Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:29

Goed, vanmiddag PB gehad van stalgenootje over een race in Rijpwetering [bij de Ripse Ruiters], een ponyrace, 160 meter allemaal pony's die tegen elkaar gaan racen. Lijkt me ontzettend gaaf om mee te doen maar er is een máár ; als ik ga racen met mijn pony is het zo dat ze zo verschrikkelijk enthousiast word dat er geen rem meer opzit. Clown Vandaag in het land raceten [spel je dat zo?] samen naar achter toe & er zat een sloot maar madame had dat geloof ik niet helemaal door met als gevolg opeens toch maar omdraaien. Clown Zelfde met buitenrijden; dan racen de paarden tegen elkaar & die van mij wil gewoon winnen maar ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik haar nou echt goed moet stoppen, wat een goede manier is om haar op de rem te krijgen..

Lijkt me ontzettend gaaf om mee te doen maar ik wil wel het idee hebben dat ik een rem heb. Clown
Iemand misschien een goed idee?

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:30

Niet racen tot je je paard onder controle hebt lijkt mij..

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:33

Hoe is ze in de bak? Luistert ze dan wel goed naar je hulpen?

Ik heb nu al een paar maanden niet gereden maar toen ik nog wel reed was mijn draver ook niet te houden buiten (alleen in galop, in draf is hij wel goed te rijden) . Als hij achter een ander paard aangaloppeert en er niet langs kan gaat het wel. Maar als ik met hem in het weiland rijd gaat hij net zo hard en oncontroleerbaar als buiten dus ik ga er eerst op oefenen dat hij in de wei ook perfect op mn hulpen staat, minder gevaarlijk dan buiten Knipoog Misschien ook wat voor jou?

Om met alle paarden naast elkaar te galopperen is zowieso al geen goed idee, gaan ze tegen elkaar racen.

Veel overgangen rijden verder en zorgen dat hij goed terug te rijden is op je stem en zit, zodat je niet in zijn mond zit te plukken. Als hij echt al aan het racen is, kun je hem op een volte zetten (als er ruimte voor is) dat helpt vaak ook. Lachen

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:10

@ Wendy15 ;
Het racen is het enige 'probleem', gewoon galopje kan wel buiten maar zodra de versnelling erin gaat word het een heel ander verhaal. Als we gaan racen word ze oncontroleerbaar..

@ Inge_
In de bak luistert ze goed naar de hulpen, dan zijn vrij weinig tot geen dingen een probleem. Achter een ander paard aan gaan galoperen is ook geen idee, dan voert ze de druk ook gigantisch op & wil ze er langs schieten..

In de wei heb ik inderdaad vanmiddag ook geoefent, in m'n eentje ging het opzich wel aardig, met ander paard erbij bidde ik of ze in godsnaam voor de sloot zou stoppen. Clown

Op een volte zetten doe ik inderdaad in het weiland wel, vind het niet de prettigste manier maar ik krijg d'r wel in 1x om = stil..

Ik ga het nog maar is proberen met veel overgangen rijden, hopelijk word het wat. Lachen

Bedankt!

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:14

Tegen andere paarden willen racen ken ik, heb een Draver Knipoog Daarom laat ik mijn paard altijd voorop lopen, anders zit hij mij dwars en ik hem Knipoog

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:16

Bij mijn paard is het dus écht al genoeg om te weten dat er nog 1 achter 'm zit & die zal die dan ook koste wat kost voor blijven. Ze gaat dan zo gigantisch hard.. Als we in de polder crossen doe ik niet eens moeite meer d'r te stoppen want dat is toch een hopeloze zaak, ze stopt vanzelf als ze niet verder kan....

Die wedstrijd/race lijkt me echt onwijs gaaf, maar ik zit niet op ongelukken te wachten. Wil er zeker van zijn dat mijn paard ergens stopt op een veilig punt & niet dat het een noodstop word & dat ik 10meter verder vlieg. Clown

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:20

Zo'n wedstrijd hadden ze ook in Stompwijk, De stompwijkse paardendagen Knipoog Uiteraart heb ik ook mee gedaan, gewoon op de volte zetten en die verkleinen Knipoog
Je wilt alleen niet weten hoeveel mensen er daar van hun pony zijn gevallen.. Bloos

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:23

Hm, ja, ken de Stompwijkse paardendagen, ben er een aantal jaar geleden ook geweest. Maar daar was het wel giga druk!? Op de volte zetten; dat vind ik eigenlijk een vrij 'harde' manier, want je moet d'r dan echt in 1keer omtrekken.... Ik zoek een wat vriendelijkere manier maar ik denk niet dat die manier bestaat & dat ik gewoon wat meer moet gaan trainen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:25

Het is daar zeker gigantisch druk. Nee hoor je moet hem niet in 1x omtrekken? Je maakt gewoon een grote bocht en die maak je dan dus steeds kleiner. Hoeft dus niet in 1x om te trekken.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:26

Mischien dat een Martingaal trouwens werkt?

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:28

Hm, ja. Die heb ik nog wel liggen, zal ik morgen even uittesten, misschien dat dat wat is. Lachen Hm.. Ik trok d'r dus wel regelrecht om omdat we op niet al te grote afstand van het hek waren & remmen er niet echt meer in zat verder.. Nagelbijten / Gniffelen Ga ook dat is proberen wat je zei, die 'grote' volte.

Bedankt! Lachen

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:28

Ja een grote volte en dan steeds kleiner komt hij vanzelf wel terug Lachen Veel plezier nog he Lachen

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:29

Ga m'n best doen. Hopen dat het werkt.
Jammer dat we in de polder de mogelijkheid niet hebben tot het rijden van een volte....

MangoXSanne
Berichten: 34
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:33

met de one rein stop!!!! helpt altijd. moet je maar es kijken op terra natura .nl
[k]uss..

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:38

MangoXSanne schreef:
met de one rein stop!!!! helpt altijd. moet je maar es kijken op terra natura .nl
[k]uss..

Waar zou ik moeten kijken? Lachen Vind het namelijk zo 1,2,3 niet op de site.

ZilverLover

Berichten: 524
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:43

op een volte zetten, voorop laten lopen, een keer niet racen, martingaal, in handgalop laten gaan en niet harder. mijn pony is in het land laatst op hol geslagen dus (met een meisje die heel goed kon rijden en een beginner die zaten wel op andere paarden hoor.)toen heb ik haar ook op de volte moeten trekken, maar eigenlijk is dat wat anders. zis

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:48

In galop buiten rustig, en telkens een paar passen in galop harder, en dan weer terug etc veel oefenen!

Lika93

Berichten: 419
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:49

mijn paard IS dan niet meer te stoppen..

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:52

ik heb een keer gehad dat een paardje echt niet te stopen was
maar toen schreeuwde iemand 1 hand op neusgat leggen anderen proberen te sturen
ik gedaan binnen enkele seconde stond ze stil meteen je hand van neusgat afhalen !! en gewoon even 5 minuten rust hebben

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:52

Rosanne_ schreef:
In galop buiten rustig, en telkens een paar passen in galop harder, en dan weer terug etc veel oefenen!

'Handgalopje' gaat gewoon goed, no problemo. Iets versnellen & terugrijden lukt ook prima.
Het gaat echt alleen om dat racen, als ze écht de vrijheid krijgt of een paard naast/achter/voor d'r heeft.

Hier overigens nog een boeiend artikel van die one-rein-stop;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Dit ga ik zeker uittesten. Ja

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:53

lisaamor schreef:
ik heb een keer gehad dat een paardje echt niet te stopen was
maar toen schreeuwde iemand 1 hand op neusgat leggen anderen proberen te sturen
ik gedaan binnen enkele seconde stond ze stil meteen je hand van neusgat afhalen !! en gewoon even 5 minuten rust hebben

Dan heb je of een pony gehad met een korte nek / of jij hebt gigantisch lange armen. Als mijn paard ervandoor vliegt kom ik absoluut niet bij het neusgat hoor! Scheve mond Gelukkig dat het voor jou wel werkte!

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:54

Mijn paard is zolang er een ander voorop is niet te stoppen, Maar meestal is de mijne wel zo snel dat ik al snel een heel eind voorop lig.

Eenmaal voor op maak ik telkens op onthoudingen en kleine bochtjes.
dus ik probeer haar iets terug te nemen en stuur iets naar rechts, dan geef ik weer iets lucht met mijn hand en neem ik weer terug en stuur iets naar links.
Ziet er een beetje uit alsof ik dan slinger.
Maar goed, 1 tip, blijf nooit constand terugnemen.
Want dan pakt een pony of paard het bit vast en zal hij altijd sterker zijn dan jou.
In kracht win je het nooit van een paard, dus dat hoef je niet eens te proberen.
daarom moet je slimmer zijn.
Ik neem terug en laat iets los, en neem weer terug en laat iets los.. dan kan mijn paard niet makkelijk zijn bit vast pakken en heb ik er zo weer terug.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:54

als we naar het bos gaan: hooooo marc, zwaaar gaan zitten en ophoudinkjes in de teugels geven.

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:55

Ier_ schreef:
lisaamor schreef:
ik heb een keer gehad dat een paardje echt niet te stopen was
maar toen schreeuwde iemand 1 hand op neusgat leggen anderen proberen te sturen
ik gedaan binnen enkele seconde stond ze stil meteen je hand van neusgat afhalen !! en gewoon even 5 minuten rust hebben

Dan heb je of een pony gehad met een korte nek / of jij hebt gigantisch lange armen. Als mijn paard ervandoor vliegt kom ik absoluut niet bij het neusgat hoor! Scheve mond Gelukkig dat het voor jou wel werkte!

het was ook een klein ponytje

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: Buiten crossen - hoe je paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:56

@ daantjuhh:
Dat probeer ik inderdaad ook, ophouding, los, ophouding, los enzovoorts. Ze reageert er lichtelijk op, op de ophouding, maar daarna vliegt ze toch weer door, ze is er zeg maar niet zo onder de indruk van. Dat van dat naar rechts stukje sturen & dan weer naar links heb ik nog niet geprobeerd, misschien is at ook wel een idee, ga het in ieder geval is proberen een dezer dagen!
Bedankt! Lachen