verkeerd berijden erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 01:24

tjsa een duidelijke titel bedenken en dan nog uitzoeken waar hij moet staan is wat lastig, dus als het niet goed staat hoor ik het wel.
nu is het zo, ik heb een verzorgfries, ze is van een vrouw ( ongeveer 50 jaar) die zelf eigenlijk erg weinig ervaring heeft met paarden ( verzorging, omgang, hoeven noem maar op)

het is een merrie van 4 jaar en is nu net een half jaartje bereden.

ik zelf heb liever dat ze iets meer ontspannend loopt, dus liever lange hals dan achter de teugel.
maar de eigenaresse, wil het liefst dat ze voortdurend achter de teugel loopt en 'ik citeer': de benen mooi hoog opgooit want dat lijkt zo mooi. kortom het gaat haar erom dat alles er mooi uitziet, en vergeet de belangen van het paard.

als ik rijd ben ik meestal meer bezig met de achterhand dan het rond rijden enzo, omdat ik dat veel minder belangrijk vind. maar de eigenaresse rijd er ook af en toe op ( doet niet erg veel is er een beetje bang voor) maar zij rijd het paard zo dat het voortdurend achter de teugel loopt en totaal niet ontspannen.


ik heb haar al verschillende keren uitgelegd dat dit niet goed is o.a. ivbm de rug. maar omdat ze nog maar een half jaartje rijd snapt ze dit niet en wil ze het ook niet veranderen omdat het anders niet mooi lijkt....

is dit schadelijk voor het paard als dit ongeveer 4x per week gebeur een half uurtje????


en als iemand nog ideeen heeft om dit de eigenaresse duidelijk te maken hoor ik het GRAAG..

Afbeelding
groetjes

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:24

Verkeerd rijden, zeker bij een jong paard, is mijns inziens altijd slecht.
Heeft de eigenaresse van jouw verzorgpaard ook les? Misschien dat een instructeur/instructrice die ongeveer hetzelfde zegt als jij meer indruk op haar maakt? Succes ermee!

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:58

4x per week een half uurtje is méér dan genoeg voor het opbouwen van spanning in je paard. Ik ben van mening dat het zeker schadelijk kan zijn!

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:59

Ik sluit me aan bij de eerder genoemde opmerkingen. Misschien kan je er eens een goede instructie bij halen die hetzelfde als jij zegt, en haar misschien kan overtuigen goed les te nemen en het rustig op te bouwen?

Succes

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:52

Ja, verkeerd bereiden is erg. Ik snap ook niet dat mensen zonder ervaring, zo´n jong dier kopen!

Een jong paard moet goed opgeleid worden, zodat ze het ruitergewicht goed leren dragen en dus de juiste spieren opbouwen en zich lekker gaan ontspannen.

Maar het paard gaat zijn benen niet ´mooi hoog opgooien´ van het achter de teugel lopen. Het risico dat de eigenaresse loopt is dat hij er na verloop van tijd mee op gaat houden omdat hij niet goed gereden wordt. Hij gaat van het slechte rijden dus minder mooi lopen. Ook kun je nog als argument gebruiken dat door het paardje goed te rijden / op te leiden het paardje ´langer mee´ gaat.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 23:11

ja wat ze met zo'n jong paard moet snapte ik in het begin al niet, maar ze vond het een mooi paard en daar ging het haar om, enige min puntje van haar was dat de manen niet lang genoeg waren.......... Bloos.
het paard heeft haar evenwicht nog absoluut niet en loopt ook zeker niet recht, ook loopt ze op de rechterhand meer ontspannen dan links, dit probeer ik met longeren er zoveel mogelijk in te krijgen waardoor als ik er alleen ben ze wel redelijk ontspannen is.

het argument dat het paardje er langer van mee gaat vind ik een goede want denk wel dat ze het erg vind als er iets aan haar paardje mankeert....

ze heeft wel les maar daar gaat ze alleen heen omdat ze het zo gezellig vindt zelfs als ik met haar alleen heen ga 'priveles'zeg maar, dan is ze na een half uurtje moe en stopt ze ermee.

ik weet echt niet wat ik ermee aan moet, en vind het sneu voor t paardje omdat het nog zo jong is en hardstikke braaf en ut haar naif zijnde zeg maar alles voor je doet.

zoals vandaag bijvoorbeeld: iris ( paard) doet nogal moeilijk om haar bit n te doen omdat ze hiervoor imo met een te scherp bitje is gereden. vandaag had ze dus een longeerlijn om haar hals gedaan en dat weer aan een hek vastgemaakt, maar omdat ze haar bleef dwingen om het bit in te doen heeft iris dus de lijn gebroken, maar voor hetzelfde geld had ze haar nek gebroken, ik heb haar dit ook uitgelgd, maar ze zegt gewoon ja maar er is niks gebeurd toch....
dat soort dingen zeg maar.

zit er echt over te denken om het paardje van hjaar te kopen want is echt een geweldig beestje.

dus iemand in de buurt van groningen/zuidwolde die eens langs wil komen en het haar wil uitleggen de hele omgang met een paard of prive les wil geven.... graag!!!!

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:17

Positieve bekrachtiging werkt niet alleen bij honden maar ook bij mensen! Zeg haar dat hij zo mooi zijn benen op gaat tillen als ze hem juist los laat van voren! Want jij ziet het dan vanaf de grond, gaat veeeeeeel mooier dan! Bla bla bla
Blijkbaar werkt het bij haar niet om op het verstand in te werken, dan maar op de punten die ze zelf belangrijk vind!

Wist je bv al dat zijn (of haar daar heb ik even niet op gelet!) manen veel harder groeien als je:
- een ander bit gebruikt
- alleen de bijrijdster (jou dus) nog laat rijden
- het paard minder vaak in de week gereden wordt (dan heeft het meer energie om te groeien!)
- enz enz

Zulke mensen vragen er toch om om voorgelogen te worden?

Succes!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:20

kehdra schreef:
zoals vandaag bijvoorbeeld: iris ( paard) doet nogal moeilijk om haar bit n te doen omdat ze hiervoor imo met een te scherp bitje is gereden.

Als ze vier jaar is is het paard volop aan het wisselen, dat zou ook een reden kunnen zijn waarom ze het bit slecht aanneemt. Misschien heeft ze doppen (melkkiezen) op haar kiezen? Daar kunnen ze veel last van hebben.

Citaat:
dus iemand in de buurt van groningen/zuidwolde die eens langs wil komen en het haar wil uitleggen de hele omgang met een paard of prive les wil geven.... graag!!!!

Pb me maar, volgens mij kom ik daar vaker (aan de achtergrond op de foto's te zien).

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 23:26

haha geweldige argumenten annepanne!!!!

en gek genoeg zou ik nog denken dat ze ( lees pennymeisje van 50:P) het geloofd ook nog!!!
gheghe

geluiikig had ik nog een ander bitje liggen,die heb ik aan t hoofdstel gedaan en de andere mee naar mijn huis genomen:P

denk dat ik dat maar es ga proberen.

maar denken jullie dat ik haar kan verbieden te rijden? lijkt mijn beetje knullig, aangezien ze nog heel bang is om te rijden durft ze ( gelukkig) tot nu toe alleen nog wat te stappen en draven in de bak. maar leert haar nu ook al om met een tuig om voor een zelfgeknutseld sleetje te lopen ( gelukkig laat paardje dit allemaal over haar heen komen (A))

hmm maar het begin is er in elk geval:P ideeen beginnen al te vloeien:P

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:29

Esperanza schreef:
Ja, verkeerd bereiden is erg.

Haha, dan zal het idd minder lekker smakaen! Clown

Maar verder ben ik het er mee eens. Ik zou haar aanraden een aantal lessen te nemen.

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:50

Als het haar eigen paard is, kun je haar natuurlijk nooit verbieden om te rijden.

maar..... in het kader van de creatieve leugentjes om het paard zijn eigen bestwil.............kun je natuurlijk best zeggen dat paardlief opeens toch wel erg druk was en een bokje heeft gegeven..............en dat hij zeker in de galop best wel een beetje lastig is................dus als zij dan opeens niet durft moet ze dat vertrouwen maar langzaam opbouwen en zul jij wel even helpen aan de kant...................en doet eigenaresse ook maar iets verkeerd roep dan: pas op....... het paard gaan bijna steigeren.....................

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:40

Hahaha, wat een ideeen hebben jullie. Clown

Toch zou ik t niet op die manier aanpakken maar haar er van proberen te overtuigen op rijtechnisch gebied. Probeer een goed samenhangend verhaal te maken, onderbouwd met rijtechnische en medische achtergronden.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:08

Het is helaas spijtig hoe er omgegaan wordt met Iris..
Ik ken de eigenaar en de berijder en krijg les van Peruaanse Pas, zij kan jullie zeker helpen. Die ken ik dus ook, wat een kennissenkring heb ik toch Haha!
Echter heb ik het idee dat de eigenaar niet erg open staat voor andere invloeden, ik heb gister ook wat woorden gehad over de bouw van mijn verzorgpaard, die daar ook staat. Daar was geen goed woord voor, ze was te dik en te dun tegelijkertijd (fokmerrie, dus ja, dat is niet super in model aangezien er weinig echt mee getraind is voorheen). Dat is heul knap, dat weet ik. Toen ik met termen begon te gooien wist ze het opeens niet meer... Bloos

Ik denk dat je zelf ook iets gas terug moet nemen kehdra Knipoog Ik hoorde dat je laatst op die buitenrit pas om kwart over 7 terug gekomen was. Dat is natuurlijk ook veel te laat als je rond 5 uur weggaat en Iris daarvoor ook al bijna een uur gelopen heeft. Dat is veel te veel voor zo'n jong paardje. Maar goed, dat is toen ook allemaal een beetje mis gelopen.
Het komt heus goed, neem samen les, wellicht van Peruaanse Pas, zij kan jullie op verschillende vlakken veel leren. De eigenaresse wil graag kunstjes doen met Iris, begin dan met parelli, zal voor haar hetzelfde idee hebben.. of echt bitloosrijden met een touwhalster, inplaats van met een gewoon halster, zonder les.

Niemand weet alles van paarden en al ben je 50 dan kun je nog steeds leren (zie de eigenaren van mijn paardje, die al ver de 50 gepasseerd zijn). Helaas staan die er meer voor open dan de eigenaar van Iris, dat is spijtig.
Je kunt haar helaas niet dwingen om niet meer op haar paard te rijden, zij heeft Iris tenslotte gekocht en zij is er verantwoordelijk voor.. Je kunt haar alleen maar proberen iets te leren wat jij denkt dat beter is.


Succes, het komt heus goed!

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: verkeerd berijden erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 22:24

heeey sanet jij ook hier? leuk!!! nou gelukkig toch niet de enigste die het n beetje sneu voor iris vind:D:D

( toen ik buiten ben gaan rijden heeft ze onderweg nog n dik uur op stukje land van 'n vriendin gestaan en voor de rest alleen maar gestapt Knipoog)

parelli is erg leuk alleen weet ik er de balle van,dus als je je aangesproken voelt.....gheghe

maar ja, k kom je wel weer tegen bij syb, zal t er es met je overhebben als ze er niet is Tong uitsteken

thnxxxx