Nieuwe pony op de manege

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:41

Ik kan me een voor val van een hele tijd geleden ( :7 ) herinneren, waarbij een paard dat normaal altijd heel braaf was, bij het opstappen ook opeens omhoog kwam. Dat deed ze anders nooit, dus is het dier de les uit gehaald en is er een ander paard ingezet. Na onderzoek, bleek dat het dier van de ene op de andere dag last van haar rug had gekregen. Op stal had ze overigens niets laten merken, alleen de oortjes mischien iets naar achteren bij het zadelen.

Zelfs als deze pony het altijd doet, kan ik me niet voorstellen dat er geen reden voor is. Heeft de manege voor aankoop dan niet gekeken of her dier wel geschikt is? Een pony dit op stal al hevig protesteert, lijkt me niet echt een aanwinst :?

Ixie

Berichten: 1606
Geregistreerd: 03-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:15

Coby schreef:
knuffeldier schreef:
millanka, groot gelijk. Het moet wel leuk blijven en zeker om je eigen veiligheid denken.
Dat de instructrice TS op een steigerend paard heeft laten stappen, dat ook nog eens gevallen was vind ik zeer triest. Als instructrice ben je toch verantwoordelijk en zou je beter moeten weten.


Dat vind ik ook.
Een manege hoort dit soort paarden niet door manegeruiters te laten rijden. Wanneer ik als moeder dit verhaal bij thuiskomst moest aanhoren had ik gelijk actie ondernomen naar de manege toe.
Een veertienjarige kan die keuzes tussen wel of niet opstappen (ook vaak door groepsdruk) nog niet maken. Vandaar ook dat een instructeur moet zorgen voor betrouwbare paarden.


ik ben 14 en ik zou ook wel beter weten :P.
jullie zeggen allemaal steeds ja ze is nog maar 14 maar idd mensen verschillen :P.
sorry offtopic maar wilde dat ff zeggen.

Soemajjah
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Putte, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:21

Ik denk dat dit paardje echt niet gelukkig is. Vermoedelijk heeft hij ergens lichamelijk pijn (ik vermoed rupgpijn) en door dat haar signalen niet gerespecteerd of begrepen worden lijdt ze ook psychologisch. Daarom dat ze in de stal bij het poetsen zelf van haar oren maakt, omdat ze weet dat er terug iets gaat komen wat pijn gaat doen...
Wat betreft dat loslaten betreft, ik vind dit schitterend dat iemand niet loslaat want dit kan het steigeren alleen maar doen verergeren. Als ze dit nu doet omdat ze pijn heeft, kan dit overgaan als hij psychisch als fysisch correct behandeld wordt. Gaat lang duren maar lukt als je geduld hebt. Maar als je nu loslaat als ze dit doet, gaat ze de link leggen tussen als ik iets niet wil ga ik omhoog en moet ik niets meer.
Maar vind wel dat na het omver vallen er niet meer mag gereden mee worden, aangezien dat dit haar rug nog erger kan beschadigen...

Hoop dat dit paardje rust en respect krijgt in de toekomst... Vind dat manegepaarden dit veel te weinig krijgen... ;(