Geweld verdient de voorkeur...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:49

Ik ben het met iedereen hierboven eens, heb er niets meer aan toe te voegen, en ja, ik ben ook wel eens over de schreef gegaan en heb mijn toenmalige merrie erg beledigd. Naderhand vreselijke spijt en nooit meer gedaan. Paard was ook 7 toen ze Z liep, iedereen om me heen had "haast" om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te starten, en ik ben daar helaas is meegegaan. Wat ik naderhand bedacht en wat voor jou waarschijnlijk ook van toepassing is: als amateur ruiter hoef je er geen geld aan te verdienen, als het goed is moet zo'n paard tot zijn 17e of 18e meegaan in de sport, waarom zo'n haast ? Wat nou als je over 2 jaar ZZ zwaar zou rijden met een paard wat niet helemaal optimaal gebouwd is voor dat werk ? Dan ben je ermee klaar en kun je dus niet verder met dat paard. Dan beter dat werk verspreiden over meerdere jaren én lekker met plezier sporten ! Doe het lekker in je eigen tempo, je hebt nog jaren de tijd !

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:40

vind ik ook. maar daar komt meestal wel het geweld om de hoek kijken, mensen willen te snel, een paar maanden werken aan een 'klein' resultaat willen ze vaak niet. de vooruitgang moet constant blijven rollen, ipv op een gegeven moment even pauzeren op een bepaald niveau. doordat mensen hun geduld verliezen, krijgt het paard veel te verduren, maar helaas zal het er nooit beter van worden.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:51

CGJ12 schreef:
Dat kan goedkoper en doeltreffender.
Flink wat XXXX erin (dat heeft Albert nog wel voor je), dan nogmaals een weekje proberen. Als ze duidelijk minder kliert had ze dus pijn.........
Zo niet, dan is het geklier.


Dat werd op stal ook al voorgesteld
Die XXXX heb ik zelf ook nog wel op voorraad... genoeg om een hko-4 paard door een springsportcarrière heen te helpen
Maar aangezien ik mijn startkaart liever gewoon hou, ben ik naar de kliniek in Woudenberg geweest met Silly.

Om kort te zijn (want het is een lang verhaal...): er was inderdaad nogal wat mis en ze heeft veel pijn gehad. Gelukkig was het geen botkwestie maar een gevalletje "als ik zo loop doet het geen pijn" compensatie.
Schouders, schoft, rug en rechter achterbeen... allemaal pijnlijk.

Ik voel me rete-schuldig natuurlijk, maar ben wel blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb.

Silly mag de komende 3 tot 4 weken op Aquatraining, wat ze volgens de medewerkers daar goed oppakt.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. De veearts had goede hoop.

Arm paard, loopt met een pijnlijk lijf braaf haar winstpunten en strikjes te scoren op wedstrijd om mij een plezier te doen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:53

Zo zie je maar weer dat je het beste altijd je eigen gevoel kan volgen.
Veel beterschap voor haar!

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:18

Beterschap en goed dat jij je gevoel hebt gevolgd. Hopelijk kan je daarna weer rustig aan de slag en heeft ze geen last meer.

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:02

Missouri schreef:
"Ja, dat krijg je als je veel te lief voor haar bent, je moet harder slaan, sla hem kapot! Harder aan het werk met dat luie sekreet!"


Ik ben helemaal tegen geweld, maar dit soort lui, mogen ze wat mij betreft direct afknallen. In dat geval is er sprake van zinvol geweld. }>

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:35

jjs schreef:
Missouri schreef:
"Ja, dat krijg je als je veel te lief voor haar bent, je moet harder slaan, sla hem kapot! Harder aan het werk met dat luie sekreet!"


Ik ben helemaal tegen geweld, maar dit soort lui, mogen ze wat mij betreft direct afknallen. In dat geval is er sprake van zinvol geweld. }>


helemaal mee eens, dit is te gek voor woorden...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:31

jjs schreef:
Missouri schreef:
"Ja, dat krijg je als je veel te lief voor haar bent, je moet harder slaan, sla hem kapot! Harder aan het werk met dat luie sekreet!"


Ik ben helemaal tegen geweld, maar dit soort lui, mogen ze wat mij betreft direct afknallen. In dat geval is er sprake van zinvol geweld. }>


Zinvol of zinloos?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:26

Sily schreef:

Missouri schreef:
"Ja, dat krijg je als je veel te lief voor haar bent, je moet harder slaan, sla hem kapot! Harder aan het werk met dat luie sekreet!"


Ik ben helemaal tegen geweld, maar dit soort lui, mogen ze wat mij betreft direct afknallen. In dat geval is er sprake van zinvol geweld. }>


Zinvol of zinloos?


zinVOL om dierenbeulen af te knallen, zinLOOS om dieren te mishandelen .

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:23

Ok, nu snap ik hem
Was even blonT aan het zijn

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:35

Dierenbeulen afknallen is zeker zinvol geweld.

dat commentaar was -hoe rot het ook over komt- goed bedoeld. Iedereen op stal heeft echt het beste met een ander voor en probeert op de manier die hij kent een ander zoveel mogelijk te helpen.

Ik ben niet TEGEN aanpakken. Paarden kunen soms heel flauw op dingen reageren en dan mag je ze best even vertellen dat ze beter gewoon mee kunnen werken.
Maar bij Silly werkt het, zoals bij de meeste merries waarbij duidelijk Balzflug in de afstamming zit, niet om dingen af te dwingen. Ze heeft ALTIJD een reden om overdreven te reageren.

Wat ik heel frappant vond is dat de dierenarts in Woudenberg uitlegde waarom bij Silly de bordjes van de bak ook écht 'bijten'. Ze is nogal kijkerig en kan om een bordje waar de zon op staat echt helemaal over de flos raken.
Maar hoe logisch klinkt dit: dat is geen flauwigheid. Ze kijkt naar het bordje en spant haar lichaam. Dat doet pijn omdat er iets mis is. Dus gaat ze daardoor nog meer spannen en krijgt ze nog meer pijn. Allemaal omdat ze naar dat bordje keek... dus het bordje bijt in haar belevingswereld wel degelijk!

We kregen nog meer van dat soort logische redenaties te horen en er vielen een hoop kwartjes afgelopen woensdag

Met Silly gaat het vooralsnog erg goed... ik mag van de week op bezoek komen en kijken hoe ze in het zwembad poedelt!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:13

hey sabine zie nu je toppic pas .

balen joh dat het ff mis is gegaan .
en goed van je dat je toch weer naar je eigen gevoel bent gaan luisteren .

Ik ken je allang en weet ook dat jij niet aan zinloos geweld tegen paarden doet .

Ben beniewd hoe silly het zwemmen vind .
Dalijk wil ze niet anders meer dan moet je toch aan de stal eigenaar om zwembad gaan vragen .

veel beterschap met silly .

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:01

Missouri schreef:
Dierenbeulen afknallen is zeker zinvol geweld.

dat commentaar was -hoe rot het ook over komt- goed bedoeld. Iedereen op stal heeft echt het beste met een ander voor en probeert op de manier die hij kent een ander zoveel mogelijk te helpen.

Ik ben niet TEGEN aanpakken. Paarden kunen soms heel flauw op dingen reageren en dan mag je ze best even vertellen dat ze beter gewoon mee kunnen werken.
Maar bij Silly werkt het, zoals bij de meeste merries waarbij duidelijk Balzflug in de afstamming zit, niet om dingen af te dwingen. Ze heeft ALTIJD een reden om overdreven te reageren.

Wat ik heel frappant vond is dat de dierenarts in Woudenberg uitlegde waarom bij Silly de bordjes van de bak ook écht 'bijten'. Ze is nogal kijkerig en kan om een bordje waar de zon op staat echt helemaal over de flos raken.
Maar hoe logisch klinkt dit: dat is geen flauwigheid. Ze kijkt naar het bordje en spant haar lichaam. Dat doet pijn omdat er iets mis is. Dus gaat ze daardoor nog meer spannen en krijgt ze nog meer pijn. Allemaal omdat ze naar dat bordje keek... dus het bordje bijt in haar belevingswereld wel degelijk!

We kregen nog meer van dat soort logische redenaties te horen en er vielen een hoop kwartjes afgelopen woensdag

Met Silly gaat het vooralsnog erg goed... ik mag van de week op bezoek komen en kijken hoe ze in het zwembad poedelt!


dat is wel frappant he? zet je wel aan het nadenken! gelukkig heb ik vrij koelbloedige paarden, maar goed 'doordenken (hihi)' kan deuren opendoen inderdaad!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:13

Ik heb ook niks meer er aan te te voegen alles is al gezegd worden.
Jammer genoeg zijn er nog genoeg mensen die dneken dat geweld een oplossing is
Ik heb laatst nog een meisje gezien van mijn oude stal die haar paard heeft geslagen om in de trailer naar binnen te lopen.
En dan nog in de trailer omdat die naar achter schopte.
als het paard iets niet doet wat zei niet wil gebruikt ze meteen de zweep.
Het resultaat: een gebroken paard waar alle levenslust en vreugde weg is gezogen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:17

hns schreef:
Ik heb ook niks meer er aan te te voegen alles is al gezegd worden.
Jammer genoeg zijn er nog genoeg mensen die dneken dat geweld een oplossing is
Ik heb laatst nog een meisje gezien van mijn oude stal die haar paard heeft geslagen om in de trailer naar binnen te lopen.
En dan nog in de trailer omdat die naar achter schopte.
als het paard iets niet doet wat zei niet wil gebruikt ze meteen de zweep.
Het resultaat: een gebroken paard waar alle levenslust en vreugde weg is gezogen.


dat vind ik gewoon zielig. ik zag het laatst nog gebeuren hier op stal. ik was me toch woedend! het ging om de liefste makste pony die we ooit gehad hebben hier, en er werd aan gerukt en getrokken. niet omdat ze niet luisterde, maar de eigenaar wou gelijk de trailer af, maar de pony kreeg zich niet omgedraaid in de trailer. en hij maar schreeuwen en trekken aan dat touw. toen hij die pony vervolgens liet dekken door een hengst van 1,50 meter, (pony zelf was een meter ongeveer) ging ik door het lint. ik was echt pisnijdig, vuile dierenbeul!

jjs
Berichten: 184
Geregistreerd: 08-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:02

Missouri schreef:
Ik ben niet TEGEN aanpakken. Paarden kunen soms heel flauw op dingen reageren en dan mag je ze best even vertellen dat ze beter gewoon mee kunnen werken.
Maar bij Silly werkt het, zoals bij de meeste merries waarbij duidelijk Balzflug in de afstamming zit, niet om dingen af te dwingen. Ze heeft ALTIJD een reden om overdreven te reageren.



Ik ben vrijwel altijd tegen het aanpakken van paarden. Als paarden flauw reageren is dat of omdat ze een lichamelijk ongemak hebben, of omdat de persoon die iets van ze vraagt niet duidelijk is of tegenstrijdige hulpen geeft of omdat de relatie mens-paard gewoon niet goed is waardoor het paard niet durft of niet wil.

De fout ligt vrijwel altijd bij de mens in mijn ogen. Tuurlijk heb je rotkarakters, maar dat is zeldzaam. Rotgedrag heb je heel veel en dat is aangeleerd door de mens.

In dat geval moet de baas dus aangepakt worden

Ben blij dat je op je zelf bent afgegaan.
Niet alleen deze Silly wil niet afgedwongen worden, zo zijn er veel meer. Heel veel paarden ondergaan het maar gewoon leidzaam, wees blij dat jou paard je duidelijk maakt dat je verkeerd bezig bent!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:50

jjs schreef:
Missouri schreef:
Ik ben niet TEGEN aanpakken. Paarden kunen soms heel flauw op dingen reageren en dan mag je ze best even vertellen dat ze beter gewoon mee kunnen werken.
Maar bij Silly werkt het, zoals bij de meeste merries waarbij duidelijk Balzflug in de afstamming zit, niet om dingen af te dwingen. Ze heeft ALTIJD een reden om overdreven te reageren.



Ik ben vrijwel altijd tegen het aanpakken van paarden. Als paarden flauw reageren is dat of omdat ze een lichamelijk ongemak hebben, of omdat de persoon die iets van ze vraagt niet duidelijk is of tegenstrijdige hulpen geeft of omdat de relatie mens-paard gewoon niet goed is waardoor het paard niet durft of niet wil.

De fout ligt vrijwel altijd bij de mens in mijn ogen. Tuurlijk heb je rotkarakters, maar dat is zeldzaam. Rotgedrag heb je heel veel en dat is aangeleerd door de mens.

In dat geval moet de baas dus aangepakt worden

Ben blij dat je op je zelf bent afgegaan.
Niet alleen deze Silly wil niet afgedwongen worden, zo zijn er veel meer. Heel veel paarden ondergaan het maar gewoon leidzaam, wees blij dat jou paard je duidelijk maakt dat je verkeerd bezig bent!


mee eens! vooral bij jonge dieren komt het nog weleens voor de er onduidelijkheid is, ze zitten immers in een leerproces. baasje wil te snel, en daar begint het mee...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:02

Het ligt er aan wat je met aanpakken bedoeld.

Er is nogal een verschil tussen consequent zijn en een paard op z'n donder geven.

Als Thomas na een paar keer been niet reageert, krijgt ie echt wel een tik, maar ik ga wel altijd na of ik wel duidelijk in m'n hulpen ben en of ie het wel aan kan.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:07

Stennisje schreef:
Het ligt er aan wat je met aanpakken bedoeld.

Er is nogal een verschil tussen consequent zijn en een paard op z'n donder geven.

Als Thomas na een paar keer been niet reageert, krijgt ie echt wel een tik, maar ik ga wel altijd na of ik wel duidelijk in m'n hulpen ben en of ie het wel aan kan.


inderdaad. maar de grens tussen consequent en eerlijk zijn en onterecht op z'n donder geven is minimaal. als mijn paard niet luistert terwijl ik wel duidelijk ben, dan doe ik daar ook wat mee. maar geweld is imo in principe niet nodig bij paarden. meestal komt het door verkeerde opvoeding, onduidelijkheid van de ruiter/ persoon die ermee werkt, etc. het ligt dus eerder aan de ruiter dan aan het paard. dat neemt niet weg dat corrigeren ook bij consequent zijn hoort.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:18

Bij mij betekent aanpakken dus ook streng zijn.

Een jonkie kan een paar tikken verwachten als-ie bijvoorbeeld uit speelsigheid z'n rug bol trekt en aanzet, of gewoon aan het uitproberen is ("moet ik écht rechts baas?") of als ik mijn handen vol heb in elk geval een brul

Een wat oudere kan natuurlijk ook z'n dag niet hebben, of baldadig zijn, of een keer zeggen dat iets te moeilijk is. Als iets moeilijk is hoeft het niet per sé perfect, en ook niet tien keer achter elkaar, maar hij moet het toch op z'n minst proberen voor me. Gaat dat pertinent niet dan begin ik me toch af te vragen of er misschien niet iets mis is.

En dan de gevalletjes "te lang z'n zin gekregen" die af en toe wel een beetje strafwerk moeten krijgen. Jammer, want in principe weet het beestje niet beter (en moet inderdaad de baas opgevoed worden!), maar sommigen worden toch wel een beetje link en dan moet je soms optreden.

Daar ben ik echt niet tegen. Waar ik wel tegen ben is het continu overvragen, en als-ie het dan toch probeert terwijl het anatomisch gezien niet echt zal lukken, het honderd keer overdoen ("dat zal 'm leren!"). Het tegen de verzuring aan rijden en dan nog een stapje verder gaan als er protest komt.

Ik blijf van mening dat GEEN ENKEL paard vals wordt geboren.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:44

Missouri schreef:
Bij mij betekent aanpakken dus ook streng zijn.

Een jonkie kan een paar tikken verwachten als-ie bijvoorbeeld uit speelsigheid z'n rug bol trekt en aanzet, of gewoon aan het uitproberen is ("moet ik écht rechts baas?") of als ik mijn handen vol heb in elk geval een brul

Een wat oudere kan natuurlijk ook z'n dag niet hebben, of baldadig zijn, of een keer zeggen dat iets te moeilijk is. Als iets moeilijk is hoeft het niet per sé perfect, en ook niet tien keer achter elkaar, maar hij moet het toch op z'n minst proberen voor me. Gaat dat pertinent niet dan begin ik me toch af te vragen of er misschien niet iets mis is.

En dan de gevalletjes "te lang z'n zin gekregen" die af en toe wel een beetje strafwerk moeten krijgen. Jammer, want in principe weet het beestje niet beter (en moet inderdaad de baas opgevoed worden!), maar sommigen worden toch wel een beetje link en dan moet je soms optreden.
Daar ben ik echt niet tegen. Waar ik wel tegen ben is het continu overvragen, en als-ie het dan toch probeert terwijl het anatomisch gezien niet echt zal lukken, het honderd keer overdoen ("dat zal 'm leren!"). Het tegen de verzuring aan rijden en dan nog een stapje verder gaan als er protest komt.

Ik blijf van mening dat GEEN ENKEL paard vals wordt geboren.


zo'n gevalletje heb ik nu ook in training. vandaag was ze lekker aan het uitproberen, al gaat het met de dag beter. vandaag voor het eerst samen met een ander paard in de bak gereden, en alles was 'eng'. deze pony moet heel duidelijk mijn granzen leren, want het is duidelijk dat ze nooit netjes is opgevoed. als ze aan het werk moet wordt ze ook boos, omdat ze aangeleerd heeft dat asl ze maar genoeg verzet, dat ze dan ook niet hoeft. ze wordt al steeds makkelijker, fijner onder het zadel en liever. de slechte manieren worden minder, en de goede manieren worden beter.

verder, geen enkel paard wordt vals geboren, behalve heel uitzonderlijke gevallen met een stoornis. maar dat komt bijna nooit voor. het ligt eigenlijk altijd aan de omgang en de opvoeding hoe een paard zich gedraagt.