Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 14:12

Met dubbele teugel aan de trens als voorbereiding op het rijden met stang en trens

Wat vinden jullie hiervan?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:40

Onzin.

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:23

Doe het zelf ook, als ik een hele tijd niet met stang en trens heb gereden moet dat weer even wennen en kan ik beter met dubbele teugel aan de trens gaan rijden dan ineens mijn paard gaan klieren met stang en trens. Gewoon om weer even het gevoel terug te krijgen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:24

Ik kan niet met st&tr rijden hoor, maar rij wel zo nu en dan met slof, dus dubbele teugel ken ik wel. Ik denk dat het handig is om 2 teugels aan je trensbit te knopen als je gewend bent nooit meer in je handen te hebben dan enkel je trensteugel. Denk niet dat je er teveel aan moet wennen, je krijgt immers met een dubbele teugel aan je trensbit geen speciale reactie.. Wen je er dus aan dat er niets bijzonders gebeurd wanneer je je 2e teugel oppakt, dan moet je weer 'omwennen' als je paard (uiteraard) reactie geeft op je stang.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:47

Ik vind het totaal zinloos, maar als je je er prettig bij voelt, waarom niet.

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:28

Het is ook meer weer wennen aan het contact houden met die tweede teugel zoals Concorde al zegt, ik merk dat ik de neiging heb om die in het begin gewoon te laten bungelen. Dan ben je dus in het begin heel de tijd aan het bijpakken, daarna laat je hem weer schieten, je pakt hem er weer bij... dat gepruts wil ik niet hebben met stang en trens.

Anoniem

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:22

HAR --> RT.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:26

Volgens mij is het een methode waarbij met dezelfde inspanning van de ruiter, meer druk op het bit gezet wordt (bewust of onbewust).

Ipv dat bij het aannemen van de teugels alleen tussen ringvinger en middelvinger druk wordt gezet heeft een strenge ruiterhand nu nog meer teugel in de hand om ´aan te kunnen trekken´ en grip te houden op de teugels om vast ter hand te zijn. Daarbij komt dat de twee teugels op het bit groter oppervlak beslaan en hierdoor ook de hand van de ruiter scherper/ sterker in kan werken volgens mij.

Buiten dat de verdeling van druk op beide teugels op deze manier van de ruiterhand niet onafhankelijk kan zijn, lijkt het me ook voor die toepassing niet zinvol.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:22

Ik zie ook t nut er niet van in.

Het is dan alleen om te voelen in je hand dat er 2 teugels doorlopen.
Maar HET grote verschil: op je 2e teugel aan je trens komt er geen extra reactie en op je stang zeker wel!

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:23

als je het graag wilt dan kan je nog beter met een slof rijden. En dan zorgen dat je de slof als het ware de stangteugel is. En die laten voor wat het is. En dus niet voortdurend strakker pakken met je trensteugel. En dat is best een kunst Verward

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:29

echt grootse onzin... De teugels bij S&T moeten compleet anders gebruikt worden, zo leer je het verkeerd aan. Die met de slof vond ik inderdaad meer in de buurt komen..

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:03

Trisca, het zou wel prettig zijn als je niet gelijk van die opmerking plaatst als 'grote onzin'. Voor sommige mensen werkt het nl. blijkbaar WEL, daar ben ik er een van namelijk.
En ik was bepaald niet van plan om mijn paard maar per ongeluk met de slof in de krul te trekken omdat ik de routine weer even terug moet krijgen.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:17

sorry.. Het is iets wat ik absoluut niet aanraad.. (zo beter Knipoog )

Routine terugkrijgen is volgens mij ook wat anders dan voorbereiding..

En wat Venetia ook al zei; als mensen vinden dat het werkt moeten ze het vooral doen. Lachen

Cupcake

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:22

Hoii,
IMO vind ik het een goed idee (voor mezelf dan hè Knipoog )
Dit komt omdat ik zo dan weer even het gevoel terug krijg hoe het ook alweer is om met dubbele teugel te rijden.
dan hoef ik niet als een bezetene te gaan kloten als ik weer met S&T ga rijden Tong uitsteken
Bij Dimanche werkte het iig wel Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:32

Lekker kort door de bocht allemaal weer; ik vind met twee teugels gewoon veel fijner rijden omdat ik het zo geleerd heb. Iedereen moest zo rijden, dus ik ook. Met een enkele teugel was je harnachement niet compleet en kon je weer vertrekken van de les. Je kan met alleen je pink heel lichte ophoudingen maken zonder de bovenste teugel te beroeren. Helaas is het met dressuur niet meer toegestaan; sindsdien rijd ik maar met een springteugel om toch lekker veel in de hand te hebben. Met meer in je hand hoef je niet zo te knijpen om je teugels vast te houden waardoor je hand veel ontspannener blijft wat weer zorgt dat je paard met een hele zachte teugelvoering gereden kan worden.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:39

Sowieso vind ik dat pas kort door de bocht. Door nu obv de laatste paar reacties te gaan suggereren dat alle reacties kort door de bocht zijn Knipoog

Is er eigenlijk een reden waarom het met de dressuur niet meer is toegestaan, rijden met dubbele teugels?

Cupcake

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:39

Was het eerst wel toegestaan dan?
Dat wist ik eigenlijk niet eens .

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 04:02

Cupcake schreef:
Was het eerst wel toegestaan dan?
Dat wist ik eigenlijk niet eens .


sinds 1 april 2005 niet meer, daarvoor wel. Sterker nog, in het begin van de jaren 80 reed iedereen nog met een dubbele teugel. Je leerde gewoon niet anders. Je had ook niet het lef om met 1 teugel op les te komen want dan kwam je er gewoon niet in. Evenals met vieze laarzen, zonder sporen, vieze pony, stro in de staart, kauwgom in de mond, vies dekje, vieze kleding, losse haren, teveel make-up, grote oorbellen, grote mond etc. Allemaal redenen waarom je les niet in kwam. En als je tijdens de les grof inkwam met je hand kreeg je gewoon een mep over je vingers met een lange zweep dus dat liet je ook wel. De enige vraag die je mocht stellen was "hoe moet dat" "ja, maar.... "werd niet geaccepteerd.

Cupcake

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:12

Jeejhtje.....
Das inderdaad wel erg streng.
Maar wel gedisciplineerd

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:30

Met 2 teugels voel je natuurlijk wel dat je wat meer in de je hand hebt qua leer, maar het verschil is dat je deze teugels waarschijnlijk op dezelfde spanning hebt. Met s&t heb je de stangteugel ietsje losser...en krijg je natuurlijk meer reactie als je een ophouding maakt. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit, als je met s&t geoefend hebt heb je dit ook zo in de gaten!
En inderdaad, vroeger was het heel normaal om met dubbele teugel te rijden, m'n broer doet het soms nog steeds, hij vindt het gewoon fijner.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Met dubbele teugel rijden als voorbereiding op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:16

het heeft voor je paard geen nut, maar kan de ruiter zeer goed helpen om met twee teugels te rijden. ik denk dat het zeker geen kwaad kan om het op die manier te oefenen. voor je paard is er geen verschil, maar zelf kan je er mooi van leren.