Iemand anders op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Iemand anders op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:11

Hoi!
Ik had een vraagje
Ik heb een paardje Oleander, en ik ben altijd de enige die op hem rijdt.
De vorige keer ging Desiree nog even op hem rijden na mij.
Ze rijdt ook iedere week, maar wel op merries die zo'n 40 cm kleiner zijn.
Ze kon hem niet goed aan en hij liep sterren te kijken, wat ze ook probeerde om hem lager te krijgen.
Ook liep hij niet door.

Vandaag ging ik er weer op rijden en hij liep helemaal niet lekker.
Normaal loopt hij erg ontspannen en nageeflijk bij mij, hij komt als hij eenmaal beneden loopt niet meer met zijn hoofd omhoog.
Maar vandaag kwam hij telkens weer omhoog met zijn hoofd als hij aan de teugel liep, ik moest steeds doorvragen.
Hij liep hierdoor erg gespannen.
Ook liep hij in stap en draf niet door.
Maar daarentegen in galop wel, als ik aansprong in galop rende hij eerst 2 rondes met een turbomotor en zijn hoofd in stand giraffe door de bak heen.
Dat terwijl hij altijd netjes nageeflijk en rustig galoppeerd.
Ik heb hem toen ik hem eindelijk weer rustig en een beetje naageeflijk had, laag diep en rond proberen te rijden.
Dit zodat hij ging ontspannen, dit heb ik ook in de draf gedaan en later weer iets opgepakt en toen ging het beter.
Hij liep niet meer steeds met zijn hoofd omhoog en was ontspannen.

Nu is mijn vraag, of jullie dit ook hebben.
Dat als er iemand anders op je paard heeft gereden dat hij helemaal niet lekker loopt.
En of jullie vinden dat ik dit goed heb aangepakt door hem proberen laag diep en rond te laten lopen.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vraag
Groetjes Astrid

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:15

ja absoluut... ik denk dat dat komt omdat dat paard dan toch anders gereden word dan hij gewend is, en het bij jou dus nog een keer gaat proberen..

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:39


Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:44

Een paard met een goede en bevestigde basisafrichting is door een ruiter met een beetje gevoel prima na te rijden en wordt er ook echt niet slechter van als er incidenteel eens een ander op rijdt...

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:48

Margreet schreef:
Een paard met een goede en bevestigde basisafrichting is door een ruiter met een beetje gevoel prima na te rijden en wordt er ook echt niet slechter van als er incidenteel eens een ander op rijdt...

Idd

En zowiezo, op een vreemd paard moet je soms gewoon even het 'knopje' qua hulpen vinden, daarna kan het prima gaan.

En ik ben het er niet mee eens dat je paard slechter loopt als er een ander op heeft gezeten, stel dat die ander dik goed rijd, heb je dan toch alleen maar profijt van ..

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:49

Margreet schreef:
Een paard met een goede en bevestigde basisafrichting is door een ruiter met een beetje gevoel prima na te rijden en wordt er ook echt niet slechter van als er incidenteel eens een ander op rijdt...

Hij heeft een goede basisafrichtig hoor, hij heeft namelijk met twee ruiters Z2 gelopen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:51

Inderdaad, het is heel normaal dat je er niet zo op weg rijdt, even moet zoeken naar de "knoppen" en de juiste doseringen en het ene paard heeft nou eenmaal een dikkere gebruiksaanwijzing dan het andere. Maar dat een braaf, normaal dier gelijk "verpest" is als er een keer een minder handige ruiter op heeft gezeten... Nee hoor, dat geloof ik niet.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 21:52

Ik zeg ook niet dat hij verpest is.
Maar dat hij niet lekker liep en probeerde te doen wat hij bij haar ook mocht.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:48

sunrice schreef:
Margreet schreef:
Een paard met een goede en bevestigde basisafrichting is door een ruiter met een beetje gevoel prima na te rijden en wordt er ook echt niet slechter van als er incidenteel eens een ander op rijdt...

Hij heeft een goede basisafrichtig hoor, hij heeft namelijk met twee ruiters Z2 gelopen.


Een paard wat Z2 heeft gelopen hoeft geen goede basis te hebben hoor.. Het is wel het meest waarschijnlijk, maar af en toe zie je dingen..

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:14

ik merk het wel altijd als er een ander op heb gezeten soms negatief en soms positief, maar alleen die ene keer erna merk ik het daarna loopt die weer gewoon zo als altijd.....

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:17

trouwensf oftopic ik zit net je fotos te bekijken, t lijkt alsof je zadelboom wel erg dicht op zen schoft ligt....of zie ik het verkeerd?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:23

ik heb geen eigen paard en rijd juist paarden van anderen en ik merk dat ik zélf juist beter wordt door verschillene de paarden te rijden en aan te voelen. Daardoor begrijp ik ook beter waarom ze dingen doen (of juist niet doen ) bij bepaalde hulpen en situaties.

Zou het juist voor een paard ook niet zo werken? Als voorbeeld: je geeft je paard de hulp om aan te springen in galop en je denkt dat je dat met je binnenbeen doet maar eigenlijk herkent ze gewoon dat je anders gaat zitten en gallopeerd ze daarom aan.

Met een andere ruiter moet ze gewoon weer reageren op het been en de correcte hulp.
Het is maar een voorbeeld en misschien niet helemaal de goede maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel

Misschien is het slim om eens na te gaan wáár jouw paard zo heftig op reageerd dat ze zelfs de volgende keer rijden nog zo in de kluts is van een andere ruiter. En of het eigenlijk daar wel van was...

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Iemand anders op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:23

Dat merk ik bij Misty altijd. Als er iemand anders opgezeten heeft geeft ze de volgende dag ook minder makkelijk na, meestal is ze dan erg druk en kan ze alleen nog maar hard draven en galopperen.
Als ik er zelf vaak op rijd is er niks aan de hand, er komt niet vaak een ander op dus heb ik het er zo uit.

Op m'n jongepaard rijden niet veel anderen. Wel eens iemand die hier in t dorp woont maar dat kan niet veel kwaad. Ze rijd haar wel anders dan mij. Ik rijd haar meestal goed rond, bij m'n bijrijder ( die rijd zonder zadel) mag ze gewoon met haar hoofd omhoog lopen.
De vriendin van m'n neef rijd er wel eens op. Ze helpt me met het paard. Als zij erop gezeten heeft loopt ze meestal veel beter als ik er daarna zelf weer op ga. Dan loopt ze veel beter door en het nageven gaat nog makkelijker.

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re: Iemand anders op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:46

Ik heb dat eigenlijk nooit..Wel jammer dat hij ineens zo raar doet..

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:54

het hangt een beetje van het paard af vind ik,aan de ene merk je het nauwelijks,terwijl ik er ook 1tje ken die je met zo min mogelijk hand moet rijden{ja welke niet ?,maar deze is extreem},doe je dat wel dan word hij zelf heel stug en hard,terwijl hij anders op de pinken te rijden is.

Linda_naomi
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:07

een paard met een goede basis africhting mag niet naar 1 keer dat er een ander op gereden heeft zo reageren op de vaste ruiter/ amazone. en heb je foto's bekeken en het ziet ernaar uit dat het paard een beetje op de voorhand duikt. maar ik kan dit ook verkeerd zien. ook zoals die op de foto's loopt ziet het er niet naar uit dat ie op zijn pinken te rijden is, maar ook dit kan ik weer verkeerd zien.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Iemand anders op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:56

Zelf ben ik er geen voorstander van steeds van ruiter te wisselen. Naast mij hebben 2 van mijn paarden elk een vaste amazone. We hebben een gastamazone op stal en er komen zo nu en dan ook 2 vriendinnen wel eens te rijden (denk aan buitenritjes etc). Er komen tegenwoordig alleen nog mensen op mijn paarden waarvan ik zelf de persoon goed ken en weet hoe ze rijden. Je hebt er niets aan als iemand je paardje in de stress helpt omdat ze niet goed weten hoe ze zo`n paard moeten rijden.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:52

Max wordt ook altijd vervelend als er iemand anders op heeft gezeten, maar hij is vooral met rijden ook best eenkennig. (ook in de omgang) Ook moet je heel consequent zijn ben hem en als iemand anders hem gereden/longeert oid heeft de dag ervoor is hij bij mij vervelend. Meestal moet hij bij mij natuurlijk harder werken en probeert hij er onderuit te komen omdat hj dat 'rustige' dagje veel lekkerder vond

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:06

RT-D -> RT-P

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: Iemand anders op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:24

semir is bij mij al een vervelend paardje,
en als ik er iemand opzet, terwijl hij nog veel energie heeft dan scheurt hij de hele bak rond, en luisterd niet meer naar bit...

( alleen naar mijn stem )

maar hij is dan ook nog maar 6......

met lopen enz. is ie heel erg lief!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:29

Als jij op het paard van iemand anders rijd, kun je ook niet verwachten dat hij dan gelijk goed loopt
Het duurt even voordat je aan elkaar gewend bent.

Sannee

Berichten: 84
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Gorredijk, Fryslân..!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:37

Die van mij is ook naar mijn eigen hand toegereden, als daar iemand anders
op rijd heb ik ook zowiezo 2/3 dagen nodig om hem weer lekker te laten lopen.
Alleen heb ik dat niet als mijn zusje er op gereden heeft. Ik denk
dat zij hem hetzelfde als mij rijd. (?)

Melanie_D
Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:43

het lijkt mij dat het niet door die ene keer komt, heeft ze lang gereden dan? Want ik denk ook wel dat er verschil in zit of ze er 10 min. op heeft gezeten of een uur.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 08:46

Ze heeft er zo'n 3 kwartier op gereden.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:51

Hoe dan ook, als mijn bijrijdster of iemand anders op mijn haf heeft gereden heb ik inderdaad de volgende dag langer nodig om hem de ontspanning in te rijden. En nee, mijn haf heeft geen basis africhting, ben zelf 2 jaar bezig geweest om hem te leren om op 4 benen te lopen en dat hij niet alleen hoeft te crossen. Kan me dus heel goed voorstellen wat Sunrice bedoeld.