omgaan met kritiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:05

Ja, met kritiek omgaan is niet zo gemakkelijk, want je wvoelt je direct ongewild een beetje aangevallen. Maar het kan soms wel nuttig zijn om eens naar iemand te luisteren.
Maar eeuwige discussies is wel vervelend. Ik heb eigenlijk wel graag als iemand zegt wat je verkeerd doet, omdat ik meestal vrij onzeker ben. Als ik naar foto's van mij op mijn paardje kijk, zie ik altijd direct wat er fout is (b.v.b. bene die ietsje te veel naar voren zwiepen en zo) Als je op je paard zit, zie je het niet zo gemakkelijk. Ik heb ook een tijd geen lessen genoemen en op mijn eigen gaan rijden. Daar merk je ook wel aan dat je na een tijdje een eigen stijl begint te krijgen. Dus ik was blij om weer eens les te krijgen (van een professionele instructeur).

Ik kan zelf ook wel eens zeggen: 'kan het dat je paard zich wat verzet tegen het bit, hij trek zo terug?' (of weet ik veel, kan nu geen concreet voorbeeld vinden). Maar ik probeer het wel altijd vriendelijk te vragen. De meeste mensen vinden dat niet erg. Van mij mogen ze ook wat over mij zeggen. Je moet het wat kunnen relativeren.

Iemand uit ons dorp b.v.b. heeft zelf gezegd dat ze absoluut niet tegen kritiek kan (wel dapper om dat zelf toe te geven) en ze kan dus ook geen lessen nemen. Nou ja, dat is aan haar rijstijl te merken! Ze koopt om de week nieuwe paarden omdat ze allemaal 'te moeilijk' zijn. Dat vind ik ook geen doen, dus beter verdragen dat iemand je zegt wat er juist is en niet. Ik bergrijp wel dat je liever adviezen krijgt van een instructeur waar je op kan vertrouwen dan iemand die toevallig staat toe te kijken. *LOL*

Femke

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 23:59

Ik heb een tijd lang niet willen lessen op een manege omdat er altijd wel mensen langs de kant staan die het beter weten en dat niet altijd op een even tactische manier laten blijken. De beste stuurlui staan aan wal, toch? Vroeger bij ons op de ponyclub was dat helemaal erg. Daar liepen wat mensen rond die een ander het licht in de ogen niet gunden en die hadden ook altijd het grootste commentaar langs de kant. Beetje trauma aan overgehouden... Knipoog

Sinds kort rijd ik dus toch weer op een manege, een hele grote zelfs. Nu kan ik me nog verschuilen achter het excuus dat ik net weer begonnen ben met lessen, maar over een paar maanden gaat die vlieger natuurlijk niet meer op. Gelukkig sta ik nu wat sterker in m'n schoenen dan toen ik nog een meisje van 13 was, maar toch.

Ik probeer tegenwoordig kritiek maar te zien als een gratis advies (= stelregel op mijn vorige werk), er uit te halen wat op mij van toepassing kan zijn en voor de rest m'n schouders op te halen. Gelukkig heb ik mensen om me heen die 'mijn' paard kennen (Prisca natuurlijk, maar ook Carla en de instructeurs) en dat scheelt enorm. Zij weten wat goed voor hem is en daar vertrouw ik dan maar op... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:41

"Sinds kort rijd ik dus toch weer op een manege, een hele grote zelfs. Nu kan ik me nog verschuilen achter het excuus dat ik net weer begonnen ben met lessen, maar over een paar maanden gaat die vlieger natuurlijk niet meer op. Gelukkig sta ik nu wat sterker in m'n schoenen dan toen ik nog een meisje van 13 was, maar toch."

Je hoeft je niet te verschuilen en mijn tip is dat je dat beter ook maar niet mee kunt beginnen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:07

Lovely, hoe bedoel je dat? Niet beginnen met verschuilen of niet beginnen met lessen? Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:28

Liever niet verschuilen achter een excuus. Dat je onzeker bent is niet erg natuurlijk, maar het is tegenover jezelf niet eerlijk om daarvoor ten overstaan van anderen excuses te maken. Daardoor wordt je onzekerheid niet minder.
je rijdt hartstikke netjes horen we steeds, dus je hoeft je in ieder geval niet te schamen. Beetje meer vertrouwen in jezelf, dat verdien je heus wel.
Wat geen excuus is, maar wel waar is dat jij het paardje nog een combinatie moeten gaan vormen en dat dat soms langer duurt dan je denkt. Maar komt tijd, komt raad.
Komt vast goed.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:50

Hoi Karin,

Blijf gewoon doen waar je zelf zin in hebt en laat die mensen aan de kant voor wat ze zijn. Als je staat te kijken is kritiek geven altijd makkelijk en inderdaad de beste stuurlui staan gewoonlijk aan wal of zitten hier op Bokt en horses(hi hi).
Doe als je aan het rijden bent alsof al die mensen er helemaal niet staan. Als je je geconcentrred met je paard bezig houdt zie je ze waarschijnlijk niet eens staan. En als ze je dan toch opvallen moet je maar denken, ze staan er niet voor niets, ze staan gewoon de kunst af te kijken. Hoogts waarschijnlijk willen ze gewoon ook iets te leren. Meer publiek is niet altijd automatisch negatief.


Adrienne

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:03

Lovely en Adriënne, bedankt voor jullie bemoedigende reacties! Inderdaad is het een kwestie van onzekerheid. Ik zit op dit moment best lekker in m'n vel en kan dus tegen een stootje, maar ik weet uit ervaring dat het ook wel eens anders is en dan zie ik overal spoken. Op dat soort momenten kan ik dus ook heel slecht tegen (vooral ongefundeerde) kritiek. Op zich goed dat ik dat van mezelf weet, maar ja, op het moment zelf is het best lastig om daarmee om te gaan.

Ik probeer mezelf maar voor te houden: 'Als er niet over je gepraat wordt, ben je niet interessant'. Dat helpt wel een beetje... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 11:12

En: 'ze kunnen beter over je banketstaaf dan van je vreten'.

Vergeet niet dat sommige vormen van kritiek uit jaloezie voortkomen. En sommige mensen kunnen niks anders.
Als je er toch wat onzeker van wordt, helpt het wel eens om iets te doen wat je goed kan. Om jezelf weer even op weg te helpen.

De mensen die het beter denken te kunnen, moeten het ook maar beter doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 13:03

Als mensen al langs de kant staan en negatief over je kletsen, zegt dat veel meer over hen dan over jouw rijstijl. ik geef op die manier zelf dan ook niet graag kritiek over iemand die aan het rijden is, langs de kant omdat ik bang ben om mezelf daarmee in een kwaad daglicht te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 13:44

Er zijn allerlei manieren om te laten merken dat je denkt dat iemand's rijstijl niet juist is, een van die manieren is om het tegen de persoon zelf te zeggen op een normale manier. Het makkelijkste dus door ernaar te vragen. maar dat doe ik pas als iets me heel erg stoort, of gevaarlijk lijkt.
Verder let ik er ook niet zo heel erg op, het gaat mij niet aan. Zolang het niet over mijn paard gaat en het is geen dierenmishandeling, dan is het niet mijn zaak. Mensen kunnen les van me krijgen en als ze dat niet willen dan hou ik me er ook zo veel mogelijk buiten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 20:03

Onze stal is echt geweldig, maar de meeste mensen die er rijdne hebben hun paardje dus behoorlijk goed aan t lopen. Ik, daarentegen, worstel nog wat met de basis (nageeflijkheid bv) Op een bepaald moment had ik echt het idee van 'hij moet aan de teugel anders zie ik er zo uit als een beginner' Nu heb ik dat idee laten varen en geaccepteerd dat Waldo ook niet zomaar pats boem mooi loopt. Ik rijd dus 10 minuten tot een kwartier met een lang teugeltje, Wal met z'n neus naar voren, ik galoppeer in verlichte zit. Dan pak ik hem op en moet ie wel werken en is ie losser en beter nageeflijk. Dat losrijden vond ik eerst echt vreselijk; iedereen op zn dressuurpaardje aan het verzamelen en wijken en kom ik aan met mn sterrenkijker...
Maar nu boeit t me nix meer. Mensen die over Waldo willen weten vertel ik waarom ik hem zo losrijd. Weten ze het beter, ga je gang en ga er maar op. Ik rijd hem nu 3jr dus denk dat ik het ondertussen zelf wel goed weet.

Verder over kritiek;
heb hier wel eens een berichtje gezet over iemand die een bijstere opmerking maakte toen ik probeerde galop te wisselen; 'Je moet hem meer door de hals rijden!' Jaha leeeeuke opmerking daar had ik niet aan gedacht goh zeg als ik dat nou eens eventjes doe dan gaat alles vast beter Extreme duivel Dat zijn dus dingen dan denk ik 'Mens!!' Ik heb 2x pw les van een goede instructrice. Ik heb totaal GEEN behoefte aan zo'n bijdehandte opmerking. Vooral omdat die persoon altijd erg op en aanmerkingen heeft maar dr eigen beestjes nou ook niet geweldig voor elkaar heeft.

Ik was ook een keer aan het rijden toen een meisje (dat noooit leste, heel erg recreatief reed en liefst alleen zonder zadel spelletjes deed zeg maar) een opmerking maakte toen ik Iwaldo MOOI NAGEEFLIJK RUSTIG aan het galopperen had. Wat zei ze? 'Goh Laura je hebt Piano-handen' Nou sorry hoor. Ik heb toen tegen haar gezegd dat wanneer zij leste en haar paard net zo netjes had lopen als Waldo toen voor zijn doen liep, ze pas recht van spreken had.

De enige mensen van wie ik kritiek op prijs stel, zijn mijn instructrice, de staleigenaar en ruiters die hun eigen paardje heel erg goed voor elkaar hebben en weten waar ze over praten. En het dan een beetje fatsoenlijk zeggen. Ik zou zelf NOOIT iemand commentaar geven op zijn rijstijl, behalve als ze er om vragen of als ik denk dat ik een oplossing voor een probleem weet. Dan nog zal ik eerst netjes vragen 'Mag ik je een tip geven..?'oid.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 20:12

Bij ons op de club zijn er een beetje 2 kampen:

1 groep waar je alleen bij hoord, als je van een bepaald persoon les krijgt
en een groep waarin iedereen zichzelf kan zijn. Omdat ik op onze manege het hoogste rijd bij de pony's ( ik rijd Z2 dress, bijna Z spr. en Z sgw) help ik heel vaak die kleinere ruitertjes op weg. Het is gewoon net de TOON waarop je iets zegt en de bedoeling erachter. Want als een meisje constant met haar pony aan de kletter gaat vind ik het zielig dat ze dan zo hulploos is. En dan kan je zo iemand gewoon weer op weg helpen met maar een paar opmerkingen. Maar vanuit de andere groep zijn wel vaak opmerkingen die met pure jaloersie te maken hebben. Maar dit gebeeurt ook in de sport op wedstrijd en in de sgw selecties, dus hier moet je niet opletten, als je van die persoon niets aan wil nemen. Dus gewoon proberen langs je te laten gaan. Als je merkt dat het geen kritiek is, maar gewoon hulp is, kan je kijken of ze gelijk hebben, want je kan van iedereen iets leren en mensen vanaf de grond zien vaak beter hoe je paard loopt, dan jij die erop zit.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 20:36

tja, ik zou zeggen, probeer je erboven te zetten. Als jij je manier van rijden goed vindt, en het is goed voor je paard, dan is er geen enkel probleem, en dan laat je de anderen maar zeggen!!

Hier moet je je ook niet op een manege vertonen met een fjord... ze lachen je daar vierkant uit. (ik wil ook wel niet naar een manege zenne, wij rijden enkel lange ritten buiten) en veel mensen vinden dat fjorden een lompe uitstraling hebben... - ik vind dat net schattig-, en zo van die kritiek krijg ik ook wel, maar niet over mijn rijstijl.

Trek je er gewoon niet te veel van aan!



ciaoa

Aglaranna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 22:02

Hahahaha, zal ik een keertje langskomen bij jullie met die draaiorgelknol van me? Als ik voor elke bek die openvalt een gulden krijg, kunnen we zakendoen! *LOL*

Sonja

Sorry, effe off-topic, maar ze kijken mij ook soms wat meewarig aan als ik aan kom lopen met m'n Fjord, tussen al die dure knollen. Maar als ze haar zien lopen, is het ineens heeeeeeel andere koek!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 23:09

Hier net hetzelfde sonja, zullen we ff een 'fjorden + kritiek' topic, plaatsen? *LOL*

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 10:12

ik kan wel zeggen dat ik het prima vind, maar ik haat het als ik kritiek krijg! Eerlijk is eerlijk! ik doe mijn best om zo goed mogelijk te rijden en als ik dan kritiek krijg, dan is dat niet leuk!

Wel is het zo dat als ik kritiek krijg op 1 bepaald punt, ik ga nadenken over die kritiek en meestal ga ik dan ook wel proberen dat aan te passen. Maar als ik kritiek krijg over mijn stijl, dan ga ik "bokken". Ik heb misschien een afwijkende stijl en ik ben misschien niet zo ambitieus en ik zal zeker niet perfect rijden, maar het is MIJN stijl, IK voel me er goed bij, en MIJN PAARD ook, dus wat wil je nog meer? Olympisch kampioen worden? Nee, hoor, was niet mijn ambitie!

Mijn ambitie is om een zo harmonieus mogelijke combinatie te gaan vormen met mijn paard, en dat doe ik op "onze" manier! En als iemand anders zich daar niet mee kan identificeren, dan is dat jammer voor diegene, maar zolang mijn paard en ik ons daar goed bij voelen, doen wij het zo!

Dit klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar neemt niet weg, dat ik flink in de *piep* kan zitten, als iemand weer eens kritiek heeft gegeven! Ik doe nu wel heel stoer, maar het raakt me dieper dan wat dan ook, juist omdat ik zo ontzettend serieus bezig ben en mijn best doe!!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 12:11

"De beste stuurlui staan aan wal". Vanaf de kant is het altijd gemakkelijk kritiek te geven. Ik luister er wel naar als ik kritiek krijg, hoewel het ervan afhangt van wie, bv. van iemand die 1 jaar rijdt en mij even gaat vertellen hoe ik moet rijden, draai ik mij om en ga weg. Als ze echt een tip hebben die ik goed vind wil ik die wel proberen en als het lukt blijf ik hem gebruiken.
De enige van wie ik kritiek aanneem is trouwens mijn instructrice!!!!
Ik vind niet dat het zo moet zijn dat je gaat rijden wanneer niemand je kan zien. Iedereen heeft moeten leren rijden en zal nog wel eens fouten maken of klungelen. Daarbij komt nog dat je een sportbeoefent waarbij je met 2 levende wezens bent. Als je paard een "baaldag" heeft gaat het rijden niet zo goed en wat dan nog? Daar hoef je je toch niet voor te schamen.
Mijn instructrice geeft mij altijd de raad dat wanneer IK vind dat mijn paard goed gelopen heeft dat ik tevreden moet zijn en ook al vinden anderen dat mijn rit op niets leek. Jij bent elke dag met je paard bezig en weet wannneer het goed gaat en niet iemand anders!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 12:17

Zal ik eens eerlijk zijn. Ik heb ook ooit commentaar op iemand als ik langs de kant sta te kijken. Maar ik vind ook dat je leert van andermans fouten. Mijn commentaar gaat meestal op voor lompe ruiters. En ik weet maar al te goed wat ik fout doe, en daar zullen ook best mensen over praten. Jammer dan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 23:15

Ik heb de mazzel dat ik op een kleine privestal sta waar iedereen zich 'gelijk' voelt en elkaar wil helpen zonder kritiek te leveren. Aan de ene kant sta ik heel erg open voor tips, maar ik vind mezelf niet kundig genoeg om ze allemaal te beoordelen. Sommige dingen klinken logisch, maar zijn ze dat ook? Ik heb best een moeilijk paard en kreeg in het begin toen ik hem kocht vooral veel kritische blikken. En het stilzwijgen was eigenlijk ook een soort van genoeg kritiek (wat doet dat meisje met zo'n paard?!). Ik heb voor alles een prima oplossing: ik krijg intensief priveles van iemand en dat is de enige waar ik echt iets van aanneem. Andere dingen wil ik overwegen, maar iedereen heeft andere ideeen en voorkeuren en ik volg de adviezen en aanwijzingen van 1 persoon, zo kan ik ook consequent naar mijn paard toe zijn. En dat werkt prima!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 08:54

ik had er eerst veel last van. toen reed ik op een manege en daar mochten veel kinderen mij niet. dus altijd als ik aan het rijden was voelde ik me niet lekker, ik wist dat ALTIJD wel iemand over mijn manier van rijden zat te zeuren. een voorbeeld:
ik zat te rijden, in de bak met de les mee en bovenin in de kantine zat een groepje (dat mij niet mocht) dan zaten ze dus van "kijk hoe die rijd" "die doet dat niet goed" en soms klopte ze op het raam en als ik dan omhoog keek staken ze hun middelvinger op of wat dan ook. ik vind het daar wel altijd leuk om naar die mensen met eigen paarden te kijken. dan ga ik met mijn vriendin op een bankje zitten, en dan blijf ik daar gewoon 1 a 2 uur zitten, kijken. zonder kritiek dan, maar puur genieten. maar snappen jullie dat ik me niet thuis voelde in de les? en op de manege hier waar ik nu rijd heb ik datweer. dan hoor ik dus van iemand dat die en die had gezegd over mijn vriendin dat ze haar hakken te ver naar onder had en dat ik te ver naar voren zat op quansy. en ja dat zijn dan altijd zo die zeikerds die dan zo naar me kijken. ik hoor er gewoon niet bij denk ik omdat ik anders praat, en van een hele andere provincie kom. (zuid holland) maar ik woon nu in limburg. (je weet wel, met de zachte g en al die dialects) nou ik stop weer!!

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 10:43

Ik heb op de manege hetzelfde gehad als exlover. We waren met een groep altijd op de manege om te helpen. En op een gegeven moment was ik het lievelingetje van de eigenaar. Ik mocht bij de gevorderde rijden, mocht gaan lesgeven, reed op de renpaarden ga zo maar door. Ik werkte er hard voor, ik was er altijd. Maar de andere meiden vonden dat niet leuk. Ik kreeg altijd kritiek en ze liepen mij altijd te pesten. Toen ik daar wegging ging er een wereld voor mij open. Er waren ook leuke paardenmensen. Ik heb nog een aantal jaren moeite gehad als er mensen naar mij kijken en zeker als het een eigenaar betreft.

Ik ben er nu achter dat die meiden gewoon verschrikkelijk jaloers waren en dat ik gewoon lekker reed. Dat konden ze absoluut niet hebben.
Laat je plezier niet vergallen door een paar onnozele meisjes. Gewoon rijden, je doet het toch voor jezelf en je paard. En trouwens les heb je om te leren en fouten mag je maken. We zijn nooit uitgeleerd. Zelfs de beste ruiters hebben gewoon nog les. Dus gewoon lol hebben !!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xandra op 2001-06-23 10:43 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xandra op 2001-06-23 10:45 ]</font>

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:27

Van dit probleem heb ik zelf niet veel last maar ik kan me best indenken hoe je je daarbij voelt.

Zoals de mensen hiervoor ook wel gezegd hebben zou ik eerst kijken of ze inderdaad kritiek leveren die (toch eigenlijk wel)terecht is. Probeer oplossingen te vinden voor datgene waar ze kritiek op hebben (meestal een rijtechnisch iets) bijvoorbeeld door mensen om raad te vragen (instructeur etc.).
Probeer de tips die je voor dat probleem krijgt goed te gebruiken. Meestal gaat het rijden dan al beter. En meestal zien de mensen dan ook wel dat je je inzet om verbetering te krijgen.

Als ze dan ondanks jouw goede inzet nog negatieve kritiek leveren zou ik me er gewoon niks van aan proberen te trekken. Meer dan je best kun je toch ook niet doen?!

Groetjes,

Ellen & Lurano

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 19:56

Ik denk dat er hier een paar dingen door elkaar gehaald worden:
1 Meisjes dames mevrouwen (het vrouwelijk geslacht dus )zeiken elkaar altijd af .Tenminste uit de mond van dames komt zelden een positief woord over andere dames (meisjes) zeker als het onderwerp zelf niet ter plaatse is.
2 Kritiek is iets anders als elkaar helpen .
3 Het niveau van degene die "helpt"
4 De bedoelingen van degene die "helpt " (misschien lijkt het of ze zelf beter rijdt
als die andere bekritiseerd wordt)
5 Kritiek lever je altijd aan degene die het aangaat niet aan omstanders .Aan omstanders/ luisteraars lever je commentaar ,en commentaar daar hoef je niet naar te luisteren want dat gaat jou niet aan .
Als je dit alles overwogen hebt blijven enkele mensen over met wie het leuk discussieren is over rijden of het rijden .
Alle anderen vallen af en zijn het aanluisteren niet waard . Party!!
groetjes Ineke

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:57

Ik vind het heel fijn dat ik geholpen word maar dan luister ik gewoon naar de mensen waarvan ik iets aan kan nemen. Maar laatst had ik een wedstrijd. De pony waarop ik reed wou niet goed in galop dus ik geef hem een tik. Gelijk 2 meisjes zeggen hoe gemeen en alles. Ik denk ik negeer ze maar. En ik had gelijk op mijn protecol stomd zelfs goed aangepakt dus dan weet ik dat ik het goed heb mar meestal trek ik het me heel erg aan als ik kritiek krijg gewoon ik ben bang om iets fout te doen. Maar inmiddels weet ik wel naar wie ik moet luisteren maar toch...