Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Kalinka_

Berichten: 254
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Zoetermeer

Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:57

Die van mij is een tuiger geweest, dus het is heel moeilijk om er een goede galop in te krijgen, maar dat is niet echt het probleem als ik wil aangaloperen begint ze ze bokken als een gek en blijft bokken totdat ze mag stoppen :S Nu vind ik het steeds enger worden dus het word het er niet beter op.
Ook zit ik met haar op les , maar ze weten er niks op ! Help me !!

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:03

ligt het zadel wel goed en heeft ze geen last van haar rug ofzo? het is niet normaal als ze gaat bokken als ze alleen maar moet aangalloperen en ah helemaal niet als dit plots komt...

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:57

voor de wagen gebruikt ie andere spieren dan onder het zadel, friese tuigpaarden lopen heel hoog met hoofd waardoor ze de rugspieren niet op een goede manier gebruiken, longeer hem met touwtjes laag zodat ie rugspieren goed moet gebruiken op deze manier laat je hem ook galoperen aan de longe als ie zo ook blijft bokken moet je er even de dierenarts na laten kijken.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:32

Het bokken kan allerlei oorzaken hebben. Een te ver naar achteren liggend onderbeen kan er een van zijn, of drijven met de hakken, om maar wat te noemen.
Doet ze het ook als je vanuit stap wilt aangalopperen?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:01

je stopt dus als ie bokt? Kan het zijn dat ie het dan aangeleerd heeft, zo van:" ik hoef niet meer te galopperen als ik bok"? Als je dan niet meer durft is het wel een probleem. Misschien dat iemand anders dan kan even kan rijden? Probeer hem voorwaarts aan het been naar voren te rijden (kan ie niet zo gemakkelijk bokken als ie tempo heeft) en anders probeer je het eerst aan de longe, zonder ruiter. Laten galoppperen en als ie bokt, net zolang doorgaan tot ie niet meer bokt en dan pas weer laten draven. Daarna weer met ruiter hetzelfde doen. Niet te korte rondjes laten galopperen, maar neem de ruimte, zodat het ook wat gemakkelijker wordt voor je paard en houd je paard voorwaarts, desnoods met wel wat stelling als ie te erg bokt, want bokken is dan ook moeilijker.
Ga er vanuit dat het zadel goed is en goed zit.
Enne, tuigers kunnen vaak ook best galopperen, als je ze eerst maar wat ruimte geeft.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:17

Ik heb ooit zoiets gehad bij een Fries die met een enorme klapper aansprong (om duizelig van te worden), haar eigenaar was er helemaal zat van. Toen heb ik haar eerst maar flink aan de longe laten lopen. Aanvankelijk ging het aanspringen toen ook gepaard met een rotbok, maar dat werd snel minder. Ik heb haar in het begin steeds wat boven haar tempo laten lopen en juist op het moment dat zij moe werd, laten doorgaan. Veel overgangen laten maken van draf naar galop en terug. Deze merrie werd vlakker naarmate ze vermoeider werd en had dan minder wilskracht om te etteren. Ze ging de galop een stuk normaler vinden, voorheen associeerde ze het geloof ik met racen door de wei; niet echt fijn voor de ruiter. Dat kwartje viel gelukkig vrij vlot.

Onder het zadel was het daarna ook niet meer zo`n punt.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:42

ja, ik heb het ook.. heel toevallig dat ik dit nu zie. ik rijd een jonge friese merrie van 4 jaar. die voordat ik er op reed alleen maar voor het karretje liep. het zadel ligt wel goed, als een paard bokt is het vaak een protest. ik heb net gisteren les gehad. en we hebben het behandeld. ik hoop dat je er wat aan hebt. maar je moet niet bang aangelegd zijn..
oke, anders rijd ik nooit met zweep maar mn instructrice zei dat ik er beter even een zweepje bij kon pakken, eerst lekker los gereden, en elke keer als ze niet op mn been reageerde een tikje geven met de zweep achter mn been. toen gingen we galoperen, we deden eerst de makkelijke kant. ik galopeerde aan, en ze begon weer flink te bokken, ik moest gewoon doordrijven, en een tikje met de zweep geven, als ze een paar passen in galop normaal liep, ging ik weer in draf, en de volgende hoek weer. als ze niet meer bokte met aangaloperen, mochten we gewoon weer doorgaloperen, en dan was die kant klaar.

toen namen we de moeilijke kant, dat ging eigelijk het zelfde, maar de eerste keren bleef ze bokken, ik heb wel 7 keer opnieuw aangegalopeerd. en toen ging het goed,

ik hoop dat het helpt..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:42

Ik zou haar eerst aan de longe bijzetten en voorwaarts neerwaarts laten lopen, zodat ze haar rug gaat gebruiken.
Als dat in stap en draf goed gaat, dan kan je de galop op dezelfde manier gaan trainen, zowel onder het zadel als aan de longe. Friezen, en met name de meer tuigtypische Friezen hebben vaak de neiging om de rug weg te drukken. Als je paard in galop is, dan moet je ervoor zorgen dat je paard flink doorgalopeerd, ook weer om het rug gebruik te verbeteren, dit geldt zowel onder het zadel als aan de longe. Na verloop van tijd zal je merken dat je je paard ook makkelijker iets terug kunt rijden.

Het belangrijkste is dat je je paard voorwaarts neerwaarts gaat trainen, zodat het achterbeen actief wordt en je paard zijn rug beter leerd gebruiken, succes. Lachen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:52

BKR -> RT-P

hellahola
Berichten: 162
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Pijnacker

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:40

mellamoshan schreef:
ligt het zadel wel goed en heeft ze geen last van haar rug ofzo? het is niet normaal als ze gaat bokken als ze alleen maar moet aangalloperen en ah helemaal niet als dit plots komt...


ik rijd op mijn manege de laatste tijd ook een fries en die ook kan bokken met aangalloperen. het gaat niet om de bok bij mij maar als ie gebokt heeft draait hij zijn nek gelijk naar links of rechts waardoor ik er dus van af valt (ik heb vrij korte teugels). volgens mijn instructrice bokt hij omdat hij zich af en toe als een peuter gedraagt. het gebeurt ook niet altijd, dus het is meer een kwestie van de ruiter die erop zit en zijn humeur. al moet ik wel zeggen als je een keer goed streng bent, hij het wel uit zijn hoofd haalt om het nog een keer te proberen, maar zo ver ben ik nog niet...

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:40

@hellaholla: klinkt bij het manegepaard als een trucje om je eraf te krijgen. waarschijnlijk is dat hem ook al eens gelukt anders blijft hij het niet proberen.
bij de tser vind ik het meer klinken als verzet/pijn. een paard bokt over het algemeen niet zomaar, het is pijn of ij heeft er een "goede" ervaring mee gehad, bijvoorbeeld dat de ruiter hem niets meer vraagt.
allereerst zou ik het medische uitsluiten voordat de hardere aanpak tevoorschijn komt. doet hij dit uit pijn, zou het niet eerlijk zijn om hem eerst goed aan te pakken en er vervolgens achter te komen dat bijvoorbeeld het zadel neit past...

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:42

Voordat er echte gerichte tips gegeven kunnen worden zijn er toch meer achtergrond gegevens wenselijk.
Hoe oud is het paard.
Heeft het paard recreatief voor de wagen gestaan of echt in de tuigsport.
Als het recreatief is hoe vaak per week en wat werd er dan gedaan?
Hoe lang is het paard onder het zadel.

Kortom meer informatie graag.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (Belgiƫ)

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:48

op rechte stukken bv buiten proberen te galoperen want dat is toch nog altijd makkelijker. En anders als hij bokt een tik op zen kont geven. Ook eerst aan de longe aanleren of toch eens proberen aan de longe om te zien of hij het dan ook doet. bv. eerst zonder zadel proberen en dan met misschien ligt het toch aan de zadel?

lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:03

Misschien ben je wat slordig met je handen of hinder je hem met je zit. Het zou ook kunnen dat je onhandig met je benen werkt of hem perongeluk aantikt met een zweepje. Ofwel heeft je paardje er zin in en toont hij dat hij vrolijk is ofwel heeft hij er juist geen zin in en probeerd hij van je af te komen.

mvg Charlotte

_Kalinka_

Berichten: 254
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Fries bokt bij aangaloperen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:44

Heel erg bedankt voor de reacties!!
Ik ben even een tijdje niet meer op bokt geweest maar nu ik kijk is er al heel wat veranderd !!
Ik ben al een tijdje bezig met longeren en doe dat ben een cok .
Ook ben krijg ik nu van iemand anders les. Ik heb nu 1 keer van die persoon lesgehad en ze had daar geen 1 keer gebokt dus dat gaat al beter maar ik moet niet te positief worden.
@Fryske
Ze is vanaf haar 3e ingereden voor de kar .
Ze was voor de sport Z2 voor de kar . ik weet niet waneer ze is ingereden onder het zadel . Ze is 11 jaar
Ze gind 2x per week naar een club om te oefenen voor de kar en 1 keer per week wedstrijdd ennog gewoon ritjes .
Is ddit wat beter ?