Gestoord paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:17

Ja maar ik ben er altijd bij eigenlijk en ik rij het paard soms en binnekort 1 a 2 keer in de week om haar uit te brengen op wedstrijd.. en omdat ik alles zie weet ik ook dat dat stijgeren en bokken nie veel voorsteld..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:20

Niet veel voorsteld, maar het is er dus wel?

Maar jij weet dan toch ook niet of het meisje buiten anders rijdt (misschien wat angstiger is) dan in de bak?

Denk niet dat ts nog gaat reageren, maar als zij problemen met peerd heeft en hulp vraagt denk ik niet dat het aan jou is om de tips en adviezen af te kappen, kan best zijn dat jij er mee om kan gaan, maar dat zij dat nog niet heeft.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:20

maar ik ben mee naar buiten gegaan met haar.. en ik heb chi chi heeeeel vaak buiten gezien met haar baasje..
ja weet ik.. jullie mogen ook tips geven hoor maar eerlijk gezegd is er niks aan de hand is de ruiter alleen een beetje bang en moet gewoon doorzetten.. chi chi is namelijk 100 % lichamelijk goed gekeurt laatst nog.. duss.. maar het heeft dus weinig zin als iedereen zegt ga naar een DA want er is al naar haar gekeken..
het is gewoon een kwestie van doorzetten want haar baasje kon er naar een paar keer zo opstappen en makkelijk mee naar buiten.. ze voelt gewoon angst heel sterk aan

Lotte_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Grathem

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 01:39

zoiets noem je toch niet gestoord? halelluja hej

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:09

Paarden vertonen niet voor niets afwijkend gedrag. Ze zoeken een manier om ons duidelijk te maken dat er iets aan de hand is. Dit zou lichemelijk kunnen zijn. Maar misschien heeft jou paard wel een nare ervaring op gedaan met buitenrijden. Ik zou hem toch maar na laten kijken door de DA. Dan weet je zeker of het lichamelijk is of niet. Zo niet opnieuw vertrouwen geven en beginnen bij kleine stukjes desnoods met iemand ernaast.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:04

Zoals ik al zei grrrrrrrrrrrr ze is al nagekeken!!!!

annet155

Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: kamperland, zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:33

waarom reageer je zo fel? er word gevraagd om advies. dus je krijgt advies en dan ga je zo beginnen?!? dat dit nou niet het advies is dat jij wil horen kan ik er ook niets aandoen. ik weet dat ze al nagekeken is maar dan kan het nog aan het bit liggen ofzo.. of zijn er mischien veranderingen nadat het paard is nagekeken? en anders eerst longeren ofzo voor ze naar buiten gaat met chichi dat wil ook nog wel eens helpen.

en trouwens jij denkt dat het allemaal wel meevalt en dat jij het best zou kunnen waarom stap jij er dan niet op? sorry hoor maar je komt een beetje raar over..

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:42

ja ik wil er zo opstappen en meewegrijden.. maar ze wil het liever zelf doen.. maar goed.. wat ik alleen wil aangeven is is dat het een questie van doorzetten is want ze probeert je gewoon uit.. bij haar eigenaar doet ze dat niet en loopt ze gewoon normaal

annet155

Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: kamperland, zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:54

kan jij haar niet begelijden dan?

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:16

ja hoor.. maar de 1e keer dat ze naar buiten ging was er iemand anders een vriendin van haar en die hielf haar heeel goed vast zodat ze niet zou vallen.. niet echt handig dus.. je kan beter een keer goed vallen, leert iedereen van.. sindsdien is ze denk ik een beetje bang en stapt ze alleen ernaast als ze naar buitengaat.. als ze weer gaat ga ik wel mee (als ze dat wil) en zal ik wel zeggen hoe de eigenaar van de pony haar reed..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:30

Misschien wil ze dat idd niet en durft ze dat niet te zeggen.
Je hebt dit topic van haar zo'n beetje overgenomen, misschien dat ze dat idee ook heeft als ze je vraagt voor het paard.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:42

ja maar ik vind het een beetje raar van haar.. sowieso de titel "gestoord paard"!! chi chi is helemaal niet gestoord!!
en iedereen die dan zegt dat ze er moet laten nakijken enzo terwijl dat ook gebeurd is en ik weet dat ze buiten helemaal niet gestoord kan zijn als je even laat weten wie de baas is.. snappie??
en aangezien ik die pony heel lang heb gereden en het ook een beetje als mijn pony zie omdat een goeie vriendin van mij de eigenaresse is en ik al 10 jaar bij die mensen kom waar ze staat.. denk ik dat het mij ook aangaat.. en ik vind het niet leuk als er allemaal dingen geconstateerd worden die niet zo zijn en de titel en hoe zei chi chi beschrijft klopt ook niet...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:54

Tsja, maar toch zijn het blijkbaar haar problemen met het paard, wat dan misschien wel het "even laten zien wie de baas is" probleem is, maar ze heeft het wel en dus wel de tips nodig.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:06

Ik zou haar laten "readen" dat heb ik bij mijn anglo ook laten doen (met reiki) en tja... ik geloof niets zomaar maar het heeft zooooo'n ontzettende wereld van verschil gemaakt!!!!
Mijn zus doet het (na jaren opleiding) maar er zijn hier ook mensen op bokt die het kunnen. In dit topic is het paard dacht ik geread (heb het niet precies nagezocht) viewtopic.php?f=13&t=520733
Het kan veel duidelijkheid geven en als het je het door een goed iemand laat doen is het "baat het niet dan schaad het niet".

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:30

ja mijn moeder doet ook aan reikie.. zo heeft ze mijn andere paard van zijn rugklachten geholpen

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:17

annet155 schreef:
waarom reageer je zo fel? er word gevraagd om advies. dus je krijgt advies en dan ga je zo beginnen?!? dat dit nou niet het advies is dat jij wil horen kan ik er ook niets aandoen. ik weet dat ze al nagekeken is maar dan kan het nog aan het bit liggen ofzo.. of zijn er mischien veranderingen nadat het paard is nagekeken? en anders eerst longeren ofzo voor ze naar buiten gaat met chichi dat wil ook nog wel eens helpen.

en trouwens jij denkt dat het allemaal wel meevalt en dat jij het best zou kunnen waarom stap jij er dan niet op? sorry hoor maar je komt een beetje raar over..


Maximiliaan is niet degene die om advies vroeg hoor.. ík was degene. Moet je niet tegen haar beginnen...

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:06

Misschien is het gewoon uitproberen. Vond het er wel goed uit zien toen Chantal ermee buiten ging rijden. Denk ook dat ze niks mankeerd als ik haar zo zie lopen. Misschien moet je wat vaker longeren met bijzet voor het nageven en veel figuren en overgangen rijden.
En een paar keer wat meer druk op de teugel houden, als ze het eenmaal weer door hebben dat als ze beneden lopen je, je hand ontspant gaat het later veel makkelijker.. Misty was eerst echt een tank en pakte het bit alleen nog maar. Sinds ik een paar keer wat strenger ben geweest (meer druk op de teugel totdat ze beneden liep en dan weer los) hoef ik nu alleen nog maar een kneepje te geven in de teugel en geeft ze al na.

Ben het verder wel met maximiliaan eens . Je moet niet bang zijn...weet hoe moeilijk t is. Maar bij Miran werkt het net zo, als je alleen rijd en ze voelt dat je bang bent gaat het helemaal fout.
Misschien helpt het als je een keer met een ander braaf paard erbij naar buiten gaat, en dan een goeie route uitzoeken zodat je nergens hoeft om te keren.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:15

Je geeft zelf aan dat hij een tijd in het wild geleefd heeft. Als je in de bak rijdt zijn er geen/ weinig mogelijkheden om het vluchtgedrag te tonen. Zodra je naar buiten gaat heeft hij genoeg de ruimte om te gaan waar hij heen wilt gaan. Het hoeft niet zo te zijn maar omdat hij al nagekeken is door de DA heb ik een vermoeden dat het gewoon vluchtgedrag is vanuit zijn wilde leven.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:56

Citaat:
Ik heb er verschillende mensen bij gehad. Ik ben niet ruw met de teugels of zo, het ligt aan haar.


Natuurlijk! Stuur het beestje naar en psychiater en denk vooral niet dat het aan jezelf ligt of dat het arme dier wat kan mankeren.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:01

Volgens mij mankeerd ze niks. Heb haar een paar keer gezien toen de TS erop reed.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:44

Citaat:
ik heb ook zo'n paard. wat alleen maar steigert als ik haar aan de teugel wil rijden.
ben er nu al bijna half jaar mee bezig, ik weet ook niet meer wat ik er mee moet en ik wil haar ook echt niet kwijt

als ik aan de teugel wil vragen doet ze zo, en vooral rechtsom,ze is ook al 3 x achterover geklapt, en ze doet het nog steeds.
ook is de DA al vaak langsgeweest, de kraker heeft haar gekraakt, spuit gekregen tegen hengstigheid(wat ze nu wel is), en de tandarts is 2 maanden geleden ook geweest en heeft haken weggehaald.



en vooral rechtsom

Dit duid er duidelijk op dat je paard niet recht is.
Neem eens een andere instructeur (ppfff wat is het toch bar gesteld in dit land zeg ) ipv al die DA en fysio's.


Voor de TS : Waarom ga je niet eens een weekje bij Emiel Voest lessen.
Die doet volgens mij niets anders dan 'probleem' paarden rijden.

Als het paard in de bak normaal doet is er volgens mij ook niks lichamelijks aan de hand.
Een paard met een mankement zal zich dan ook in de bak verzetten oid.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:09

Maar er reageerde hier ook nog iemand die het paard verzorgt had, is het nu hetzelfde paard of niet? Als ik eerlijk ben snap ik even niet meer wie wie is... De ts verzorgt het paard, maximiliaan rijdt er op, en elmiran weet ik niet. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Wat zegt de eigenaar hier eigenlijk van? En ts, als je dit zo leest, vind je dan nog dat het paard gestoord is, of denk je nu dat het aan jou ligt?

mschuring

Berichten: 145
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: meppel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 02:58

Ha Ha tja wat moet ik hier eens op zeggen paarden blijven toch altijd hun nieuwe ruiters uit proberen ik heb zelf een draver die er mij in het begin al ie een rechte weg of pad zag er vandoor vloog in rengalop of knoerhard ging draven ja draver he!!!!!!
bij mij flikt ie het niet meer dat is net zo als uitproberen thuis in de bak hij flikt echt van alles van kreupel lopen tot knoerhard ja ja zeker deze paarden zijn niet gestoord maar heel slim zo ook mijn draver. er rijd nu een meisje op zij rijd normaal maar hij neemt gewoon een loopje met haar bij haar loopt ie absoluut niet aan de teugel. ik hoef er maar op te gaan zitten en hij knikt al makkelijk he hij weet gewoon wie de baas is.
als mijn vriendin op hem rijd buiten vertrouw ik hem niemand toe zonder slof hij gaat er gewoon vandoor en is niet meer te sturen ja jammer bij mij flikt ie het niet meer.
dus chi chi zal dit probleem ook wel hebbben gewoon uitproberen wie de baas is ja en de aanhouder wint en dat ben jij dus niet nooit opgeven. in het begin was mijn kwpner ook zo steigeren bij iets wat zij eng vond en dan op 1 achterbeen omkeren en het liefst in galop ervandoor naar stal bijv.
in het begin ging ik met iemand mee die een rustig paard had en later heb ik het opgebouwd met haar alleen naar buiten te gaan ze was nog maar 3 jaar en was alleen maar bang voor dingen die zij eng vond ze is 100% verkeers mak dat vind ze niet eng maar o wee als er een blaadje opwaait of zo iets dergelijks das pas eng.
maar toen ze dat flikte en ging steigeren gaf ik haar een klap met een zweep op dr kont en praate tegen haar dat ze niet bang hoefde te zijn ze heeft het 3x gedaan en met een mep en tegen haar te praten heeft ze het nog nooit weer gedaan.
nu stopt ze even laat haar even kijken of ze iets eng vind praat tegen haar geef been en ze loopt braaf door zonder kuren. en zo hoort het
dus laat chi chi zien wie de baas is anders heb je echt een probleem.
ik ben ook de enige die op mijn draver normaal buitenritten kan maken en laat hem dan in het bos helemaal gaan tot hij voldaan is en dan is het wel goed hij blijft wel druk tot we weer terug zijn maar dat komt door zijn adraline hij stopt vaak uit zig zelf maar wil nog wel een paar x lekker crossenen ik weet dat en ken hem al door en door. en dat scheelt en ik bepaal wat waar en hoe het gebeurt en niet hij.
in iedergeval heel veel succes nog met de pony en laat zien en misschien wel volen wie de baas is

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:01

zorro schreef:
Maar er reageerde hier ook nog iemand die het paard verzorgt had, is het nu hetzelfde paard of niet? Als ik eerlijk ben snap ik even niet meer wie wie is... De ts verzorgt het paard, maximiliaan rijdt er op, en elmiran weet ik niet. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Wat zegt de eigenaar hier eigenlijk van? En ts, als je dit zo leest, vind je dan nog dat het paard gestoord is, of denk je nu dat het aan jou ligt?


Haha nee.
TS rijdt en verzorgt Chi Chi.
Ik rijd Chi Chi af en toe. Ze is van een vriendin van mij die nu in Uruquay woont maar Chi Chi staat nog gewoon waar ze altijd staat thuis lekker in de kudde (bij de moeder van mijn vriendin).
Ik heb Chi Chi vroeger heel veel gereden vandaar.
Elmiran is een vriendin van de TS en kent Chi Chi ook irl
Snap ie??

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:14

mschuring schreef:
ik ben ook de enige die op mijn draver normaal buitenritten kan maken en laat hem dan in het bos
helemaal gaan tot hij voldaan
is en dan is het wel goed hij blijft wel druk tot we weer terug zijn maar dat komt door zijn adraline hij stopt vaak uit zig zelf maar wil nog wel een paar x lekker crossenen ik weet dat en ken hem al door en door. en dat scheelt en ik bepaal wat waar en hoe het gebeurt en niet hij.
in iedergeval heel veel succes nog met de pony en laat zien en misschien wel volen wie de baas is


En dat moet je dus niet doen vind ik. Onze pony's zijn soms ook erg druk buiten...als je die laat gaan totdat ze moe zijn dan willen ze dat de volgende keer ook en heb je de hele weg onrustige paarden. Ik vind dat je er juist voor moet zorgen dat je, je paard rustig houd en niet zin geeft en gaat crossen. Als ze druk zijn ga ik draven dat werkt meestal het beste.