dacht altijd een zacht bit te hebben, wat jullie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 14:31

Ik ben dus een paar maandjes geleden begonnen met lessen op mn paardje dat gewoon alles aan het leren was.

Nu heb ik voor haar een dubbelgebroken watertrens gekocht, met de gedachte dat het een zacht bitje is.

maar nu zei me instructrice dat het een hard bit is, doordat het dubbelgebroken is, en dat er geen "rond rolletje in zit maar een plaatje."

het is dus een Dik bit, en zei zij dat ik een ander bit moets pakken omdat mijn dus te scherp was.

zet er ff een paar foto's neer.


Afbeelding

Dit bit moet ik anders van haar pakken.

Afbeelding

dit heb ik nu.


Afbeelding

of dit bit moest ik pakken


heb ik het nu fout dan dat ik dacht dat ik een zacht bitje had. Verward

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:34

er zit idd verschil in dubbelgebroken trenzen.als het hele bit dik is en het middenstukje dik en rond heeft het een zachte inwerking.als het bit dun is en het middenstukje is plat dan werkt het scherper.dus ze heeft wel gelijk

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:45

he???? nooit geweten?? volgens mij is het niet zo hoor...maargoed....ik rij donya nou al heel lang op zo'n bitje Kusje

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 15:11

Kijk, mijn bit i dik, en het tussen stukje is ook dik, maar wel plat. dus ik dacht dat het wel zacht was

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 15:34

middenstukje moet rond wezen. anders is het nog behoorlijk scherp.
Die water trensen (dubbelgebroken) zijn heel fijn maar die enkelgebroken ook.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 15:38

Toevallig heb ik sinds zaterdag een KK Ultra dubbelgebroken Aurigan bit en toen hadden we het daarover in winkel.
Ik had ook een dubbelgebroken bit met een PLAT tussenstukje, maar we waren van mening dat dat altijd nog beter is dan een gewoon trensbit waarvan de punt in het gehemelte steekt.
Ik heb nu dus een paar mm dunner dan mijn oude bit, omdat ze die hele dikke niet in de goede maat had. Maar is een iets dunner KK bit nou scherper dan een dubbelgebroken bit met een plat tussenstukje? Ik merk daar niks van, ze schuimt zich helemaal gek en kauwt erop. Bovendien laat ze hem lekker los. Maar toen ik in het bos aan het galopperen was en een flinke ophouding maakte, werkte de "rem" wel beter Verward .

Dus nog een vraag: maakt het dan bij een KK bit (bijv als het maar een dik tussenstukje heeft) uit of je een dunnere of een dikkere neemt?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 15:40

Ja ik weet wel dat er nu ook bitten zijn met een rond tussen stukje, maar ja die kosten al snel 155 gulden, en dat geef ik dus niet voor een bit uit,

de man van de ruitershop zegt dus wel dat het een zacht bit is, en me instruc niet.

Thnx voor de reacties

parnassia
Berichten: 833
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:04

Met plat middenstukje is echt scherp!
Net zoals je al zei 'de rem werkt beter'....
Wanneer je paard niet nageeft, of je komt zelf hard aan de teugels dan kantelt het middenstukje en komt de scherpe zijkant boven tegen het gehemelte aan.
Ik heb er bij een heel doordrammerig paard wel eens mee gereden en merkte direct dat het scherp was, hij was er veel meer onder de indruk dan van de gewone watertrens.
Een rond middenstukje is echt het zachts.

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:10

van wie was de spreuk ook alweer
het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
je kan nog zo'n zacht bitje hebben als jij een harde hand hebt (beweer nu niet dat jij t hebt hoor, voor mensne zich aangevallen voelen) werkt het bit ook scherper in als bij iemand die een zachte hand heeft.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:26

x
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 18:40

Citaat:
Op 2001-10-18 17:10, schreef Marjolein:
van wie was de spreuk ook alweer
het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
je kan nog zo'n zacht bitje hebben als jij een harde hand hebt (beweer nu niet dat jij t hebt hoor, voor mensen die zich aangevallen voelen) werkt het bit ook scherper in als bij iemand die een zachte hand heeft.



Idd, ik heb overigens een KK Conrad Ultra Aurigan dubbelgebroken watertrens met dik rond middenstuk, bit is 18 mm maar bij mijn paard maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je in zijn mond hangt Lachen Ik rij het liefst met mijn KK Aurigan dubbelgebroken D-trens met rond middenstuk, 15 mm. Het fijne van een D-trens is dat het bit vrij rustig ligt in vergelijking tot.... overigens is het bit 15 mm en wordt dus niet in een dikkere maat verkocht anders had ik er wrs wel minstens 16 mm in gehangen. Soms dan rij ik weer een keer met een dikke enkelgebroken RVS bustrens, dat is het bit dat ik met hem mee gekregen heb toen ik hem kocht.

Ik denk dat als je met een scherper bit rijd je gewoon zachter bent in je hand, dan maakt het verder niet uit.
Het bit is zo zacht als je hand, dus ook zo scherp...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:24

Citaat:
Op 2001-10-18 17:10, schreef Marjolein:
van wie was de spreuk ook alweer
het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.




dat was mijn uitspraak Knipoog

want dat is imo ogen ook zo.geen enkel bit is scherp,zolang de ruiter een zachte stille hand heeft.maar als je twee gebroken trenzen hebt,de 1 met een dik rond tussenstuk en de ander met een plat tussenstuk heeft die met het platte tussenstuk toch sneller een scherpe uitwerking ,dan de andere.
wat grappig btw dat je die uitspraak onthouden had!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 19:36

ach ja thnx allemaal.
Ik denk dat ik gewoon het bitje dan houd.
Want ik rij met het zelfde bit een haf die MEGA gevoelig is in zijn mond, en heb met hem noooit problemen.

zelfde geldt ook voor me arabiertje die is ook rustig in de mond, en kan ik daar ook meerijden.

Dus bedankt allemaal.