Geweld verdient de voorkeur...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:22

Ik ben het met verschillende mensen hier eens.

Ben het er helemaal mee eens dat jij je paard het beste kent, het is moeilijk om door alle goed bedoelde adviezen heen te prikken en als je dat dan toch doet en naar je eigen gevoel luisterd (wat vaak goed zit) is het niet prettig om dan nog eens afgezeken te worden door mensen die er niet OP zitten maar naast staan.

Ik heb er niet 1 recht omlijnde mening over, ik doe het grootste gedeelte op mijn gevoel, en als ik voel dat het gewoon onmacht of niet kunnen van het paard is kan de rest naar de maan lopen (al doen sommige opmerkingen wel pijn)
Maar als ik gewoon zelf voel dat het etteren is kan ik idd ook een behoorlijk meningsverschil aan gaan.

Ik weet niet hoe ik het anders goed moet uitleggen, maar doe gewoon je ding, dan komt het welgoed, jullie band en vertrouwen heeft nu even een opdonder gekregen maar dat komt welweer in orde en volgende keer luister je naar jezelf, en niet naar andere.
Goede les toch?

Paradox_

Berichten: 548
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Delft

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:42

Sily schreef:
Ik ben het met verschillende mensen hier eens.

Ben het er helemaal mee eens dat jij je paard het beste kent, het is moeilijk om door alle goed bedoelde adviezen heen te prikken en als je dat dan toch doet en naar je eigen gevoel luisterd (wat vaak goed zit) is het niet prettig om dan nog eens afgezeken te worden door mensen die er niet OP zitten maar naast staan.

Ik heb er niet 1 recht omlijnde mening over, ik doe het grootste gedeelte op mijn gevoel, en als ik voel dat het gewoon onmacht of niet kunnen van het paard is kan de rest naar de maan lopen (al doen sommige opmerkingen wel pijn)
Maar als ik gewoon zelf voel dat het etteren is kan ik idd ook een behoorlijk meningsverschil aan gaan.

Ik weet niet hoe ik het anders goed moet uitleggen, maar doe gewoon je ding, dan komt het welgoed, jullie band en vertrouwen heeft nu even een opdonder gekregen maar dat komt welweer in orde en volgende keer luister je naar jezelf, en niet naar andere.
Goede les toch?


ik ben het er totaal mee eens succes ermee!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:07

Ga er maar vanuit dat er geen enkel paard bestaat dat het leuk vind om klappen te krijgen. Je kunt je best wel eens boos maken maar uiteindelijk moet je toch ook weer vriendjes worden, het paard moet het voor je willen doen. Ik denk dat je meer bereikt met rust belonen en de lange adem dan met slaan en schreeuwen. En natuurlijk bestaan ern van die monsters die zo dominant zijn dat ze je bij je been pakken en van hun rug af trekken, maar daar zijn er gelukkig niet zo veel van.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:56

Jippie schreef:
En natuurlijk bestaan ern van die monsters die zo dominant zijn dat ze je bij je been pakken en van hun rug af trekken, maar daar zijn er gelukkig niet zo veel van.

Da's een paard met een duidelijke mening!!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:31

Het wordt niet voor niets de gulden middenweg genoemd.

Jij vraagt wat meer van je paard en je paard geeft antwoord.
Je denkt over het antwoord na en vraagt door of vraagt het juist anders.
Ik zie het als top overleg tussen jou en je paard en die lui aan de kant moeten zich daar niet mee bemoeien.

Ik begrijp dat bij jou op stal een beetje een sfeer heerst dat paarden zich snel aanstellen en erdoorheen geslagen moeten worden. En dat er over jou lacherig gedaan wordt als je aan de rug van je paard denkt, terwijl je daar al problemen mee gehad hebt.

Ik weet zelf niet of ik op zo'n stal zou willen staan, maar ik zou wel m'n eigen lijn trekken.
Jouw hobby, jouw paard, jouw tijd, jouw geld, dus ook jouw manier van rijden.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:48

Ten eerste is 7 jaar behoorlijk jong, ookal zullen de mensen op stal daar anders over denken. Doe rustig aan, zolang je basis maar klopt komt de rest ook wel.

Je geeft ook aan dat je paard fysieke problemen heeft, die moet je inderdaad aanpakken met een fysio of iets dergelijks en niet met slaan. Gelukkig heb je een paard wat erg duidelijk auw kan zeggen. Ga anders de komende tijd eerst aan de hand, lange lijnen/ dubbel longe aan de slag. Dan kan ze rustig aan de spieren ontwikkelen voor de oefeningen die je onder het zadel wil gaan doen.

Jeaninee
Berichten: 871
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:42

Als een paard iets weigert doet hij dat om een reden. Snap wel dat je naar je omgeving luisterd maar als je gevoel zegt dat het niet goed is..
Maar gelukkig is er alweer verbetering

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 22:47

De meeste mensen op de stal waar ik sta zijn gelukkkig mijn vriendinnen en die begrijpen maar al te goed wat Silly en ik af en toe met elkaar moeten doorstaan
Onderling hebben we een leuk contact met elkaar hoor, en we zijn ook niet allemaal even prestatiegericht.

Ik moet toegeven dat ik heel fanatiek kan worden en er erg mee kan zitten als het allemaal niet lukt. Maar dan nog probeer ik altijd eerst te begrijpen wat er aan de hand is en waarom het niet lukt.
Dat heb ik deze keer uit het oog verloren en het is (duidelijk ) vreselijk mis gegaan.

@ tamary, inderdaad is 7 jaar in mijn ogen ook nog wel jong. Maar voor veel mensen (niet direct bij mij op stal hoor, maar zeker wel in mijn omgeving) zijn ze als ze 7 zijn en niet ZZ-L klaar zijn of gestart, of in elk geval met wp in het Z2, niet te scharen onder de noemer "fijn sportpaard".
Maar ik wil mijn paard graag ook nog hebben als-ie dadelijk 18 is, en het liefst (redelijk) gezond ook nog. Zoals mijn vader altijd (op dreigende toon) zegt: "Het hoeft niet kapot, hè!"

Het gaat nu elke dag weer beter met rijden, we doen allebei ons best om aardig te zijn voor elkaar, en belangrijk: ik kan er weer om lachen als mevrouw een keer bokt of steigert. En vervolgens gewoon weer doorrijden
Want al is 'bigger-better-faster-more' niet mijn ding, ik zou geen doodbraaf paard willen hebben...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:58

mijn paard is liever lui dan moe, maar hij doet wel zijn best voor me. ik krijg ook vaak te horen dat ik strenger moet zijn. Faram staakt soms ook, en dan geef ik iets meer been dan normaal, en ik praat met een hoog stemmetje 'toe maar jongen, goed zo!!' enz... dan gaat hij weer. toen iemand anders er een keer op reed vond ze het nodig om hem met de zweep aan te drijven toen hij stilstond. dat werkt bij Faram dus ook averechts, hij heeft letterlijk geen pas meer gezet met haar erop. hij laat zich niet dwingen met zweepjes en dwang. bij Faram moet het met rust, ontspanning, vertrouwen en geduld. en inderdaad, ik doe langer over bepaalde dingen, maar het gaat allemaal vrijwillig, en zo wil ik het! ik heb met Faram een superband, en zolang ik ernaast sta kan ik alles met hem. ik rij zelf nog niet goed genoeg om de rest er goed uit te rijden. maar ook dat komt allemaal wel!

goed dat je toch aan je paard bent gaan denken, zo kom je er wel, en houden jullie beiden plezier in het rijden!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:45

Missouri schreef:
Dat is even een vraag waar ik nu mee zit, gebaseerd op een zeer recente eigen ervaring.

Mijn paard (Silly) is geen makkelijke merrie. Echt een wijf om het zo maar even te zeggen. Maar zo heb ik ze het liefst.
Een paar weken terug ging het mis. Ik was bezig met wat meer aan elkaar rijden, omdat ze redelijk langgelijnd is en een soms wat strakke rug vindt ze dit gewoon moeilijk.



Citaat:
omdat ze redelijk langgelijnd is en een soms wat strakke rug vindt ze dit gewoon moeilijk


Hier ging het mis vlgs. mij.

Je hebt langgelijnde paarden met en zonder strakke rug.
Blijkbaar wil je iets breken wat moeilijk te breken is.
En dan komen we toch weer uit op de niet erkende LM.

Wie kan een Salsa en wie kan het niet dansen.
Degene die het niet kan en het toch moet zal ook als een gebrokene door het leven moeten.

Anoniem

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:27

ceasario schreef:
En dan komen we toch weer uit op de niet erkende LM.


maar waar staaat dat voor?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:33

Ik ben benieuwd naar de indrukken van Rodinde. Ik heb haar bij mijn paard gehaald dat ook niet verder kwam op een bepaald moment. Aan haar oordeel hecht ik veel waarde, omdat ze eerlijk is en veel verstand van zaken heeft. Je hoort niet altijd wat je graag wilt horen, maar ik heb alleen positieve ervaringen, gebaseerd op kennis en wat goed is voor het paard en niet wat goed is voor haar portemonnee.

Trek je vooral niets aan van anderen en rijd bij voorkeur als er geen toeschouwers zijn. Een fijn sportpaard is een paard dat op z'n achttiende het werk nog steeds goed en met plezier doet voor zijn ruiter. Al het andere is niets anders dan grootspraak! Volg je hart en je gevoel en denk om het spreekwoord: De beste stuurlui staan aan wal.
Zeker in de paardensport is dat het geval. Veel succes!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:49

ceasario schreef:
Hier ging het mis vlgs. mij.

Je hebt langgelijnde paarden met en zonder strakke rug.
Blijkbaar wil je iets breken wat moeilijk te breken is.
En dan komen we toch weer uit op de niet erkende LM.

Wie kan een Salsa en wie kan het niet dansen.
Degene die het niet kan en het toch
moet
zal ook als een gebrokene door het leven moeten.


Het LendenMechanisme
Ceasario, je hebt niet eens heel ongelijk hier. Klopt als een bus dat Silly niet de makkelijkste lendenen heeft (een duidelijk zichtbare overgang rug-croupe, dus wat zijn dat, gezonken lendenen...?).
En een paard buigt op 2 plaatsen: de hals en de lendenen. Dus daar heb je helemaal gelijk.

Ook heb je gelijk in het feit dat ik haar gedwongen heb iets te doen wat blijkbaar echt nog te moeilijk was. Dat had ik niet moeten doen, maar gedane zaken nemen geen keer en ik heb er weer wat van geleerd!

Maar ik wil zeker niets breken en ik ben er van overtuigd dat het best kan, alleen moet ik wat meer geduld hebben en soms wat beter nadenken

Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.
Ik ben even een slechte ruiter geweest, maar word wel uitgelachen als ik gefluister hoor...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:52

Maar je laat het gelach nu toch niet meer het gefluister overstemmen?

Wonderbaarlijk trouwens hoe vergevingsgezind paarden zijn.
Ik heb met mijn vroegere pony ook vaak oorlog gehad, en achteraf bleek ie toch vaak gelijk te hebben.
En hij gaf me steeds weer een kans.

fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:06

Ik denk dat iedereen fouten maakt, maar zolang je het toe kan geven en er van leert is het niet zo erg.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om niet te luisteren naar kritiek. Maar probeer dicht bij jezelf te blijven. Jij kent je paard en jij wilt er nog heel lang plezier mee hebben.

Naar mijn mening is geweld (bijna altijd) een zwaktebod. Het zegt veel over de gefrustreerdheid en onkunde van de ruiter. Vaak zijn dit ook mensen die het paard van veel dingen de schuld geven. Die schatten op sommige punten het paard slimmer in dan het is. Een paard handeld uit instinct en is er niet bewust op uit de ruiter het leven zuur te maken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:59

fransje23 schreef:
Ik denk dat iedereen fouten maakt, maar zolang je het toe kan geven en er van leert is het niet zo erg.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om niet te luisteren naar kritiek. Maar probeer dicht bij jezelf te blijven. Jij kent je paard en jij wilt er nog heel lang plezier mee hebben.

Naar mijn mening is geweld (bijna altijd) een zwaktebod. Het zegt veel over de gefrustreerdheid en onkunde van de ruiter. Vaak zijn dit ook mensen die het paard van veel dingen de schuld geven. Die schatten op sommige punten het paard slimmer in dan het is. Een paard handeld uit instinct en is er niet bewust op uit de ruiter het leven zuur te maken.


helemaal waar! ik zie het zo vaak. 'NEE! niet doen!!' 'nu hou je op!!!'(vaak met ruk aan de teugel) :ROTBOK!!' en noem maar op. mensen die het niet redden met geduld en duidelijkheid, en die uit frustratie gaan schreeuwen, schelden en fysiek geweld gaan gebruiken. in de paardenwereld vind ik geduld één van de belangrijkste dingen (geldt voor werken met alle dieren trouwens), als je dat niet (voldoende) hebt moet je er heel hard aan werken, of stoppen met het werken met dieren. mensen verwachten te gauw dat het dier gelijk snapt wat ze willen, terwijl dat vaak niet het geval is. dieren 'denken' anders dan mensen, het is menselijk om ze met mensen te vergelijken, maar het is imo niet reëel.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:49

Waar, maar als je paard iets verkeerds doet, waarvan je al meerdere malen hebt duidelijk gemaakt dat het verkeerd is, dan helpt geduld je niet verder.
Dan kun je beter één keer goed optreden, dan is het daarna klaar.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden. In de omgang bijvoorbeeld: niet stilstaan, bijten en dergelijke.

In het rijden: niet voor het been zijn.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:36

Zep schreef:
Je kunt zo van achter een scherm niet zeggen "je moet nooit een keer doorpakken" of "ze moeten zich gewoon niet zo aanstellen". De situatie verschilt van keer tot keer en per paard. Het is aan jou om je paard zo goed te leren kennen dat je doorhebt wat het gedrag bedoeld.

Maar als gedrag van de een op de andere dag onverklaarbaar omslaat moet je altijd aan een medische oorzaak denken.

En paarden die etteren laten zich vaak in 1x overbluffen en dan is het klaar. Eentje die continu een klein beetje staakt, daar is meestal iets mis mee.

Maar ja dat is makkelijk gezegd vanachter een scherm


Hier ga ik in mee.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:05

Ik denk dat je zowiezo moet doen wat jouw gevoel je ingeeft en dat je je niet moet laten leiden door wat anderen zeggen. Jij kent jouw paard zelf het beste.

En ik denk ook dat het zeker zinvol is om haar binnenstebuiten te laten keren. Tenslotte is ze wel heel erg gaan staken. De ervaring met mijn eigen paard leert dat als ze zo extreem reageren er idd iets lichamelijks niet helemaal goed kan zitten, zoals een werveltje o.i.d.

Ik persoonlijk hebben goede ervaringen met de osteopaat.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:35

Ik heb ook het idee dat je het je heel erg aantrekt wat "men aan de kant" te zeggen heeft. Kom op meid, blijf vertrouwen op je eigen gevoel en kom op voor je paard, die kan het namelijk zelf niet!

Bij mij mogen 2 mensen iets zeggen over mijn paard:
1. Mijn instructrice en 2. mijn zus , de rest mag wat zeggen, maar daar luister ik niet naar, zo simpel kan het zijn!
Want dankzij dat "nuttige" commentaar heb jij blijkbaar je paardje te ver doorgereden, en zitten jullie nu met de gebakken peren. Zonde... Vertrouw op je eigen gevoel en bedenk ook wat je je paard aandoet. Als iets niet goed voelt, dan is het ook vaak niet goed. En als je paard zomaar stopt, dan is er vaak toch iets mis.

Ook jij hoeft dat verbale geweld niet zomaar te pikken, ik schrok echt van wat er tegen jou gezegd is, zo praat je toch niet tegen iemand. En dat je uitgelachen wordt, is ook beneden peil, juist de mensen die eigen keuzes maken in de training van een paard, krijgen vaak het meeste respect. Dus blijf je eigen keuzes maken, heb vertrouwen in jezelf en in je paard. Als jullie al Z zijn, heb je in mijn ogen al veel bereikt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:46

Venetia schreef:
Waar, maar als je paard iets verkeerds doet, waarvan je al meerdere malen hebt duidelijk gemaakt dat het verkeerd is, dan helpt geduld je niet verder.
Dan kun je beter één keer goed optreden, dan is het daarna klaar.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden. In de omgang bijvoorbeeld: niet stilstaan, bijten en dergelijke.

In het rijden: niet voor het been zijn.


Precies. Daarom kun je gewoon niet eenduidig zeggen: je moet nooit een keer harder optreden. Als je lange tijd te lief bent geweest of een paard op stal krijgt die een paar grappen heeft aangeleerd waar hij altijd mee weg is gekomen, dan zul je af en toe een keer op je strepen moeten gaan staan.

Maar dan moet het gedrag ook eigenlijk meteen ophouden. Als ze er tegenin blijven gaan is er altijd wat aan de hand.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:25

Venetia schreef:
Waar, maar als je paard iets verkeerds doet, waarvan je al meerdere malen hebt duidelijk gemaakt dat het verkeerd is, dan helpt geduld je niet verder.
Dan kun je beter één keer goed optreden, dan is het daarna klaar.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden. In de omgang bijvoorbeeld: niet stilstaan, bijten en dergelijke.

In het rijden: niet voor het been zijn.


mee eens, maar er is een wereld van verschil tussen je geduld verliezen en consequent optreden. net als de grens tussen corrigeren (straffen) en mishandelen minimaal is, en dus ook dikwijls (al dan niet opzettelijk) overschreden wordt.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:07

Met Andrew heb ik ook eens hulp gehad van een goede ruiter om hem "meer aan het werk" te zetten. Dit gebeurde ook met druk, en voorwaarts rijden. De ontspanning maakte plaats voor spanning, stress en bijna vallen doordat hij bij de bakwanden omhoog begon te lopen. Ik moest dit volgens haar een week volhouden, wat ik een paar keer, in mindere mate en tegen mijn gevoel in, heb geprobeerd. Ik kon steeds minder fijn rijden in die binnenbak. Hij ging overal van schrikken, zelfs van een beetje zand dat hij met zijn achterbenen tegen zijn voorbenen aan schopte... Kijkerig, wegschieten en springen, strak en gespannen...

Uit pure wanhoop ben ik toen maar gaan buitenritjes maken aan lange teugel en af en toe in de buitenbak weer op- mijn eigen ontspannen manier- weer wat oppakken

Ik heb zo'n 3 maanden niet meer ontspannen in die binnenbak kunnen rijden...

Mijn pony is een erg dominante ruin. Die accepteerde dit dus ook niet. Ik baalde ontzettend dat ik zo tegen diegene op had gekeken dat ik tegen mijn gevoel in op die manier had geprobeerd meer uit mijn pony te halen. Hij kon dat ook niet aan in 1 keer.

Later kreeg ik les van mijn huidige instructrice. Bij haar mocht/moest ik vanuit mijn ontspannen rijden hem langzaamaan sterker maken en steeds meer aan het werk zetten. dan zit je ook wel eens aan een grens, maar als dat protest opriep, raakten we het alleen even aan om het daarna weer af te laten vloeien in ontspanning en belonen omdat hij zijn best had gedaan. Daarmee bereikten we wel langdurig resultaat en een actievere sterkere, beter gespierde en vrolijke pony... Ondanks zijn spat en luchtwegproblemen!

Je kunt soms te lief en niet consequent genoeg zijn, maar uiteindelijk moet je zo rijden dat je positief resultaat hebt. De korte snelle weg blijkt soms juist de verkeerde weg te zijn.

En door deze ervaring kies ik dus liever voor een positieve benadering waarin kleine pogingen beloond worden en steeds weer uitgegaan en teruggegaan wordt naar de ontspanning. Ookal kost het in het begin misschien meer tijd...
Als ik een "langer durend gevecht" aan zou gaan verlies ik het door gebrek aan rijervaring en handigheid en ik verlies mijn plezier in het rijden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Re: Geweld verdient de voorkeur...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:52

Hoi Sabine,

Ik moet zeggen dat ik het vreselijk vind om te horen dat je prachtige merrie zo'n rotperiode heeft meegemaakt en dat jullie elkaar even kwijt waren...maar jou kennende kom je daar wel weer uit want je laat je verstand en je gevoel spreken.
Toch moet je het niet allemaal te persoonlijk aantrekken denk ik. We maken allemaal fouten en daar leren we weer van.
Vechten met een paard en afdwingen helpt toch niet, samenwerken is de boodschap.
Ik heb een paar maanden geleden ook de 'fout' gemaakt om Vayos (jaja, mijn stuiterende boscross pony ) mee te geven aan mijn instructrice omdat haar eigen Z paard een peesblessure had en revaliderende was.
Zij heeft er 5 maanden intensief mee getraind bij Hinneman en Bartels en beide waren uitermate enthousiast over zijn werkwilligheid.
Ik was zo trots als een pauw...en toen ging het fout...hij werd onregelmatig in de training...hij is nu 8 geworden en dit was de eerste keer dat ie niet rad zou lopen in die 8 jaren...ik schrok me kapot!!!
Helemaal laten nakijken en technisch gezien niks aan de hand maar hij zat van het topje van zijn neus tot zijn staart helemaal vast en de onregelmatigheid was een reactie op de pijn in zijn rug omdat hij moest buigen waar hij het niet (meer) kon!
Ook al had ik aangegeven om Vayos uit te besteden tot en met de zomer, ik heb hem gelijk teruggetrokken en verzocht een ander paard te zoeken... .
We hebben een maandje gerevalideerd en hij staat nu weer thuis en het gaat super! Ik rijd hem niet elke dag en hij staat 5-6 uur per dag in de wei... . Hij is weer zo ongelofelijk soepeltjes en we gaan 25 juni weer lekker knallen in het Z1 want ik wil met mijn stuiterende pony wel proberen Z2 te gaan starten.
Ook al ben ik zelf niet degene geweest die erop zat toen het mis ging,
het was wel mijn beslissing hem mee te geven... .
Maar het plezier druipt er weer vanaf en ik wil mijn paard ook nog gezond en vrolijk hebben als ie 18 is, als het even kan!
En dan ben ik maar een watje dat ik hem maar 4 keer in de week rijd en de rest in de wei gooi en al een jaar niet meer met hem op concours ben geweest. Boeijuh
Luister naar je gevoel en dan komt het echt wel weer goed!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:33

Missouri schreef:
Binnenkort ga ik met Silly naar de kliniek in Woudenberg om haar eens helemaal door te laten lichten. Mijn gevoel zegt al jaren dat er iets niet helemaal goed is!

Dat kan goedkoper en doeltreffender.
Flink wat XXXX erin (dat heeft Albert nog wel voor je), dan nogmaals een weekje proberen. Als ze duidelijk minder kliert had ze dus pijn.........
Zo niet, dan is het geklier.