(manege) Stal Ermelo

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:21

Het heette voorheen Dressuurstal Telgt :) Zit naast de Aalbertshoeve.

Wat fijn dat je zo'n positieve ervaring hebt en dat het welzijn van de paarden zo goed naar voren is gekomen. Goed te lezen dat het sterk is verbeterd en ik wens je er heel veel plezier :j

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 13:25

haha zou je graag uit willen leggen waar het ergens is. maar ik woon pas een paar maanden in putten en ik ben, nou uu, niet zo topografisch aangelegd en richtingsgevoel heb ik ook nog nooit van gehoord (Dit is dan nog zacht uitgeruk ) := 8)7

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:16

Valt volgens mij onder Horst toch, grensgevalletje :')
Lessen klopt inderdaad zoals jij het aangeeft, geen rondjes achter elkaar maar ieder zijn oefening, was toen ook zo en vond ik toen ook een dikke plus!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 14:56

Maarja dat is wat veel manege's hebben he, dat achter elkaar aan hobbelen en elke week n ander paard. Dat wilde ik absoluut niet, en door de persoonlijke begeleiding, denk ik dat ik best wat kan leren hier.

Overigens staan de paardjes lekker in de wei, daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Ze hebben niet honderden les klanten dus de paarden hebben genoeg rust.

Ze zijn nog bezig met het een en ander aanpassen, maar ik vraag me af welke manege al deze pluspunten heeft. Want op de stallen na, kan ik weinig negatiefS(of iig niet super) vinden.

Nu kom je echter pas meer te weten als je er eenmaal rijd, maar dan nog...

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:14

Mijn lease en bijrijpaard staan in Horst en dit nooit gezien!
Nou zo zie je maar weer.
De uit rij mogelijkheden begrijp ik dan niet helemaal zoals op de website staan.
Bos richting veluws ros is best nog een eind stappen en de heide naar caluna ook.....

Ik zal als ik thuis ben eens op googlemaps gaan zoeken.

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:22

@Linnie050: weet je Boerderijpret / Tuincentrum Nijhuis in Telgt (daar ligt het ook), als je die weet dan ga je daar recht tegenover de weg in (vanuit Ermelo dus naar rechts) en dan is het einde van de weg met de weg mee links-rechts en dan is het iets verderop aan je linkerk(h)and :D

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:12

Whaaaa telgt inderdaad :') bos was denk ik 10-15 minuutjes toch DAF?

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:50

Zet mijn naam in hoofdletters nou eens uit in je telefoon :p

Ja zo'n beetje wel, je kon achterlangs gaan via de weides van de Aalbertshoeve of langs de weg. Je steekt dan langs Hoeve Nieuw Lopsum of over het terrein van Boerderijpret richting het bos.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:25

Linda die manege zit in Telgt/Horst, het ligt uit het zicht en is best moeilijk te vinden.
Ze hebben heel veel vernieuwd en verbouwd daar.Ik ken Sjerstin en ze is goed voor haar paarden en super aardige vrouw.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:04

Oké nu snap ik het ja.
Dankje :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:09

@Linn1502

Ja het klopt, ik ging meteen na de lessen even rijden. dus heb je nog wel even gezien geloof ik. Maar je was zo in gesprek met sjerstin en jaap dat ik me even afzijdig gehouden heb. had je nog wel even willen aanspreken maar is er niet van gekomen :)

Fijn dat je het leuk vond bij ons! Alvast veel plezier met je proeflessen!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 08:32

Haha was je het toch ja. Jij was je handschoen kwijt toch??
Ik kom in november 2 lesjes doen :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:54

Haha ja klopt ik was mijn handschoentjes kwijt geraakt ergens onderweg

Bowo
Berichten: 2840
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:28

Ik heb gisteren een buitenrit gemaakt bij deze stal, maar ik ben erg geschrokken.

Over de rit zelf
-Onze groep moest nogal verdeeld over het land komen en dan heb je dat de ene wat eerder komt dan de andere. De eersten van onze groep zaten al op het paard, toen de andere helft nog niet eens op stal was
-De paarden verder ingedeeld op gewicht en lengte, maar niet op rijervaring of andere wensen. Er werd tegen iemand gezegd "Jij mag op x. Heb je wel een beetje ervaring?" En dan alleen een ja als antwoord verwachten. Je kunt niet iemand indelen op een moeilijker paard, zonder de ervaring te weten. En ervaring is nogal een ruim begrip.... Maar ook voor mij gold dat mijn paard qua karakter echt totaal niet bij mij paste (hoewel, deze paste volgens mij bij niemand....)
-De begeleider wist niet hoe lang onze rit was. We hadden 2 uur geboekt, maar na 1 uur ging de begeleider al weer terug naar stal. Toen iemand daar wat van zei, ging ze toch maar nog een rondje door een ander bosje maken.
-De begeleider had geen controle over haar eigen paard, dit leidde uiteindelijk tot de hele kudde die aan de kletter ging, omdat ze besloot een galop in te zetten op een groot open stuk terwijl een heleboel mensen naast elkaar reden. Toen mensen stop riepen, kon zij haar paard niet snel terug krijgen.
-Nadat de kudde op hol sloegen, mochten we geen galop meer doen (ondanks dat het dus door haar slechte inschattingsvermogen kwam) en ook de draf lukte niet meer omdat sommigen het vertrouwen in hun paard kwijt waren
-Als compensatie voor het niet meer mogen galopperen en de alsnog te korte rit (1:40 in plaats van 2 uur), mochten we nog een rondje in de bak rijden incl. galop. Dat is toch niet hetzelfde.

Over de paarden:
-Minstens de helft van onze groep paarden was kreupel. Wisselend van onregelmatigheid door bijvoorbeeld slechte hoeven (zie volgende punt), een overduidelijke oude blessure, tot gewoon zwaar atactisch. En als je dan vroeg of je paard wel helemaal rad was, dan zeiden ze dat er niets aan de hand was.
-Minstens de helft stond enorm slecht op de hoeven. Veel te steil, te hoge verzenen, lange uitwaaierende flappen, scheef afgesleten etc. Waarbij eentje er echt uit zag als een van mijn kindertekeningen: een been met daaronder een bijna vierkant blokje (te steil en hoge verzenen)
-Mijn paard wilde absoluut niet lopen. Ik vond het gewoon zielig voor het paard dat ik continu keihard moest trappen om überhaupt bij de groep te blijven. In de bak was aandraven al een hele opgave, maar ze zeiden dat het paard buiten wel sneller was, nou daar heb ik dus weinig van gemerkt. En ik mocht ook geen zweep mee, daar dat was toch een stuk vriendelijker geweest voor dat paard dan dit continue trappen.
-We gingen ook voor de gezelligheid, maar aangezien mijn paard niet wilde lopen, heb ik bijna niet kunnen kletsen, omdat er gewoon teveel afstand was.
-Sommige zadels waren erg slecht. Kussens die er schots en scheef onder zaten, een kussenkanaal dat misschien net breed genoeg is voor een Shetlander, om over de pasvorm dan nog maar niet te spreken.
-De meeste stallen waar ook hard aan uitmesten toe.

Het enige positieve punt was dat de paarden daarna wel weer lekker terug mochten naar de wei.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:57

Bowo schreef:
-Mijn paard wilde absoluut niet lopen. Ik vond het gewoon zielig voor het paard dat ik continu keihard moest trappen om überhaupt bij de groep te blijven.


Als je nu een beetje een dierenvriend bent was je gewoon afgestapt. Sterker nog, was je niet opgestapt.
Uit principe.

Bowo
Berichten: 2840
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:08

Nabster schreef:
Bowo schreef:
-Mijn paard wilde absoluut niet lopen. Ik vond het gewoon zielig voor het paard dat ik continu keihard moest trappen om überhaupt bij de groep te blijven.


Als je nu een beetje een dierenvriend bent was je gewoon afgestapt. Sterker nog, was je niet opgestapt.
Uit principe.

Tja, ik kan moeilijk tijdens een buitenrit afstappen en ik ga er van uit dat als ze zeggen dat een paard buiten voorwaartser is, dit ook zo is....
En niet opstappen, ik kan moeilijk voor het opstappen weten dat dat paard niet vooruit wil onder het zadel

Amado7

Berichten: 10740
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:21

Ik ken Sjerstin als een hele aardige vrouw die erg goed voor haar paarden is. Voor zover ik weet (is al een hele poos geleden dat ik daar op stal was) heeft ze alles mooi op orde en zijn de paarden zeker verzorgd en hebben ze inderdaad mooi weidegang.

Linda, het zit daar een stuk achter van bentum als je doorrijdt vanaf daar naar pieper. Inderdaad bij de Aalbertshoeve.

Bowo
Berichten: 2840
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:36

Er was ook zeker wel te zien dat de bedoelingen goed zijn, inderdaad aan de weidegang en ze wel in een goede voedingsconditie waren en dergelijke, maar dan vraag ik me af of het onwetendheid is als een paard gewoon niet goed is, of dat het voor de manegepaarden minder uitmaakt dan voor de wedstrijdpaarden als ze niet helemaal goed lopen. En of ze gewoon een slechte smid hebben (want met zoveel paarden die er steil op staan, gaat daar ook wel een verdenking naar uit, lijkt me niet dat ze allemaal van nature aanleg hebben om zo steil te staan).
Een aantal van de paarden die mee waren op buitenrit moeten volgens mij gewoon op pensioen en als weidemaatje het rustig aan doen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:23

Dit is voor mij ook nieuw, ik ken Sjerstin ook al een hele poos en er rijden daar ook gehandicapten enzo.Ze staat goed aangeschreven,nooit iets negatiefs gehoord,wat ik over de andere manege dan weer wel hoor.
Mja het zijn verhalen,ik weet niet of ze waar zijn en ga er dan ook niet op in.
Maar misschien weet Sjerstin die verhaal helemaal niet van wat er gisteren is gebeurd.

Jullie hadden alleen contact zeg maar met het meisje dat jullie ging begeleiden?
Want ik vermoed dat Sjerstin [de eigenaresse] hier helemaal niks vanaf weet.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:39

Ik was er gisteren ook bij. Wat bowl plaatst is zeker wel waar. Onze begeleidster was geen meisje maar een volwassen vrouw.

In augustus zijn we ook geweest met een (deels) ander groepje. Toen was het heel leuk, met gezellige begeleiding, mooie rit. Daarom zijn we nu nog een keer gegaan maar gister was dus echt een flink stuk minder, helaas. :o

DemiSisa

Berichten: 1060
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:43

Ik reed ook mee met de buitenrit van Bowo en Risxx. In augustus heb ik er ook een buitenrit gereden en die was super, begeleiding was super, begeleiding had controle over haar paard en wist waar er veilig gegaloppeerd/gedraafd kon worden, communiceerde duidelijk wanneer er een tempowisseling kwam et cetera. Ook de verdeling werd netjes in overleg met de groep gemaakt en daar werd pas mee begonnen toen de hele groep er was. De buitenrit die toen voor ons was liep enorm uit (een uur), maar juist doordat alles zo duidelijk gecommuniceerd werd, was dat voor geen van ons een probleem en heeft voor zover ik weet niemand dat toen ook als een probleem ervaren.

Ik snap dat een deel van de chaos tijdens de rit echt door de begeleider kwam, maar als eigenaresse ken je je eigen paarden toch wel? Je loopt toch zelf ook wel eens door je stallen heen? Als je dan ziet dat de stallen vies zijn, paarden te lange hoeven hebben/niet goed op de hoeven staan zorg je er toch voor dat daar wat aan gedaan wordt door stallen uit te (laten) mesten/de hoefsmid te laten komen? Dus het deel wat Bowo aanhaalt met betrekking tot de paarden is iets wat in mijn ogen echt gewoon komt door onwetendheid/andere behandeling manegepaarden t.o.v. eigen paarden of noem maar op. Het paard dat atactisch was heeft wel beschermers omgekregen, dus waarschijnlijk wisten ze dat er iets met het paard was. Maar zoals dat paard liep, is het toch ook gewoon niet eerlijk om er überhaupt iemand op te zetten? Zelf reed ik op een paard dat zelfs met de teugels zo lang als mogelijk nog continu mij uit het zadel trok. Dat viel in de bak/aan het begin van de buitenrit nog mee, maar na het eerste drafje was het continu raak. Met als gevolg enorme last van mijn schouders/rug. Gisteren was echt een heel stuk minder plezierig helaas..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:46

Heey ik ga niet zeggen dat jullie het verzinnen hoor,dat ook zeker niet,maar ik kan het me gewoon niet voorstellen.Dan moet het heel erg veranderd zijn daar.
Ik zou de eigenaresse Sjerstin er over aanspreken,kijken of zij hier vanaf wist?

Bowo
Berichten: 2840
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:15

Ik heb ook gewoon hoge standaarden en ik vind dat je als eigenaar en ruiter ook eigenlijk niet anders mag verwachten. Het gaat nu eenmaal om dierenwelzijn en daar mag je mijn inziens gewoon niet nonchalant in zijn.
De meeste dingen die ik heb beschreven zijn gewoon objectief, dat kan ik niet veranderen omdat ik dingen zelf anders zou doen ofzo (zeg maar, onbeperkt of continu ruwvoer ofzo, vindt de een het ene goed goed en de andere het andere, maar de meeste dingen die ik hierboven beschrijf, kan je eigenlijk gewoon niet omheen)
Daarnaast staan een aantal dingen ook op beeld omdat ik een cap camera had. Voor mij reed een van de overduidelijk kreupele paarden, dit is dus ook op film te zien. Er staat op film dat de groep er vandoor gaat (het begin alleen niet). Er staat op film hoe de begeleidster haar paard niet in draf kan houden. Er staat op film hoe erg mijn paard telkens achter blijft (maar je kan natuurlijk niet zien hoe ik dan rijd en hoe hard ik moet aandrijven).

Sjerstin was onze contactpersoon, ze was dus zeker op de hoogte van de rit zelf en waarschijnlijk ook van de paarden die meegingen. Daarnaast had ze ook gehoord dat er iemand af was gevallen, dus dat de rit niet zo soepel ging. (We kwamen haar kort tegen toen we net weg wilden gaan)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:55

Jullie zijn naar de heide geweest als groep denk ik? gelukkig is het eigenlijk goed afgelopen dan,er had zoveel kunnen gebeuren toen de groep er vandoor ging!

Bowo
Berichten: 2840
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (manege) Stal Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:40

Klopt.
Gelukkig viel degene niet hard en was de groep op dat moment redelijk tot stilstand gekomen, waardoor het loslopende paard daar heen ging en hij snel gevangen kon worden.