Mijn Paard steigert en een martingal helpt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Mijn Paard steigert en een martingal helpt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:06

hey, ik heb het probleem dat als ik met men paard buiten rijd of soms gewoon in de bak dat hij plots stopt en hoog steigert en gewoon het bit vastneemt en wegloopt, de laatste keer dat dit gebeurde was op de paardenprocessie van hakendover, wat ik al helemaal niet veilig vond nog voor mezelf hem als de mensen die daar rond stonden, veel gebeurt dit niet meer maar als ik een martingal omdoe helpt dit niet, voor mijn eigen veilige gevoel zoek ik een hulpteugel die er voor zorgt dat als hij wil steigeren hij helemaal niet hoog kan en terug word getrokken wat een martingal normaal ook zou doen, kan iemand me wat wijzer maken waarmee ik dit kan bereiken? ik dacht aan een martingal die je zo aan het zadel vastmaakt zou dit beter helpen dan een klassieke martingal ??

groetjes faye

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:09

Zo'n hulpteugel bestaat niet.
Als je merkt dat het paard omhoog wil komen moet je er voor zorgen dat die dat niet kan, dus door voorwaarts te rjiden.
Zolang hij voorwaarts is is het voor hem moei,lijker om omhoog te komen.
Je zal dit dus puur rijtechnisch op moeten lossen, en niet met hulpteugels.

En nu komt weer de dooddoener van bokt.nl:
Heb je les? En zo niet zorg dan dat je er les bij krijgt.
Dat is de enige goede manier om dit op te lossen!

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:12

Ik denk dat je het niet op moet lossen met een martingaal?

fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:13

ja ik neem les maar het heeft al wel geholpen maar op sommige momenten kan ik hem niet vooruit rijden dan moet ie net halt houden ofzo en dan gaat ie zen gang gewoon en als ik hem daarvoor straf (altijd op dezelfde manier) dan reageert ie gewoon terug als ik dan terug straf dan reageert die weer en zo gaat dit dan voort.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:07

OMG --> RT-P

MarRic

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:24

Goed voorwaarts rijden is volgens mij het beste wat je nu kunt doen,

Avelienvd schreef:
En nu komt weer de dooddoener van bokt.nl:
Heb je les? En zo niet zorg dan dat je er les bij krijgt.
Dat is de enige goede manier om dit op te lossen!


En dat ook natuurlijk

Succes!
Groetjes Petrarca

iZZiDiZZi
Berichten: 49
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Apeldoorn, Ugchelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:27

wat ook helpt is stelling houden..een paard kan alleen steigeren als hij zijn hoofd recht voor zijn lichaam heeft..dus als je stelling houdt kan hij als het goed is dus niet steigeren..(bij de e-pony merrie die ik rij werkt het wel)...

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:32

Voorwaarts houden. Mij werd verteld dat een paard alleen vanuit stilstand kan steigeren. Als je voorwaarts houdt, kan hij niet stilstaan en dus ook niet stijgeren. Herken het probleem, mn vriendin had het ook. Ze hield hem gewoon zo goed mogelijk voorwaarts en als hij neigingen had om stil te staan gaf ze hem desnoods een tik. Nu steigert hij bijna nooit meer.

Hoop dat je er wat aan hebt Veel succes!

karlijnd
Berichten: 185
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:34

als hij toch om hoog komt, kan je hem met een springzweepje tussen zijn oren tikken, als hij genoeg schrikt hiervan, probeert hij het waarschijnlijk niet meer. heeft bij mijn paard geholpen.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:58

het is een disipline proboleem dat is niet op te lossen met en hulp teugel ant gooi je een slof er om kunne ze nog hoog komen maar als het an het zadel vas t zit is dat maar een borsttuig.. zhet paard heeft geen last ergens van haken op de kiezen ofsow..?? als hij omhoog gat niet om de nek hangen of teugels los of nar beneden of om trekken rustig blijven zitten teugels ontspannen vast houden komt hij weer omlaag iets zaarder maken en je been er goed bij... en streng toespreken...succes

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:20

ben het met karlijnd een dat is 1 van de beste manieren.
Heb bij het paardje wat ik nu heb 1 x een vrij (harde???) tik met me hand op het moment dat hij steigerde tussen de oren gegeven en hij heeft t sirieus nooit meer gedaan.
Wat ik ook een x iemand heb zien doen is een punaise door t hoofdstel met punt naar boven waterballon in je zak komt ie omhoog gooi je zakje en spat t water op zijn hofd schrikken ze ook wel aardig van.
Tis alleen niet aan te raden als je een bang of schrikachtig paard hebt.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:23

De bekendste tip is een ei.
Neem een ei mee en ga rijden,als je merkt dat hij omhoog wilt komen breek je hem op het hoofd van je paard.Dan denkt hij dat hij iets geraakt heeft en bloedt.

Bovendien kan een martingaal averechts werken in zulke momenten en zelfs gevaarlijk zijn.Ze kunnen achteroverklappen

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:37

Inderdaad ja. Ik ben twee maal achterover geklapt met een thiedemann. Uit reflex heb ik er aan getrokken en daar lagen we. doodeng...

fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 06:37

ik ga het zeker niet oplossen met een zweep tussen zen oren te tikken als ie het doet omdat ik al nooit met een zweepje rijd daarvoor is ie te vooruit en kdenk als ik dat doe dat ie net helemaal gek word ... ik ben van het principe als je een paard iets vraag doet ie het voor je of je dwingt hem en dat doe ik niet want dan krijg je er weinig van gedaan als het echt moet wel maar ik probeer eerst alle andere manieren ... groetjes

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:55

fayetje schreef:
ja ik neem les maar het heeft al wel geholpen maar op sommige momenten kan ik hem niet vooruit rijden dan moet ie net halt houden ofzo



Hij moet natuurlijk niets.Als jij gaat halt houden en je voelt dat hij omhoog wilt gaan dan zorg je er voor dat je hem weer voorwaarts rijd.Dan ga je niet door met halthouden.

Skribbleee
Berichten: 108
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Alkmaaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:06

Ik had daar ook last van.. misschien moeet je paard laten nakijken of ze zadel wel lkkr op ze rug ligt of niet (ergens pijn heeft).. Bij mij paard was dat niet zoo.. Je moet als je in de bak rijd en hij stopt en hij dreigt te gaan steigeren je binnenarm naar je knie trekken en hem dan korte rondjes laten lopen en hem vooruit trappen hij kan dan niks meer doen en hij vind het niet egt grappig dat je dat doet dus stopt ie ( het klinkt misschien zielig maaar wat heb je nou liever een steigerend paard of een paard dat gewoon ze rondjes loopt) Want ik vond het eerst ook zielig maar als je er nisk aan doet klapt ie misschien nog een keer 8erover.. Of als je dit egt zielig vind moet je een zakje water of een ei (maar dat is een beetje hard) pakken en op het moment dat ie gaat steigeren en hij komt omhoog laat je die zakje water op ze hoofd knappen, dan denk ie dat ie bloed en dan zal ie een tijdje niet meer stijgeren ( of helemaal niet meer) maar mijnes ging gewoon door maar stijgerde een tijdje niet zoo hoog meer ... de enige hulpteugel die wel helpt alleen niet iedereen kan daar mee rijden is een slofteugel.. maara ik zal die niey gebruiken je moet het gewoon zelf oplossen

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:29

@Skribbleee: GEEN SLOFTEUGEL!!!!! Dat is echt heel gevaarlijk!!! Als hij dan steigerd trek je em zo achterover!!!!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:02

eieren, slaan op het hoofd, bla bla bla...dit zijn geen tips die je zomaar moet gaan uitproberen als je niet eens weet waarom het paard het doet. eerst kijken of medisch alles goed is en dan ga je over op les. met les kan iemand je precies vertellen wat je moet doen en wat je verkeerd doet eventueel. WANT misschien doe je zelf iets fout waardoor het probleem is ontstaan. als je de oorzaak hebt achterhaald, DAN kun je er aan gaan werken om het op te lossen. als je echt alles hebt geprobeerd ( in combinatie met goede professionele les) DAN kun je altijd nog een tik op zijn hoofd geven of iets dergelijks....ook al is dat niet mijn voorkeur. naar mijn idee doet een paard iets niet voor niets! er is altijd een reden; of dat nu is omdat hij lichamelijk iets mankeert of omdat jij nog niet handig genoeg bent of door trauma van het een of ander...eerst denken dan pas doen!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:05

klomp schreef:
eieren, slaan op het hoofd, bla bla bla...dit zijn geen tips die je zomaar moet gaan uitproberen als je niet eens weet waarom het paard het doet. eerst kijken of medisch alles goed is en dan ga je over op les. met les kan iemand je precies vertellen wat je moet doen en wat je verkeerd doet eventueel. WANT misschien doe je zelf iets fout waardoor het probleem is ontstaan. als je de oorzaak hebt achterhaald, DAN kun je er aan gaan werken om het op te lossen. als je echt alles hebt geprobeerd ( in combinatie met goede professionele les) DAN kun je altijd nog een tik op zijn hoofd geven of iets dergelijks....ook al is dat niet mijn voorkeur. naar mijn idee doet een paard iets niet voor niets! er is altijd een reden; of dat nu is omdat hij lichamelijk iets mankeert of omdat jij nog niet handig genoeg bent of door trauma van het een of ander...eerst denken dan pas doen!



_/-o_ en haal je martingaal eraf, kan heel gevaarlijk zijn... laat hem aan de voorkant zo veel mogelijk vrij!

fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:27

mjah de martingal doe ik hem alleen aan buiten op wandeling en op springen omdat ie dan soms wel eens lastig kan doen en helemaal niet luisteren op beenhulpen dan heb ik hem toch iets meer in de hand, morgen komt iemand hem eens nakijken tanden, lichaamlijk enzo maar ik denk eerder dat het een trauma is van de vorige eigenaar ik heb al weinig informatie hiervan maar heel in het begin deed ie schrikkerig als je op zen achterhand tikte ooit stapte ik eens op en kwam perongeluk achter de zadel terecht en bokte hij tot ik eraflag hetzelfde deed hij met mij lesgeefster die ook achter op de zadel terecht kwam toen hij nog niet zo goed stil bleef staan maar die dingen zijn achter de rug alleen dat hij af en toe als hij koppig is en ik werk ertegenin dat hij steigert... we zullen zien wat de veearts zegt
groetjes

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:34

Mijn merrie had dit probleem ook (en soms nu nog) bij ons is het dat ze tegen mijn binnenbeen inkomt. Dan is ze het gewoon ineens zat en komt ze omhoog. Ik ben nu heel streng in dit binnenbeen en ze mag hier iig niet meer doorheen. Het probleem is nu alweer een stuk minder, alleen soms dan wil ze niet goed naar mijn been luisteren en begint het geklier weer een beetje.

Het klinkt mij in de oren als een paard wat niet voldoende aan je been is, en daar doorheen beukt. Maar goed dat je de DA even laat kijken, eerst maar eens kijken wat die zegt. Is het niets medisch, dan zou ik iemand zoeken dan je kan begeleiden, want het kan knap gevaarlijk zijn zo'n paard!

fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:38

dankje het was geen medisch probleem maar hij zei wel dat het een paardje met karakter is maar dat karakter laat hij meer zien aan de andere mensen als aan mij omdat ik hem al veel gestraft hebt toen ik hem pas had hij had echt slechte manieren maar die zijn er al af, ben vandaag gaan wandelen en hij deed weer zo onozel maar heb een op men tanden gebeten goed diep in me zadel gaan zitten en dan ging ie ineens weer door dus het zal vooral werken en oefenen zijn, heb me ooit eens laten vertellen dat een paard niet zomaar kan steigeren dat ze dit altijd leren door slecht behandeld te worden ofzo ? is dit waar of kan elk paard dit wel doen ?

valleke
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:31

ik heb ook een pony die (vroeger)stijgerde ik strafte gwn af ... dat is misschien hard maar dat is teken dat je pony de baas over jou wil spelen en het moet omgekeerd zijn ...
groetjes

tollie
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Mijn Paard steigert en een martingal helpt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:18

Het snelste en het paardvriendelijkste is om een ei kapot te tikken tussen zijn oren als hij steigert. succes

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Mijn Paard steigert en een martingal helpt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:52

tollie schreef:
Het snelste en het paardvriendelijkste is om een ei kapot te tikken tussen zijn oren als hij steigert. succes


een echt ei?,, gewoon tussen zijn oren
of is het maar een uitspraak ..