Gestoord paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:38

Hay,

Omdat mijn Arabiertje een peesklap heeft gehad en al ouder is (30), heb ik een nieuw paard (Camaraque x Arabier).
Ik rijdt haar nu een aantal maanden, alleen als ik haar aan de teugel wil rijden, gaat ze steigeren. Ik heb er verschillende mensen bij gehad. Ik ben niet ruw met de teugels of zo, het ligt aan haar.
Dat is nog niet het ergste.
Ik wil héél graag buiten rijden, en trainen voor endurance. Maar, als ze naar buiten gaat, gaat het echt goed fout. Ze gaat letterlijk achteruit galopperen, bokken, steigeren (écht hoog), rennen, zitten, allemaal kuren.
Het is haar gewoon aangeleerd denk ik. Want als ik eraf stap en er naast ga lopen is er niet aan de hand. Ik heb ookal geprobeerd dat iemand mij vast hield maar toen werd het alleen maar erger en is het bakstuk gebroken. Wie o wie weet wat je met zo'n paard aan moet? Ik wil haar zeker niet weg! Wie weet wat ik moet doen als ze zo doet, want ik word bang van haar als ze zo door gaat, en, ja ik weet het, dat is héél fout.
Maar iemand een tip?

Liefs,
Penny en Chi Chi

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:44

Dit klinkt eerder alsof je paard een fysiek probleem heeft.
Laat haar eerst eens checken door een DA.

En hoe rijdt je haar 'aan de teugel' want uit je beschrijving krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat je haar vooral op je teugels rijdt.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:57

Ik zal haar als ik jouw is helemaal laten nakijken, ook haar gebit.
Als een paard zich zo verzet dan heb je grote kans dat hij ergens pijn heeft.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:02

Waar komt ze vandaan? Hoe oud is ze en hoe is ze ingereden?
dat zou nl het mentale stuk kunnen zijn wat de stress veroorzaakt. Wat betreft de overdreven reactie op het bit, laat aub het gebit en haar mond goed nakijken. Wie weet heeft ze ergens pijn...

En ik zou proberen met grondwerk wat meer vertrouwen in elkaar te krijgen en dat ze steun bij je zoekt ipv verzet geeft.

Succes in ieder geval!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:03

Ik verplaats hem trouwens even:
BEH - RT-P

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:06

Ja idd is de kans op lichamelijke mankementen groot. Mn anglo bleek biojvoorbeeld een verzakt gehemelte te hebben en reageerde ook nerveus en fel... een flexibel rubberen bitje en het was over.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:30

gewoon een VA en een fhysio bij laten komen, en uitsluiten dat het een lichamelijk probleem is, pas dna kan je zeggen dat het aan je paard ligt....

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:57

oh oh ik lees arabierxcamarque en de naam chi chi.Een schimmel toevallig.Ik ken dit paard.Ik heb der verzorgd zo'n 10 jaar geleden.Ze stond toen bij stal wennekers in aalsmeer.Die naam en afstamming komt niet veel voor dus ik neem aan dat het dezelfde is.
Ze deed het toen ook al.In de bak rijden prima,niks om het handje,maar buiten ging het fout.
Mijn advies is laat der helemaal nakijken of er iets zit.Maar ik denk dat je het er niet meer uit krijgt.Het betekend dat ze dit dus al 11 jaar doet.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:19

ik heb een arabiertje gehad met echt het zelfde gedrag.
ik heb haar na laten kijken en daar kwam niets uit.
ik kwam bij toeval bij da v/d vijver terecht en ze mankeerde dus wel degelijk wat.
haar eierstok was 4x vergroot,een vette tumor dus!
kijk haar na,ze doen dit echt niet zomaar.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:39

Heb je proef gereden op dit paard, vertoonde ze dit gedrag toen ook al? Laat haar eens nakijken door een fysio en een tandarts.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:44

baudyh schreef:
oh oh ik lees arabierxcamarque en de naam chi chi.Een schimmel toevallig.Ik ken dit paard.Ik heb der verzorgd zo'n 10 jaar geleden.Ze stond toen bij stal wennekers in aalsmeer.Die naam en afstamming komt niet veel voor dus ik neem aan dat het dezelfde is.
Ze deed het toen ook al.In de bak rijden prima,niks om het handje,maar buiten ging het fout.
Mijn advies is laat der helemaal nakijken of er iets zit.Maar ik denk dat je het er niet meer uit krijgt.Het betekend dat ze dit dus al 11 jaar doet.


handig voor TS dat jij het paardje kent, zo kan ze al een heleboel info misschien krijgen van jou over het dier. wel vind ik, als alle medische dingen kunnen worden uitgesloten, dat er best nog wat te redden valt met het dier! gewoontes kun je doorbreken met een goede instructeur en dus met de juiste begeleiding!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:00

Rechtrichten als je ook buiten gaat rijden, en beide kanten soepel maken, paard toch wat aan werk proberen te krijgen zodat de aandacht voor jou gaat komen.

Skribbleee
Berichten: 108
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Alkmaaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:04

Heeft ze geen last van der rug..?? Dat als je erop gaat zitten dat het pijngaat doen.. ik ree ook een paardje die gek was d88 we maar het was gewoonze rug...

elisatjj
Berichten: 897
Geregistreerd: 08-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:33

Licht het zadel wel goe dop haar rug?
Past het bit wel goed?
Mijn vorige pony kreeg ook kuren maar het zadel bleek niet goed te liggen.
En na een tijdje deed hij het weer maar dat bleek aan het bit te liggen.
Ik hoop dat je een oplossing vind

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:21

Hoi,

Ik herken dit gedrag, mijn eigen paard deed ook zo toen ik haar kocht.
Het paard stond toendertijd op een manege en was aangeschaft voor de lessen, maar door haar gedrag (rennen en stijgeren) was ze daar niet geschikt voor.
Ik wist dankzij de hulp van een vriendin al snel waar mijn paard vandaan kwam en dat dit probleem al jaren bestond.
Ze is keer op keer verkocht om dat probleem.
Een vorige eigenaar heeft een brief geschreven.
Hij begon met het verbaasde: ik had niet verwacht ooit nog iets van dit paard te horen...
Hij vertelde dat het een wereldpaard was totdat zijn 15-jarige dochter L dressuur starte, toen begonnen de problemen.
Vluchten in de ring, stijgeren en zelfs de ring uit vluchten zodra er wat van haar gevraagd werd.
Ze heeft toen nog wat andere takken van de sport geprobeerd zoals springen en crossen, maar overal stuitte ze weer op hetzelfde probleem.
Ze hebben het paard weg gebracht naar mensen die er verstand van zouden hebben en zelfs nog een veulen gefokt om haar alles te doen laten vergeten, maar ze kregen het er niet meer uit.
Uiteindelijk heeft de man het paard verkocht voor de veiligheid van zijn dochter en hij raadde mij ook aan om het paard niet te kopen.
Maar ik was al verliefd op de merrie met haar super lieve karakter, dus ik heb haar gekocht.
Ik ben haar gaan rijden aan een halster met teugels, weken lang.
Voor mijn gevoel heeft dat geholpen om haar vertrouwen tijdens het rijden te winnen.
Ze liet zich prima sturen op een halster en begon meer ontspannen te lopen.
Na een tijdje ben ik weer met bit gaan rijden, maar aan een los teugeltje, ik heb zeker een half jaar geen nageeflijkheid van haar gevraagd.
Op een gegeven moment ben ik haar bijgezet gaan longeren, eerst heel losjes en langzaam aan iets druk op het bit.
Mijn eerste dressuurlessen waren een drama!
Zodra ik aan de mond kwam werd ze gespannen, drukte haar rug weg, begon harder te lopen en het zweet liep dan in druppels van haar hoofd, zo gestressed werd ze.
Ik moest dan op een gegeven moment ook stoppen met het aan de teugel rijden want ze kon behoorlijk vals stijgeren als ik doorzette.
Ik ben toen meer recreatief gaan rijden, heb nog endurance gereden en deedt jaarlijks mee met een cross zonder dressuurproef en springparcours vooraf.
In 2001 stopte ze met lopen, ze wilde niet meer draven en galoperen onder het zadel, als ik doorzette werd ze overstuur of kwaad.
Ik ben toen gestopt met rijden, een medische oorzaak konden we niet vinden.
In 2003 zei iemand ineens, ja maar dat paard heeft twee ongelijke voorbenen, de een is langer dan de ander.
Achteraf gezien was haar ene schouder ook meer gespierd dan de andere.
Ik ben toen in contact gekomen met een hoefsmid die met natuurlijk bekappen en natural balance ijzers de voorbenen weer gelijk wilde zetten.
Onder de ene voorhoef zette hij 1 zooltje onder het ijzer, onder het kortere voorbeen 3 zooltjes.
We waren benieuwd hoe het zou uitpakken, deze techniek wordt niet vaak gebruikt en mijn paard was al 19 jaar, niet echt de ideale leeftijd om dingen te gaan veranderen.
Ze pakte het goed op en hoewel ze in het begin (uit gewoonte?) nog twijfelde over de draf en galop, was het probleem toch snel opgelost!
Ik kon weer rijden en ze begon zelfs nagevelijk te lopen.
Iedere keer als de smid kwam keek hij hoe de bespiering van de schouder veranderde en zette hij er een zooltje minder onder en inmiddels loopt ze al jaren alleen op natural balance ijzers voor, zonder zooltjes en het gaat heel goed.

Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat jouw paard ook zoiets heeft, maar zo zie je maar dat de oorzaak van vreemd gedrag soms moeilijk te vinden is.
Want totdat het ontdekt werd bij mijn paard, hebben verschillende hoefsmeden, dierenartsen en artsen in een kliniek het nooit gezien.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:10

jeetje wat een verhaal anita_d, maar super dat je de oplossing nu hebt!! moet vreselijk pijnlijk zijn geweest voor de pony!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 09:17

Ik denk niet dat het een lichamelijk probleem is. Het is gewoon haar onwil en eigenwijze gedrag. Nu ik haar met martingaal rijdt, gaat het een stuk beter met aan de teugel rijden.
En als het al lichamelijk zou zijn, zou ze het ook in de bak moeten doen. Maar dan is ze schaapmak.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:34

dat hoeft niet hoor!
de ondergrond van de bak is al heel anders dan buiten om mee te beginnen.
ik zou toch echt eerst het medische uitsluiten.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:09

ik moet zeggen dat als we het over het zelfde paard hebben ik toen ook al de induk kreeg dat het tussen der oren zat.En niet een lichamelijk probleem was.

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:23

waar stond dat paard dan?
hij is namelijk van een vriendin van mij en penny rijd erop omdat zei nu in uruquay woont.
chi chi komt oorspronkelijk uit de bergen in frankrijk, is dus wild geboren en getogen, toen heeft is ze naar nederland gehaald door een meisje dat gymnastiek met haar deed, omdat het niet klikte tussen die twee heeft een vriendin van mij haar overgekocht en is er mee gaan rijden. ze heeft dus een maand ongeveer, misschien wat meer bij dat ene meisje gestaan.
is dat bij die chi chi die jij kent ook het geval?

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:25

ff na laten kijken door arts en tandarts denk ik.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:38

R_ChiChi schreef:
Ik denk niet dat het een lichamelijk probleem is. Het is gewoon haar onwil en eigenwijze gedrag. Nu ik haar met martingaal rijdt, gaat het een stuk beter met aan de teugel rijden.
En als het al lichamelijk zou zijn, zou ze het ook in de bak moeten doen. Maar dan is ze schaapmak.


Dat dachten mensen ook altijd over mijn paard.
Ik werd voor gek verklaard dat ik haar had gekocht en ik kreeg vaak genoeg te horen dat mijn paard "een kronkel in haar kop had".
Als ik haar met behulp van een slofteugel reedt, liep ze wel gewillig aan de teugel, waarschijnlijk omdat ze ook wel wist dat ze weinig keus had aan de slof.
Ik heb toen maar enkele keren met een slofteugel gereden omdat dat gewoon geen oplossing is.
Waar de hulpmiddelen beginnen stopt het rijden vind ik.

Ik denk niet dat paarden zulk gedrag vertonen uit onwil, dat zit niet in hun aard.
Je kan er wel van uitgaan dat het medisch, dan wel psychisch is.
Het probleem is alleen, vind maar eens uit wat het is...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Gestoord paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:49

Anita_D schreef:

Dat dachten mensen ook altijd over mijn paard.
Ik werd voor gek verklaard dat ik haar had gekocht en ik kreeg vaak genoeg te horen dat mijn paard "een kronkel in haar kop had".
Als ik haar met behulp van een slofteugel reedt, liep ze wel gewillig aan de teugel, waarschijnlijk omdat ze ook wel wist dat ze weinig keus had aan de slof.
Ik heb toen maar enkele keren met een slofteugel gereden omdat dat gewoon geen oplossing is.
Waar de hulpmiddelen beginnen stopt het rijden vind ik.


Ik denk niet dat paarden zulk gedrag vertonen uit onwil, dat zit niet in hun aard.

Je kan er wel van uitgaan dat het medisch, dan wel psychisch is.
Het probleem is alleen, vind maar eens uit wat het is...


precies!! heel veel mensen denken alleen maar dat een paard iets verkeerd doet uit onwil...mensen staan er nooit bij stil of het paard iets niet aankan door bijvoorbeeld spierpijn of te weinig balans, enz. heel vaak is het ook iets psycisch alleen is daar idd heel moeilijk achter te komen. veel mensen gaan er dan vanuit dat het paard niet wil, niet luisterd, gemeen is, enz...treurig eigenlijk dat heel veel paarden niet begrepen worden enkel omdat hun baasjes niet willen luisteren!

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:18

AMEN
hier heb ik niets meer aan toe te voegen.

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:21

Ben het ook eens met de bovenstaande reacties.

99% kans dat het niet in de aard van jou paard zit...