hoeveel trainen per week?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delriva
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-05

hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:28

ik train nu 3 paarden, 3x per week. op maandag en vrijdag dressuur. woensdag springen. Nu stel ik me toch de vraag of het niet beter is om op dinsdag en donderdag ook nog dressuur toe te voegen. In het weekend is er 1 dag wedstrijd (jumping). Of bv op dinsdag en donderdag longeren? graag jullie mening?
ahja de paarden worden elk 30 minuten per x gereden. teveel, te weinig?

alvast bedankt

grtjs

edit: ik heb dit per ongeluk in het verkeerde forumgedeelte geplaatst. excuses.

Apple

Berichten: 76219
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:45

Ik verplaats het even voor je Lachen.

Misteryke
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: belgiƫ

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:11

je kan op dinsdag of donderdag eventueel eens een wandeling maken, gewoon ontspannen dus en de andere dag eens longeren als afwisseling. Een half uur is niet veel maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de leeftijd van de paarden enzo. Als ze nog jong zijn kan 3 keer per week een half uur al meer als voldoende zijn voor de paarden zelf. Dit moet je dus beetje bekijken denk.
veel succes

Delriva
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-05

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 22:15

De paarden zijn 4 - 5 - 6jaar oud. alvast bedankt voor de tips Misteryke Haha!

Kleinuh_Sjam
Berichten: 2812
Geregistreerd: 04-01-06

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:19

Ik weet niet of je een stapmolen/trainingsmolen in bereik heb, anders kan je ze een dag daar in zetten hebben ze toch beweging en och ook weer een beetje rust.

En anders kan je ze longeren: met pessoatuig/Dubbele longe/ zonder toeters en bellen

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:17

tussendoor longeren of bosritje maken kan inderdaad prima.
in principe kan een paard 2xpweek "pieken"; dus bijv. zaterdag op concours, en dan dinsdag of woensdag in de training een keer. de rest van de week is nodig voor herstel (de dag na de piek) en voorzichtigere training, dus minder zwaar.
helemaal mooi zou het zijn, als je het met trainen zo kunt regelen, dat je wedstrijd geen "piek" is; dus dat ze hun hoef ervoor omdraaien Knipoog maar dan heb je het wel over meer ervaren, doorgetrainde dieren.
zoals jij nu doet, en dan nog wat afwisseling in de vorm van longeren/trainingsmolen of bosritje, lijkt me prima.
een half uur trainen (zonder warming up / cooling down) is zat voor jonge dieren!
succes!

jacco_h

Berichten: 356
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:40

hangt een beetje van de paarden af. Bij ons op stal staat een pensionpaard wat de hele dag op de wei staat en maar 1 a 2 keer per week gereden wordt. Als ik de mijne 2 dagen laat stil staan dan heb ik het ook goed zwaar als we weer gaan rijden. die moet echt dagelijks zijn energie kwijt

Anoniem

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:50

Mijn paard rij ik elke dag. Maar om en om. Bijvoorbeeld: maandag een dik uur in de bak dressuur, kost hem veel engerie. Dinsdag alleen longeren, woensdag een half uurtje los werken en dan donderdag weer een 'zware' training. Vrijdag wandelen of alleen stap oefeningen in de bak. Zaterdag in mijn geval les en zondag in de bak los werken en dan even naar buiten.

Dus na elke zware training een herstel training. (alleen los werken, longeren ect.) En veel afwisseling, een keertje naar buiten, vrij springen enzo.

Wat de beste training is verschilt per paard.

Ringetje

Berichten: 898
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: thuis

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:28

Ik denk dat je dinsdags en donderdags het beste rustig aan kunt doen. Gewoon rustig stappen, rustig longeren ofzo. Krijgen ze rust, maar toch ook hun beweging.

Delriva
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-05

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 09:55

ok, allemaal heel erg bedankt voor de raadgevingen Knipoog

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:32

Ik denk ook dinsdag en donderdag iets rustigs, even lekker longeren of buitenritje ofzo.
30 minuten, vind ik persoonlijk vrij kort, maar 't hangt ervan af wat je dan doet en op welk niveau je traint natuurlijk. Lachen

duodenum

Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: In het mooie Drenthe! :)

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:37

ik zou donderdag nog een dressuurtraining inlassen na het springen
groetjes simone,

Delriva
Berichten: 40
Geregistreerd: 09-11-05

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:30

ik heb intussen raad gekregen van een international. Training van 30 minuten werkt perfect. 3 minuten stap, 11 minuten draf, 16 minuten galop. Let wel overgangen en andere oefeningen zijn inbegrepen!! In dien het paard moet gaan pieken voor een belangrijk concours, wordt er na iedere training 1500m galopeerpiste bijgedaan. Er wordt nu wel 4 dagen van de 5 getraind. Deze info wou ik toch even delen met jullie. groeten

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:12

Ik vind de hoeveelheid training erg afhankelijk van een paard!
De een heeft wat meer werk nodig terwijl de ander het fijnste loopt als ie om de dag aan t werk komt.
Groot verschil vind ik ook dat het ene paard 24/7 op stal staat, dan kun je het niet maken om ze een dag niet te pakken. Een ander paard staat de hele dag of misschien wel 24/7 buiten en is het al anders om die een dagje vrij te geven.

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: hoeveel trainen per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:15

Als je wedstrijden met ze wilt starten, is het beste om vroeg te bgeinnen met trainen. Het zou makkelijk nog een 1 erbij kunnen, maar dat ligt natuurlijk ook aan je paard Lachen