Mijn Fjord is zo sterk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ansjuwhla

Berichten: 53
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: leiderdorp

Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:57

Hej hej,

Ik heb nu al 5 weken een Fjord.
Hij is 6 jaar oud.

Hij trekt echt onwijs aan de teugels als je aan het rijden bent, als ik eenmaal een half uur vlot aan het rijden ben, dan pas luisterd hij naar mij.

Hebben jullie ook Zo'n fjord gehad? en weet je de oplossing hier voor?
Of heb je er ervaring mee met andere pony's?
Pb mij of zet hier jou reactie!

Omdat het nu zo heet is, wil ik ook wat korter rijden, maarja kan niet omdat hij eerst moet luisteren en dan pas stop ik. En ik wil zo graag wat korter rijden.

bedankt alvast!

p.s. ik wil geen pb-tjes of reacties, die NIET helpen....

Oja.. ik wil NIET met een scherp bit rijden of met sporen.


M.V.G.

furora
Berichten: 152
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:07

Ik denk dat jouw fjord heerlijk op jouw handen is gaan hangen, desnoods longeer je je paard totdat het felste eraf is. Dan ga je erop en rijdt je met de lange teugel, je fjord moet nu wel op eigen benen lopen. Stap draf galop lekker aan de lange teugel[in de rijbak]. Het kan [hoeft dus niet] dat je te veel met je handen op wil lossen[of dat je fjord dit gewend is bij de vorige eigenaar] , bij de meeste fjorden is het dus zo, als je gaat trekken, trekken zij terug !. Gaat het aan de lange teugel rijden goed, dan de teugels weer voorzichtig opnemen en een beetje contact maken met de paarden mond. Succes !

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:27

Is het niet verstandiger om (prive)les te gaan nemen?!
Ik denk trouwens dat dit bij rijtechnisch hoort.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:32

Ten eerste de vraag: Met wat voor bit rijd je? Sommige bitten zijn enorm dik, waardoor het paard niet in staat is zijn mond te sluiten. Hierdoor willen ze soms ook wel op het bit gaan hangen!

Ten tweede de vraag: Gaat ie alleen hangen of gaat ie hangen om vervolgens harder te gaan? Wat doet ie bij het hangen op het bit?? Indien het puur is om hard te gaan: Elke keer terug rijden, bijv in draf, richting de overgang naar stap rijden, maar dan net in draf houden. En dit elke consequent herhalen wanneer hij harder wil. Hierbij is het het fijnst veel met zit te blijven werken, probeer m onder je te houden!

Ten derde de vraag: Wat doet ie wanneer je de teugels compleet los laat?? Misschien hangt ie op het bit, als 5e steunpunt naast zijn 4 benen. Kortom; het lukt m niet over 4 benen correct te lopen en zijn evenwicht te behouden.

Zelf rijd ik vaak goed voorwaarts (actief houden dus, maar geen racefestijn hoor), hierdoor worden ze als het goed is lichter van voren. Verder veel met je zit ook proberen te werken en vooral niet teveel tegenwerken van voren. Bij hangende paarden is het soms beter alles los te laten, dan juist die druk te beamen, die ze zo zoeken!
Verder maak ik vaak, zodra ik merk dat ze echt willen hangen, terwijl ze dit normaliter niet doen, een halve ophouding, waarna ik ze weer even een stukje goed voorwaarts rijd (en het even momentje simpel houd in de oefeningen).

Anoniem

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:37

FJ --> RT-P.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:04

Lieve meid, je hebt de fjord al 5 weken?? Mmm, wees niet zo kritisch en gun jullie zelf de tijd om een combinatie te worden. Neem lekker priveles en laat een correcte instructeur je helpen.

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Mijn Fjord is zo sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:08

Ik ben het volledig eens met Ipsilonka, in 5 weken tijd kun je je paard nog niet volledig naar jouw hand gereden hebben, hij is al die tijd misschienn wel op een hele andere manier gereden dan jij nu van hem vraagt. Laat hem lekker in de wei staan tot dat het wat minder warm is, doe wat grondwerk met hem en ga weer aan de slag als de temperatuur wat lager is. Gun je paard ook de tijd om te wennen aan een nieuwe stal en een nieuwe ruiter. En een dun bit is niet per definitie slechter dan een dik bit, mits je het zachtjes hanteert. Succes.