1e keer S&T

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:52

Benieuwd hoe jullie paarden daar op reageerden!

Heb Shine nu 2x op S&T gereden, en ze pakt het echt super op. Ze heeft er totaal niet mee gerommeld oid, deed alsof ze er al jaren mee gereden werd. Nette aanleuning, mond dicht en mooi schuimbekkie. Zie er nog geen meerwaarde in behalve dan dat het toch wel poepchique staat, dus als ik straks Z mag (moet nog 2 puntjes) blijf ik nog wel gewoon op trens starten, maar het viel me in ieder geval alles mee Ja

Anoniem

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:07

zie me onderschrift voor de foto's... Lachen

Sydney liep de 1e x ook best fijn, rommelde idd niet, alleen ging ik iets voorzichtig rijden en teveel afwachten haha. We zouden zaterdag voor de 2e x gaan, maar toen had ie zijn ijzer eraf, nu heb ik woensdag les. Zaterdag onderlinge wedstrijd ga ik waarschijnlijk ook met S&T proberen, dus ben benieuwd!

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:07

niks aan het handje. toen ik begon met s&t had mijn paard al eerder die optoming ingehad.
Het enige wad ik vond veranderen is dat hij in het begin mijn hand minder op durfte te zoeken.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:22

Barco schreef:
Het enige wad ik vond veranderen is dat hij in het begin mijn hand minder op durfte te zoeken.


Shine pakte juist iets meer aanleuning, iets wat bij ons helemaal niet erg is want ze wordt af en toe te 'los'. En dan ga je dus automatisch minder afwachtend rijden, omdat je zoiets hebt van 'oh, het zit wel goed' Haha!.

Zo ken ik een ruin die altijd op trens al achter de teugel probeerde te kruipen en die is met S&T helemaal niet meer op lengte te krijgen. Nu kon ik me zowiezo al niet zo vinden in de rijstijl van de amazone, maar ik vind het dan absurd dat die S&T er nooit meer is uitgegaan en het trenshoofdstel nu ligt te verstoffen (onder het mom van 'Ik wil moet en zal in het Z met S&T rijden en als hij het niet meteen goed doet moet ik er nog maar meer mee oefenen', blegh!)...

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:25

Mijn paard was er zo mee weg. Ik daarentegen heb er echt moeite mee gehad en zal ook weer flink moeten wennen als de stang en trenstijd weer aanbreekt.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:35

Remember schreef:
Barco schreef:
Het enige wad ik vond veranderen is dat hij in het begin mijn hand minder op durfte te zoeken.


Shine pakte juist iets meer aanleuning, iets wat bij ons helemaal niet erg is want ze wordt af en toe te 'los'. En dan ga je dus automatisch minder afwachtend rijden, omdat je zoiets hebt van 'oh, het zit wel goed' Haha!.

Zo ken ik een ruin die altijd op trens al achter de teugel probeerde te kruipen en die is met S&T helemaal niet meer op lengte te krijgen. Nu kon ik me zowiezo al niet zo vinden in de rijstijl van de amazone, maar ik vind het dan absurd dat die S&T er nooit meer is uitgegaan en het trenshoofdstel nu ligt te verstoffen (onder het mom van 'Ik wil moet en zal in het Z met S&T rijden en als hij het niet meteen goed doet moet ik er nog maar meer mee oefenen', blegh!)...


die van mij had met een gewone trens wat meer de neiging om wat te lang te worden. Maar goed eigenlijk komt het op hetzelfde rijtechnische probleem bij ons. ook al zijn de reacties (qua voelen) op het bit anders.

Anoniem

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:20

Alsof hij het al jaren deed.
Zelfs iets meer aanleuning, wat hij juist mocht hebben.
Geen gerommel oid.

Anoniem

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:00

Wat hebben jullie de 1e x met de stangteugel gedaan?? Ik heb m gelaten voor wat ie was... Wanneer pakten jullie m er wat meer bij?

Anoniem

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:21

HAR --> RT.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:58

Ik ben (zie het topic over oefenen met dubbele teugel) eerst met twee teugels aan mijn trensbit begonnen en heb met stang en trens dus gelijk met twee teugels gereden.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:06

Relaxed schreef:
Wat hebben jullie de 1e x met de stangteugel gedaan?? Ik heb m gelaten voor wat ie was... Wanneer pakten jullie m er wat meer bij?


ik heb puur voor mijn gevoel en inwerking eerst met een boogje gereden. Toen ikzelf wat zekerder werd kon ik hem wel oppakken.

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:09

Kalinka die was bij haar oude eigenaar al gewend aan S&T dus daar kon ik zo mee weg rijden. rozemarein heb ik nu 2 keer ermee gereden maar die heeft nog wel wat moeite. De 1e keer vond ze de kinketting eng haha, maar dat was de 2e keer al niet meer. Maar de aanleuning is nog niet lekker ermee, verder buigt ze ook nog niet goed genoeg ermee. En de dag erna op trens is ook niet echt fijn, kortom, Rozemarein moet er nog goed aan wennen

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:12

Relaxed schreef:
Wat hebben jullie de 1e x met de stangteugel gedaan?? Ik heb m gelaten voor wat ie was... Wanneer pakten jullie m er wat meer bij?

Stangteugel heb ik met allebei in een boog. Rozemarein sowieso nog, en Kalinka rij ik meestal echt op de ondertrens, heel af en toe pak ik m wat meer erbij. Maar heb dr nog niet op wedstrijd mee gereden, wordt zaterdag de 1e keer en ik verwacht hem dan wel wat meer nodig te hebben
Laatst bijgewerkt door Melanie15 op 11-07-06 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:12

Pas geleden heb ik er ook voor het eerst mee gereden, heb nu 10 wp in het M2. Ik dacht eerst dat het beter was de stangteugel in een boogje te laten hangen (1x zo gereden) maar mn instructrice vond het beter als ik er direct een lichte aanleuning op nam. in het begin heb ik nog wel lopen klooien met de teugelvoering, maar ik geloof dat ik eruit ben, de stangteugel onder de pink en trens waar die normaal ook zit. Mijn paardje pakte het ook keurig op en ze nam ook iets meer aanleuning dan alleen op trens.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:45

Starbreeze schreef:
in het begin heb ik nog wel lopen klooien met de teugelvoering, maar ik geloof dat ik eruit ben, de stangteugel onder de pink en trens waar die normaal ook zit.


Normaal heb ik de stangteugel tussen pink en ringvinger en de trensteugel onderlangs (gekruist dus) maar ik had na 10min al door dat dit voor Shine niet ging werken. Trensteugel op de gewone plek gepakt en stang onderlangs en ze liep meteen goed! Is gewoon voor elk paard verschillend, en dan heb je óók nog persoonlijk voorkeur, even uitvogelen dus!

Relaxed schreef:
Wat hebben jullie de 1e x met de stangteugel gedaan?? Ik heb m gelaten voor wat ie was... Wanneer pakten jullie m er wat meer bij?


Ik heb 'm meteen op een lichte aanleuning genomen (eigenlijk een héél licht boogje) zodat ie nog wat stabieler zou blijven. Heb er ook een slobberriempje aan, dus stil ligt hij zowiezo wel, maar een grote boog in de stangteugel vind ik weer geen gezicht

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:52

Geen problemen mee gehad, liep ook heerlijk erop, net of hij er al jaren mee werkte. Ik was zelf wel voorzichtig met stangteugel maar na tijdje kon ik daar ook gewoon contact mee zoeken (was zelf banger van als paard zelf!!) en stelde eigenlijk niets voor. Voor mij was het wel meer wennen om meerdere teugels in een hand te hebben. Maar kan je zeggen ook dat wend snel.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:45

Ik ook geen problemen gehad. Pakte het gelijk goed op. Ik rijd er ook niet vaak mee: ik weet dat hij er toch wel goed op loopt. Heb ik hem op trens goed, is ie op stang en trens nog wat beter.
Ik zelf heb wel wat moeite met de teugels gehad, vooral met korter pakken is het opletten vind ik!

De stangteugel pak ik er eigenlijk nog steeds niet echt bij. Gewoon heel licht laten doorhangen, nét geen vast contact. Het ziet er dan uit alsof je wel contact hebt maar in je hand voel je alleen de teugel en geen enkele druk daarop.
De trensteugel wel op druk natuurlijk. Dat lukt ook makkelijk: mijn ervaring is ook dat ze meer aanleuning nemen op stang en trens, en dat de aanleuning stiller wordt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:55

Wij zijn ook net begonnen met S&T!
1e keer niet echt problemen gehad, ging wel lekker.
Nu ik er ook wat handiger in ben geworden gaat het heel fijn!

1e keer had ik m op priveles dus instucteur kon goed opletten of ik niet per ongeluk te veel stang pakte oid. Toen nog met een boogje gereden, nu kan ik m wel steeds iets fijner op contact nemen.

Ik heb ook mn trensteugel tussen ringvinger en pink en mn stangteugel er onder.
Heb ook een keer gekruist geprobeerd maar toen zat ik enorm te prutsen met oppakken e.d.
Dus ik hou het maar op deze manier.

Volgende week 1e keer Z starten Lachen Spannend!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:12

carlijn83 schreef:
Volgende week 1e keer Z starten Lachen Spannend!


Succes! Start je dan ook op S&T?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:30

Venetia schreef:
De trensteugel wel op druk natuurlijk. Dat lukt ook makkelijk: mijn ervaring is ook dat ze meer aanleuning nemen op stang en trens, en dat de aanleuning stiller wordt.


Heb je die ervaring bij meerdere paarden? Dat gevoel heb ik namelijk ook, het rijdt gewoon anders.

Ik heb mn s en t nu trouwens weer even in de kast hangen, ik doe mee aan de selecties voor friezen en als het meezit mag ik in september finale rijden. Daarna ga ik Z starten en hang ik hem er gewoon steeds in met trainen want ik merkte wel dat mn paard het gewissel minder prettig vond.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:33

Starbreeze schreef:
Venetia schreef:
De trensteugel wel op druk natuurlijk. Dat lukt ook makkelijk: mijn ervaring is ook dat ze meer aanleuning nemen op stang en trens, en dat de aanleuning stiller wordt.


Heb je die ervaring bij meerdere paarden? Dat gevoel heb ik namelijk ook, het rijdt gewoon anders.


Ik wel, bij 2 andere paarden die ik op zowel trens als op S&T heb 'gevoeld' (waren paarden die ik zo af en toe reed).

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:12

Zo, dat moet goed komen als ik het zo lees! Heb bewondering voor je "doorstroom"ambitie, wou dat ik er iets meer van had....maar goed, mijn tijd komt vast nog wel! Prettig om te lezen dat de overgang naar S&T blijkbaar redelijk vlekkeloos gaat, zoals je weet heb ik per ongeluk het hoofdstel al hangen maar goed ik wacht daar echt nog een tijd mee!
Zodra ik ermee aan de gang ga, kom ik bij jou advies vragen want tegen die tijd ben jij ruim ervaren!!!! Succes en scoor die laatste twee punten even, moet lukken.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:23

daffodil schreef:
Zo, dat moet goed komen als ik het zo lees! Heb bewondering voor je "doorstroom"ambitie, wou dat ik er iets meer van had....maar goed, mijn tijd komt vast nog wel! Prettig om te lezen dat de overgang naar S&T blijkbaar redelijk vlekkeloos gaat, zoals je weet heb ik per ongeluk het hoofdstel al hangen maar goed ik wacht daar echt nog een tijd mee!
Zodra ik ermee aan de gang ga, kom ik bij jou advies vragen want tegen die tijd ben jij ruim ervaren!!!! Succes en scoor die laatste twee punten even, moet lukken.


'Doorstroom'ambities, leuk woord haha! Ach, het gaat gewoon lekker en dan zie ik niet in waarom ik de overstap niet zou maken Haha! ! S&T staat natuurlijk poepchique en hoort er dan stiekem gewoon een beetje bij, maar denk dat het nog wel even duurt voor ik ermee op concours verschijn hoor Ja, wil er namelijk echt een meerwaarde aan hebben en zolang ze zo goed blijft lopen op trens gebeurt dat niet zo snel hahaha! Ben stiekem meer in m'n nopjes met m'n hoedje, daar kan ik bijna níet op wachten om die op m'n kop te hebben op concours Schijnheilig

En als mister Fons aan de S&T moet kom ik zeker een keer kijken haha Cool

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:24

Remember schreef:
carlijn83 schreef:
Volgende week 1e keer Z starten Lachen Spannend!


Succes! Start je dan ook op S&T?


Ja

Ik heb idd ook het gevoel dat de aanleuning constanter is geworden.
Ook blijft nim beter op mij wachten, eerder wilde ie nog wel eens te veel meedenken en mij al voor zijn met bijvoorbeeld de eenvoudige wissels.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: 1e keer S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:57

Dat zijn wel positieve punten Carlijn!