IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:01

Hallo,
Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, anders zie ik het wel!
Ik heb een paar topics gezien over paarden die het water niet in durven. Nou, bij mijn bijrijd IJslander is dat het probleem niet. Dat is echt een waterrat. Vooral als het warm is vindt hij het heel fijn om even een frisse duik te nemen...letterlijk.
Als ik (samen met de rest van de groep) naast een beekje rijd met hem en het is boven de 20 graden, neemt hij het bit tussen zijn tanden en loopt er zo in, het liefst nog naar het diepste gedeelte, en zakt doodgewoon door zijn voorbenen om even lekker te gaan liggen met ruiter en zadel...
De eerste keer schrik je je dood, maar aan de andere kant vind ik het ontzettend grappig. Iets minder dat je dan zelf doorweekt bent met smerig water en je zadel een opdonder heeft gekregen.
Omdat hij ook heel lief is voor kinderen, rijden die ook wel op hem. Een paar weken geleden heeft hij het dus ook gedaan toen er een kind van 7 op zat. Die was zich helemaal kapot geschrokken.
Ik vraag me af of het gevaarlijk is wat hij doet (kun je er bijvoorbeeld onder komen), of er iets tegen te doen is en of iemand dit herkent?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:33

Hmmm, ik heb zo'n shetlander Tong uitsteken. Dat is dus ook plons.
Zelfs als je een zweep op z'n kont doormidden sla en hem probeer te spiesen met je sporen(je probeerd op een gegeven moment wat, was een eenmalige actie die dus niet hielp).

Ik ben al 5 jaar bezig met dit probleem, het gaat nu iets beter, maar haal uit voorzorg toch eerst m'n zadel er af als ik bijvoorbeeld door de waterbak wil.

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:48

het lich er aan of hij er ook wel uit gaat, want als je er op zit en opeens begint ie te rollen, ja, das neit echt laggen Tong uitsteken maar je kan het gewoon stopen door als hij zakken met zijn hoofd enb gaat stil staan gewoon een tik t e geven en heel erg aan te drijven

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:50

De ruiter moet toch echt voorkomen dat hij gaat liggen, verbaasd me dus niet dat hij het ook met een 7 jarige probeert.
Dit ga je niet afleren, je moet je aanpassen. Dus geen beginnende ruiters er op als je het water in wilt.

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:42

Dit is natuurlijk wel heel gevaarlijk.
Ik denk wel dat je op de kleinste signalen al een reactie moet geven zodat hij de kans niet krijgt.

Anoniem

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:43

--> RT-P

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:22

Hi hi...ik heb er ook ooit een gehad...en inderdaad ook een halve ijslander! Die deed het als we een strandrit maakten altijd!
En dat is lekker voor je zadel, dat zoute water!

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 11:02

Haha ja, lijkt me heel fijn! Zou het dan toch een IJslander-tic zijn?

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: IJslander gaat liggen in het water met ruiter er nog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:17

Mijn IJs deed het ook!! Toen we op vakantie waren iig. Verder hebben we in de buurt geen water waar die in kan gaan liggen.

Tuurlijk is het gevaarlijk, ik denk dat je op het moment dat hij gaat liggen echt even streng moet zijn. Anders gaat hij nog bedenken dat het normaal dat hij zijn ruiter laat zwemmen!