Hoe voorwaarts is voorwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 20:22

Ik rij nu ook een tuiger van 6 jaar, maar nu lees ik dus altijd dat je je paard goed voorwaarts moet houden.
Maar hoe voorwaarts is voorwaarts eigelijk? (rare zin maar ja). Die tuiger loopt in de stap best wel langzaam, maar als je je benen eraan legt om door te stappen gaat ze draven. Dus dan zou je denken dat ze niet harder kan stappen. Maar in de draf is ze wel erg voorwaarts en met galop gaat ze helemaal racen.
Dus ligt dit gewoon aan haar dat ze niet harder kan in stap of zit ze gewoon lui te doen.


_________________
ODIN : Halfgod van de Oudnoorse Mytheologie.
God van de Oorlog en Dood.
(klopt niet want ze is heel lief!!!!!!!)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Evy op 2001-12-11 19:25 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:57

Voorwaarts wil bij mij zeggen dat hij onder treed meer draagt dan stuwt en over het algemeen een actief denkende houding aanneemt.

Groetjes Kim

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 21:06

Voorwaarts heeft ook te maken met het 'aan het been zijn', dus dat je reactie naar voren krijgt als jij drijft.
Gipsy liep vroeger in een heel hoog tempo, maar voorwaarts was ze absoluut niet, kreeg weinig reactie op mijn been, inmiddels ligt het tempo een stuk lager, maar is ze veel voorwaartser, ik krijg drang naar voren als reactie op mijn been.
Voorwaarts heeft niets te maken met 'harder' stappen, het gaat er gewoon om dat je reactie op je been krijgt. Die reactie kan zijn dat ze de overgang maakt naar draf, maar ook dat ze ruimer (dus niet perse harder!) gaat stappen.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:56

Voorwaarts is niet meer dan 'naar voren'....mal he?! En toch, als je een paard hebt dat niet voorwaarts denkt maar meer terughoudend, moet je maar eens een overgang maken van halthouden naar stap. Een voorwaarts denkend paard zal meteen naar voren stappen op een kleine aanwijzing, een terughoudend paard zal je echt even moeten overtuigen dat het naar voren toe moet.

Wat je wilt is een paard dat dus naar voren loopt, maar wel in een tempo dat jij wenst. En daar komt het been in beeld. Met je been bepaal jij het tempo. Geef jij been en je paard reageert dus door heel snel voorwaarts te gaan, dan is je paard weliswaar wel voorwaarts, maar niet aan het been. Het paard is dan voor het been, het vlucht onder jouw inwerking uit door heel snel te gaan. Goed rijden en gymnastiseren begint pas daar waar je paard voorwaarts is en AAN het been...daar begint het echte rijden. Van daar uit kan je aanleuning vragen en dressuurmatige oefeningen rijden.
Succes!

VoraJarig

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:59

Hoe voorwaart voorwaarts is verschild per paard.
Een paard is voorwaarts als het actief stapt en het achterbeen goed ondertreedt.
Het gaat niet zozeer om de snelheid, maar om de activiteit.