Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:51

Vippie schreef:
daniella74 schreef:
Dat lijkt mij heel sterk, nageeflijkheid is heel zwaar tellend in de hogere proeven anders kun je de onderdelen niet fatsoenlijk uitvoeren en ik spreek voor ons allemaal als ik zeg dat wij daar wel degelijk zeer goed op letten. Ilja heeft volkomen gelijk dat je zonder nageeflijk paard geen PP kan rijden.


Daar moet je erg me oppassen.

Tot de F15 kun je wel degelijk een PP rijden met een nog niet perfect nagefelijk paard (logich want het blijven manegepaarden en dat zijn doorgaans geen salinero's). Al de rest verder voldoende is is er geen reden om geen PP te kunnen rijden. Zullen geen megascores zijn maar 210 is haalbaar hoor. Na de F15 gaat het bij mij wel zwaar meetellen want dan zit je op L1/L2 niveau en dan moet er toch wel degelijk verschil zijn. Maar speerpunt blijft het beoordelen van de ruiter ;)


Ik heb pas nog de cursus vrijwillig opnieuw gedaan en echt... vanaf de F12 moet het paard nageeflijkheid tonen. Niet vanaf de F15. Ik wil je aanraden anders de FNRS nog eens te bellen. Edit: natuurlijk kun je bepaalde onderdelen toch nog voldoende scoren door bijv. lekker voorwaarts te rijden, op de letter, door de hoeken... En natuurlijk kun je dan eens net boven die 210 zitten.

Overigens spreek ik nergens over "perfect nageeflijk". Het blijven immers manegepaarden. :) Maar ook manegepaarden kunnen nageeflijk lopen. Niet alle paarden zijn geschikt om boven de F12 proeven te lopen en lang niet alle ruiters zijn in staat de F20 te halen. Dat is ook niet de bedoeling.
Heel officieel is F12 L1 niveau.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:55

CM_ schreef:
Kijk, en dat klopt dus totaal niet.

De fnrs proeven zijn niet te vergelijken met knhs !
De beoordeling ervan is zo ontieglijk anders!
Dus nee als je F15 rijd ben je niet L1 en zeker geen L2 niveau.


Qua oefeningen klopt het zeker wel. De beoordeling is anders. De oefeningen niet.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:11

Oefeningen in de proef die hetzelfde zijn is heel wat anders dan niveau dat hetzelfde is.


Ik pleit er gewoon voor dat F-ruiters zich bewust blijven van het verschil met de knhs.
Zodat ze later niet voor nare verassingen komen te staan.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:04

Vippie schreef:
daniella74 schreef:
Dat lijkt mij heel sterk, nageeflijkheid is heel zwaar tellend in de hogere proeven anders kun je de onderdelen niet fatsoenlijk uitvoeren en ik spreek voor ons allemaal als ik zeg dat wij daar wel degelijk zeer goed op letten. Ilja heeft volkomen gelijk dat je zonder nageeflijk paard geen PP kan rijden.


Daar moet je erg me oppassen.

Tot de F15 kun je wel degelijk een PP rijden met een nog niet perfect nagefelijk paard (logich want het blijven manegepaarden en dat zijn doorgaans geen salinero's). Al de rest verder voldoende is is er geen reden om geen PP te kunnen rijden. Zullen geen megascores zijn maar 210 is haalbaar hoor. Na de F15 gaat het bij mij wel zwaar meetellen want dan zit je op L1/L2 niveau en dan moet er toch wel degelijk verschil zijn. Maar speerpunt blijft het beoordelen van de ruiter ;)


Hij moet wel degelijk al aardig nageeflijk lopen, idd niet perfect (dat lukt menig M ruiter bijde KNHS niet eens) maar met de kop in de lucht of in een werkhouding vind ik een heel verschil en volgens de leidraad van de FNRS moeten wij ons daar aan houden.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:08

Ilja000 schreef:
CM_ schreef:
Kijk, en dat klopt dus totaal niet.

De fnrs proeven zijn niet te vergelijken met knhs !
De beoordeling ervan is zo ontieglijk anders!
Dus nee als je F15 rijd ben je niet L1 en zeker geen L2 niveau.


Qua oefeningen klopt het zeker wel. De beoordeling is anders. De oefeningen niet.


Ik was mij er niet van bewust dat de oefeningen anders zijn en een goede F15 ruiter rijdt prima mee in de L1/L2 is mijn ervaring. Ik ken de achtergrond van CM niet maar mijn persoonlijke indruk is dat sommige KNHS-juryleden een verkeerd en negatief beeld hebben van F-ruiters.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:22

Ik heb liever een paard in de F15 dat fijn in aanleuning en stelling loopt dan een paard wat dmv zagen het hoofd naar beneden heeft. Bij mij kan de eerste ook wel een promotiepunt rijden. De zager niet.
Je kunt gewoon bij de FNRS niet het niveau van de KNHS verwachten, als je die eisen gaat stellen dan haalt niemand meer een promotiepunt.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:36

Op zich wordt die vergelijking ook niet gemaakt. Er zijn wel een aantal punten aangewezen waarop wordt gezegd: vanaf hier zit je ongeveer op dat en dat niveau.

Verder zijn KNHS en FNRS inderdaad verschillend. Maar lees de leidraad er nog maar eens op na: aan bepaalde proeven worden domweg bepaalde eisen gesteld. Zoals vanaf de F3 lichtrijden op het juiste been meegeteld wordt, vanaf de F6 met hals strekken licht contact behouden wordt, wordt er vanaf de F9 constante verbinding en vanaf de F12 nageeflijkheid gevraagd.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:40

@ Daniella74 Ik heb veel ervaring met knhs, en heb op verschillende fnrs maneges gewerkt.

Wat mij schort is dat de fnrs ruiters niet voldoende informeert over de verschillen.

Mensen komen dan vanaf de Fproeven, stromen in in het L1, en krijgen dan een enorme tegenvaller bij de knhs.
En dat is voor die mensen erg demotiverend.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:42

Ik vind ook dat je beter in de B kan beginnen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:43

Is dat zo? Komt dat zoveel voor dan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers. En hoeveel ruiters met een F12 diploma starten er in de B? Waar jij tegenvallers kent, ken ik nl. een aantal succesverhalen.

De FNRS hoeft toch ook niet te informeren over de verschillen? Het is aan de ruiter zelf om de reglementen te lezen. Daarin kun je zo terug vinden waarop gejureerd wordt, wat er gevraagd wordt. Bovendien maakt de FNRS wel heel erg duidelijk dat er minder combinatiegericht gekeken wordt en meer ruiter gericht. Lijkt me duidelijk zat.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:47

Tilmar schreef:
Je kunt gewoon bij de FNRS niet het niveau van de KNHS verwachten, als je die eisen gaat stellen dan haalt niemand meer een promotiepunt.


Ik ben het zo enorm eens met CM_. Ik heb jaren op een FNRS manege gestaan en rijd zelf KNHS (L2).

@ Tilmar, maar dat doen mensen wel, aangezien je na de F12 mag instromen bij in de L1.

Ik heb het met eigen ogen gezien. Elke keer met de FNRS in de 220 tot 230 rijden (eerlijk op de FNRS beoordelingsmethode) en als ze met hetzelfde paard een soortgelijke L1 proef rijden, een verliespunt rijden. Ik persoonlijk had dit ook wel verwacht, omdat de beoordeling niet strookt met elkaar, maar voor de mensen die de overstap FNRS-KNHS maken is het toch een vervelende situatie!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:29

Wij raden iedereen aan gewoon in de B te beginnen. En dat gaat hier erg succesvol, ze rijden alleen maar winstpunten. Ik denk dat als ze LI hadden gereden ze het wel iets moeilijker hadden.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:07

De B is inderdaad een veel beter begin, dan kan de ruiter er in groeien. In de B zijn wel meer paarden die niet helemaal nagefelijk lopen.

Ik heb ook niet het idee dat er veel gebruik wordt gemaakt van het doorstromen FNRS naar KNHS. Verradelijk is namelijk ook dat de winstpunten die je rijdt alleen bij de ruiter tellen. Dus als je op een goed moment met een normale startkaart wil starten dan moet je een paard hebben dat ook al dat niveau heeft gereden (en niet het manegepaard waar je dat mee hebt gedaan).

Ik weet ook wel dat er bij de FNRS staat dat ze nagefelijk moeten lopen, en als een paard dat niet doet dan geef ik een onvoldoende voor dit punt onderaan. Maar als een volte verder netjes gereden is, dan kan je daar toch wel een 6 voor geven? Als het paard heel onrustig in de aanleuning is dan wordt de volte ook snel niet mooi en is dat vanzelf een onvoldoende. Dan is het dus echt wel mogelijk om een promotiepunt te rijden als het paard niet nagefelijk loopt.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Volgens mij is dit het verkeerde topic voor deze discussie.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:51

Ik heb wel een vraagje :)

Ik rij western en nu zitten ze bij mij op de manege al een tijdje te bekokstoven dat ik ook mee zou moeten doen met een proefje.

Ach wil me niet laten kennen hoor :D , maar ik heb dus geen dressuuroutfitjes enzovoort, mag ik gewoon in mijn western outfit een proefje rijden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:36

Ga je een dressuurproefje doen dan?

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:38

ja ik wel hoor :D ... gewoon voor de gezelligheid ;)

Ik rij ook gewoon mee in een dressuurles..basis is toch hetzelfde ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:42

Is het gewoon voor de lol? Dus niet officieel?
Dan maakt het in principe niet uit.
Maar ik zou gewoon wel iets nets aantrekken...

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:15

Als je een witte blouse aantrekt met een donkerblauwe of zwarte trui of bodywarmer met eventueel een plastron en witte handschoenen (geen zwarte!!) dan is het helemaal goed.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:27

hmm dus ik kan niet rijden in mijn showkleding die ik heb voor western?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:28

Nou, ga je dan ook op je westernpaard?
Zo ja, dan kan je je showkleding wel aan doen...hoort er dan toch wel bij...

Maar zit je op een dressuurpaard dan zou ik aandoen wat Danielle zegt...

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:30

ja rij dan gewoon op mijn eigen paardje. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:31

Dus ook met je westernzadel enzo? Ga dan lekker in je showkleding...pech voor dat cijfer onderin. :P Tis toch voor de lol?

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:33

hahaha,

Ik heb alleen maar westernoutfit voor mezelf en voor mijn paard :).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101767
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:34

Ja, dus wat ik zeg? :')