hoe doe je middenstap goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

hoe doe je middenstap goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:36

misschien een rare vraag maar, als ik middenstap ga doen gaat mijn paard in draf. weten jullie hoe ik mijn paard goed de middenstap kan laten doen? zonder in draf over te gaan.

of moet ik dat maar aan mijn lesgever vragen.

ik heb nog geen wedstrijd gehad met de nieuwe proeven(in mei pas weer.) ik kan dus nog wel lkkr oefenen daarmee!

groetjes. xxx

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:40

Je kunt hier wel tips vragen en die zou ik dan overleggen met je instructeur , maar dit hoort bij praktijkproblemen, dus ik TEM even

Mijn ervaring is dat je voor een correcte middenstap juist niet te veel moet doen. Hand wat openen, toestaan te verlengen en klein beetje aanvullen met been is 9 van de 10 keer voldoende. Jij geeft waarschijnlijk te veel been in combinatie met te veel tegenhouden voor, waardoor hij de kans niet krijgt te verruimen en daardoor aandraaft.

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:45

ja is goedi k wist niet waar dit moest...

mja ik geef zelf niet te veel been doe het meer met mijn zit. maar ik kan het best met de instructeur vragen.. maar we hebben dit nog nooit in de lessen gedaan, en vooral met de nieuwe proeven is dat dan wel handig!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:46

RT-D --> RT-P

samyrah
Berichten: 144
Geregistreerd: 06-04-06

Re: hoe doe je middenstap goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:54

Voor sommige paarden is het moeilijk te verruimen. Hoe gaat het in de middendraf? Verruimt hij daar wel?
Samyr kon absoluut geen middenstap een jaar geleden. Was echt een drama. Ze werd zo onregelmatig als de pest, nu gaat het goed.
Heel veel oefenen, ruimte geven van voren en bijdrijven met je been, zodat je paard de ruimte heeft om grotere passen te gaan maken.
Probeer juist niet te veel met je zit te doen, niet je paard vooruit proberen te duwen, maar de pas volgen. Misschien zit je hem wel een beetje in de weg, waardoor je hem tegenwerkt zijn pas te verruimen.

Diddie

Berichten: 197
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:20

Verruimen kan alleen nadat je verzamelt hebt. Dus ik denk dat het probleem in de verzameling zit.

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:15

ja daphne vind de middendraf ook wel lastig ze gaat meestal in de galop over.. maar het gaat nu wel wat beter daarmee

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:19

Verruimen kan je ook vanuit de normale arbeidsstap hoor Diddi,anders zouden ze het niet al in de B proefjes vragen daar komt nog geen verzameling in voor n.l.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:00

Middenstap is best lastig voor sommige paarden maar je moet onthouden dat je paard niet harder moet maar ruimer moet gaan stappen, dus de hals laten dalen en actief houden.

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:47

hey hey ik heb het dinsdag in de les even gevraagd aan mijn lesgever en ze zei dat het heel goed ging het veruimen maar soms nog wel wat moeite.. ik hoop dat het goed zal gaan op de wedstrijden!!! bedankt voor de berichtjes

demi_eros
Berichten: 24
Geregistreerd: 22-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:29

Stiekeme tip: en beetje mee bewegen naar links/rechts met je zit, werkt persoonlijk bij mij en anderen erg goed!

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 08:28

oke bedankt! zal het vandaag ff proberen.

fanclubE_Gal

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:07

Ik heb altijd geleerd dat als je je paard veel ruimte van voor geeft, je hand openen maar wel beetje nageeflijk houden, zodat het geen plafond staren wordt. hij vanzelf ruimer gaat stappen, je kan dit natuurlijk evt aanvullen met klein beetje been.