paard te ligt aan het been :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

paard te ligt aan het been :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 16:30

mijn vzp was eerst helemaal niet aan het been.
( bij mij )
en nu reargeert ze dus heel goed
maar toen ze nog niet zo ligt aan het been was, en ik ging halthouden legde ik m'n been er iets aan en ging ze naar beneden heen. ( iets aan de teugel.. ) maar als ik dat nu doe, dan gaat ze meteen voorwaarts
moet ik daar nu wat aan doen of ? andere manier zoeken..
heeft iemand dit ook gehad ?
en hoe hebben jullie dat opgelost ?
alvast bedankt
ik weet niet of het hier goed staat ?

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:58

in stilstand kun je ze niet aan teugel rijden, dus wat het nut daarvan is snao ik even niet
Het is toch leuk als ze zo goed aan het been zijn?
zo kun je je hulpen nog lichter en onzichtbaarder maken!

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:49

RT-D -> RT-P

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:57

Heel licht iets opsluiten van voren en bij beenhulp meteen weg stappen door ook je hand iets te openen. Wat jij wil is je paardje mooi in de krul als ie stil staat. Daar hoef je niet aan te werken, zorg er maar voor dat ie tijdens het rijden lekker ontspannen en nageeflijk loopt.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:34

Kris25 schreef:
Heel licht iets opsluiten van voren en bij beenhulp meteen weg stappen door ook je hand iets te openen. Wat jij wil is je paardje mooi in de krul als ie stil staat. Daar hoef je niet aan te werken,
zorg er maar voor dat ie tijdens het rijden lekker ontspannen en nageeflijk loopt.


goed advies.

Als dit voorelkaar is, dan blijft je paard ook nageeflijk en gesloten tijdens het halthouden

Succes

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Re: paard te ligt aan het been :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:37

Je kunt hem tijdens het halthouden niet aan de teugel zetten, alleen erin trekken, dus je moet ervoor zorgen dat ie aan de teugel blijft als je stil gaat staan, maak je eigen lang en ga wat zwaarder zitten, zodat ze op je zit stil gaat staan, hou je been eraan en sluit je hand, als ze blijft staan goed belonen met je stem en snel genoeg weer wegstappen. hoe vaker je oefent hoe meer resultaat je krijgt.

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:28

ze loopt nu met rijden goed EN ontspannen aan de teugel ( nja.. nog niet echt goed.. maar het gaat al steeds beter ) maar in het begin met halthouden was het zo dat ze zelf met haar hoofdje naar beneden ging( aan de teugel ) en dan hoefde ik maar iets m'n been eraan te leggen en dan deed ze dat.. daarom vroeg ik dat even

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:18

Tuurlijk kan je in het halthouden je paard aan de teugel ''rijden'' en dat is niet gelijk trekken. Been eraan en je hand iets sluiten.

TS: Je moet je paard leren dat je benen langs het lichaam liggen en duidelijk aangeven wanneer de hulp een voorwaarts drijvende hulp is of een impuls opwekkende hulp. te vergelijken met de halve en hele ophouding.

Zelf houdt ik wel van een paard dat licht op het been is

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:20

ik hou dit topic ook even in de gaten, mijn paard is ook heel erg aan het been.

zo erg dat ik haast niet gewoon mijn been tegen de buik kan doen want dan rent ze heel hard onder me vandaan....

ze is dan nog wel jong(3 jaar) en net 2 maand onder het zadel maar houd het even in de gaten hier

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:31

magic_lover schreef:
ik hou dit topic ook even in de gaten, mijn paard is ook heel erg aan het been.

zo erg dat ik haast niet gewoon mijn been tegen de buik kan doen want dan rent ze heel hard onder me vandaan....

ze is dan nog wel jong(3 jaar) en net 2 maand onder het zadel maar houd het even in de gaten hier


Daar moet je dus mee opletten Aan het been wil zeggen dat er een gecontroleerde reactie komt. De reactie die jij wilt. Dus niet dat zodra jij je been aansluit, je paard al vooruit / onder je uit gaat, als jij dat niet wilt. Je paard accepteerd het been denk ik nog niet. Het is fijn om ze licht aan het been te hebben, maar als ze zo licht zijn, zijn ze niet meer aan het been . Dus oefenen dat je paardje je been accepteerd (dat je het dus gwoon aan kan sluiten), en dan gecontroleerde en onvoorwaardelijke reactie vragen. Succes

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:46

ja idd, want dit is vrij lastig, ik kan gewoon mijn been er niet aanhouden want dan krijg ik haar nooit bij mij.. het gaat als maar harder en harder......

nog maar even flink oeffenen

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:32

wou datdie van mij zo goed aan t been is.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:45

magic_lover schreef:
ik hou dit topic ook even in de gaten, mijn paard is ook heel erg aan het been.

zo erg dat ik haast niet gewoon mijn been tegen de buik kan doen want dan rent ze heel hard onder me vandaan....

ze is dan nog wel jong(3 jaar) en net 2 maand onder het zadel maar houd het even in de gaten hier



Dit vind ik persoonlijk dus juist niet aan het been. Ze rent weg voor jou beendruk dat is geen goede reactie natuurlijk. Ik zie dat ze nog jong is, maar goed aan het been kan ik dit niet noemen. Een paard wat goed aan het been is reageert precies daar waar je wil, hoe je wil en dan wel zo dat je maar een hulp hoeft te geven.

Ik herken je probleem wel hoor, mijn paard was net zo. Nu loopt hij niet meer weg voor een been erlangs


EDIT zie net dat woodstok al gereageerd had sorry!