Gestoord paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:53

Volgens mijn klikt het met de meeste ruiters niet hoe ik het begrijp, Ik zelf zou het niet weten maar.. Ik zou haar toch eens laten nakijken op gedrachts problemen.. Daar kan het best aan liggen

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:25

maximiliaan schreef:
waar stond dat paard dan?
hij is namelijk van een vriendin van mij en penny rijd erop omdat zei nu in uruquay woont.
chi chi komt oorspronkelijk uit de bergen in frankrijk, is dus wild geboren en getogen, toen heeft is ze naar nederland gehaald door een meisje dat gymnastiek met haar deed, omdat het niet klikte tussen die twee heeft een vriendin van mij haar overgekocht en is er mee gaan rijden. ze heeft dus een maand ongeveer, misschien wat meer bij dat ene meisje gestaan.
is dat bij die chi chi die jij kent ook het geval?


Toen ik haar verzorgde stond ze bij stal wennekers in aalsmeer.Ze was van een vrouw die fabienne heette(weet haar achternaam niet meer)Die gaf een curses sportpaarden training en die volgde ik.Daardoor reed ik op chi chi.Er was nog een meisje dat chi chi reed.Tijdens die curses,maar haar naam ben ik kwijt.
Die fabienne had meerder paarden.Nog een zwarte hengst met een peesprobleem toendertijd en nog een camarque kruising.Die heette prince valiant du camarque.Die heeft een vroegere vriendin van mij toen gekocht.
Dit was allemaal in 1994 of 95.
Chi chi was een schimmel ,e-pony maat.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:33

Een paard wat zo reageerd doet dat doordat er IETS is... of lichamelijk of omdat mensen dat hebben veroorzaakt. Ik vind het je plicht om dit (en het paard) serieus te nemen en het onderste boven te halen om uit te vinden wat het veroorzaakt. Onderdrukken is fout want daarmee haal je de oorzaak niet weg.

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:10

Heb je er nu op proefgereden? Hoe verliep dat toen, heeft iemand dit paard voorgereden?

Had je de endurance plannen ook al toen je dit paard kocht misschien? Vraag me af of je dan niet beter een ander paard had kunnen kiezen, nietomdat dat de makklijkere weg is maar vooral ook omdat er tijd en moete in gaat zitten. En jarenlang bezig gaan om een paard dat duidelijk niet happy is buiten de vertrouwede omgeving van de bak thuis is ook voor het paard minder tof denk ik.

Afijn, succes zou ik zeggen en zorg in ieder geval dat medische oorzaak echt is uitgesloten voordat je hulpmiddelen gaat gebruiken.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:39

@ Bienotje: Paard is niet van haarzelf.. Is van een vriendin van mij die heeft haar gekocht als polo pony..
@ Baudyh: Ze heeft naar mijn weten alleen bij een jong meisje gestaan die er niet mee overweg kon, daarvoor heeft ze in het wild in Frankrijk geleefd..

En tegen iedereen: Het is geen medisch probleem, ze is al nagekeken, in de bak heeft ze er geen last van alleen buiten.. omdat ze dan gewoon wild wordt als ze bos ziet.. dit komt waarschijnlijk omdat ze altijd in het wild geleeft heeft.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:43

tja,als je daar echt van overtuigd bent is het enigste wat fair is om te doen je gebruiksdoel aanpassen.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:01

Ja ik rij er niet op hoor.. iemand die ik ken

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:10

maximiliaan schreef:
@ Bienotje: Paard is niet van haarzelf.. Is van een vriendin van mij die heeft haar gekocht als polo pony..
@ Baudyh: Ze heeft naar mijn weten alleen bij een jong meisje gestaan die er niet mee overweg kon, daarvoor heeft ze in het wild in Frankrijk geleefd..

En tegen iedereen: Het is geen medisch probleem, ze is al nagekeken, in de bak heeft ze er geen last van alleen buiten.. omdat ze dan gewoon wild wordt als ze bos ziet.. dit komt waarschijnlijk omdat ze altijd in het wild geleeft heeft.


is het ook niet iets psychisch? iets wat het meisje anders doet dan buiten de bak...er moet toch een oorzaak voor zijn lijkt me..

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:25

Niks anders dan ik de bak..
Het is inderdaad psychisch... als ze bos ziet wil ze gewoon rennen en lekker uit der bol gaan.. helemaal niet raar dus.. maar ja als ze dat niet kan dat gaat ze raar doen..
heel normaal voor een paard..

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:42

ik heb ook zo'n paard. wat alleen maar steigert als ik haar aan de teugel wil rijden.
ben er nu al bijna half jaar mee bezig, ik weet ook niet meer wat ik er mee moet en ik wil haar ook echt niet kwijt

als ik aan de teugel wil vragen doet ze zo, en vooral rechtsom,ze is ook al 3 x achterover geklapt, en ze doet het nog steeds.
ook is de DA al vaak langsgeweest, de kraker heeft haar gekraakt, spuit gekregen tegen hengstigheid(wat ze nu wel is), en de tandarts is 2 maanden geleden ook geweest en heeft haken weggehaald.

Is dit nog lichamelijk???

als het psychisch is, hoe kom je er dan in godsnaam achter?
oude eigenaren heb ik al geprobeerd op te sporen,helaas tevergeefs.
ik weet het echt niet meer, springen doet ze als de beste, dus ik wil haar echt niet kwijt aangezien ik springewedstrijden rijd en haar karakter super maar dan ook echt super braaf is.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:54

Ik weet niet hoe jou paard verder is met rijden dus kan er moeilijk over oordelen.
Ik weet wel dat het bij Chi Chi niet medisch is omdat ze het bij haar eigenaar (niet het meisje wat er nu op rijd) niet flikte, alleen in het begin maar naar goed laten weten wie er de baas is, is het over.
Het enige wat ik dus kan zeggen is als het niet medisch is dat je gewoon goed moet doorzetten, van voren vrijlaten en been geven als je voelt als ze omhoog komt, dus niet tegenwerken in de mond en tegelijkertijd beengeven want dat is de enige reden dat ik momenteel kan verzinnen waardoor ze omhoog komt.. als dit niet het geval is weet ik het eerlijk gezegd ook niet.. misschien dan toch een beetje gestoord of protest tegen het werken.
Probeer haar met bijzet te longeren (rechtsom) als ze het dan niet doet weet je zeker dat het gewoon onder het werken uitkomen is van jou.. gewoon ff hard zijn en doorzetten.. ook is je paardje zo lief jij bent wel de baas!

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:21

aan de longe, met bijzet doet ze het ook precies het zelfde, en klapt ze ook achterover

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:26

hmm misschien is het dan toch iets met der rug alleen wanneer ze deze aanspant en der nek gaat gebruiken.. is de dierenarts ook wezen kijken terwijl je der reed en probeerde aan de teugel te laten lopen? lijkt me namelijk wel zo handig aangezien het probleem daar ligt kan de DA kijken hoe dat veroorzaakt wordt..

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:47

protonja schreef:
ik heb ook zo'n paard. wat alleen maar steigert als ik haar aan de teugel wil rijden.
ben er nu al bijna half jaar mee bezig, ik weet ook niet meer wat ik er mee moet en ik wil haar ook echt niet kwijt

als ik aan de teugel wil vragen doet ze zo, en vooral rechtsom,ze is ook al 3 x achterover geklapt, en ze doet het nog steeds.
ook is de DA al vaak langsgeweest, de kraker heeft haar gekraakt, spuit gekregen tegen hengstigheid(wat ze nu wel is), en de tandarts is 2 maanden geleden ook geweest en heeft haken weggehaald.

Is dit nog lichamelijk???

als het psychisch is, hoe kom je er dan in godsnaam achter?
oude eigenaren heb ik al geprobeerd op te sporen,helaas tevergeefs.
ik weet het echt niet meer, springen doet ze als de beste, dus ik wil haar echt niet kwijt aangezien ik springewedstrijden rijd en haar karakter super maar dan ook echt super braaf is.

Is dit niet rijtechnisch probleem, is je paard wel voldoende rechtgericht, gelijkmatige aanleuning en wil door middel van juiste drang naar voren ontspannen voorwaarts neer waarts gaan. Als dit in orde is zal het paard dus ook aan de teugel willen lopen.

Vaak door natuurlijke scheefheid word paard te veel op 1 kant belast waardoor het dus fout gaat en dus problemen krijgt en o.a. kan gaan steigeren of dat soort zaken.

Het is aan de ruiter of deze werkt aan natuurlijke buiging om deze recht te gaan richten en paard over 4 benen laat lopen ipv 2

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:25

maximiliaan schreef:
@ Baudyh: Ze heeft naar mijn weten alleen bij een jong meisje gestaan die er niet mee overweg kon, daarvoor heeft ze in het wild in Frankrijk geleefd..



Maar is ze een schimmel,maatje E?

Maar ze is 22 volgens dat meisje.Hoe lang heeft ze dan volgens jouw in het wild gestaan in frankrijk en hoe lang is ze bij dat meisje geweest en hoe lang heeft die vriendin van jouw haar al.
Heb je een foto?Ben gewoon benieuwd of we het over hetzelfde paard hebben.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:27


kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:30

Ze is denk ik rond der 15e hier heen gekomen.. heeft een jaar bij dat meisje gestaan en toen hier heen gekomen een veulen gekregen die ook nog bij ons heeft gestaan, ik denk dat ze 'zo'n 5 jaar hier staat

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:45

protonja schreef:
ik heb ook zo'n paard. wat alleen maar steigert als ik haar aan de teugel wil rijden.
ben er nu al bijna half jaar mee bezig, ik weet ook niet meer wat ik er mee moet en ik wil haar ook echt niet kwijt

als ik aan de teugel wil vragen doet ze zo, en vooral rechtsom,ze is ook al 3 x achterover geklapt, en ze doet het nog steeds.
ook is de DA al vaak langsgeweest, de kraker heeft haar gekraakt, spuit gekregen tegen hengstigheid(wat ze nu wel is), en de tandarts is 2 maanden geleden ook geweest en heeft haken weggehaald.

Is dit nog lichamelijk???

als het psychisch is, hoe kom je er dan in godsnaam achter?
oude eigenaren heb ik al geprobeerd op te sporen,helaas tevergeefs.
ik weet het echt niet meer, springen doet ze als de beste, dus ik wil haar echt niet kwijt aangezien ik springewedstrijden rijd en haar karakter super maar dan ook echt super braaf is.


Jouw beschrijving komt precies overeen met hoe mijn paard was.
Het is superfrustrerend en er is een hoop liefde en geduld voor nodig om zo'n paard te houden.
Ook al besluit je om hetgeen wat moeilijk voor je paard is dan maar niet meer van hem te vragen, toch blijf je nadenken en zoeken naar een oorzaak/ verklaring...

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:07

en wat was bij jou de oorzaak dan

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:19

Dat heb ik zo kort mogelijk samengevat op de vorige pagina.

S_a_n_n_e
Berichten: 62
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:11

ik zou eerst idd ook eens zijn rug goed na laten kijken. door Pijn kunnen paarden rare dingen doen en aanleren...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:56

De ts zegt in haar eerste bericht dat paard het ook doet in de bak als ze haar aan de teugel wilt rijden.
De verklaring ze ziet bos en wil gaan gaat dan IMO niet op.

Maar is het nou dezelfde als Baudyh denkt?
Als het een E schimmel is zou dat haast niet anders kunnen.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:41

Lijkt me ook sterk dat er twee verschillende paarden zijn die zoveel gemeen hebben (ras, naam, kleur, leeftijd, karakter enz)...

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:48

Ja maar we weten het nog niet zeker omdat ze nog niet zo lang in nederland is snappie?
In de bak doet ze dit niet hoor.. ik heb haar zelf heel lang gereden maar haar baasje is nu weg dus rijd iemand anders haar maar ze staat nog wel bij dezelfde mensen aan huis waar ik allang kom en rijd, ik rijd daar nu andere paarden en af en toe chi chi..
in de bak geeft ze soms een bokje maar stijgeren doet ze echt niet hoog!!!! ze komt alleen 3 cm van de grond.. en de DA is al wezen kijken dus..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:04

Zou denk wel verhelderend zijn als ts zelf nog eens zou reageren, want volgens haar doet ze het op het moment ook in de bak, en zij rijdt het paard tegenwoordig toch?