 op te staan is te veel voor mij, want er komt ook nog huiswerk bij. Daarom wil ik een paard op fietsafstand, en ondanks dat ik in bezit ben van een rijbewijs heb ik geen auto. Dus daarom is het geen doen om een paard 10km verder op te nemen, anders had ik het echt met alle plezier gedaan, maar het breekt nu al op, als ik dan ook nog een kleine 10 km extra moet fietsen is dat echt teveel

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:34

Is er een goede pensionplek op fietsafstand? Bij ons is dat echt niet het geval namelijk. En als je dagen hebt tot 17:00 en dan je huiswerk nog moet maken, wanneer ga je dan je paard verzorgen? Dat kost minstens 2 a drie uur per dag in principe...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:38

pluisje88 schreef:
Is er een goede pensionplek op fietsafstand? Bij ons is dat echt niet het geval namelijk. En als je dagen hebt tot 17:00 en dan je huiswerk nog moet maken, wanneer ga je dan je paard verzorgen? Dat kost minstens 2 a drie uur per dag in principe...


Huiswerk in de vorm van toetsen vaak haha. Nu komt het allemaal in een keer, dus dan ben je een aantal dagen heel druk met latijn, maar dat kan ik allemaal op stage doen. Dus na het eten heb ik genoeg tijd om naar een paard te gaan, want anders zit ik op de bank.

De stal waar ik een paard zou willen stallen is 5 minuten verder op. Helaas hebben ze daar dus geen bijrijders nodig.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:41

en op die stal, hoe komen ze daar buiten? Wordt dit gegaan of moet je zelf twee keer per dag naar stal om dat te doen?

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 17:43

pluisje88 schreef:
en op die stal, hoe komen ze daar buiten? Wordt dit gegaan of moet je zelf twee keer per dag naar stal om dat te doen?


Wordt allemaal gedaan. Voeren en buitenzetten gebeurt. Alleen uitmestten moet je zelf doen. Verder wordt er collectief ontwormd en geënt.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:09

Misschien een stomme vraag hoor, maar verdien je zoveel met je stage dat je daarvan een paard kunt onderhouden? Ik maak nergens uit op dat je nog een baan ernaast hebt? Ken wel redelijk wat mensen die ook verpleegkunde studeren, en die hebben het altijd over bizar lage bedragen terwijl ze heel veel uren maken. Niet aanvallend bedoeld hoor, meer nieuwsgierig! :D

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:40

Citaat:
Zeker heb ik wel een fiets, maar ik maak dagen van 6 tot 17. Om dan nog weer tien km te fietsen (wat een uur heen en terug is) en de volgende dag weer om 6 op te staan is te veel voor mij, want er komt ook nog huiswerk bij. Daarom wil ik een paard op fietsafstand, en ondanks dat ik in bezit ben van een rijbewijs heb ik geen auto. Dus daarom is het geen doen om een paard 10km verder op te nemen, anders had ik het echt met alle plezier gedaan, maar het breekt nu al op, als ik dan ook nog een kleine 10 km extra moet fietsen is dat echt teveel


Sorry hoor TS, maar als ik dit lees zou ik nog een aantal jaar wachten.
Wat als de pensionstal dichtbij niet matched met jouw paard? Of jij bent er niet gelukkig? Wat als je gedwongen moet verhuizen omdat ze stoppen?
Als je dagen nu je al opbreken moet je er echt geen paard bij nemen. De verzorging alleen al kost je minimaal een uur. Als je dan nog wil rijden ben je al snel 2-3 uur kwijt.
Een paard is niet voor 1x in de week, zeker niet als je zelf moet uitmesten. Dan moet je consequent elke dag gaan, ook als je moe bent van werk, stage of je niet lekker in je vel zit.
Bij een paard komen heel wat verantwoordelijkheden en zorgen, wat als je een aantal dagen weg gaat?

Ik heb inderdaad ook het idee dat je een roze bril op hebt. Misschien kan je dagelijks gaan helpen bij een bokker uit de buurt voor een periode van 2 weken. Dan zie je al snel dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is, het is dagelijks verzorgen, door de modder ploeteren, doorweekt thuis komen wanneer het regent, ...
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 15-01-20 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43470
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:47

Luca03 ik vind dat jij een veel te donkere bril opzet.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:54

pien_2010 schreef:
Luca03 ik vind dat jij een veel te donkere bril opzet.


Dat kan en dat mag jij vinden. :)
Ik ben ook een student van 19. Betaal alles zelf. En ik ben door omstandigheden en voor de gezondheid van mijn pony moeten verhuizen van een pensionstal op 7 minuten fietsen naar een huurweide op 30 minuten fietsen. Dus de dingen die ik benoem zijn voor mij realiteit (geweest). Ik haal het er dubbel en dik uit hoor, ik geniet van elke moment bij mijn pony's. De nadelen neem ik erbij, maar het is een enorme verantwoordelijkheid en ik zou het jammer vinden voor TS en het paard moest ze het na een jaar niet meer willen/kunnen.