omdraaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:38

mijn paard heeft de vervelende gewoonte om te draaien als ze iets eng vind. Ze gaat daarna niet aan de kletter of iets, maar draait dusdanig snel dat ik het moeilijk uit kan zitten. Ik draai haar over het algemeen door zodat ze weer met haar neus de goede kant op staat, maar hoe is dit nou te voorkomen? (aangezien je het niet altijd aan ziet komen... een kudde koeien die ineens gaat rennen bijvoorbeeld Knipoog )

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:19

Is niet altijd te voorkomen ondanks het tussen de teugels insluiten van je dier.
Dus gewoon doordraaien,even been eraan en weer voorwaarts.
Als je dit vaak genoeg doet houdt ie vanzelf op,weet dan dat draaien niks oplevert,moet immers gewoon weer recht door.

Groet Dagmach

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:57

Mijne deed dat ook, maar die nam wel de kuierlatten, met een bloedgang de andere kant op, erg vervelend allemaal.
Als je goed oplet, zul je zien dat hij altijd naar dezelfde kant op weg rent, mijne had dat naar links, dus rechter teugel er goed bij, en linkerbeen.
Meestal merk je vtv al wel spanning, ga aan het werk, schoudervoor o.i.d, maar laat hem op jou letten, bij mij is het nu over, al moet ik het altijd in de gaten houden..........

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:00

eigenlijk kan je het niet voorkomen , want ze schrikken soms van dingen waarvan wij denken is dat nou eng ?
maar meestal voel je het toch wel een beetje aankomen , het is idd erg vervelend mijn paard gaat als hij wat engs ziet in 1x stil staan . dus als ik keihard aan het galoperen ben op een veld ofzo en hij ziet wat staat hij meteen stil !
het enigste wat je kan doen is je paard voor zijn ...

_Daisy14_
Berichten: 208
Geregistreerd: 23-02-07

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:02

ik heb daar ook last van alleen de mijne komt omhoog en draait dan om zeer vervelend.
meestal draai ik hem weer dezelfde kant op terug en geef dan veel been en dan gaat die wel weer een tijdje vooruit Tong uitsteken

anne_fury
Berichten: 403
Geregistreerd: 06-06-07

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:29

ik weet nog dat toen ik heel klein was ik een verzorgwelshje had die dat ook deed,je kan evt een ander paardje meenemen maar zoveel nut heeft dat niet want als je paard en jij dan weer alleen gaan draait het weer om en dat wil je natuurlijk ook niet:P
als je pony omdraait gewoon weer terugdraaien naar waar jij heen wilt,de aanhouder wint moet je maar denken,en anders klets op dr kont,bij mij hielp dat wel,jij bent de baas en je pony moet naar jouw luisteren,(normaal ben ik nooit zo streng hoor Knipoog) en als je pony dan de kant opgaat waar jij heen gaat beloon je hem natuurlijk uitbundig

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:41

Ik zit ook met dit probleem mijn pony heeft vaak bepaalde plekken waar die het elke keer weer doet (misschien dat hij wel al door heeft dat ik denk dat hij zich wel is weer om kan gaan draaien) maar ik kan hem meestal net niet terug of doordraaien en dan galoppeerd hij terug lukt het wel om hem weer de goede kant op te krijgen dan blijft hij stil staan en als ik dan aan drijf wil hij weer omdraaien en dat kan soms wel even zo doorgaan lukt het hem niet dan wil die ook nog wel is even omhoog komen.

Ik zit er aan te denken om hem met een stangtje te rijden i.p.v. gebroken bit, kijken of ik hem dan beter kan houden.

nodi
Berichten: 943
Geregistreerd: 13-03-05

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:11

aliluck schreef:
Ik zit ook met dit probleem mijn pony heeft vaak bepaalde plekken waar die het elke keer weer doet (misschien dat hij wel al door heeft dat ik denk dat hij zich wel is weer om kan gaan draaien) maar ik kan hem meestal net niet terug of doordraaien en dan galoppeerd hij terug lukt het wel om hem weer de goede kant op te krijgen dan blijft hij stil staan en als ik dan aan drijf wil hij weer omdraaien en dat kan soms wel even zo doorgaan lukt het hem niet dan wil die ook nog wel is even omhoog komen.

Ik zit er aan te denken om hem met een stangtje te rijden i.p.v. gebroken bit, kijken of ik hem dan beter kan houden.


Ik weet niet of je hem op een stang beter kan houden dan op een gebroken bit, een stang pakt hij makkelijker vast en dan heb je helemaal niks meer, ik denk dat je beter een wat scherper dubbelgebroken bitje kan proberen.

Van het omdraaien heb ik ook last gehad met een jong paard, telkens deed ze het weer, dit was dan in de bak dus dan is het makkelijker op te lossen door haar gewoon vanaf de eerste stappen in de bak direct aan het werk te zetten, buiten is dit wat lastiger omdat je dan gewoon een ontspannende rit wil hebben. Ik denk dat je inderdaad gewoon consequent moet blijven en telkens met een snelle reactie duidelijk maken dat je niet wil dat ze omdraait.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:13

RT-P

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:27

nodi schreef:
aliluck schreef:
Ik zit ook met dit probleem mijn pony heeft vaak bepaalde plekken waar die het elke keer weer doet (misschien dat hij wel al door heeft dat ik denk dat hij zich wel is weer om kan gaan draaien) maar ik kan hem meestal net niet terug of doordraaien en dan galoppeerd hij terug lukt het wel om hem weer de goede kant op te krijgen dan blijft hij stil staan en als ik dan aan drijf wil hij weer omdraaien en dat kan soms wel even zo doorgaan lukt het hem niet dan wil die ook nog wel is even omhoog komen.

Ik zit er aan te denken om hem met een stangtje te rijden i.p.v. gebroken bit, kijken of ik hem dan beter kan houden.


Ik weet niet of je hem op een stang beter kan houden dan op een gebroken bit, een stang pakt hij makkelijker vast en dan heb je helemaal niks meer, ik denk dat je beter een wat scherper dubbelgebroken bitje kan proberen.

Van het omdraaien heb ik ook last gehad met een jong paard, telkens deed ze het weer, dit was dan in de bak dus dan is het makkelijker op te lossen door haar gewoon vanaf de eerste stappen in de bak direct aan het werk te zetten, buiten is dit wat lastiger omdat je dan gewoon een ontspannende rit wil hebben. Ik denk dat je inderdaad gewoon consequent moet blijven en telkens met een snelle reactie duidelijk maken dat je niet wil dat ze omdraait.


Ik heb niet zo heel veel verstand van bitten, maar een dubbel geboken is dus scherper dan een enkel gebroken? Dan zou ik dat ook kunnen proberen.

bedankt voor de tip

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 08:43

een bit is zo scherp als de hand van de ruiter, dooddoener, maar wel waar. Ik denk niet dat je het in een bit moet zoeken. Ik rij buiten ook met een stang hoor, maar dat is puur psygisch. Je denkt dat je meer controle hebt, dus zit je zelfverzekerder op je paard.
Die van jou doet het echt op bepaalde plekken zeg je, ik zou kijken of je de mogelijkheid hebt om op die plekker te oefenen met iemand ernaast, die hem aan de hand mee neemt, en dat dan verder uitbouwen

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:53

Ik denk dat je er niet veel aan kan doen, een paard is nu eenmaal een vluchtdier en schrikt gewoon af en toe eens , zeker op een plek waar hij eerder enorm is geschrokken zal hij vaak even op eieren gaan lopen.
En de een vlucht , de ander draait en blijft netjes bij je en er zijn er ook die bijna gaan zitten, de mijne draait ook geregelt maar kan ook heel mooi gaan zitten haha.

Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon accepteren , af leren waarom het is zijn taal, ook heel veel op een correcte zit gaan oefenen , dat scheelt een jas.

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:43

gewoon accepteren lijkt me niet handig het zo maar gebeuren dat je paard zich omdraaid terwijl er net een auto of fietser langs komt

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:58

opsluiten en niet doordraaien. verander je techniek.
Voornamelijk met je benen opsluiten en veel drijven.
juist doordat je doordraait, geef je het paard ruimte en leer je iets aan.

Jana_en_Ik

Berichten: 1696
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Nieuwegein

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:05

Het grote wonder wat mij geholpen heeft toen mijn paardje (weliswaar 9 van de 10 keer zonder schrik) is volhouden en doorduwen. Ik was als de dood als ze weer omdraaide en zag het, net als in een schrikreactie, niet aankomen. Mij is toen gezegd NOOIT door te draaien (want dat sta je je paard het omdraaien toe) maar langs de zelfde kant terug en been eraan. Ik heb haast letterlijk aan haar bitring gehangen en door het hek gelopen, maar ze draaide wel terug! Maak je maar eens boos (geen reden tot geweld, maar probeer zelfverzekerd en doortastend te zijn). Mijn paardje was zo onder de indruk dat ze het nog 2-3 keer geprobeerd heeft (zonder succes) en het sindsdien nooit meer heeft gedaan.

Moraal van het verhaal: altijd terugdraaien, niet doordraaien en been geven. Volhouden en doortastend zijn.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:23

Zorgen dat je altijd buitenteugel erbij hebt, dan zullen ze niet zo snel omdraaien maar neiging hebben om rechtdoor er vandoor te schieten en dat is wel makkelijk uit te zitten en terug te nemen.

Had ook precies hetzelfde probleem zoals jij zegt. Alleen hij draaide wel 2 kanten op, maakte niet uit, net hoe het uit kwam of hoe hij schrok. Of waar ik hem de ruimte gaf.

Daarna terugdraaien of dwingen schoot hij alleen maar meer in de stress wat niet resulteerde in het gewenste resultaat. Als er specifiek 1 eng punt is, dan nooit recht op af rijden, maar met stelling of schouderbinnenwaarts. Als dat weer goed gaat langzaam uitbouwen.

Let erop dat jij je spanning in je lichaam wel laat afvloeien anders blijft hij het ook houden en is weer sneller geneigd om te draaien. En dat jij niet gaat knijpen met je bovenbenen om maar hou vast te zoeken.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:29

aliluck schreef:
gewoon accepteren lijkt me niet handig het zo maar gebeuren dat je paard zich omdraaid terwijl er net een auto of fietser langs komt


Je hoeft het ook niet te accepteren , maar soms gebeurd het gewoon, als je ontspannen buiten aan het rijden bent en hij schrikt , dan staat die van mij achterste voren hoor, kun je op dat moment niets aan doen dan gewoon weer terug draaien en verder gaan.

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:31

ja zo bedoel je dan vind ik ook niet dat je het accepteerd want je gaat weer terug die kant op wat jij wou, dat schrikken da kun je idd niet voorkomen

Brelem

Berichten: 42
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Rond Amsterdam

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:10

Mijn eigenwijs paardje heeft hier ook een handje van. Zoveel mogelijk proberen het voor te zijn, en als niet niet lukt dan niet doordraaien maar terugdraaien. Bij mijn paard werkt dit erg goed.

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:03

ik zou ook zeggen juist tegengestelde richting weer proberen terug te draaien en niet door te draaien. je geeft zelf al aan dat ze altijd dezelfde kant opdraait dus wees voorbereid en houd dus goed de buitenteugel erbij. blijf rustig, maar probeer dan wel eens streng te zijn en de andere kant terug te draaien.
mijn pony deed het buiten ook weleens, maar geef ze niet der zin, want zoiets hebben ze heel snel door en blijven ze het doen.

succes ermee,
groetjes colinda