Manege paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:33


xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 12:54

Even een korte reactie op iedereen.

Ik denk persoonlijk dat ik mezelf wel een niet gemiddelde manege ruiter mag noemen. Ik ben ook zeker niet de beste ruiter, maar ik denk wel dat ik meer weet dan gemiddeld manege ruiter. Ik vind het heel belangrijk (en leuk) om dingen te weten en uit te zoeken. Bijvoorbeeld met dat overspringen.

Ik heb toen een heel e-book gelezen over natuurlijke scheefheid. En wat voor oorzaken iets kan hebben. Er zijn vast ruiter die dit doen, maar niet veel manege ruiters. En ik denk dat ik daar wel een voorsprong in heb.

Maar ik denk wel dat ik niet in staat ben om een paard te beleren, tenminste nog niet. Er gaat 1 veel tijd in zitten, en ik zou wellicht met de juiste hulp een heel stuk komen. Maar de ervaring daarin zit er niet, dus ik ga me daar ook niet aan wagen.

Het paard wat ik had gezien had overigens volgens mij een goede moederlijn. Inmiddels gekeken en gezien dat de advertentie van internet af is. Maar voor mij was het de gok niet waard om dat te doen.

En ik las ook ergens dat ik moet gaan voor een braaf paardje, maar daar heb ik persoonlijk niet zoveel behoefte aan. Luisteren en het werk leuk vinden is voor mij belangrijk. Maar ik hoef geen paard die de rondjes loopt en nooit een keer een bokje geeft ofzo. Ik houdt juist van wat pit met het rijden.

En ik weet dat een particulier paard absoluut niet te vergelijken is met een manege paard. Die lopen toch anders, zijn losser en beweeglijker in hun lichaam. Maar er mag wel wat gas in zitten :j

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:02

Wat een braaf paardje is daar kan je over discussiëren maar als je het hebt over niet schoppen / bijten, luisteren en het werk leuk vinden dan heb je het mijns inziens ook al gewoon over een braaf paardje.

Het is niet zo dat men dan meteen een schijndode trapzak bedoeld hè :(:)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 14:00

pmarena schreef:
Wat een braaf paardje is daar kan je over discussiëren maar als je het hebt over niet schoppen / bijten, luisteren en het werk leuk vinden dan heb je het mijns inziens ook al gewoon over een braaf paardje.

Het is niet zo dat men dan meteen een schijndode trapzak bedoeld hè :(:)


Ja, dat klopt inderdaad. De ene vind een braaf paard dit en de ander vind dat.
Voor mij is een must dan braaf in de stal, maar hoeft niet braaf onder het zadel. Zolang het maar geen stress onder het zadel is, maar gewoon plezier bokjes.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:08

Plezier bokjes onder het zadel vind ik persoonlijk respectloos en brutaal. Op de manege zag ik er destijds de lol wel van in maar een paard dat graag voor je werkt bokt niet. Plezierbokjes kunnen in de wei of bij het rondslingeren (niet serieus longeren) maar een paard bokt nooit zomaar plezierbokjes zonder reden is mijn ervaring...

Ik heb absoluut geen makkelijk paard maar braaf is ze wel. Goddank. Spatjes krijg je vanzelf. Die hoef je niet te kopen. Zeker niet als eerste eigen paard. Het is mij in ieder geval zwaar tegen gevallen de overgang naar een eigen paard vanaf de manegeles. En ik had dan nog een intens braaf 21 jarig paard gekocht (absoluut geen trapzak overigens). Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar een uurtje rondjes hobbelen. Het kost veel moeite om je paard gezond en happy te houden

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:19

pluisje88 schreef:
Plezier bokjes onder het zadel vind ik persoonlijk respectloos en brutaal. Op de manege zag ik er destijds de lol wel van in maar een paard dat graag voor je werkt bokt niet. Plezierbokjes kunnen in de wei of bij het rondslingeren (niet serieus longeren) maar een paard bokt nooit zomaar plezierbokjes zonder reden is mijn ervaring...

Daar kwam mijn bijrijdster dus ook achter. Die drukte door waar de merrie aangaf het niet te willen; nou, dan ga je er maar af en ze bokte haar eraf.
Leermomentje: je vraagt een merrie iets te doen; commanderen doe je maar bij een je-weet-wel-hengst.

Maar het maakt ook uit wat er gebeurt. Ik had een Quarter en die kon gigantisch bokken. Als je er naar keek, dacht je :wow: wat een bok. Als je erop zat, dacht je :? wat was dat voor rare galopsprong? Als je al door had dat er gebokt werd.....

Ja "vreugdebok" kan wel, maar dan noemen we dat stalmoed; lees: je hebt te weinig gedaan de afgelopen tijd!

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:25

ikke schreef:
Leermomentje: je vraagt een merrie iets te doen; commanderen doe je maar bij een je-weet-wel-hengst.
Even offtopic Ikke, maar ik geniet altijd zo hoe jij over merries schrijft, dat vind ik zo waar maar ook zo grappig <3 Ik ben al paar keer in de lach geschoten nav jouw posts.
Ruinen of hengsten vind ik daarom wat gemakkelijker, minder gecompliceerd.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:34

pien_2010 schreef:
ikke schreef:
Leermomentje: je vraagt een merrie iets te doen; commanderen doe je maar bij een je-weet-wel-hengst.
Even offtopic Ikke, maar ik geniet altijd zo hoe jij over merries schrijft, dat vind ik zo waar maar ook zo grappig <3 Ik ben al paar keer in de lach geschoten nav jouw posts.
Ruinen of hengsten vind ik daarom wat gemakkelijker, minder gecompliceerd.

En daarom houd ik van merries :D
Die twee "onhandelbare" merries van mijn instructrice ben ik mee op trektocht gegaan. Waar de ene de route over het strand "helemaal mis" vond, vond de merrie waar ik op reed het geweldig en keek als rechtgeaarde toerist haar ogen uit; ik had maar op te letten dat ze haar nek niet brak, ja! Ieder z`n taak op deze reis :D :D

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:37

Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een paar paardjes gaan kijken TS! Het rijden en gedrag van manege paarden of 'eigen' paarden is toch wel een heel groot verschil.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:40

xkusjeirene schreef:
En ik las ook ergens dat ik moet gaan voor een braaf paardje, maar daar heb ik persoonlijk niet zoveel behoefte aan.


Hoe kan je nu geen behoefte hebben aan een braaf paard :') Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar vond deze uitspraak best wel grappig als je er zo apart naar kijkt.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 15:26

Gini schreef:
xkusjeirene schreef:
En ik las ook ergens dat ik moet gaan voor een braaf paardje, maar daar heb ik persoonlijk niet zoveel behoefte aan.


Hoe kan je nu geen behoefte hebben aan een braaf paard :') Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar vond deze uitspraak best wel grappig als je er zo apart naar kijkt.


hahah, ja misschien een beetje krom uitgelegd van mij als ik het zo terug lees. Tuurlijk heb je behoefte aan een paard waar je geen rodeo op hoef te hobbelen :P

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 15:26

Tanja_14 schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een paar paardjes gaan kijken TS! Het rijden en gedrag van manege paarden of 'eigen' paarden is toch wel een heel groot verschil.


Ik ben al een beetje aan het kijken idd. Net weer een gevonden die me erg aanspreekt.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:58

xkusjeirene schreef:
Tanja_14 schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een paar paardjes gaan kijken TS! Het rijden en gedrag van manege paarden of 'eigen' paarden is toch wel een heel groot verschil.


Ik ben al een beetje aan het kijken idd. Net weer een gevonden die me erg aanspreekt.


Goed bezig! Gewoon lekker gaan rondkijken en de tijd nemen, dan kom je er steeds meer achter wat je wel of juist niet zoekt! En keep us updated :o

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 16:13

Ik kan weer niet quoten... @tanja_14

Ja helaas door privé omstandigheden kan ik nu niet met mijn ouders overleggen over dit soort zaken, dat moet helaas nog een week wachten. Misschien kan het zondag...

Dit paard wat ik gezien heb is een 14 jarige merrie, 1,68 groot en eventing ervaring. Eigenaar vraagt een 5 sterren huisje, dus wellicht zou het paard nog niet zo snel weg zijn. Maar voordat ik dus ga reageren moet ik eerst in overleg. Ik wil dan haar om eventuele fimpjes vragen en een foto van de zijkant van het paard. Zegt altijd veel over een diertje, met een zadel op kun je de rug niet helemaal inschatten namelijk, lichaamsbouw vind ik ook erg belangrijk.

Verder staan er ook stamboek papieren bij van het KWPN, alleen is deze erg onduidelijk, dus daar zou ik ook nog wel graag een duidelijke foto van willen zien.

Maar deze zie ik ook zeker zitten, alleen de leeftijd vind ik net iets te hoog, maar... als ze fit zijn kan ik er zeker nog heel veel plezier van hebben.

Maar ik vind haar erg leuk.
Hoe hebben jullie destijds je paard gevonden? En hoe merkten jullie dat een advertentie je aansprak?
Ik merk namelijk dat ik bij sommige advertenties (zonder de advertentie aangeklikt te hebben) dat ik heel snel weg scrol.

Of ben ik weer heel kieskeurig :p.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:26

14 jaar als ze gezond is vind ik niet te oud.

Over je vraag hoe ik destijds mijn paarden heb gevonden. Ik wil en wilde een merens.

1. Eerste paard advies gevraagd ah stamboek en een 4 jarige merenshengst in Nl gekocht. Hij was niet goedkoop, maar het was mijn 1ste paard en ik kreeg er begeleiding bij van de fokker iets dat ik fijn vond bij 1ste eigen paard. Dat was Hercule, 20 jaar mijn soulmate geweest.


Afbeelding



2. Polie heb ik voor Hercule en mijzelf gekocht en deze merens heeft mijn vriendin die in het merensgebied woont in Zuid Frankrijk voor mij gevonden. Polie was 5 jaar en nog onbeleerd. Mijn vriendin heeft haar zadelmak en verkeersmak gemaakt alvorens ze naar ons toe kwam, toen nog in Nederland. Polie heb ik inmiddels 15 jaar.

Afbeelding



3. Chico onze Benjamin merensruin is op vraag van mij (Hercule was overleden, Polie alleen, dus haar tijdelijk in de kudde gezet bij Lizy en Palouseboy) wederom door mijn vriendin gevonden, op vraag van mij om te zoeken. En na filmpjes en veel foto's hebben we een mondelinge optie genomen op hem (hij zou vastgehouden worden voor ons en dus niet verkocht) en zijn we wederom naar Zuid Frankrijk gegaan voor een aantal dagen. Hij is daar 3 dagen door mij getest want ik moest zeker weten dat hij alleen buiten gereden kon worden. Chico is een geweldige ruin die nu 2,5 maand bij ons is en wederom hebben we een geweldig paard.

Afbeelding
Hier reed ik hem de 1ste keer en spetterde hij me nat onder de waterval tot op mijn hemd. Toen besloten dat ik hem zou kopen, want ik moest zo vreselijk lachen om hem.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 17:39

pien_2010 schreef:
14 jaar als ze gezond is vind ik niet te oud.

Over je vraag hoe ik destijds mijn paarden heb gevonden. Ik wil en wilde een merens.

1. Eerste paard advies gevraagd ah stamboek en een 4 jarige merenshengst in Nl gekocht. Hij was niet goedkoop, maar het was mijn 1ste paard en ik kreeg er begeleiding bij van de fokker iets dat ik fijn vond bij 1ste eigen paard. Dat was Hercule, 20 jaar mijn soulmate geweest.


[ [url=m/uOZXSi.jpg]Afbeelding[/url] ]



2. Polie heb ik voor Hercule en mijzelf gekocht en deze merens heeft mijn vriendin die in het merensgebied woont in Zuid Frankrijk voor mij gevonden. Polie was 5 jaar en nog onbeleerd. Mijn vriendin heeft haar zadelmak en verkeersmak gemaakt alvorens ze naar ons toe kwam, toen nog in Nederland. Polie heb ik inmiddels 15 jaar.

[ [url=m/Ec9X41.jpg]Afbeelding[/url] ]



3. Chico onze Benjamin merensruin is op vraag van mij (Hercule was overleden, Polie alleen, dus haar tijdelijk in de kudde gezet bij Lizy en Palouseboy) wederom door mijn vriendin gevonden, op vraag van mij om te zoeken. En na filmpjes en veel foto's hebben we een mondelinge optie genomen op hem (hij zou vastgehouden worden voor ons en dus niet verkocht) en zijn we wederom naar Zuid Frankrijk gegaan voor een aantal dagen. Hij is daar 3 dagen door mij getest want ik moest zeker weten dat hij alleen buiten gereden kon worden. Chico is een geweldige ruin die nu 2,5 maand bij ons is en wederom hebben we een geweldig paard.

[ [url=m/k8v2Ot.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier reed ik hem de 1ste keer en spetterde hij me nat onder de waterval tot op mijn hemd. Toen besloten dat ik hem zou kopen, want ik moest zo vreselijk lachen om hem.


Wat een geweldig mooie paarden! En wat een leuk verhaal. Bedankt voor het delen!

We goed zoekt, die vind wat. Ik had zo snel ook niet verwacht dat ik iets zou vinden wat me echt aansprak naast het manege paardje. Heel gek eigenlijk, maar ik zou wel graag eens willen kijken.

Ik heb die eigenaar stiekem opgezocht op Facebook en wat filmpjes gevonden, paard heeft leuk gangwerk! Zet haar achterbenen er mooi onder, is wel wat lang (maar dat valt te overzien want dit waren cross filmpjes, dus dan mogen ze lang worden :p) springt ondanks dat de afstand niet passend is toch de sprong. Nu hopen dat ik mijn ouders kan overtuigen dat ik contact mag opnemen, voelt niet goed om dat zomaar te doen!

14 jaar is idd prima, ik had liever iets jonger gehad, 12 was eigenlijk mijn max. Maar ook dan kun je er nog jaren plezier van hebben, en ik zie mezelf toch niet hoog de sport in gaan, L springen, M dressuur en een B cross is voor mij al heeeel leuk :)

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:43

Wel gaan voor goede keuring. Chico was goedkoop, want hij is 100% merens, maar fokker vond hem te klein en heeft dus nooit papieren aangevraagd. Daar heeft hij spijt van want Chico is prachtig uitgegroeid.
Ondanks de lage prijs daardoor (scheelt 50% in prijs) heb ik hem volledig klinisch laten keuren inclusief 4 onderbenen tm hoeven.

Ik zou een eventer zeker ook goed laten keuren als je er op valt.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:50

pien_2010 schreef:
Wel gaan voor goede keuring. Chico was goedkoop, want hij is 100% merens, maar fokker vond hem te klein en heeft dus nooit papieren aangevraagd. Daar heeft hij spijt van want Chico is prachtig uitgegroeid.
Ondanks de lage prijs daardoor (scheelt 50% in prijs) heb ik hem volledig klinisch laten keuren inclusief 4 onderbenen tm hoeven.

Ik zou een eventer zeker ook goed laten keuren als je er op valt.

Op die leeftijd is dat zeker een aandachtspunt :j

Daarnaast, wanneer je in het verhaal van Pien "Merens" vervangt door "elk willekeurig paard" blijft het verhaal nog steeds hetzelfde; connecties. Die connecties kunnen ook ontstaan juist doordat je dat specifieke paard koopt (mijn Stippel bijvoorbeeld) maar vooral de juiste mensen die je tippen op de juiste paarden.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:21

xkusjeirene schreef:
Ik kan weer niet quoten... @tanja_14

Ja helaas door privé omstandigheden kan ik nu niet met mijn ouders overleggen over dit soort zaken, dat moet helaas nog een week wachten. Misschien kan het zondag...

Dit paard wat ik gezien heb is een 14 jarige merrie, 1,68 groot en eventing ervaring. Eigenaar vraagt een 5 sterren huisje, dus wellicht zou het paard nog niet zo snel weg zijn. Maar voordat ik dus ga reageren moet ik eerst in overleg. Ik wil dan haar om eventuele fimpjes vragen en een foto van de zijkant van het paard. Zegt altijd veel over een diertje, met een zadel op kun je de rug niet helemaal inschatten namelijk, lichaamsbouw vind ik ook erg belangrijk.

Verder staan er ook stamboek papieren bij van het KWPN, alleen is deze erg onduidelijk, dus daar zou ik ook nog wel graag een duidelijke foto van willen zien.

Maar deze zie ik ook zeker zitten, alleen de leeftijd vind ik net iets te hoog, maar... als ze fit zijn kan ik er zeker nog heel veel plezier van hebben.

Maar ik vind haar erg leuk.
Hoe hebben jullie destijds je paard gevonden? En hoe merkten jullie dat een advertentie je aansprak?
Ik merk namelijk dat ik bij sommige advertenties (zonder de advertentie aangeklikt te hebben) dat ik heel snel weg scrol.

Of ben ik weer heel kieskeurig :p.


Overleggen met je ouders is inderdaad eerst wel een hele handige stap! Extra fotos vragen kan natuurlijk altijd!

Mijn paardje heb ik destijds via marktplaats gevonden, toen ik haar zag wist ik het eigenlijk al, maar ze was eigenlijk te jong... Wel wezen kijken uiteindelijk... op slag verliefd natuurlijk haha. Wel nog naar andere paardjes wezen kijken die wat ouder waren maar uiteindelijk toch besloten om ervoor te gaan en nog geen moment spijt van gehad hoor! Ik was toen opzoek naar een koudbloed maar moet zeggen dat ik vaak bij alleen de eerste foto al afhaakte hoor, dus je bent niet de enige haha!

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:42

ikke schreef:
blijft het verhaal nog steeds hetzelfde; connecties. Die connecties kunnen ook ontstaan juist doordat je dat specifieke paard koopt (mijn Stippel bijvoorbeeld) maar vooral de juiste mensen die je tippen op de juiste paarden.
Zo vreselijk belangrijk. Chico stond te koop maar de eigenares die kinderen had gekregen en dus gene tijd, had hem uitgeleend aan de manege. Die vonden hem zo gaaf, die wilden hem eigenlijk helemaal niet verkopen. Dus puur geluk gehad want dit paard stond niet open te koop.

Wat ik ook belangrijk vind naast connectie is, neem iemand mee die echt verstand heeft van zaken. In alle stilte heb ik weg van Bokt, de koop van Chico voorbereid. Toen de 1ste foto's en filmpjes kwamen, ze doorgestuurd naar Lizy van Bokt en naar Engelse paarden vrienden. Zij zagen hetzelfde als ik, namelijk een wonderschoon paard met een goede rug, nog puppieachtig uiterlijk. Dus dat was al stap 1, mensen met verstand van zaken gaven "groen licht" om er mee door te gaan.
Dus toen mijn vriendin erop gaan rijden→ die was lyrisch.

Dus neem iemand mee. Laat eigenares zelf rijden voordat jij erop gaat. En weet wat je wilt gaan doen met dit paard.
Wil je een dressuur paard of springpaard, of een allrounder. Chico heb ik vooral de hoeven op de foto's gezet→ hoefbevangenheid ooit geweest was de vraag→ merens is een zeer sober ras, want als dat zo geweest zou zijn had ik hem laten staan. Jouw paard zou ik vooral de pezen laten onderzoeken op 4 benen en andere zaken die kunnen spelen door veel te springen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:20

xkusjeirene schreef:
Ik kan weer niet quoten... @tanja_14

Ja helaas door privé omstandigheden kan ik nu niet met mijn ouders overleggen over dit soort zaken, dat moet helaas nog een week wachten. Misschien kan het zondag...

Dit paard wat ik gezien heb is een 14 jarige merrie, 1,68 groot en eventing ervaring. Eigenaar vraagt een 5 sterren huisje, dus wellicht zou het paard nog niet zo snel weg zijn. Maar voordat ik dus ga reageren moet ik eerst in overleg. Ik wil dan haar om eventuele fimpjes vragen en een foto van de zijkant van het paard. Zegt altijd veel over een diertje, met een zadel op kun je de rug niet helemaal inschatten namelijk, lichaamsbouw vind ik ook erg belangrijk.

Verder staan er ook stamboek papieren bij van het KWPN, alleen is deze erg onduidelijk, dus daar zou ik ook nog wel graag een duidelijke foto van willen zien.

Maar deze zie ik ook zeker zitten, alleen de leeftijd vind ik net iets te hoog, maar... als ze fit zijn kan ik er zeker nog heel veel plezier van hebben.

Maar ik vind haar erg leuk.
Hoe hebben jullie destijds je paard gevonden? En hoe merkten jullie dat een advertentie je aansprak?
Ik merk namelijk dat ik bij sommige advertenties (zonder de advertentie aangeklikt te hebben) dat ik heel snel weg scrol.

Of ben ik weer heel kieskeurig :p.

Mijn huidige paardje stond gewoon op Marktplaats. Ik had een eisenlijstje en ik keek de advertenties na of er een aan voldeed.Deze was betaalbaar en stond heel dichtbij.Dus gaan bezichtigen!Als er dan een persoonlijke klik blijkt te zijn (ieder dier heeft zijn\haar eigen persoonlijkheid) dan kun je nog wat onderhandelen over voorwaarden,maar heb je in principe een match.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:11

Ik volg je topic al een tijdje. Jammer dat het paardje op de manege niet te koop is.

Om op je vraag te antwoorden: mijn 1e pony kwam via een kennis van ons. Zij ging studeren en wij zochten nog een gezelschapspony voor bij het paard van m'n moeder. Zo gezegd zo gedaan, een week later stond er een haflinger met 150 kg overgewicht bij ons op de wei. Hij is 6 jaar lang mijn maatje geweest.

Mijn allereerste shetlander heb ik via een advertentie op 2dehands (belgische marktplaats) gevonden. 3 verwaarloosde shetlanders zochten voor het eind van de week een nieuw huisje, anders gingen ze naar de slacht. En ik zag meteen de vosse hengst <3 op slag verliefd. Aantal dagen erna ben ik hem gaan ophalen.

Mijn huidige shetlander(s) heb ik ook gevonden op 2dehands. Een heel minimalistische advertentie, 1 foto met daarbij "10 jarige pittige merrie". En ook weer op slag verliefd, een week erna gaan kijken met m'n moeder en ja weer liefde op het eerste gezicht. Een week later stond ze bij mij op stal.
En uiteindelijk bleek ze drachtig te zijn dus ondertussen heb ik er 2 _O-

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:20

Vandaag het desbetreffende paardje van de advertentie laten zien.
Ze zijn het er absoluut niet mee eens, want wat als ze naar Utrecht moet, wat als ze geopereerd moet worden (nouja, dan ga ik heel snel handelen, operaties komen de meeste paarden niet uit, als het niet meer te redden is dan komt er helaas toch echt een spuitje aan te pas)

Dit alles wordt bekeken vanuit het oogpunt van mijn nicht, die heeft nog altijd paarden, maar haar absolute droompaard heeft een peesblessure gekregen. Hier uiteindelijk door het niet meer kunnen lopen, aan overleden.

Ze zijn daarom dus bang dat dit ook gebeurt met een paard en zij gaan het niet betalen, ook gaan zij niet met een trailer rijden en moet ik het allemaal regelen. Elk paard kan getrapt worden in de wei... Het is een levend dier, je kunt dit niet voorkomen. De stal eigenaar, waar ik heen wilt kijkt op welke groep jou paard kan staan en zet hem of haar hierbij in. Er is dan ook constant iemand die oplet, de kans dat het misgaat is dan heel klein.

Mijn ouders hebben totaal geen verstand van paarden en nu dat het allemaal dichtbij komt gaan ze (merk ik) in de verdediging.

Ik heb al heel vaak uitgelegd dat lessen op locatie kunnen, dus dat ik als ik een paard heb mijn eerst volgende doel een auto en een trailer is (die kan op B rijbewijs).
Ook heb ik altijd gezegd dat ik niet wil dat hun hoeven mee te betalen, want dit wil ik niet van hun vragen.

Ik vind het gewoon jammer dat ze niet mijn kant van het verhaal willen horen, wat ik allemaal heb uitgezocht, welke berekeningen ik gemaakt heb, wat voor spullen ik wil etc.

Een paard laat ik zeker keuren. Mijn keuze ligt bij een allrounder, omdat ik zowel dressuur, springen als cross geweldig vind. Dus ze moet van alle markten thuis zijn.

Iemand die toevallig tijdens zijn of haar opleiding tot verpleegkundige een paard heeft gekocht :P ik moet wellicht eens een vergelijkbaar verhaal hebben.

Verder stuur ik alle paarden door naar 2 goede vrienden van me, beide hebben een eigen paard of gehad en opzoek naar een nieuwe. Dus zij hebben de ervaring en zien wat wel of niet een goede optie is voor mij. Ze waren eigenlijk allebei dol enthousiast over deze eventer. Maar, ik kreeg wel het advies, je weet pas of ze leuk is als je haar gereden hebt.

En daarnaast heb je hier in de buurt eigenlijk heel weinig leasepaarden. Ik heb ooit bijna een verzorgpony gehad voor 20 euro in de maand en 20 euro lessen om de twee weken. Dit werd eigenlijk afgeketst, want; "waarom vragen mensen geld, jij verzorgd hun paard toch?!". Of het is hartstikke duur, denk aan een kleine 100 euro in de maand. Ik vind dat om een paard te leasen toch wel erg veel.

ikke

Berichten: 37600
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:41

[kattige opmerking aan]
Als je dat nu heel cru terug speelt: weet je wel wat een kind allemaal kan overkomen voordat het volwassen is? Heb je daar serieus over nagedacht voordat je zwanger werd?
[kattige opmerking uit]


Mijn ex-manege paard is langer van mij geweest dan van wie ook. Ze was 12 toen ze kwam en met 29 heb ik haar heen moeten zenden.
Ik kocht een 10-jarige die ik met 14 afgaf aan een knieblessure.
enige tijd daarvoor kocht ik een 12-jarige Quarter om z'n karakter in de veronderstelling dat ie de 18 niet zou halen; die werd 23 en heb ik laten gaan voor wat ik later bij elkaar harkte als: wellicht PSSM?
We hadden een leuke KWPN-er op stal, die stond opeens met een gebroken voorbeen. Hoe? Wie het weet, mag het zeggen.

Mijn ouders hadden ook hun bedenkingen bij die eerste maar ik had de mazzel dat iemand die zij goed kenden en veel kennis had van paarden, had gezegd dat het een goed paard was. Hij had gelijk al heeft ie het helaas niet helemaal mee mogen maken.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 22:46

ikke schreef:
[kattige opmerking aan]
Als je dat nu heel cru terug speelt: weet je wel wat een kind allemaal kan overkomen voordat het volwassen is? Heb je daar serieus over nagedacht voordat je zwanger werd?
[kattige opmerking uit]


Mijn ex-manege paard is langer van mij geweest dan van wie ook. Ze was 12 toen ze kwam en met 29 heb ik haar heen moeten zenden.
Ik kocht een 10-jarige die ik met 14 afgaf aan een knieblessure.
enige tijd daarvoor kocht ik een 12-jarige Quarter om z'n karakter in de veronderstelling dat ie de 18 niet zou halen; die werd 23 en heb ik laten gaan voor wat ik later bij elkaar harkte als: wellicht PSSM?
We hadden een leuke KWPN-er op stal, die stond opeens met een gebroken voorbeen. Hoe? Wie het weet, mag het zeggen.

Mijn ouders hadden ook hun bedenkingen bij die eerste maar ik had de mazzel dat iemand die zij goed kenden en veel kennis had van paarden, had gezegd dat het een goed paard was. Hij had gelijk al heeft ie het helaas niet helemaal mee mogen maken.


Haha Amen....

Een paard kan van alles overkomen. Maar als je weet wat je koopt en er een beetje bubbelplastic om heen doet.... nee grapje.

Je kunt een paard niet tegen houden om lekker te gaan spelen in de weide. En elkaar eens speels bijten. Wat wil je dan, je paard inderdaad in het bubbelplastic inpakken. Net zoals jongens jongens zijn en risico's nemen heb je dit met paarden ook. Ons eigen risico gaat er ook aan als we in een ambulance belandden, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Helaas zien zij dit niet zo.. Ik hoop toch dat ik ze enigsinds kan overhalen, dat ik in ieder geval een stap zou kunnen zetten bij dit paard. Als het niet lekker rijdt en de klik is er niet dan houdt het op en zoek ik natuurlijk verder. Maar het gevoel na het zien van de advertentie zit goed, dat wil ik niet laten gaan